آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
 تربیت فرزند قبل از تولد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زهرا شیرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این رساله « تربیت فرزند قبل از تولد» می باشد. با توجه به نیاز جامعه به هشدارهای تربیتی دوران بارداری و داشتن اطلاعات لازم در مورد کیفیت تربیت صحیح فرزند در دوران قبل از حاملگی و به خصوص ایام بارداری و به دلیل وجود مسائل و مشکلات تربیتی که از عدم توجه به این دوران، ناشی شده اند؛ درباره این موضوع با استناد به کتب و مدارک موجود در کتابخانه ها و مطالب فیش برداری شده تحقیقی ارائه شده است. این نوشتار بر آن شد در حد توان و به عنایت پروردگار و مساعدت دوستان و همراهان به مسائل و موضوعاتی که در جهت تربیت احسن انسان در دوران قبل از آغاز زندگی دنیوی تأثیر گذارند بپردازد. چه بسا مطالعه این رساله، گامی باشد در جهت استوار کردن قدوم پدران و مادران در هر چه بهتر پروراندن و شکوفا کردن کمالات فرزندانشان. این نوشته در چهار فصل تنظیم شده است. تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه تحقیق، سئوالات ، روش و ساختار تحقیق، کلید واژه ها در فصل اول بیان شده است. درفصل دوم با عنوان تربیت به تبیین موضوع تربیت پرداخته و زیر فصل هایی که در این فصل آمده عبارتند از: مفهوم تربیت، اهمیت تربیت، زمان آغاز تربیت که در آن، دو مورد از نظریه های مشهور بیان شده و عوامل مؤثر بر تربیت که در سه مورد، بحث و بررسی شده است. دوران قبل از بارداری که شامل دو قسم است: قسم اول مربوط به ازدواج و اهمیت آن در اسلام است که به معیارهای گزینش همسر به منظور تولید نسل صالح و سالم پرداخته و شامل تدیّن، اخلاق، کفویّت زن و مرد، اصالت خانوادگی و سلامت همسر می باشد که برای هر یک توضیحاتی ارائه شده، قسم دوم مربوط به انعقاد نطفه می شود که تأثیرات زمان و مکان و برخی حالات و افعال را حین آمیزش بر نطفه توضیح داده و در پایان فصل سوم رعایت نکاتی را در زمان آمیزش، جهت سلامت جسم و روان فرزند آینده به پدران و مادران توصیه می شود. آخرین فصل رساله در رابطه با دوران بارداری و اهمیت آن است. در این فصل درباره چگونگی تغذیه زن باردار و تأثیرات جسمی و معنوی آن مطالبی بیان شده و مباحثی راجع به مراقبتهای بهداشتیروانی مادر و جنین در ایام بارداری و پاره ای توصیه های عبادی وخوراکی به مادر باردار مطرح شده است. و در پایان، نتیجه گیری، راهکارها و پیشنهادات در این زمینه ارائه گردیده است. کلید واژه ها: تربیت، جنین، تولّد.
تبلیغ و مبلغ در اسلام
نویسنده:
راحله محسن زاده مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله ی پیش روی نتیجه ی بررسی و تحقیق پیرامون مسئله ی تبلیغ و مبلّغ در اسلام است. از آن جا که دشمنان اسلام از همان ابتدا تاکنون سعی در منزوی کردن تبلیغات دینی داشته اند. و نیز از طرفی در دنیای امروز هم یکی از وسایل مورد استفاده ی جهان خواران ابزار تبلیغ است از این رو حفظ و گسترش دین و انقلاب اسلامی در گرو تبلیغ اسلام است. تبلیغ در لغت به معنای رساندن پیام یا خبری است و در اصطلاح عبارت از روش های به هم پیوسته برای جهت دادن نیروهای اجتماعی و فردی از طریق نفوذ در شخصیّت آن ها برای رسیدن به یک هدف مشخص. شروع تبلیغات الهی ظهور حضرت آدم-علیه السَّلام- می باشد و تبلیغ یکی از اصول بسیار مهمّ در اسلام است و از جایگاه بسیار ویژه ای در مکتب اسلام دارد. قلم، هنر، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، رایانه و اینترنت از جمله ابزارهای تبلیغ هستند که هر یک نقش مهمّی در امر تبلیغ دارند که استفاده از این ابزارها نیازمند شناخت آدابی است که آغازگری با نام خدا، متّصل بودن به وحی، بر پایه ی حق بودن، مختصر و مفید بودن تعدادی از آن ها هستند. هدف کلّی اسلام رسیدن به کمال است و اهدافی هم چون دعوت به توحید و قسط، دعوت به معاد، دعوت به مکارم اخلاق و... زمینه و مقدمه ای برای رسیدن به این هدف والا هستند. مبلغ باید شناخت صحیحی از مخاطبان خود داشته باشد. پنج گروه سنّی کودکان، نوجوانان، بزرگ سالان، و کهن سالان از مخاطبان او هستند که در این میان جوانان به دلیل تشکیل دادن تعداد زیادی از افراد جامعه و مهمّ بودن این مرحله از عمر، نیاز به توجّه بیش تری دارند. شیوه های تبلیغ در دو بخش راه ابلاغ پیام و روش ابلاغ پیام می تواند مورد بررسی قرار گیرد که حکمت، موعظه، مجادله و خطابه را تشکیل می دهند و روش ابلاغ پیام در قالب تدریج، تداعی معانی، تحریک عواطف، تمثیل و... مورد بحث قرار می گیرد، امّا در بین این روش ها روش عملی بهترین روش برای تبلیغ است. مبلّغ در اسلام نیز از ارزش بسیار بالای برخوردار است . او عهده دار رسالت تبلیغ است و باید ابتدا از خود شروع کند بنابراین باید ویژگی هایی داشته باشد و با داشتن این ویژگی ها وظایفی نیز برعهده ی اوست. تبلیغ مانند هر حرکتی ممکن است دچار آفات و موانعی شود. عوامل درونی و عوامل بیرونی که باعث ضرر رساندن به این امر مقدس می شوند. که متضاد بودن گفتار مبلّغ با عمل او و نداشتن آگاهی عملی او و نیز نداشتن شجاعت به عنوان عوامل درونی و عوامل بیرونی مانند جریان های ضد تبلیغی و جریان های تحجّرگرا موجب این زیان ها می شود. اگر مبلّغ دارای تمام ویژگی ها باشد و وظایف خود را به خوبی انجام دهد می تواند به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و آنان را در راه رسیدن به معبود هدایت نمایند. این مجموعه با توجّه به آیات و روایات معصومین–علیهم السَّلام- و در مواردی با استفاده از علم روان شناسی به بحث و بررسی پیرامون تبلیغ پرداخته و به سؤالاتی همچون اهمیّت تبلیغ در اسلام پاسخ داده شده است. در این تحقیق از منابع و مدارک دسته اول و دسته دوم و نیز نشریه ها و مجلّات و منابع اینترنتی استفاده شده است.
وسواس، آفت ها و درمان ها
نویسنده:
الهه بازقندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با توجه به عنوان این رساله؛ « وسواس از دیدگاه اسلام و روان شناسی» در صدد ارائه ی شناخت بیماری وسواس، تحلیل آسیب ها و بیان راه درمان آن با استفاده از نظرات این دو دیدگاه هستیم. در این نوشتار سعی شده با انتخاب شیوه ی مقایسه ای ( تا حد امکان) به نقاط مشترک و مختلف اسلام و روا شناسان پیرامون مسأله ی وسواس اشاره شود. رساله ی حاضر در 3 بخش و با عناوین « شناخت وسوسه و وسواس»، « آسیب شناسی وسواس» و « راه های غلبه بر وسوسه و وسواس» تدوین شده است. وسواس بیماری روحی و رفتاری است که فرد را مجبور می کند برای کاهش اضطراب خود به تکرار تصورات ذهنی و کارها روی آورد که از نگاه اسلام و بر اساس روایات ائمه(علیهم السلام) علت اصلی آن، وسوسه ی شیطان ( در متن بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است) و از دید روان شناسان عوامل زیستی و ژنتیکی، تربیت خانودگی و محیط بر بروز آن مؤثر هستند. علائم وسواس در کودکان ( زیر 5 سال) و بزرگسالان مشابه هم است و در بین خانم ها و آقایان تقریباً به طور یکسان رواج دارد. از آسیب های وسواس به فرد می توان به عذاب وجدان، افسردگی، از بین رفتن اعتماد به نفس و مشکلات قلبی و استخوانی مختلفی اشاره کرد. همچنین در خانواده منجر به کم شدن عواطف در بین اعضا و ایجاد اختلاف بین زوجین و حتی جدایی آن ها می شود. به دلیل این که بیماران برای اعمال خود، توجیه دارند و رفتار دیگران در نظرشان باطل جلوه می کند، از اجتماع فاصله گرفته و منزوی می شوند. با رعایت تشریفات خاص به بدعت گذاری در دین، اسراف انرژی و اوقات ارزشمند عمرشان دچار می شوند که نه تنها بر گناهان خود می افزایند بلکه در قیامت به عذاب دردناک الهی گرفتار می شوند. اسلام برای درمان، از بیماران خواسته است ابتدا به مقابله با نفس و شیطان برخیزند سپس با یاد خداوند متعال و پناه بردن به او، با توبه و انجام اعمال صالح، گذشته ی خود را جبران نمایند. دو اصل مهم و مشترک بین دو دیدگاه: بی اعتنایی به افکار وسواسی و مواجهه ی فرد با هر چیزی که نسبت به آن هراس دارد، است. که البته روان شناسان علاوه بر شیوه های رفتاری از درمان دارویی و سایر روش ها نیز استفاده کرده اند، اما چون علت اصلی بیماری برای آن ها ناشناخته مانده و انسان را از زاویه ی محدود مادی، مورد بررسی قرار داده اند، نتوانسته اند درمان قطعی ارائه دهند، در حالی که اسلام در قرن ها پیش، علت و درمان قطعی آن را بیان نموده و نیازهای روحی افراد را از طریق دستورات قرآن و روایات ائمه(علیهم السلام) پاسخ داده است، پس نظر روان شناسان زمانی که در کنار دستورات اسلام مورد استفاده قرار گیرد، ثمر بخش خواهد بود. امید است که افراد با مطالعه ای این رساله به پیشگیری و درمان آن برآیند و با پیروی از آیین اسلام و سنت نبوی ریشه ی این آفت فردی و اجتماعی را از بیخ و بن برکنند.
توسل راهی به سوی خدا: نقدو بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت
نویسنده:
سمیه اوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی نقد و بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت است . امروزه برخی از دشمنان مسلمانان بالاخص دشمنان شیعه اعتقادات دینی باطل خود را با ظاهری فریبنده و حق نما به دیگران عرضه کرده و با ایجاد شبهه همراه با ادله ی سطحی، به ویران نمودن اعتقادات دینی مسلمانان می پردازند. یکی از راه های مقابله با آنها ایجاد روشنفکری و بیان حقیقت ناب با ادله ی قاطع در میان مسلمانان است. از این رو سعی نمودم تحقیق پایانی را در موضوع نامبرده ارائه دهم. مقصود از توسل که یکی از اعتقادات مسلمانان می باشد آن است که بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا وسیله قربش به خدا گردد. وهابیت نام فرقه ای است که منسوب به مؤسس خود محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان نجدی می باشد که با ادعای احیای توحید در دین اسلام، در قرن دوازدهم شکل گرفته و به مقابله با دیگر مسلمانان پرداخت. محمد بن عبدالوهاب پس از پیوند با خاندان سعود و قدرتمند شدن در جهت رسیدن به اهداف خود در طول تاریخ جنایات بسیاری از جمله، کشتار شیعیان کربلا، حمله طائف، تخریب آثار بزرگان و صدها عمل زشت دیگر انجام داده است. آنها بر این باورند که توسل حرام است چرا که هیچ کس جز خداوند قادر بر انجام اعمالی از قبیل شفای مریض، ادای دین، بر آوردن حاجات و... نیست و هر کس به آن معتقد باشد، مشرک است. آنها برای اثبات ادعای خود آیات قرآنی متعددی نظیر آیه 18 سوره ی جن « فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً»؛ « با خدا دیگری را نخوانید» را آورده اند و بیان می دارند که مردگان بعد از مرگ ارتباطی با این عالم نداشته و قادر به انجام چیزی نخواهند بود . در پاسخ به این شبهه در ابتدا بیان می کنیم که اصالت انسان به روح اوست و بعد از مرگ روح او باقی است. این مسئله را آیات قرآن متذکر شده است. آیاتی را که آن ها در حرمت توسل آورده اند، مربوط به بت پرستان و مشرکان می باشد و از سویی آیاتی از قرآن مانند آیه ی 25 سوره مائده اتخاذ وسیله برای کسب قرب الهی را جایز دانسته است. در ادامه باید بیان کرد نه تنها عقل این عمل را مذموم نمی داند بلکه روایات متعددی همچون توسل حضرت آدم ( عَلَیْهِ السَّلَام ) به رسول اکرم ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) قبل از خلقت، توسل نابینا به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) و شفای چشمان او و غیر این روایات دلیلی بر رد تحریم توسل است و عمل صحابه نیز همچون توسل بلال بن حارث به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در زمان خشکسالی دلیل دیگری بر جواز توسل است . این تحقیق از سه بخش با عنوان 1 مفهوم شناسی و تاریخچه وهابیت 2 دلایل حرمت توسل 3- رد دلایل حرمت توسل ، تشکیل شده که در مجموع دارای 9 فصل می باشد. در این تحقیق سعی شده از کتابهای روایی، تفسیری، تاریخی و ملل و نحل استفاده شود. از جمله دستاوردهای شخصی این پژوهش، افزایش سطح آگاهی و بالارفتن توان پاسخ گویی به شبهه ی حرمت توسل بوده و امید است با گسترش این نوع فعالیت های پژوهشی، زمینه ی رشد فکری جوانان فراهم گردیده تا با داشتن اعتقاداتی صحیح همراه با استدلالهای قوی در برابر شبهه افکنی های دشمنان دچار لغزش نگردند. کلید واژه ها: توسل، وهابیت، تکفیر، حرمت، ابن تیمیه، شیعه، محمدبن عبدالوهاب، ادله ی حرمت توسل، ادله ی جواز توسل.
دنیا در قرآن
نویسنده:
زهرا خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان دنیا در قرآن در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزش مند امامان علیهم السلام در مورد دنیا بیان شده مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری از کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه ی کنونی جلوگیری شود. دنیا مؤنث « أدنی» است، به معنای نزدیک تر و پست تر است. هرچیزی که انسان را از خدا دور کند دنیا نامیده می شود، حتی می تواند نماز، روزه و حج باشد. علت انتخاب شناخت دنیا از دیدگاه قرآن آن است که انسان دنیا را بشناسد و خود را در جهت اهداف متعالی تری سوق دهد و از گمراهی آشکار که نتیجه ی آن غرق شدن در منجلاب فساد است رهایی یابد. دنیا عبارت است از آن چه که شب و روز را در بر دارد و آن چه که در آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را احاطه نموده است. رابطه ی انسان و دنیا اگر به صورت وابستگی و طفیلی بودن انسان باشد؛ موجب محو و نابودی انسان و تمام ارزش های عالی انسان می شود زیرا ارزش انسان به کمال مطلوب هایی است که تلاش جست و جو می کند. در این تحقیق آیات و روایات قرآنی زندگی دنیا را بی ارزش و ناچیز شمرده اند و به ترک از آن سفارش کرده اند و به انسان هشدار می دهند که در پس این دنیا جهانی پایدار و دایم است که این دنیا پوچ و بی هوده آفریده نشده است. در این تحقیق توصیفات قرآنی زندگی دنیا بی ارزش و ناچیز شمرده شده و به ترک از آن سفارش شده است، و دنیا به دو گروه تقسیم شده است: در دنیای ممدوح، انسان دنیا را به خاطر رسیدن به کمالات و آخرت می خواهد، ولی در دنیای مذموم آن دنیایی است که انسان را غرق در لذات و شهوات دنیایی کرده و انسان را از یاد خدا باز می دارد. منظور از دوستی دنیا دوست داشتن لذایذ و مادیات دنیوی است، مانند زن و فرزند و جاه و مال و سلطنت است. دوستی دنیا آثار و گناهانی را به همراه دارد که عبارتند از: دنیاطلبی مانع یاد حق، هواپرستی، غفلت، طغیان و عصیان، دروغ، حسد و کم فروشی. یاد خدا مانع دنیا پرستی و تقوا از راه های مقابله با دنیا پرستی هستند. رابطه ی دنیا و آخرت مانند دو بخش از یک عمر و یا دو فصل سال است که همواره با هم و در پی هم هستند و از یکدیگر جدا نمی شوند و همواره با هم هستند. زاهد کسی است که از دنیا روی برمی گرداند و به آخرت می اندیشد، و از نعمت های دنیایی استفاده می نماید. در این تحقیق تضاد دنیوی و اخروی آن است که آن چه در مورد دنیا و آخرت تضاد و ناممکن است، جمع میان این دو و هدف قرار گرفتن آن ها است.
حیات شهید با تاکید بر قرآن و سنت
نویسنده:
انور حاجی شمسائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«و لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوُا فِی سَبِیلِ اللهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لا یَشْعُرُونَ» به کشته شدگان در راه خدا مرده نگویید، چراکه آنان زنده اند ولیکن شما درک نمی کنید. یکی از ویژگی هایی که در آیه ی فوق برای شهید ذکر شده است، حیات و زنده بودن شهدا می باشد. سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که با توجه به تعاریف مختلف حیات و اقسام متفاوت آن، حیات شهید چه نوع حیاتی است؟ در ضمن بررسی این موضوع، به این مهم نیز دست خواهیم یافت که حیات شهید فقط به حیات او بعد از مرگ ( برزخی و اخروی) محدود نمی شود؛ بلکه پایه و اساس حیات روحانی او را حیات دنیوی او که از مختصات حیات طیبه است، تشکیل می دهد. طبق این اهداف کلی این رساله با عنوان « حیات شهید با تأکید بر قرآن و سنت» در چهار بخش تنظیم شده است. که در ابتدا قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق نگاهی به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت، فواید و اهداف، پیشینه، سؤالات تحقیق، روش تحقیق، ساختار تحقیق و... شده است. بخش اول رساله با عنوان « شهید و شهادت» در دو فصل گنجانده شده است. فصل اول آن « مفهوم شهادت و شهید» و فصل دوم آن « علل شهادت طلبی» را بازگو می کند. بخش دوم با عنوان « حیات» در دو فصل که شامل « مفهوم حیات» و فصل دوم « بررسی انواع حیات و جلوه های آن» می باشد. که این فصول به مسایل پیرامون مسأله پژوهشی پرداخته و تا جایی که توانسته است مسائل مربوط به موضوع را باز کرده است. در بخش سوم « حیات دنیوی شهید» با دو فصل « حیات متألهانه» و « خصوصیات و ویژگی های بارز شهید قبل از شهادت» به چگونگی خصوصیات و روحیات و اعمال شهید قبل از شهادت در دنیا پرداخته شده است تا معلوم شود شهید چگونه در دنیا زندگی کرده است که در برزخ و قیامت آن چنان حیات والایی را از آن خود نموده است. بخش چهارم با نام « حیات روحانی شهید» در 3 فصل تنظیم شده است که به چگونگی حیات شهید پس از شهادت پرداخته است. فصل اول، « حیات برزخی شهید» و فصل دوم « حیات اخروی شهید» می باشد و در فصل سوم که از آن با نام « تأثیرات شهید در اجتماع» یاد شده است سعی شده به مهم ترین تأثیراتی که شهید بعد از شهادت و به وسیله ی شهادت خود بر جامعه و امت خود می گذارد پرداخته شود. در نهایت وقتی شهید به مقام والا و حیات عظیم خود می رسد، به وسیله ی این شهادت خود، حیاتی را به پیکر اجتماع خود نیز، تزریق می کند که چگونگی آن در فصل آخر آمده است. روش کار در این مجموعه، توصیفیکتابخانه ای است که سعی شده از منابع عام و خاص و پایگاه های اینترنتی معتبر بهره گرفته شود؛ چنان که قرآن کریم، منبع اصلی به شمار رفته و تفاسیر مختلف از جمله « المیزان»، « نمونه»، « مجمع البیان»، « روض الجنان و روح الجنان» و کتب روایی همچون «اصول کافی»، « بحارالانوار»، « مستدرک الوسایل»، « خصال» و... جزو منابع این نوشتار است. از امتیازات این رساله، نبود رساله یا کتابی با چنین عنوان بندی و بخش بندی می باشد که فصل بندی آن تماماً خلاقیت فردی و با استفاده از مطالعه و برداشت از منابع بوده است. ضمناً وجود فهرست هایی در آخر رساله می باشد که در طول تحقیق به آنها دست یافته ام و به عنوان یافته های تحقیق در پایان ذکر شده است. یکی دیگر از امتیازات رساله عنوان رساله است که با توجه به مطالعاتی که شد متوجه شدم با وجود انتشار کتاب ها و نشریات بسیار زیاد در مورد شهید و شهادت، اما مسأله حیات شهید همچنان در هاله ای از ابهام فرو رفته است و کم تر به آن پرداخته شده که با انتخاب این موضوع اگرچه کار به نظر خیلی سخت و مشکل می رسید اما با یاری شهدا این مجموعه گردآوری شد. واژگان کلیدی بحث را « حیات»، « شهید»، « شهادت» تشکیل می دهد. در مجموع می توان به این نتایج دست یافت که: شهید کسی است که با اختیار و انتخاب و آگاهی پا به عرصه ی جهاد فی سبیل الله می گذارد و از حیات خویش می گذرد تا به حیات والاتری در برزخ و آخرت دست پیدا کند، ضمن این که حیات اجتماعی ملت ها را نیز بارور و تازه می سازد و در راستای اهداف و آرمان های دین و جامعه ی خود قدم برمی دارد و از این طرق الگویی نمونه و ویژه از خود می سازد تا برای همیشه نام و یاد و خاطره ی آنان زنده بماند.
 حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ولی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی « حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت» است. از آن جا که این دنیا با زیورهایش خود را برای انسان ها می آراید و انسان را شیفته و اسیر خود می کند و در نتیجه، این علاقه افراطی به دنیا باب ارتکاب گناه را به روی انسان گشوده، وی را به انواع رذایل اخلاقی مبتلا می سازد و از سعادت جاوید محروم می کند، بنابراین باید علم خود را نسبت به دنیا افزایش داده تا در دام های آن گرفتار نشویم. در این تحقیق از متون دینی شامل تفاسیر قرآن؛ از جمله تفسیر نمونه « ناصر مکارم شیرازی» و منابع روایی از جمله وسائل الشیعه «محمدحسن حر عاملی»؛ بحارالانوار « محمدباقر مجلسی» و بسیاری از کتاب های اخلاقی و ... بهره مند گشته ایم. روش پژوهش؛ کتابخانه ای، توصیفی و دینی می باشد. نظر به این که بحث از دنیا، بحث گسترده و دامنه داری است، سعی شده در این تحقیق به طور خلاصه به مسائلی اشاره شود که ارتباط مستقیم با موضوع بحث داشته از جمله تعاریف: 1 حبّ دنیا 2 دنیای ممدوح 3 دنیای مذموم سپس آثار و پیامدهای حبّ دنیا را بررسی کردیم که آثار زیانباری همچون اشتغال فکری همیشگی، فقردایمی،آرزوهای طولانی، دوری از خدا، خشم و عذاب الهی، از بین رفتن نیروی اندیشه، حسرت در دنیا، مبتلا شدن به رذایل اخلاقی، بغض از خداوند، ترس از مرگ، باز داشتن از عبادت، عدم ترس از آخرت را داراست. و در نهایت به روش های درمان حبّ دنیا پرداختیم و دو راهکار ارائه دادیم که یکی توصیه های قرآن و سیره ی معصومین بود از جمله: دل نبستن به دنیا وبی اعتنایی و کوچک شمردن آن و دیگری بیان فرجام دنیا دوستان است که باید از زندگی آن ها عبرت گرفت. نتیجه حاصل از این تحقیق: دنیا با وجود این که مزرعه ی آخرت است و تجارت خانه ی اولیاء خداست و می تواند مایه ی سعادت باشد اما از طرفی « رأس کل خطیئه» نیز هست و هرگناه ریز و درشتی از حبّ دنیا و علاقه ی افراطی به آن نشأت می گیرد. بنابراین باید تا می توانیم دل خود را از علاقه محبّت به دنیا خالی کنیم. همان گونه که پیشوایان ما این کار را می کردند. کلید واژگان: حبّ، دنیا، مدح، ذمّ، قرآن و سنت.
 علل گرایش ایرانیان به تشیع
نویسنده:
سمیرا پیروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق عنوان علل گرایش ایرانیان به تشیع را برگزیده است به عبارتی دیگر در پی دستیابی به عواملی است که سبب شده ایرانیان تمایلی نسبت به مذهب تشیع پیدا کنند و آن را به عنوان مذهب رسمی خود بپذیرند . علتی که سبب شد این موضوع برای پژوهش انتخاب شود پاسخ گویی به نظریه اجباری بودن تشیع ایرانیان بوده است این تحقیق ثابت می کند که ایرانیان نه تنها از روی اجبار بلکه با آگاهی و اختیار این مذهب را پذیرفته اند . پژوهش مورد نظر پس از تعریف شیعه به بررسی اسلام و تشیع ایرانیان می پردازد و موقعیت آنان را قبل و بعد اسلام تبیین می کند . وبه دنبال آن زمینه های گرایش ایرانیان به تشیع رابررسی می نماید . بر همین اساس سعی شد تا حد امکان ( چون موضوع تاریخی است ) بیشتر از منابع دست اول مانند تاریخ بعقوبی ، تاریخ طبری ، انساب الاشراف استفاده شود اما برای پیشرفت مراحل تحقیق از منابع متاخر بهره گرفته شده است . به این ترتیب که در ابتدای امر با کتابشناسی موضوع ، کتابهای مورد استفاده را لیست نموده و سپس از فیش برداری و چرک نویس ، مطالب جمع آوری شده و به صورت کنونی در آمده است . نتایج بدست آمده در این پژوهش در واقع بیان کننده زمینه های گرایش ایرانیان به تشیع و سیر تدریجی تشیع در ایران است و نشان می دهد که شیعه گری در ایران نتیجه عشق و علاقه ایرانیان به این مذهب می باشد . این تمایل تاجایی ادامه دارد که اشخاص فرهیخته ای را تحویل جامعه شیعی و مسلمان می دهد افرادی که نقشی جز شکوفا نمودن تمدن اسلامی نداشته اند . کلید واژه ها : گرایش ، موالی ، تشیع گرایش : به تمایل انسان نسبت به چیزی ( ویا فردی) گفته می شود که انسان آن را مطلوب خود می پندارد خواه مطلوب مورد نظر معقول و منطقی باشد خواه غیر معقول. اما در هر صورت به آن گرایش گفته می شود این تمایل دارای علل برونی و درونی است که هر یک به طور جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد.
 تحلیلی بر عملکرد حضرت زینب ( س) در واقعه عاشورا، درس ها و پیام ها
نویسنده:
حمیده بلوکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش ، تحلیلی بر عملکرد حضرت زینب(سلام الله علیها) در واقعه ی عاشورا ، درس ها و پیام ها می باشد که به بررسی فعالیت های آن حضرت در طول جریان عاشورا می پردازد . هدف از انتخاب این موضوع ، خارج کردن جریان عظیم عاشورا از یک واقعه ی تاریخی و تبدیل آن به یک جریان انسان ساز است که نگاه دقیق و عمیق به آن می تواند راهگشای انسان در مسیر تعالی و رسیدن به سعادت اخروی باشد . جریانی که دشمن با تبلیغات روز افزون خود سعی در تبدیل آن به یک رویداد تاریخی کرده است که باید در کتب تاریخی مهجور بماند . و در این میان حضرت زینب ( سلام الله علیها) به همگان آموخت که قیام امام از هدفی والا برخوردار است که همان اعتلای کلمه ی حق است هدفی که در طول تاریخ، سرمشق همه ی آزادی خواهان خواهد بود . حضرت زینب ( سلام الله علیها) با بصیرتی که از ایمان او سرچشمه می گرفت همراهی برادر را در رسیدن به این هدف بزرگ برمی گزیند و در این مسیر همواره مطیع دستورات امام حسین ( علیه السلام ) به عنوان امام زمان خویش است. در روز عاشورا به فرمان برادر کنترل امور خیمه ها را بر عهده می گیرد و با پشت سر گذاشتن روزی سرشار از مصیبت و اندوه بدون آن که سستی از خود نشان دهد ، خود را جهت انجام مأموریتی بزرگ آماده می کند که مهم ترین هدف آن رساندن پیام امام و شهیدان کربلا می باشد . او اگر چه که در لباس اسیر ظاهر شده است اما در واقع با قامتی استوار و بیان کوبنده و آتشین که آن را از پدر بزرگوارش به ارث برده هر جا که پا می نهد چه در کوفه و شام و چه در مدینه ، سخن از مظلومیت برادر و هدف والای او به زبان می آورد . منابع مورد استفاده در این پژوهش ، کتب و مقالات تاریخی است و از روش کتابخانه ای استفاده شده که بعد از مطالعه کتب تاریخی به تحلیل و بررسی آن ها پرداخته شده است . مهم ترین نتیجه بر گرفته از تحقیق آن است که حضرت زینب با هدف دفاع از ولایت همراهی امام زمان خود را بر می گزیند و با تلاش های خود در جریان عاشورا ، فعالیت های دشمن را در زمینه ی خاموش کردن نور اسلام خنثی نمود و با مشخص ساختن جایگاه واقعی حق و باطل به دفاع از ولایت پرداخت و به همگان آموخت که تنها راه سعادت و کامیابی انسان در پیروی صحیح از ولایت پیامبر ( صل الله علیه و آله ) و خاندان او می باشد . واژگان کلیدی : زینب ، قیام ، عاشورا
آسیب شناسی مهدویت: با رویکردی بر شناخت، انتظار، دشمنان مهدویت
نویسنده:
آسیه اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق آسیب شناسی مهدویت ( با رویکردی بر شناخت، انتظار، دشمنان مهدویت) می باشد. دیرزمانی که بشریت از حضور امام معصوم ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) بی بهره است و مردمی که نه پیامبر خود را دیده و نه حجت را درک کرده اند. رسالت امروز اندیشمندان در مباحث مهدویت تعمیق ایمان مردم به امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و تبیین آثار و پیامدهای مهدی باوری و انتظار، انسان را متقاعد می کند که مبارزه و ستیز با این تفکر برای دشمن راهبردی و ضروری است. به همین جهت دشمنان اسلام با چهار روش با مهدی باوری مبارزه کرده اند و آسیب هایی را بر ان وارد می کنند که مانع درک صحیح از امام زمان می شود.: اولین روش انکار مهدویت می باشد که تلاش می کنند با دو گونه برخورد به انکار مهدویت بپردازند: گونه ی اول، مهدویت را مقوله ی وارداتی و بر گرفته از دیگران از جمله یهودیت و مسیحیت تلقی می کنند. گونه ی دوم، مهدویت را بازتاب نابسامانی ها و حوادث دوران تاریک مسلمانان به ویژه شیعیان دانسته اند.آنان عقیده به مهدویت را رواج یافته از دوره های اغتشاش بر شمرده اند که این همان عدم شناخت امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. روش دوم مبارزه تحریف مهدویت نام دارد، در این روش می کوشند تا مقوله ی انتظار حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آثار و پیامدهای آن را به انتظار منفی و تلخ تبدیل کنند و به طور کلی هر گونه حرکت و قیامی را قبل از ظهور حضرت، باطل و مخالف دوران انتظار بر شمارند و امر به معروف و نهی از منکر را مخالف انتظار می دانند؛ تلاش می کنند تا معنای آن را عوض کنند و در ذهن به صورت دیگری جا بیندازند و عقیده ها را خراب کنند. روش سوم، در این ستیز تخریب مهدویت است . دشمن برای مقابله با جریان مهدویت گونه های علمی و هنری را بر می گزیند ،مانند ایجاد شک و تردید ، تنفر در افراد به ویژه معتقدان به مهدویت، نیرو سازی برای صفوف خود با خطر جلوه دادن جریان مهدویت و برنامه ریزی برای نسل آینده . و اما روش چهارم در این مبارزه جایگزین سازی و شخصیت سازی و حمایت و پشتیبانی از مدعیّان دروغین می باشد که در واقع این روش جزء همان روش تخریب محسوب می شود. وجه امتیاز تحقیق شناخت آسیب ها و موانعی که در جامعه اسلامی باعث دوری از حضرت و عدم تحقق ظهور می شود می باشد. روش تحقیق به صورت کاربردی و است و جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای می باشد و از کتاب های جدید نیز در این تحقیق استفاده فراوان شده است. کلید واژه ها : مهدویت، انتظار، دشمن شناسی، ستیز، جایگزین سازی.
  • تعداد رکورد ها : 20