آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1870
امام صادق (علیه السلام)
نویسنده:
از محمدحسین مظفر ؛ مترجم محمدحسینی‌بهارانچی .
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: ,
حسنیه: : شرح مناظرات بانويی از شاگردان امام صادق علیه السلام در دربار هارون که با علمای اهل سنت به بحث نشست...
نویسنده:
[ ابوالفتوح رازی]؛ تحقیق و بازنویسی محمد فربودی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: بقیة الله (عج)‏‫,
بررسی فقهی ماهیت وجودی نفقه زوجه و کمیت و کیفیت آن در مذاهب خمسه
نویسنده:
محمدحسین شعبانی,حسین خورشیدی,حسن شاهعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فقها بر وجوب نفقه زوجه اتفاق نظر دارند خواه زوجه مسلمان باشد، خواه کافر. در صورتی که نکاح صحیح باشد و اگر معلوم شود نکاح فاسد بوده، زوج به مقدار آنچه از نفقه به زوجه داده حق رجوع دارد و از مبانی فقهی نفقه زوجه می توان به کتاب، سنت، اجماع، عقل و قیاس اشاره کرد. مقصود از ماهیت نفقه یا به صورت تملیکی است یا امتاعی، مقصود از تملیک در نفقه، آن است که زوج نفقه را به ملک زن درآورده و در تصرف وی قرار دهد و زن پس از آن که مالک نفقه می شود و مقصود از امتاع نیز آن است که مرد نفقه را به ملک زن در نمی آورد، بلکه آن را در اختیار همسرش قرار می دهد تا از آن استفاده کند و بهره مند شود و از تصرفات مالکانه محروم است و برای تشخیص ماهیت حق زن بر نفقه و بررسی اختلاف نظر فقها در این بحث، باید میان اموالی که انتفاع از آن ها موجب تلف شدن آن هاست و اموالی که استفاده از آن ها سبب تلف شدن عین آن نیست تفاوت قائل شد؛ زیرا هر یک حکم مستقل دارد. در بحث کمیت و کیفیت نفقه، در شرع برای نفقه مقدار معینی مشخص نگردیده است و به همین خاطر اختلافات بسیاری میان فقها برای تشخیص نفقه و مصادیق آن وجود دارد و فقها در بیان انواع و مصادیق نفقه برخی سه برخی شش، بعضی هفت و در نهایت هشت مورد را ذکر نموده اند.
صفحات :
از صفحه 66 تا 80
آیا فرشتگان آگاهی بیشتر، از آفرینش و اسرار الهی دارند یا انسان‌ها و پیامبران؟‌ چون قرآن در جایی فرمود، رسولان از طریق فرشتگان وحی می‌شوند و در جای دیگر به آدم فرمود که فرشتگان را از اسماء الهی آگاه نساخت، توضیح و تبیین نمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين بخش از بحث به نكات تفسيري برخي از آيات مربوط به سوال اشاره مي شود. تا هدف از خلقت فرشتگان و انسان‌ها و پيامبران روشن ‌گردد و به دنبال آن ميزان و وسعت آگاهي آنها از اسرار و آفرينش الهي مشخص شود. قرآن مجيد مي‌فرمايند: «ما به تو وحي فرستاديم همان بیشتر ...
مناظرات علمی امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه
شخص محوری:
امام صادق(ع)
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فاقد چکیده
امام الصادق و المذاهب الأربعة المجلد 2
نویسنده:
اسد حيدر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مکتبة الصّدر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الإمامُ الصّادق وَ الْمَذاهِبُ الأرْبَعَة» (امام صادق و مذاهب چهارگانه) کتابی به زبان عربی نوشته اسد حیدر از نویسندگان شیعه اهل عراق است. این کتاب، به تحلیلی نو و جامع، پیرامون ابعاد شخصیت امام صادق (ع) پرداخته است. کتاب در چهار جلد تنظیم شده و هر جلد شامل دو جزء است. همان‌ گونه که از نام کتاب پیداست، مؤلف، بیشتر به تحلیل مکتب فقهی، علمی و تفسیری امام صادق (ع) در ارتباط با مذاهب چهارگانه اهل سنّت و پیشوایانِ آنان پرداخته است. جلد دوم، با بحث مبسوط‌تری درباره شیعه و مذهب جعفری آغاز می‌ شود و به نقد برخی گفته‌ ها و نوشته‌ های خام یا مغرضانه دیگران می‌ پردازد و شماری از اصحاب امام صادق که حامل فقه و حدیث بوده اند را معرفی می‌ کند. شخصیت‌ های بارزی همچون: ابان بن تغلب، مؤمن الطاق و هشام بن حکم در این بخش، به طور بارزتری مورد توجه قرار می‌ گیرد.
آیا ابوحنیفه که می‌گوید «اگر نبود آن چند سالی که در محضر امام صادق ـ علیه السّلام ـ بودم هلاک می‌شدم»، دلیلی بر عصمت ائمه نیافته و آیا امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد راه اشتباه او به او چیزی نگفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با بررسي كوتاهي كه از مواضع عقيدتي ابوحنيفه به عمل مي‌آوريم سرّ باور نداشتن ايشان به عصمت كاملاً روشن خواهد شد، امّا قبل از پرداختن به آن مسأله، ذكر اين نكته لازم است كه امامت و به دنبال آن عصمت يكي از مباحث داغ آن روزگار بوده است و قائل نشدن كسي دلي بیشتر ...
جایگاه مصلحت در سیره و سخن امام علی (ع)
نویسنده:
محمدعلی مشایخی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اسلام دین خاتم است و این امر مستلزم ظرفیت این دین آسمانی در پاسخ به نیازهای بشر در همه زمان‌ها، مکان‌ها و شرایط مختلف است. بخش عظیمی از این ظرفیت معلول اصل مهم مصلحت حکیمانه و منطبق با فطرت است. در سیره و سخنان امام علی(ع) این اصل مهم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که با استناد به آن می‌توان به رهیافت‌های نوینی در این‌باره نائل شد. مصلحت شامل مصالح دین و جامعه هر دو می‌شود. شیوه مصلحت‌یابی حضرت از طریق مشورت، نصیحت، امر به معروف و نهی از منکر و بهره‌گیری از تجربه و دانش متخصصان انجام می‌گیرد. مصالح عامه، حکومتی و قانونی، سازمانی و حرفه‌ای و مصالح شخصی، انواعی از مصلحت است که آن حضرت مورد توجه و تأکید قرار داده است.
صفحات :
از صفحه 145 تا 159
  • تعداد رکورد ها : 1870