آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
ابن عربی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 1693
عنوان :
محي الدين در آئينه فصوص - جلد دوم
نویسنده:
مرتضى رضوى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مولف,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد عرفان ابن عربی
,
نقد عرفان نظری
,
کتب نقد عرفان نظری
,
نقد عرفان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محي الدين در آئينه فصوص - جلد اول
نویسنده:
مرتضى رضوى
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
فخر دین,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد عرفان ابن عربی
,
نقد عرفان نظری
,
کتب نقد عرفان نظری
,
نقد عرفان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ختم الاولیاء: نبوت و ولایت از دیدگاه ابن عربی
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
جلسه نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: الهام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تصوف
,
نبوت و ولایت از دیدگاه ابن عربی
شابک (isbn):
9786005077599
چکیده :
این کتاب در زمرۀ معدود کتابهایی است که تبیین و توضیح مفهوم ولایت و گشودن بسیاری از رازهای این مفهوم کانونی در نوشتههای ابن عربی را طی تحلیل علمی کاملاً دقیقی بر عهده گرفته است. نویسنده با حضور منحصربهفرد و خاصش در قلمرو میراث شیخ اکبر توانسته است صفحات فراوانی را روشن سازد که در نظر بسیاری از دانشمندان و پژوهندگان تاریک و مجهول مینموده است. در واقع این کتاب اثر محققانۀ دستاولی است در بررسی تاریخی و تشریحی یکی از مهمترین مفاهیم در قلمرو عرفان و تصوف، یعنی مفهوم «ولایت» و ابعاد مختلف آن بهویژه موضوع «ختم ولایت» و ارتباط آن با «نبوت» از دیدگاه ابن عربی به قلم استاد میشل (علی) شوتکیویچ، یکی از بزرگترین متخصصان عرفان ابن عربی در سطح جهانی در عصر کنونی. اصل کتاب به زبان فرانسوی است و اهمیت و شهرتش موجب شده به چند زبان از جمله انگلیسی و ایتالیایی و عربی و ترکی ترجمه شود. در درآمد کتاب، نویسنده سیری دارد بر پیشینۀ آشنایی غربیان، کسانی مانند فلوگل، نیکلسون، پالاسیوس، ماسینیون، کربن، ایزوتسو و چیتیک با تصوف ابن عربی و پژوهشهایی که دربارۀ آثار و اندیشههای ابن عربی انجام دادهاند و رویکردها و محاسن و معایب کارهایشان. سپس به ذکر مقاطع برجستۀ زندگانی ابن عربی میپردازد. در ادامه نویسنده پس از بیان موضع فکری و عقیدتی مسلمانان دربارۀ اولیا و اشاره به جلوههای تکریم و تعظیم آنان بهویژه از سوی عموم مردم، یادآور میشود ولایت و تصوف/عرفان از هم جدا نیستند و در حقیقت تصوف و عرفان مولود وجود ولایت و اولیاست و از آن تغذیه میکند و آسمانی است که ستارۀ هدایت اولیا در آن طالع میشود. به دنبال این نویسنده به بررسی پدیدهای بهشدت وابسته به مفهوم ولایت، یعنی پدیدۀ «زیارت» مقابر بزرگان دین و اولیا و ریشههای تاریخی آن در صدر اسلام میپردازد و طعن و رد تند ابن تیمیه بر این پدیده و نیز نقدهای صوفیه و شیعه را بر دیدگاه او یادآور میشود. نویسنده فصل اول را با یکی از رؤیاهای ابن عربی آغاز میکند که طی آن وی انبیا را یکایک به همراه اتباعشان مشاهده کرده است. از این رؤیا هم جایگاه روحانی وی معلوم میشود و هم آشکار میشود که او از همان آغاز اعتقاد به این داشته است که اولیا منفصل از انبیا نیستند و ولایت به هیچوجه از نبوت مستقل نیست، بلکه تابع و دنبالۀ آن است و ولی بر قدم نبی است و در علم و عمل و حال از او تبعیت میکند. نویسنده در ادامه بهتفصیل وارد مباحث لغوی واژۀ «ولی» و «ولایت» شده و ریشه و معانی آن را بررسی میکند. در فصل دوم، نویسنده به پیجویی نخستین کاربردهای لفظ و مفهوم ولایت در آثار صوفیه میپردازد و این اندیشه را نزد دانشمندان مسلمان دنبال میکند تا به نوشتههای ابن عربی میرسد. در این پیجویی به این نتیجه میرسد که برخی از دانشمندان مسلمان واژههای ولی و ولایت را منحصراً هممعنی مؤمن و ایمان گرفتهاند و آن را دارای معنی تولیت نشمردهاند، هرچند مخالف کرامات و خوارق عادات و علوم الهامی نبودهاند. سپس نویسنده متعرض نظر کسان دیگری چون ابن تیمیه، شریف جرجانی و ابن عجیبه در این زمینه میشود. در فصل سوم، نویسنده به تعریف مفهوم ولایت و اشکال و صور و کارکردهای آن از دیدگاه ابن عربی میپردازد. نویسنده این مفهوم را اولاً بر اساس متنهای متضمن مفهوم ولی و ولایت صورتبندی میکند و سپس با استفاده از متنهای دیگری که این مفهوم را در قالب واژههای دیگری آوردهاند به تکمیل این صورتبندی میپردازد. مهمترین متن در این زمینه «فصوص الحکم» است. فصل چهارم کتاب اختصاص به تبیین مفهوم «حقیقت محمدیه» دارد. نویسنده فصل را با این سخن ابن عربی آغاز میکند که همۀ انبیای مقدم بر حضرت رسول (ص) نایبان او در عالم خلق بودهاند و حضرتش به صورت روح مجرد وجود و حضور داشته تا نوبت به ظهور جسمانیاش در این عالم رسیده است که دیگر حکمی برای نایبان باقی نمیماند. فصل پنجم با ذکر این عقیدۀ ابن عربی آغاز شده که حضرت رسول (ص) جامع همۀ اشکال و صور نبوت است و از همینرو شخص او همۀ مزایای اختصاصی هریک از آنان را در وجود خود جمع دارد. به این ترتیب ولیای هم که وارث روحانی یکی از انبیاست، از حقیقت محمدیه وجه مخصوص به نبی مورث را ارث برد. سوتکبویچ پس از بررسی ماهیت ولایت و هویت ولی و گونهها و سرمشقهای مختلف اولیا، در فصل ششم وارد بحث جغرافیای ولایت میشود؛ به این دلیل که هر ولیای به حسب مرتبۀ ولایتش مرکز و منطقهای از جغرافیای زمین را به خود اختصاص میدهد و از آنجا به انجام دادن مأموریت و ایفای نقشی که بر عهده دارد میپردازد. نویسنده در این فصل با تقریر و توضیح قسمتی از «فتوحات» به تشریح جغرافیای حضور اولیا میپردازد. فصل هفتم را نویسنده با توضیح منازل و مراتب رجال الهی از دیدگاه ابن عربی آغاز میکند. به این منظور سراغ باب هفتادوسوم «فتوحات» میرود که ابن عربی طی آن حدود هشتاد طبقه از طبقات رجال روحانی را میشناساند. در این فصل نویسنده به پیروی از ابن عربی، ابدال هفتگانه را مورد بررسی قرار میدهد، کسانی که به امر الهی نگهبانان هفت اقلیماند. شوتکیویچ پس از ترسیم جغرافیای کرۀ ولایت و ذکر طول و عرض آن در هفت فصل گذشته، در فصل هشتم به موضوع مهم و اساسی ختم/ خاتم ولایت یا ختم/ خاتمهای ولایت میپردازد. نویسنده با ذکر نقلقولهای مفصل از آثار ابن عربی، سه خاتم را نوشتههای او شناسایی میکند: خاتم ولایت عامه، خاتم ولایت محمدیه، و خاتم الاولاد و به تشریح آنها میپردازد. فصل نهم به موضوع شناسایی شخص خاتم ولایت فارغ از کارکرد و مأموریتش میپردازد. خاتم ولایت عامه چنانکه از نوشتههای ابن عربی برمیآید، شخص حضرت عیسی است؛ اما دربارۀ شخص خاتم ولایت محمدیه باید گفت با وجود اشارات متعدد به وی، در هر مورد گویی این شخص مورد اشاره با مورد دیگر فرق دارد، به گونهای که خواننده متحیر میشود. گاه ابن عربی میگوید در فاس با شخصی دیدار کرده است که خاتم ولایت محمدیه بوده، گاهی هم خود را خاتم ولایت محمدیه دانسته است. در فصل پایانی کتاب اصول و مقدماتی که در فصول گذشته مجال بیان یافته، از رهگذر نقل و تفسیر فقراتی از «رسالة الانوار» و شرح مجهولالمؤلف آن به نتیجه میرسد. نویسنده بحثش را با این نکته آغاز میکند که دیدگاه ابن عربی دربارۀ ولایت بر سه مفهوم اصلی وراثت و نیابت و قربت مبتنی است. قربت در حقیقت حاقّ مفهوم و معنای ولایت است که در این فصل روشن میشود. فهرست مطالب کتاب: مقدمۀ مؤلف بر ترجمۀ عربی مقدمۀ مترجم عربی مقدمۀ مترجم فارسی درآمد فصل اول: اسم مشترک فصل دوم: هرکس تو را دید، گویی مرا دیده است فصل سوم: سپهر ولایت فصل چهارم: حقیقت محمدیه فصل پنجم: وارثان انبیا فصل ششم: اوتاد اربعه فصل هفتم: اعلیمرتبۀ ولایت فصل هشتم: سه خاتم فصل نهم: ختم ولایت محمدیه فصل دهم: نردبان دوسویه نمایه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تجربه عرفانی از منظر ابنعربی و جایگاه آن در هنر
نویسنده:
آذر جهان یار ، داوود رنجبران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تجربه عرفانی که یکی از انواع تجربه دینی هست، یکی از جلوههای معنویت در حیات بشری و موضوعی جذاب برای فیلسوفان و عارفان هر دورهای بوده است. یکی از این فیلسوفان محیالدین ابنعربی فیلسوف قرن 7 هق است. در اندیشه ابنعربی، کشف و شهود مهمترین مصداق تجربه دینی میباشد. وی تلاش کرده هستی را در نظام عرفانی خود به همان صورتی که انسان کامل مشاهده میکند یا در تجربیاتی که بر اساس عرفان انسان کامل شکل میگیرد، بیان کند. نمونههای این تجربه را میتوان در هنر مشاهده کرد. ماهیت و ذات هنر خود مسالهای عرفانی و نوعی علم حضوری است و جزو معارف شهودی به حساب میآید. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و کتابخانهای انجام شده است .هدف اصلی شناخت مبانی عرفانی موثر بر هنر است. به این جهت در این پژوهش به تحلیل مفهوم کشف و شهود در ساختار معرفت شناختی ابنعربی و جایگاه کشف و شهود در هنر پرداخته شده است. بر اساس نتایج اثر هنری با الهام گرفتن از شهود و حس فرد هنرمند شکل میگیرد، هنرمند در این مرحله برای رسیدن به کشف و شهود نیازمند خیال است سپس برای عینیت بخشی به صور خیالی که در ذهنش شکل میگیرد از عناصر تجسمی بهره میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ايمان فرعون لموسي عليه السلام
نویسنده:
ابن عربي، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 225
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح القدس في محاسبة النفس ومعه المبادی والغایات فیما تتضمّنه حروف المعجم من العجائب والآیات
نویسنده:
ابن عربی؛ قراه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دار البیرونی,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح القدس فى مناصحة النفس
نویسنده:
ابن عربی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة التأويل: دراسة في تأويل القرآن عند محیي الدين بن عربي
نویسنده:
نصر حامد أبو زيد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار التنویر للطباعة والنشر / دار الوحدة للطباعة والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اندیشۀ وحدتوجود ابنعربی بر ستۀ داعیشیرازی
نویسنده:
سیدهشهناز سلیمانی ، امیدوار مالملی ، سیدعلی سهرابنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محییالدین ابنعربی(560-638هـ) عارف بزرگ اسلامی در سدۀ ششم و هفتم هجری، اندیشههای خاصی را وارد عرفان اسلامی کرد. بخشی از این اندیشهها تحتعنوان وحدتوجود، پس از او در بسیاری از متون عرفانی صبغۀ ویژهای دارد. شاهداعی شیرازی(810-870هـ)، شاعر و عارف سدۀ نهم هجری از کسانی است که تأثیرات فراوانی از ابنعربی پذیرفتهاست. او در شرح نسائم گلشن که بر گلشن راز شیخمحمود شبستری نوشته، به افکار ابنعربی پرداختهاست. بهعلاوه در لابهلای دیوان غزلیات و ستّهاش – بهویژه مثنوی مشاهد- بهوفور جوانب فکری ابنعربی، مخصوصاً مسئلۀ وحدتوجود، دیدهمیشود. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجامشده و اطلاعات و دادهها با استفاده از فیش جمعآوری شدهاست. نتیجه پژوهش بهخوبی نشانمیدهد که شاهداعی اندیشۀ وحدتوجودی خود را از محییالدین ابنعربی وامگرفتهاست و آن را با بهرهگیری از تمثیلات و تبیینات خود سادهکرده و آن را بهگونۀ دیگری بیانکردهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 367 تا 386
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل إبن عربي
نویسنده:
سعيد عبد الفتاح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
کتب عرفان نظری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 1693
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید