آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
01. معصومین(ع)
>
انبیای سَلَف(پیامبران پیشین)
>
انبیای مورد اشاره قرآن
>
پیامبران اولوالعزم
>
حضرت موسی(ع)
میریام(مریم) یا کُلثُم(کُلثوم) خواهر موسی ع و هارون ع و از اعلام غیر مصرح قرآن
یوکابِد(مادر موسی ع؛ از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 482
عنوان :
داستان حضرت موسی (ع) و قوم یهود در قرآن سوره طه2
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تفسیر سوره طه(2)
قال فمن ربکما یموسی (49) قال ربنا الذی أعطی کل شی ء خلقه ثم هدی (50) قال فما بال القرون الأولی (51) قال علمها عند ربی فی کتب لا یضل ربی و لا ینسی (52) الذی جعل لکم الأرض مهدا و سلک لکم فیها سبلا و أنزل من السماء ماء فأخرجنا به أز
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان حضرت موسی (ع) و قوم یهود در قرآن سوره طه3
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تفسیر سوره طه
و هل أتاک حدیث موسی (9) إذ رءا نارا فقال لأهله امکثوا إنی ءانست نارا لعلی ءاتیکم منها بقبس أو أجد علی النار هدی (10) فلما أتاها نودی یموسی (11) إنی أنا ربک فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی (12) و أنا اخترتک فاستمع لما یوحی (13) إنن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان حضرت موسی (ع) و قوم یهود در قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فلما قضی موسی الأجل و سار بأهله ءانس من جانب الطور نارا قال لأهله امکثوا إنی ءانست نارا لعلی ءاتیکم منها بخبر أو جذوة من النار لعلکم تصطلون (29) فلما أتاها نودی من شطی الواد الأیمن فی البقعة المبرکة من الشجرة أن یموسی إنی أنا الله رب العلمین (30) و أ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان حضرت موسی (ع) و قوم یهود در قرآن سوره طه1
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تفسیر سوره طه (3)
یابنی إسرءیل قد أنجینکم من عدوکم و وعدنکم جانب الطور الأیمن و نزلنا علیکم المن و السلوی (80) کلوا من طیبت ما رزقنکم و لا تطغوا فیه فیحل علیکم غضبی و من یحلل علیه غضبی فقد هوی (81) و إنی لغفار لمن تاب و ءامن و عمل صلحا ثم اهتدی (
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طه، آيه 41-برگزيدگي حضرت موسي(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1ـ برگزیدگی ، اختصاص به حضرت موسی (ع) ندارد ؛ بلکه خداوند متعال تمام انبیاء و اوصیاء (ع) را برای خود آفریده است ؛ یعنی همه ی آنها فقط بنده ی خدایند و جز خدا در قلوب نورانی ایشان جای نمی گیرد. اینکه خداوند متعال فرمود: « وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبران
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح انتقادی و تحلیل ساختاری یک بیت عرفانی از دیوان حافظ
نویسنده:
علیرضا فولادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استدراج
,
تصحیح متون ادبی
,
ادبیات عرفانی
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان حافظ
,
عقل و عشق
,
تفسیر عرفانی ماجرای سامری
چکیده :
در مقاله حاضر، به تصحیح و تحلیل بیت عرفانی: "اینهمه شعبده خویش که میکرد اینجا / سامری پیش عصا و ید بیضا میکرد"، از دیوان حافظ پرداخته شده و کوشش می شود نشان داده شود که در تصحیحها و شرحهای دیوان خواجه شیراز تا چه اندازه از قواعد زبان حافظانه در تصحیح و شرح این بیت غفلت ورزیدهاند. مفهوم تصحیح در اینجا، ترجیح یکی از ضبطهای موجود بیت با روش انتقادی است. همچنین تحلیل بیت با روش ساختاری انجام گرفته است. برای این منظور، ابتدا پنج نقطه اختلاف بیت شناسایی شده و از میان دادههای موجود، ضبطهای ارجح انتخاب و سپس به واکاوی ساختارهای زبانی، ادبی و معنایی آن پرداخته شده است. نگارنده این مقاله، سرانجام نتیجه میگیرد که ضبط نسخههای مصحح خلخالی و قزوینی- غنی برای بیت مورد نظر ارجح است؛ ضمن این که اولاً سامری، فاعل جمله مصراع اول است؛ ثانیاً ضبط «شعبده خویش» به این گفته سامری بازمیگردد که «وَ کَذلِکَ سَوَّلَت لی نَفسی»؛ و اینگونه نفس من [به صدا درآوردن گوساله طلایی را] برایم آراست(قرآن: طه، 96)؛ ثالثاً تعبیر «پیش عصا و ید بیضا» تعبیری است برای بیان اثرپذیری سحر سامری از معجزات حضرت موسی(ع) و باز، این گفته سامری را مطمح نظر دارد که: «فَقَبَضتُ قَبضَه مِن اَثَرِ الرَّسولّ فَنَبَذتُها»؛ مشتی [خاک] از جای پای آن فرستاده [که جبرائیل باشد] برداشتم و بر آن [گوساله طلایی] پاشیدم(همان)؛ رابعاً کل بیت حاکی از باور حافظ به مسأله «استدراج» است که جزو مسائل تخصصی عرفانی محسوب می شود و خواجه شیراز میکوشد آن را در پرده بگوید تا احیاناً پیرامون یک شخصیت کراماتنمای زمانهاش نظری داده باشد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی تعامل پیامبران و اشرافیت در قرآن کریم (مطالعۀ موردی خباثتهای «ملأ» در برابر دعوت حضرت موسی (ع))
نویسنده:
علی قاسم آبادی ، مهدی داوری ، سکینه آخوند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم اصلیترین منبع دین اسلام است و برای پیروان خود راهنماییهای بسیاری در حوزههای فردی و اجتماعی ارائه داده است. این کتاب وجود طبقات متفاوت در جامعه را پذیرفته است؛ ازاینرو شاهدیم که در برخی از آیات، گروههای مختلفی مخاطب قرار میگیرند یا عتاب میشوند. طبقۀ اشراف یکی از مهمترین طبقات در هر جامعه است؛ زیرا با توجه به نحوۀ رفتار خود میتواند اثرگذاری مثبت یا منفی داشته باشد. قرآن کریم 28 مرتبه به واژۀ «ملأ»، بهعنوان یکی از مهمترین مفاهیم اشرافیگری، اشاره کرده است. این پژوهش در پی آن است تا با رویکردی توصیفی و از طریق مطالعۀ کتابخانهای و پس از بررسی لغوی مادۀ «ملأ»، دریابد قرآن کریم برخورد این گروه با دعوت پیامبران را چگونه روایت میکند و قرآنپژوهان در طول تاریخ از این روایت چه برداشتی داشتهاند؟ از یافتههای پژوهش میتوان به نقش کلیدی راغب اصفهانی در ترویج معنای مشهور اصطلاح «ملأ» در میان مفسران و دیگر لغویان اشاره کرد؛ همچنین با بررسی آیات قرآن میتوان با جایگاه اجتماعی این گروه و برخی ویژگیهای رفتاری ایشان و نیز صفتهایی که قرآن به آنها نسبت داده است، آشنا شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و جمع بندی اقوال در قید «مِنْ غَیرِ سُوءٍ» در معجزه ید بیضاء حضرت موسی (ع)
نویسنده:
غلامعلی مقدم ، نبی اله صدری فر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
معارف قرآن، درجات و مراتب متفاوت در ظهور و بطون دارد، به تبع مفسران نیز با لایههای متعددی از فهم قرآن روبرو هستند. به همین سبب باگذشت بیش از 14 قرن از نزول قرآن کریم هنوز این کتاب آسمانی تازه و مشتمل بر مضامین عالیه و جدید است و چنانکه در روایات آمده همواره تازه خواهد ماند. تفسیر قید «مِنْ غَیرِ سُوءٍ» که برای معجزه ید بیضاء حضرت موسی در برخی آیات قرآن کریم ذکر شده، از مصادیق همین تنوع فهم است. عمده مفسران قید سوء را به نحو درونی و ناظر به بیماری برص و پیسی یا ضرر در دست حضرت موسی قلمداد کردهاند، برخی نیز این قید را به نحو بیرونی و مربوط به نفی سوء نسبت به دیگران تفسیر نموده اند، مساله تحقیق این است که آیا میتوان ضمن تبیین و تحلیل مهمترین دیدگاهها، وجه جمعی مقبول، برای دیدگاههای مطرح در این مساله ارائه کرد. در این مقاله به شیوه تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاهها به نگرشی جامع میان آنها حکم کرده و با اقامه قرائن و شواهد نشان دادهایم که این وجه جمع میتواند غالب دیدگاهها را در خاستگاه خود پذیرا باشد. پس فرضیه تحقیق با تمسک به اطلاق سوء این است که «سُوءٍ» شامل همه ضررها وآسیب ها به اعضاء و جوارح آورنده، اعضاء و جوارح بیننده و حتی خلل در نفوس و اوهام مشاهده کننده میشود و میان نگرشهای درونی و برونی در این مساله تعارضی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشها و آثار تعامل اجتماعی حضرت موسی (علیهالسلام) با قوم بنیاسرائیل از منظر قرآن
نویسنده:
نویسنده:سلطان احمد؛ استاد راهنما:عباس الھی؛ استاد مشاور :
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
مسأله ای که قابل تحقیق و بررسی می باشد این است که حضرت موسی ( علیه السلام ) چه روش های و آثار تعامل اجتماعی با قوم خود داشته است و در نتیجه روشها و آثار تعامل اجتماعی حضرت موسی ( علیه السلام ) با قوم بنی اسرائیل چیست ؟ پایان نامه حاضر به روش تحقیق توصیفی،تحلیلی با استفاده از کتاب خانه است ، در جواب سوال اول تقریبا 13 روش تعاملی که حضرت موسی ( علیه السلام ) با قوم بنی اسرائیل داشته است ، مفصلا ذکر شده است ، مهم ترین از آنها روش هدایت ، روش تذکر مستمر ، روش ایجاد کردن یکجهتی و اتحاد، روش صبر، روش معجزه آوردن حضرت موسی ( علیه السلام ) بر قوم خود ، روش مناظره حضرت موسی ( علیه السلام ) با بنی اسرائیل ، روش تبلیغ حضرت موسی ( علیه الاسلام ) درمیان بنی اسرائیل ، روش تربیت حضرت موسی ( علیه الاسلام ) بوده است ، و در جواب سوال اصلی آثار این تعاملات که آنحضرت با بنی اسرائیل داشته است بیان شده است ، و آن در دو قسمت ذکر شده است آثار خوب و مثبت و آثار سوء و منفی ، که مهم ترین آن را می توان به این ترتیب ذکر کرد . خداوند عالم به خاطر اثر آن محبتی که با بنی اسرائیل داشت ، آنان را مودبانه مورد خطاب قرار داده است . و خداوند در اثر پذیرش اطاعت و هدایت خود آنان را از صفات اخلاقی و معنوی کاملا آراسته می کند . و با وسیله روش مهاجرت آنحضرت قوم خود را از چنگ فرعون نجات داده است ، و در جریان گوساله پرستی نیز تعامل و برخورد شدید آن حضرت با حضرت هارن ( علیه السلام ) باعث بیداری قوم بنی اسرائیل و بازگشتن آنها به فضای توحید است . و از آثار سوء و منفی قوم بنی اسرائیل این بوده است که آنها در اثر لجاجت به تبه کاری هم کنار شدند ، چون طالب حق نبودند و در گناه و تعدی و خوردن مال یتیتم شتاب می کردند، و از روند و سیر و حرکت قوم بنی اسرائیل بسیار واضح است، که آنها همیشه بهانه جویی می کرندد ، و خواستار تبدیل نعمت های الهی می شدند . و همچنین آنها بار ها بر اثر گناه و نا فرمانى ها گرفتار انواع عذاب هاى دنیاوى شدند ، چنان که عذاب آخرت نیز به آنان وعده داده شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسی(ع) و پیامبران همعصر و بنی اسرائیل در مثنوی معنوی
نویسنده:
عبدالرضا سیف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 482
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید