آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى (قم)
>
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
>
علی مدبر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
نقد شبهه «تأکید بر خشونت خانگی در آیه 34 سوره نساء»
نویسنده:
علی مدبّر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 034 سوره نساء
چکیده :
برخی، حکم قرآنیِ نشوز زنان را خشونتآمیز دانستهاند. پاسخ این است که بر پایه تعریف خشونت در اصطلاح علوم سیاسی و نکاتی که در پی میآید، حکم یادشده نسبتی با «خشونت» ندارد. این حکم دارای ویژگیهای ذیل است: تدبیری برای پیشگیری از بروز خشونتهای لجام گسیخته و مانع فروپاشی بنیان خانواده است. مصداقی از نهی از منکر خانوادگی است که اجرای آن به شوهر عادل و آگاه به احکام الهی واگذار شده است؛ به زنان اختصاص ندارد؛ نشوز زن دارای موارد محدودی است؛ زن میتواند با شرط ضمن عقد، محدوده نشوز را تنگتر نماید؛ نشوز تنها در محدوده تمتعات جنسی جایز و حلال تحقق مییابد؛ زدن زن ناشزه پس از دو مرحله «موعظه» و «جدایی در بستر» است؛ تنبیه بدنی به اجماع مسلمانان باید غیر مؤثر بر بدن باشد. در روایات چنین زدنی بر «زدن با چوب مسواک» تطبیق داده شده است؛ زدن بیش از حد قانونی، پیامد حقوقی و کیفری دارد؛ حکم زدن زن ناشزه در برخی موارد لزومی نیست و ترک آن بهتر است؛ پس از اجرای راهکارهای سهگانه چنانچه زن بر نشوز اصرار ورزید، شوهر نمیتواند ضد او به گفتار یا رفتاری غیر قانونی دست زند و تنها میتواند از او به محاکم قضایی شکایت کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی معاشرتپژوهی در میراث اسلامی و آثار معاصران (کاستیها و راهکارها)
نویسنده:
علی مدبر (اسلامی)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهشها و نگاشتهها دربارۀ اخلاق و آداب معاشرت، کاستیهایی دارند که با بررسی انتقادی شماری از نوشتههای موجود در میراث اسلامی از سدههای سوم تا ششم هجری و شماری از آثار نویسندگان معاصر، میتوان به آنها دست یافت. در این جستار، به اختصار به این کاستیها پرداخته میشود. کاستیهای یادشده در دو دسته قرار میگیرند: دستۀ نخست در محور پژوهش آداب معاشرت و در هفت حوزه قابلطرح است: 1. اصطلاحپژوهی معاشرت؛ 2. استناد به قرآن و سنت؛ 3. سندپژوهی روایات بیانگر آداب معاشرت؛ 4.تحلیلهای علمی آموزههای معاشرت؛ 5. رویکرد فقهی به آداب معاشرت؛ 6. همگونی سرفصلها؛ و 7. مسائل مستحدث آداب معاشرت. دستۀ دوم در مدار چگونگی عرضۀ اطلاعات پژوهششده و در دو عرصه مطرح میشوند: 1. طبقهبندی اطلاعات؛ و 2. توجه به قالب دایرةالمعارفی در عرضۀ اطلاعات. به تناسب کاستیهای یادشده و برای رفع آنها، چند راهکار و محور پژوهشی نیز به پژوهشگران و نگارندگان حوزۀ معارف و آموزههای معاشرت پیشنهاد میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارشناسی دستیابی به مصادیق برخی مفاهیم نامصرّح اخلاقی در قرآن
نویسنده:
علی مدبر (اسلامی) ، زهرا غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی آموزههای مهم اخلاقی که در روایات اهلبیت علیهمالسلام به شکل گسترده یاد شدهاند، در قرآن کریم به نام آنها تصریح نشده و بهظاهر، در معارف و احکام قرآن کریم یافت نمیشوند، در حالی که از یک سو اهمیت آنها ایجاب میکند در قرآن کریم (به عنوان ثَقَل اکبر) از آنها یاد شده باشد و از سوی دیگر بازتاب گسترده آنها در روایات نشان حضور این آموزهها در قرآن کریم است، زیرا روایات اهل بیت علیهمالسلام برگرفته از قرآن کریم اند. این مقاله، عهدهدار بیان معیاری برای دستیابی به مصادیق قرآنی اینگونه مفاهیم اخلاقی است و براینمونه در پی معیارشناسی دستیابی به مصادیق اصل معاشرتی «مدارا» است و به نتایج زیر دست یافته است: 1. هرچند در قرآن کریم واژه «مداراة» نیامده است، مصادیق مدارا در قرآن کریم یاد شدهاند (دستکم، بیست مصداق). 2. برای شناسایی مصادیق قرآنی مدارا معیارهایی وجود دارد که به کمک آنها مصادیق یادشده قابل شناساییاند. 3. شناسایی مصادیق مدارا با کمک «گوهر معنایی مدارا» و «روایات تفسیری» امکانپذیر است. 4. از راه تصریح مفسران و مترجمان قرآن نمیتوان به مصادیق مدارا راه یافت و تنها در حد «تأیید» میتوان از آنها بهره برد. روش تحقیق در این مقاله، نقلی- وحیانی و روش پردازش اطلاعات (دادهپردازی) آن تبیینی و تحلیلی، و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی معاشرتِ معروفمدار در قرآن و مصادیق تفسیری آن
نویسنده:
علی مدبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
از اصول معاشرت، معاشرت بر مدار «معروف» است. معروف، هر کاری است که به دید عقل و نقل، نیکو و زیبا باشد و منکَر هر کاری است که نزد عقل و نقل ناشناخته باشد. معروف، همه اموری را که عنوانهایی مانند خیر، صلاح، فلاح، جمیل و حَسَن بر آنها منطبقاند، دربرمیگیرد و با همین معیار، اموری که عنوانهایی مانند شرّ، فساد و قبیح بر آنها منطبقاند، منکَرند. معاشرتِ معروفمدار معنایی گستردهتر از قانونمداری و عدلگرایی دارد و افزون بر رعایت حق قانونی و عادلانه، کارهای متعالی اخلاقی را نیز دربرمیگیرد. در قرآن کریم، معروفمداری در مصادیقی از معاشرت یاد شده است: در معاشرت با همه مردم؛ با پدر و مادر؛ با زنان؛ با اقشار آسیبپذیر؛ در سخن گفتن؛ در وصیت؛ در قصاص و دیه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیرونی بودن منشأ وحی برآیند حقیقت شناسی وحی در علوم عقلی
نویسنده:
علی خراسانی ، علی مدبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ازآنجاکه وحی به پیامبران اختصاص داشته است، دستیابی به فهم حقیقت وحی برای دیگر انسانها ناممکن است. به نظر میرسد حتی تبیین پیامبران نیز نمیتواند تصویری روشن از این پدیده را ارائه دهد و انسان معمولی از حقیقت وحی و عالم اسرارآمیز آن جز شبحی ادراک نمیکند؛ چرا که نابینای مادرزاد نمیتواند تصوری از مناظر زیبایی داشته باشد که دیگران برایش وصف میکنند. بااینحال متکلمان و حکیمان از دیرباز تاکنون کوشیدهاند در قلمرو اصول و قواعد پذیرفته شده کلام و فلسفه، به تبیین حقیقت وحی و فرآیند نزول آن بپردازند. آنان با اذعان به ناتوانی از دریافت حقیقت وحی کوشیدهاند از برخی زوایای پنهان آن پرده بردارند و ویژگیهای وحی را بیان کنند. از ویژگیهای مهمی که از لابهلای تحلیلهای ارائه شده در تبیین ماهیت وحی استفاده میشود، بیرونی بودن منشأ وحی است. به این معنا که وحی از درون پذیرنده آن سرچشمه نگرفته است. این ویژگی میتواند بسیاری از تحلیلهای خاورشناسان از وحی را به چالش بکشد. این مقاله با تبیین ماهیت وحی در دانشهای کلام و فلسفه، ویژگی بیرونی بودن منشأ وحی را نتیجه میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره «بیان تمثیلی» و رابطه آن با «گونههای مختلف قیاس»
نویسنده:
علی مدبر (اسلامی) ، سیده لیلا صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
آیت الله جوادی آملی در تفسیر برخی آیات قرآن که در آنها از مصداقی خاص یاد شده، بیان آیه را در خصوص آن مصداق، «تمثیلی» دانسته؛ نه «تعیینی و تحدیدی» و درنتیجه حکم یادشده در آیه را به موارد مشابه تسری میدهد. اینگونه تفسیر (تلقی تمثیلی از برخی بیانهای قرآن)، ضمن تأکید بر معرفتبخش و واقعنما بودن بیانهای قرآن، موجب تحول در نگاه مفسر به دامنه دلالتهای قرآن و به تبع، سبب تبیینهای قرآنیِ گستردهتری درباره مسایل فردی و اجتماعی خواهد شد و از آنجا که دیدگاه «بیان تمثیلی» موهم همسانی با «گونههای مختلف قیاس» است، این مقاله پس از تحلیل این دیدگاه، رابطه آن را با مفاهیم یادشده بررسی میکند و به این نتیجه دست مییابد که نسبت «بیان تمثیلی» با «گونههای مختلف قیاس» بدین شرح است: 1. از قبیل قیاس منصوص العله نیست، زیرا در بیان تمثیلی تصریح به علت وجود ندارد. 2. با قیاس مستنبَط العله با استنباط قطعی، یعنی همان قیاس همراه با القاء خصوصیت و تنقیح مناط قطعی تفاوتی ندارد. 3. با قیاس ظنی (قیاس مستنبَط العله با استنباط ظنی و قیاس همراه با القاء خصوصیت و تنقیح مناط ظنی) نسبتی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری درباره مبانی قرآنیِ آداب معاشرت با تأکید بر دیدگاههای آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
علی مدبر (اسلامی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
ساحت ارتباطی انسان با دیگر انسانها و سبک زندگی اجتماعی او بخش مهمی از معارف و احکام قرآن کریم را به خود اختصاص دادهاند. قرآن، هم خطوط کلی بسیاری از آموزههای معاشرتی را در قالب «بایدها و نبایدها» و هم برخی مبانی و زیرساختهای این آموزهها را در قالب «هستها و نیستها» بیان کرده است. درباره آموزههای معاشرت، هم پژوهشها و هم نگاشتهها فراواناند؛ ولی مبناپژوهی معاشرت مورد توجه قرآنپژوهان قرار نگرفته و همین، بایستگی این پژوهش را توجیه میکند، از این رو مسئله اصلی این پژوهش، یافتن مبانی و پایه-های قرآنی آداب معاشرت است و یافتههای آن چنیناند: برخی مبانی قرآنیِ آداب معاشرت، مبنای آموزههای همگانی معاشرتاند و برخی دیگر مبنای آموزههای معاشرت با خصوص مؤمنان. دسته نخست عبارتاند از: 1. حرمت انسان؛ 2. ملازمه حق و تکلیف در روابط اجتماعی؛ 3. موازنه حق و تکلیف؛ 4. تقدم مصالح اجتماعی بر منافع فردی، و دسته دوم بدین شرحاند: حرمت ایمان؛ 2. برادری دینی؛ 3. ولایت ایمانی مؤمنان بر یکدیگر. این مقاله، به اجمال، اثرگذاری مبانی یادشده بر آموزههای معاشرتی را نیز بررسی میکند. روش تحقیق در این مقاله، نقلی- وحیانی و روش پردازش اطلاعات آن (دادهپردازی) تبیینی و تحلیلی، و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه علامه طباطبایی درباره آیات قرآنی ناظر به تفسیر به رأی
نویسنده:
علی مدبر (اسلامی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در آموزه های اسلام سخن از «تفسیر به رأی» به میان آمده و با وصف «تفسیر جاهلانه»، از آن نکوهش شده است. راه برون رفت از این گونه تفسیر، رعایت دقیق روشمندی تفسیر و حفظ شاخصه ها و عناصر محوریِ آن است. از مفسران شیعی که تحقیقی ارزشمند درباره «تفسیر به رأی» دارد، علامه طباطبایی است. وی افزون بر تبیین دقیق روایات نکوهش کننده تفسیر به رأی، برخی آیات قرآنی را ناظر به این گونه تفسیر دانسته است. مقاله حاضر، نخست می کوشد چکیده دیدگاه علامه درباره آیات و روایات ناهی از تفسیر به رأی را بازتاب دهد. سپس با الهام از دیدگاه علامه، راه برون رفت از این تفسیر جاهلانه را ذیل عنوان «شاخصه ها و عناصر روشمندی تفسیر» ارائه کند. عناصر محوریِ روشمندی تفسیر عبارت اند از: تفسیر بر پایه مبانی پیش پذیرفته، بهره گیری از منابع معتبر تفسیر و پرهیز از منبع نماها در تفسیر، بهره گیری از منهج اجتهادی جامع و پرهیز از منهج نماها، به کارگیری قواعد تفسیر قرآن و بهره گیری از ابزارهای تفسیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید