آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قم)
>
گروه فلسفه
>
محمد سربخشی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
مبانی انسان شناختی اخلاق سکولار
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
اخلاق دینی
,
تکلیف از نظر کانت
,
حق
,
لیبرالیسم
,
تکلیف (افعال الهی)
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
اخلاق
,
فردگرایی
,
اخلاق سکولار
,
اخلاق دینی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
سکولاریسم
,
داروینیسیم
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
چکیده :
هر مکتب اخلاقی مبتنی بر مجموعه ای از مبانی معرفت شناختی، هستیشناختی و انسان شناختی خاص خود است. اخلاق سکولار نیز به نوبة خود دارای چنین مبانیای است. این مقاله، مبانی انسان شناختی اخلاق سکولار و میزان صحت و سقم آن و نیز جایگاه اخلاق دینی و به عبارت دیگر، حمایت دین از ارزش های اخلاقی را بررسی کرده است. اومانیسم، فردگرایی، لیبرالیسم، نظریة تکامل طبیعی از جمله مبانی انسان شناختی اخلاق سکولار میباشند. در بحث از اومانیسم، به مسئلة حق و تکلیف و نسبت بین آن دو و نیز از موضوع اخلاق دینی، به نقدهای نفی تکلیف از انسان اشاره گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مبانی معرفت شناختی اخلاق سکولار
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
عقلانیت
,
کثرت گرایی
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
اخلاق
,
نسبیگرایی
,
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
سکولاریسم
,
علم باوری
چکیده :
اخلاق سکولار از مبانی هستیشناختی و انسان شناختی و نیز از برخی اصول و مبانی معرفت شناختی بهره میبرد. اموری همچون شکگرایی، نسبیّت گرایی، عقل گرایی، علم باوری و کثرت گرایی معرفتی اموری هستند که به عنوان مبانی معرفت شناختی اخلاق سکولار مطرح هستند. ابتلا انسان معاصر غربی به شکاکیّت و نسبیّت در معرفت از یک سو، و گرایشات علم باورانه، عقل گرایانه، کثرت گرایی معرفتی و اخلاقی از سوی دیگر، موجب دور شدن وی از اخلاق دینی گردید و زمینه را برای طرح اخلاق سکولار فراهم ساخته است. اینها جملگی ناشی از ضعف های مفرط مسیحیّت موجود و عملکرد سوء کلیسا در برخورد با اندیشه های علمی و فلسفی بوده است. این مقاله به تشریح این مبانی و نقد و بررسی آنها پرداخته و سعی در اثبات کارآمدی اخلاق دینی نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنر دینی و هنرمند متعهد در اندیشة آیت الله مصباح
نویسنده:
علیرضا تاجیک,محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
کمال
,
هنر
,
زیبایی شناسی
,
کمال
,
هنر اسلامی
,
ارزش (منطق)
,
هنر دینی
,
هنر متعهد
,
فلسفه هنر
چکیده :
زیبایی، به منزلة یکی از ریشه دارترین خواست های فطری آدمی، و هنر، به منزلة نمود عملی خواست زیبایی در ساحت حیات انسان، دو مقولة بسیار مهم اند که با دین، اخلاق و اغلب دیگر ساحت های زندگی آدمی پیوند هایی وثیق دارند. از همین روی، و با نظر به فراگیری روزافزون دامنة تأثیر هنر در زندگی فردی و اجتماعی انسان در روزگار ما، ضرورت پژوهش های بنیادی و کاربردی، به ویژه با نگاهی بومی و دینی در این زمینه دوچندان شده است.در این مقاله، که به بررسی اندیشه های آیت الله مصباح در باب هنر دینی و هنرمند متعهد اختصاص یافته، نخست به آرای ایشان در باب هنر و زیبایی و نسبت آن دو و نیز نسبت زیبایی و هنر با ارزش ها و نسبیت در هنر، اشاره می شود. سپس در باب «هنر دینی و هنر اسلامی»، عناصر قوام بخش هنر دینی و اسلامی بررسی می گردد. نماد و بیانگری در این هنرها گام بعدی این پژوهش است، و همچنین ویژگی های هنرمند متعهد، و پس از آن اولویت سنجی در حوزة هنر در نظام آموزشی دینی کاویده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تضمین احکام اخلاقی در دو رویکرد واقعگرایی و غیرواقعگرایی در اخلاق
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
فضیلت، انگیزه، موفقیت، لیندا زاگزبسکی
,
اخلاق
,
غیر واقع گرایی
,
حقوق
,
تضمین اخلاقی
چکیده :
در صورت انتخاب رویکرد غیر واقعگرایانه در اخلاق نمیتوان ضمانتی اخلاقی، منطقی و عملی برای تحقق ارزشهای اخلاقی مدنظر ارائه داد؛ زیرا احکام اخلاقی اگر تابع احساسات افراد یا توافقهای جمعی و یا صرف امر و نهی باشند واقعیتی نخواهند داشت که بتوان آنها را توجیه عقلانی کرده و عامل اخلاقی را منطقاً بهسوی فعل اخلاقی دعوت کرد، ولو آنکه قوانین دولتی میتوانند افراد جامعه را وادار به مراعات احکام اخلاقی نمایند. در این صورت آنچه مراعات شده است قانونی حقوقی است، نه فعلی اخلاقی و لذا دارای ارزش اخلاقی نخواهد بود. اما در صورت پذیرش واقعگرایی انگیزههای مختلفی برای تحقق عمل اخلاقی میتوان ارائه کرد که بالاترین آنها عمل براساس حب به کمال مطلق الهی است. عملی که با این انگیزه انجام گیرد، در عین اینکه با ارزشترین عمل اخلاقی خواهد بود مؤثرترین پشتوانه عقلانی، واقعی و اجرایی را خواهد داشت. مقاله حاضر توضیح و تبیین ابعاد مختلف مسئله فوق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی اختیار و شبهه ضرورت علّی
سخنران:
محمد سربخشی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصدیق و نسبت آن با مساله صدق و کذب و خطا
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تصدیق حقیقتی ذووجوه و دارای سه جنبة علمی، گرایشی و فعلی است. از جنبة علمی نوعی تصور، از جنبة گرایشی نوعی اعتراف و باور و از جنبة فعلی معلول نفس (حکم) است. ذووجوه بودن تصدیق وجه تمایز آن از تصور است. برخی دیدگاههایی تنها به یک یا دو جنبة آن توجه کردهاند و همین باعث تشتت در تعریف تصدیق شده است. ملاصدرا توجه بیشتری کرده، لذا گاه آن را اعتقاد (نوعی گرایش) و گاه آن را تصوری خوانده است که عین حکم است. بهتر است این سه را تجمیع و هر کدام از تعابیر «اعتقاد»، «تصور» و «حکم» را ناظر به یکی از وجوه تصدیق بدانیم. تعبیرِ «تصور» ناظر به جنبة علمی، تعبیرِ «باور» ناظر به جنبة گرایشی و تعبیرِ «حکم» ناظر به جنبة فعالانة تصدیق است. با این تعریف معلوم میشود تصدیق غیر از قضیه است؛ قضیه از اقسام تصور است. همچنین تصدیق متصف به صدق و کذب نمیشود؛ زیرا آندو نیز از اوصاف قضیهاند. خطا نیز مربوط به مدرِک است، اما از آنجا که تصدیق از حیث سومْ فعل است، بنابراین میتوان تصدیق را با توجه این حیثیت متصف به خطا دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي ادلة نظرية امر الهي؛ با تأكيد برنفي قوانين نفسالامري و وجود احكام به ظاهر غيراخلاقي
نویسنده:
محمد سربخشي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
نظرية امر الهي، يکي از نظريات مهم و پرسابقه در باب چيستي ارزشهاي اخلاقي است. علل و ادلة مختلفي موجب پيدايش چنين ديدگاهي شده است. وجود برخي احکام بهظاهر غيراخلاقي در متون ديني، ازجمله دستور قتل کودک بيگناه، استناد به مالکيت مطلق الهي، استناد به اختيار مطلق خداوند متعالي و محدود نبودن وي در اوامر و نواهي خود به چارچوبهاي اخلاقي، استناد به عدم توانايي عقل، در درک حسن و قبح اعمال بدون کمک شرع و نسخ برخي احکام اخلاقي و نسبيت آنها، دلايلي است که موجب شده برخي متکلمان طرفدار اين نظريه شوند. بررسي اين امور نشان ميدهد كه عدم درک درست از وجه اخلاقي احکام ديني و نيز درک ناقص از صفات خداوند متعالي و تأثيري که بر نحوة آفرينش ميگذارند، موجب چنين رويکردي شده است. مقالة حاضر با روش تحليل عقلي و جمعآوري اطلاعات به روش کتابخانهاي، نشان ميدهد كه اخلاق ديني با تفسير نظرية امر الهي نادرست است، گرچه ميتوان تفسير درستي از آن ارائه داد که برتري قابل توجهي نسبت به اخلاق سکولار دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظیفهگرایی یا غایتگرایی و وجه مراعات ارزشهای اخلاقی توسط خداوند متعالی
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مکاتب اخلاقی به دو دستة کلی غایتگرا و وظیفهگرا تقسیم میشوند. غایتگراها هدفی خاص را منشأ ارزش اخلاقی دانسته و سایر ارزشها و الزامات اخلاقی را بر اساس آن تعیین میکنند. در مقابل، وظیفهگراها بایدی اصلی معرفی و سایر بایدها و ارزشهای اخلاقی را از آن استنتاج میکنند. هرکدام از این گرایشها دلایلی را برای اتخاذ رویکرد خود معرفی کردهاند. نظریة عقل عملی کانت و امرگرایی از جمله مکاتبی هستند که وظیفهگرا میباشند. لذتگراها، دنیاگریزها، قدرتگراها و قربگرایان از کسانی هستند که غایتگرا محسوب میشوند. علل و دلایلی که باعث انتخاب رویکرد وظیفهگرایانه شده مخدوش و نارساست. ازاینرو غایتگرایی مبنای صحیحی برای تعیین و توجیه ارزشهای اخلاقی است. این رویکرد قادر است با قرائتی خاص، مراعات ارزشهای اخلاقی توسط خداوند متعالی را نیز توضیح داده و تبیین کند. مقالة حاضر با مقایسة این دو رویکرد به روش تحلیلی، به بررسی ادلة صحت و سقم آنها پرداخته و میکوشد تبیین لازم برای مراعات احکام اخلاقی توسط خداوند متعالی، با رویکرد غایتگرایانه را ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قدرتگرايي و اخلاق تكاملي، اخلاقهايي برخاسته از نظرية تكامل
نویسنده:
محمد سربخشي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نظرية تکامل يا فرگشت، تأثير بسياري بر حوزههاي فکري و فرهنگي گذاشته و به گمان برخي، باورهاي ديني و اخلاقي را با چالش زيادي مواجه کرده است. برخي گفتهاند، قدرتگرايي نيچه نيز مبتني بر نظرية تکامل است. اخلاق تکاملي نيز بهطور مسلم، برگرفته از نظرية تکامل ميباشد. به نظر ميرسد، اين نظريه منافاتي با باورهاي ديني و اخلاقي نداشته و عليرغم بطلان قدرتگرايي، اخلاق برگرفته از آن (اخلاق تکاملي)، بهعنوان يکي از مصاديق اخلاق سکولار، ميتواند ناظر به همة عناصر يک نظام اخلاقي، اعم از معناداري، واقعيتداري، توجيه عقلاني ارزشها، ارائه راه براي تشخيص مصاديق رفتارهاي با ارزش و بالاخره، تضمين عمل به ارزشهاي اخلاقي، سخن گفته و در تمامي اين حوزهها، از خود دفاع کند. در عين حال، به نظر ميرسد، اخلاق تکاملي ناقص بوده، تاب برابري با اخلاق ديني را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازگشت علوم حصولی به حضوری و حل مسئله صدق
نویسنده:
محمد سربخشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اینکه حقیقت هر علم عبارت است از حضور معلوم بالذات نزد عالم، باید گفت هر علمی در اصلِ حقیقت خود حضوری است و تمام علوم حصولی نیز بهنحوی به علم حضوری برمیگردند. این امر با توجه به آموزة اتحاد عاقل به معقول مفهوم روشنتری مییابد و ازاینرو، باید بهجایِ تعریف علم حصولی و حضوری به علم باواسطه و بیواسطه، آنها را بدینگونه تعریف کرد: علم حضوری علمی است که تنها مناط معلومیت خود برای عالم است، ولی علم حصولی، افزون بر آن مناط معلومیت، امر دیگری غیر از خود نیز برای عالم میباشد. بدین ترتیب، عالم وقتی با معلومی مواجه میشود، ابتدا بهصورت مستقیم و بیواسطه از آن آگاه میگردد و سپس در درون خود حالتی آینهوار پیدا میکند که با آن علمی حصولی درباره معلوم بهدست میآورد. حالت یادشده ناشی از حرکت جوهری و رشد اوست. با تکیه بر این سخن میتوان مفاهیم اصلی و پایه را به علم حضوری برگرداند و تصدیقات پایهای همچون اصل امتناع اجتماع نقیضین نیز به همین شیوه از علم حضوری فراچنگ خواهد آمد و در نهایت به این شیوه، مسئله صدق که اساسیترین مشکل معرفتشناسی است، حل میشود و راهی یقینی برای بهدست آوردن معرفت حقیقی فراهم میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید