آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
ابوموسی اشعری
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
تحلیل رفتار سیاسی ابوموسی اشعری بر پایه نامه‌نگاری‌ها در دوره خلافت امام علی (ع)
نویسنده:
علیرضا غلام پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مطالعه نامه‌ها به‌عنوان مستندات تاریخی در شناخت عملکرد بازیگران سیاسی دوره خلافت علی (ع)، نقش ارزنده‌ای در غنای پژوهش‌های تاریخ اسلام دارد. در این بین تحلیل رفتار سیاسی عبدالله بن قیس، مشهور به ابوموسی اشعری از منظر نامه‌ها و تطبیق آن با گزارش‌های تاریخی از رفتار وی در عصر خلافت علی(ع)، هدف این پژوهش است. این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی از طریق احصای جملات و واژه‌های معنادار مندرج در نامه‌ها و مقایسه بین آن‌ها و نیز مشاهدات تاریخی در منابع از نوع رفتار ابوموسی، به دنبال پاسخ به این سئوال است که تا چه میزان ادعاهای موجود در نامه‌های ابوموسی اشعری با رفتار سیاسی او مطابقت دارد؟ استخراج نکات محوری مانند رفتار دشمنانه، خائنانه، ناسپاسانه، عدم اطاعت‌پذیری، نفاق، فریب‌خوردگی و بی‌خبری ابوموسی در نامه‌های دیگران، خصوصا علی (ع) و ادعای ابوموسی اشعری مبنی بر دوری از فتنه، عمل به رضای خدا، نفع رساندن به مردم و نیز پشیمانی گناه از سوی دیگر، با مجموعه اقدامات وی، ارزیابی گردید که نتایج آن، حکایت از عدم انطباق میان ادعاها و رفتار سیاسی او در این برهه از تاریخ اسلام دارد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مطالعه تطبیقی سیمای ابوموسی اشعری در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت
نویسنده:
فائزه ناصری النجق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بررسی دقیق و همه جانبه حوادث مهم صدر اسلام و شخصیت‌‌های نقش‌‌آفرین و تأثیرگذار در آن می‌‌تواند بسیاری از ابهامات موجود و تبیین‌‌ها و تفاسیر نادرست ناشی از اختلاف گزارش‌‌های موجود در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت را برطرف نماید. به همین جهت رسیدن به یک قضاوت منصفانه در خصوص یک حادثه یا یک شخصیت در صدر اسلام، نیازمند رجوع و بررسی تطبیقی روایاتی است که در منابع مربوط به این دوره یافت می‌‌شود. ابوموسی اشعری به عنوان یکی از مهم‌‌ترین شخصیت‌‌های تاریخی صدر اسلام به واسطه نقشی که در دورهخلفای راشدین مخصوصاً دوره عمر در فتوحات داشته و هم‌‌چنین نقش‌‌آفرینی در حوادث مهم دوره خلافت امام علی مورد توجه و عنایت روایات شیعه و اهل سنت قرار دارد. بررسی این روایات نشان می‌‌دهد که گزارش‌‌های متفاوت و گاه متناقضی درباره شخصیت و عملکرد وی در بسیاری از رویدادهای مهم از جمله جنگ جمل، جنگ صفین و ماجرای حکمیت ازسوی منابع ارائه گردیده است. مسأله اصلی ما در پایان‌‌نامه حاضر، بررسی سیمای ابوموسی اشعری در منابع تاریخی شیعه و اهل سنت و مقایسه گزارش‌‌های موجود در این منابع با یک‌‌دیگر و نقد اجمالی آن‌‌ها، برای دستیابی به سیمایی نزدیک به واقع از این شخصیت تاریخی خواهد
سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در ابقا و عزل کارگزاران عثمان به ویژه معاویه
نویسنده:
علی اکبر ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بسیاری امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در عزل تمام کارگزاران عثمان بویژه معاویه قاطع دانسته و از شیوه عزل آنان سخن نگفته‌اند. مقاله این نکته را ثابت می‌کند که حضرت به جهاتی حداقل چهار تن از کارگزاران عثمان را ابقا کردند و بر این نظراست اعزام عمارة بن شهاب به کوفه از گزارش‌های سیف تمیمی و بی‌ اعتبار است. امام دو شیوه کلی عزل، در باره بقیه کارگزاران اعمال کرد. مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با شیوه اسنادی به تبیین شیوه عزل کارگزاران عثمان پرداخته و با تحلیل نامه 75 نهج البلاغه بر این نظر است که حضرت بهترین شیوه را برای عزل معاویه در سه مرحله پی‌گرفت تا مشکل حاکم شام را بدون خون ریزی حل کند. این معاویه بود که به نامه حضرت و سفیر ایشان پاسخ نداده و با تحریک طلحه و زبیر و بعد اعلام جنگ به سفیر امام، به مخالفت با رهبر مسلمین پرداخت و هر گونه همکاری را با خلیفه مسلمین رد کرد.
صفحات :
از صفحه 143 تا 165
موضوع اصلی حکمیت در جنگ صفین چه بود و در عمل چه شد و به کجا انجامید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در متن پيمان نامه حكميّت ، چيزى كه موضوع داورى را روشن كند و همچنين اختيارات و وظايف داوران را مشخص نمايد ، ديده نمى شود . در متن پيمان حكميّت ، تنها تعيين يك وظيفه كلّى براى داوران آمده و آن اين كه : داوران موظّف بودند بر اساس كتاب خدا حكم كنند و ا بیشتر ...
با توجه به حقانیت امام علی(ع) چرا حضرت در نبرد صفین، حکمیت را قبول کرد؟ آیا حکمت و سیاست اقتضا نمى کرد که امام(ع) در مقابل فشار بخشى از سپاه خود مقاومت کند و به حکمیّت تن در ندهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آرى ، مقتضاى حكمت وسياست ، نپذيرفتن حَكميّت بود ؛ ليكن امام عليه السلام بر اساس اسناد متقن تاريخى، به اختيار خود ، حكميت را نپذيرفت ؛ بلكه آن را بر وى تحميل كردند و مقاومت او در برابر اين پيشنهاد جاهلانه ، نه تنها سودى دربر نداشت ، بلكه موجب مى شد جن بیشتر ...
چرا امام علی ـ علیه السلام ـ رأی ابو موسی اشعری را بر رأی مردم و خدا ترجیح می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از مجموع سخنان اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ چنين نتيجه گيري مي شود كه امام از ابتداء با جريان «حكميت» و شخص «ابو موسي اشعري» مخالف بوده است بلكه حضرت «ابن عباس» و «مالك اشتر» را پيشنهاد نمود ولي با اصرار اصحاب نادان امام مجبور شد تن به حكميت «اشعري» بیشتر ...
خوارج در ایران
نویسنده:
حسین مفتخری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
خوارج یکی از جریان های مؤثر در تحریکات دنیای اسلام در قرون اولیه هجری محسوب می شوند که به دلایل مختلف سیاسی، مذهبی، در نخستین نیمه قرن اول هجری ظهور کردند و شعب گوناگون آن در نقاط مختلف قلمرو اسلامی پراکنده شد و هوادارانی از میان غیر عرب یافتند. به پشتوانه این نیروهای جدید بود که حدود سه قرن چهره نظامی خود را حفظ نمودند و قیام های گسترده ای علیه خلفای اموی – عباسی ترتیب دادند. با این حال علی رغم تلاش های مداوم خوارج در متزلزل ساختن بنیان های این دو سلسله، ایشان هیچگاه به عنوان آلتراناتیو – جانشین احتمالی – امویان یا عباسیان مطرح نشدند. از جمله مناطقی که از کانون های دیرپای خوارج شد، مناطق جنوب شرقی ایران (سیستان بزرگ) بود. در مقاله حاضر ضمن توصیف کلیاتی درباره خوارج به بررسی فراگرد نفوذ و استقرار خوارج در ایران پرداخته و برخی نتایج ناشی از آن را یادآور می شویم.
صفحات :
از صفحه 137 تا 154
امام علي بن ابي طالب عليه السلام المجلد5
نویسنده:
عبدالفتاح عبدالمقصود
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه العرفان,
چکیده :
مهم‌ترین تألیف عبدالفتاح عبدالمقصود، کتاب «الامام علی بن ابی‌طالب» است. این کتاب، تصویری از زندگی و شرح حال امام علی(ع) است. انتشار کتاب «الامام علی بن ابی‌طالب(ع)، بازتاب گسترده و متفاوتی در محافل فرهنگی جهان اسلام پدید آورد. دانشگاه الازهر مصر، به خاطر این که شخصیت‌هایی در این کتاب که از نظر‌ آنان‌ اهل‌ خطا نبوده‌اند، مورد نقد قرار گرفته‌اند، به نویسنده ایراد گرفت، و دانشگاه اسکندریه وی را برای تدریس‌ تاریخ‌ اسلامی نپذیرفت. با این حال در بیروت و ایران از نویسنده استقبال به عمل آمد؛ به‌ ویژه‌ آن کهمحمدتقی قمی؛ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که از طرف‌ آیت‌الله بروجردی بدین سمت منصوب شده بود، کتاب را برای ترجمه‌ به‌ آیت‌‌اللّه طالقانی معرفی کرد و این کار را در نزدیک‌تر کردنِ مذاهب اسلامی به‌ یکدیگر، مؤثر‌ دانست. وی معتقد بود: شخصی سنی مانند عبدالفتاح عبدالمقصود، در کتاب خود درباره امام علی(ع) با انصاف برخورد کرده است.
امام علي بن ابي طالب عليه السلام المجلد6
نویسنده:
عبدالفتاح عبدالمقصود
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه العرفان,
چکیده :
مهم‌ترین تألیف عبدالفتاح عبدالمقصود، کتاب «الامام علی بن ابی‌طالب» است. این کتاب، تصویری از زندگی و شرح حال امام علی(ع) است. انتشار کتاب «الامام علی بن ابی‌طالب(ع)، بازتاب گسترده و متفاوتی در محافل فرهنگی جهان اسلام پدید آورد. دانشگاه الازهر مصر، به خاطر این که شخصیت‌هایی در این کتاب که از نظر‌ آنان‌ اهل‌ خطا نبوده‌اند، مورد نقد قرار گرفته‌اند، به نویسنده ایراد گرفت، و دانشگاه اسکندریه وی را برای تدریس‌ تاریخ‌ اسلامی نپذیرفت. با این حال در بیروت و ایران از نویسنده استقبال به عمل آمد؛ به‌ ویژه‌ آن کهمحمدتقی قمی؛ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که از طرف‌ آیت‌الله بروجردی بدین سمت منصوب شده بود، کتاب را برای ترجمه‌ به‌ آیت‌‌اللّه طالقانی معرفی کرد و این کار را در نزدیک‌تر کردنِ مذاهب اسلامی به‌ یکدیگر، مؤثر‌ دانست. وی معتقد بود: شخصی سنی مانند عبدالفتاح عبدالمقصود، در کتاب خود درباره امام علی(ع) با انصاف برخورد کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 16