آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
مقابسات
عنوان :
نویسنده:
أبو حيان التوحيدي؛ تحقیق: حسن السندوبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: دار سعاد الصباح,
اشارات الإلهية لأبي حيان التوحيدي (الجزء الاول و معه ملخص من الجزء الثانی)
نویسنده:
ابوحیان توحیدی؛ تحقیق: وداد القاضي
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالثقافة,
ابوحیان توحیدی (310؟-414؟ق.)
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ویکی نور,
ابو حیان توحیدی (قرن چهارم هجری)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
بررسی روایت ابوحیان توحیدی از ماجرای «فیل شناسی کوران» و نسبت آن با کثرت گرایی دینی
نویسنده:
ابراهیم موسی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
از آثار و نوشته های ابوحیان توحیدی پیداست که وی با وجود زندگی در کانون تصادم و اصطکاک میان عقاید و مذاهب مختلف در بصره قرن چهارم، شخصیتی آزاداندیش و تا حدود زیادی به دور از تعصب دینی و مذهبی بوده است. این بی تعصبی می تواند علاوه بر جنبه های درونی او، متأثر از نفوذ افکار استادش ابوسلیمان منطقی، مراوده توحیدی با اخوان الصفا و نیز قدری گرایش او به زهد و تصوف بوده باشد؛ با این حال، در برخی آثار ابوحیان چیزی بیش از بی تعصبی و تسامح در دین، و در واقع گونه ای قول به کثرت باوری دینی نیز ملاحظه می شود. از این رو ارائه هر تفسیری از حکایت فیل شناسی کوران در کتاب المقابسات- به مثابه یک متن که به دست توحیدی پدید آمده بدون توجه به نیت او که احتمالاً با مراجعه به شخصیت تاریخی او قابل اکتشاف است بهره شایانی از حقیقت نتواند داشت. با چنان مراجعه ای، در نهایت به نظر می رسد که توحیدی از گرایشهای کثرت باورانه دینی بر کنار نبوده است.
صفحات :
از صفحه 259 تا 271
بررسی تحلیلی آرای فلسفی و کلامی ابوحیان توحیدی
نویسنده:
حمیدرضا شریعتمداری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده (فارسی): تمدن اسلامی و تاریخ تفکر عقلی در اسلام نشیب و فرازهای بسیاری داشته است؛ گاه اوج درخشش را تجربه کرده و گاه در سراشیبی رکود و بی رونقی قرار گرفته است. تردیدی نیست که یکی از درخشان ترین مقاطع تاریخ تمدن و تفکر اسلامی قرن چهارم هجری است. اندیشه پویای اسلامی که در قرن سوم تحت شدیدترین فشارها و هجوم ها از سوی عقل ستیزان حنبلی و عقل گریزان اشعری قرار گرفته بود به یمن ظهور خاندان شیعی و ایرانی آل بویه در کانون تمدن اسلامی، یعنی عراق و نواحی مرکزی و جنوبی ایران از نو سر برآورد، بالید و برگ های زرینی را در تاریخ اسلامی رقم زد. بازشناسی این دوره تاریخی یکی از اولویت های پژوهشی روزگار ماست که اگر به خوبی سامان یابد می تواند به باز آفرینی دوباره تمدن عقلی و انسانی اسلام مدد رساند. همه کسانی که در این قلمرو پژوهش کرده یا مطالعاتی داشته اند می دانند که شناخت قرن چهارم به ویژه نیمه دوم آن و به خصوص از بعد عقلی و فلسفی بدون مطالعه آثار ابوحیان توحیدی مقدور نیست. ابوحیان ادیب متفلسفی است که دانشوران، مجالس علمی و جکمی و اندیشه های فلسفی و کلامی این مقطع تاریخی را شناسانده و نمایانده است. علی بن محمد بن عباس مکنی به ابوحیان و ملقب به توحیدی در سال 310 قمری تولد یافت ( در شیراز ، نیشابور یا واسط) و به احتمال زیاد در حدود 410 قمری در شیراز درگذشت. مقام ادبی وی به ویژه در نثر مورد اذعان همگان است. علائق فلسفی وی نیز که او را به این مجلس و آن مجلس - به ویژه مجلس پر آوازه ابوسلیمان سجستانی - می کشانده کاملا روشن است. با کلام و اهل آن میانه خوشی نداشته است. از لحاظ اندیشه عقلی و گرایش مذهبی، فردی میانه رو، آزاداندیش و فارغ از تعصب های رایج در آن روزگار بوده است. ارزیابی ها و موشکافی هایش در مورد ادیبان، متکلمان، فیلسوفان و حتی وزیران هرچند گزنده و آزار دهنده اما تا حد زیادی دقیق و منصفانه است. تمایلات صوفیانه اش که در دهه های اخیر عمرش به اوج رسید نیز کاملا آشکار است. کتاب الاشارات الالهیه اثر صوفیانه فاخر اوست. فلسفی ترین کتاب وی مقابسات است که در قالب 106 مقایسه به بسیاری از موضوعات فلسفی پرداخته است. ادیبانه ترین آثار وی نیز الامتاع و الموانسه است که به راستی ممتع و مایه الفت و انس بوده و در طراز بالای ادبی و در قالبی دل انگیز ارائه شده است. این دو اثر به تفصیل در فصل هفتم این رساله مور
اشارات الإلهية لأبي حيان التوحيدي - جلد1
نویسنده:
ابوحیان توحیدی؛ تحقيق و مقدمه: عبد الرحمن بدوي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مطبعة جامعة فؤاد الاول,
فیلسوف پاسخ می‌دهد: مکاتبات فکری از قرن دهم میلادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Abū Ḥayyān al-Tawḥīdī; Abū ʿAlī Miskawayh; Sophia Vasalou; James E. Montgomery
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: چرا خنده مسری است؟ چرا کوه ها وجود دارند؟ چرا ما در آرزوی گذشته هستیم، حتی اگر از رنج زخمی شده باشد؟ فیلسوف پاسخ می دهد که طیف وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد که طیف وسیعی از موضوعات را از فلسفی تا کلامی، از فلسفی تا علمی را در بر می گیرد، مجموعه ای از سوالاتی است که ابوحیان التوحیدی ادیب به ابومسکاوی، فیلسوف و مورخ مطرح کرده است. هر دوی این شخصیت‌ها مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان در شکوفایی چشمگیر زندگی فرهنگی و فکری بودند که در زمان سلطنت آل بویه در قرن چهارم/دهم در جهان اسلام رخ داد. مکاتبات بین توحیدی و مسکویه آیینه بسیاری از مناظرات آن زمان است و منعکس کننده روح تحقیق عقل گرایانه است که دوران آنها را به حرکت درآورده است. همچنین بینشی را در مورد دیدگاه‌های فکری دو متفکری ارائه می‌کند که به همان اندازه به دلیل خلق و خوی متمایزشان و مسیرهای بسیار متفاوت حرفه‌های حرفه‌ای‌شان تقسیم شده‌اند. پرسش‌های توحیدی به‌طور متناوب غریب و غم‌انگیز، پیش پا افتاده و عمیق، تعاملی را برمی‌انگیزد که از نظر روحی و محتوایی جالب توجه است.
الهوامل والشوامل
نویسنده:
ابن مسکویه ، أبو حيان التوحيدي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
في الاسلام الثقافي
نویسنده:
بنسالم حِمِّيش
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: الدار المصریة اللبنانیة,
  • تعداد رکورد ها : 35