آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
ژان فرانسوا لیوتار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
پدیدهشناسی
نویسنده:
نويسنده:ژانفرانسوا لیوتار مترجم:عبدالکریم رشیدیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر نی,
شابک (isbn):
964-312-263-8-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف پسامدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
ژان فرانسوا لیوتار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
University of Minnesota Press ,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
0816622116
چکیده :
ژان فرانسوا لیوتار، یکی از شخصیتهای اصلی جهان انتقادی معاصر، در اصل واژه «پسامدرن» را وارد بحثهای رایج فلسفه کرد. در این کتاب، تعدادی از نامههایی که ژانفرانسوا لیوتار دربارۀ جریان پسامدرنیسم نگاشته گردآوری کردهایم. کسب مجوز از نویسنده برای چاپ این نامهها چندان آسان نبود. ما بر این پای میفشردیم که چاپ این نامهها میتواند او را از پارهای اتهامات تبریٔه کند؛ از شمار غیرعقلایی بودن، نومحافظهکاری، تروریسم روشنفکرانه، لیبرالیسم تساهلمحور، همچنین پوچگرایی و ناباوری به اخلاقیات و هنجارها. البته او، بهظاهر، دغدغهای از این بابت نداشت؛ میگفت اینها همه نشانهای است دالّ بر اینکه مخالفانش بهجای خواندن، یا آنچه خواندنش مینامند و استدلال هوشیارانه، بیشتر به استدلال سلیقهای و مبتنی بر بایستههای ازپیشتعیینشده گرایش دارند و حرمت ساحت اندیشه اجازه نمیدهد وارد ایندست مشاجرات شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف پسامدرن
نویسنده:
ژان فرانسوا لیوتار؛ ترجمه: کتایون شهپر راد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: کتاب آبان,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786226025416
چکیده :
ژان فرانسوا لیوتار، یکی از شخصیتهای اصلی جهان انتقادی معاصر، در اصل واژه «پسامدرن» را وارد بحثهای رایج فلسفه کرد. در این کتاب، تعدادی از نامههایی که ژانفرانسوا لیوتار دربارۀ جریان پسامدرنیسم نگاشته گردآوری کردهایم. کسب مجوز از نویسنده برای چاپ این نامهها چندان آسان نبود. ما بر این پای میفشردیم که چاپ این نامهها میتواند او را از پارهای اتهامات تبریٔه کند؛ از شمار غیرعقلایی بودن، نومحافظهکاری، تروریسم روشنفکرانه، لیبرالیسم تساهلمحور، همچنین پوچگرایی و ناباوری به اخلاقیات و هنجارها. البته او، بهظاهر، دغدغهای از این بابت نداشت؛ میگفت اینها همه نشانهای است دالّ بر اینکه مخالفانش بهجای خواندن، یا آنچه خواندنش مینامند و استدلال هوشیارانه، بیشتر به استدلال سلیقهای و مبتنی بر بایستههای ازپیشتعیینشده گرایش دارند و حرمت ساحت اندیشه اجازه نمیدهد وارد ایندست مشاجرات شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناانسانی: تأملاتی در باب فلسفه زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
ژان فرانسوا لیوتار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Stanford University Press ,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
0804720088
چکیده :
«نا انسانی» 16 فصل دارد که هرکدام از آنها شامل یک مقاله یا یک سخنرانی در مفهوم زمان و مفاهیم مرتبط با آن است. عناوین این فصول به ترتیب عبارتند از «آیا تفکر می تواند بدون بدن ادامه یابد؟»، «بازنویسی مدرنیته»، «ماده و زمان»، «لوگوس و تخنه، یا دورنویسی»، «زمان امروز»، «نیوتون: لحظه»، «امر والا و آوانگارد»، «چیزی شبیه: «ارتباط... بدون ارتباط»، «بازنمایی، نمایش، نمایش ناپذیر»، «عکس گفتار»، «پس از امر والا، وضع زیباشناسی»، «حفاظت و رنگ»، «خدا و عروسک»، «فرمان بری»، «Scapeland» و «دوموس و کلان شهر».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ژان فرانسوا لیوتار (1924م.- )
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
ژان فرانسوا لیوتار نظریه پرداز ادبی و فیلسوف پست مدرن فرانسوی در 10 آگوست سال 1924 میلادی در شهر ورسای فرانسه به دنیا آمد. علیرغم اینکه لیوتار یک فعال سیاسی نیز بود، ولی مفصل بندی نظریه پست مدرن و تحلیل تاثیر پست مدرنیته بر وضعیت بشری، مهمترین عامل شهرت وی محسوب می شود. لیوتار پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در پاریس، آموختن فلسفه و ادبیات را در دانشگاه سوربن این شهر آغاز نمود. وی پس از فارغ التحصیلی در سال 1950 به تدریس فلسفه در الجزایر روی آورد. لیوتار در سال 1954 به سازمان "سوسیالیسم یا بربریت" پیوست؛ این سازمان که در سال 1948 تشکیل شده بود، تحلیل تروتسکی برای تبیین اشکال جدید سلطه در اتحاد شوروی را ناکافی می دانست. وی سرانجام با از دست دادن اعتقاد به مشروعیت مارکسیسم و آن را نظریه ای تمامیت خواه برشمردن، دوباره به مطالعه و نگارش فلسفه روی آورد. وی در اوایل دهه 1970 تدریس در دانشگاه پاریس را آغاز کرد و در سال 1987 از آن دانشگاه بازنشسته شد. پس از آن وی به مدت دو دهه به تدریس نظریه انتقادی و فلسفه در دانشگاههای خارج از فرانسه پرداخت؛ تعدادی از دانشگاههایی که لیوتار در آنجا تدریس نمود عبارتند از: دانشگاه های کالیفرنیا، جان هاپکینز، برکلی، و ییل ایالات متحده، دانشگاه مونترال کبک کانادا، و دانشگاه سائو پائولو برزیل. لیوتار همچنین جزء بنیانگذاران و هیئت امنای کالج بین المللی فیلسوفان پاریس بود. لیوتار پس از انتشار کتاب خود با عنوان "وضعیت پست مدرن: گزارشی درباره دانش" (سال 1979 میلادی به زبان فرانسه که در سال 1984 به انگلیسی ترجمه شد)، شهرت و آوازه فراوانی به دست آورد. اثر مذکور ماحصل پروژه ای بود که لیوتار برای "دانشگاه کبک" راجع به وضعیت دانش در کشورهای پیشرفته انجام داد. در واقع، واژه های پست مدرن و پست مدرنیسم قبل از لیوتار نیز بویژه در عرصه هنر بهکار می رفتند، ولی کتاب لیوتار این واژه ها را به عنوان نمودی از یک نظریه اجتماعی و فرهنگی فراگیر مطرح ساخت. گرچه لیوتار خود در بعضی مواقع تمایز مدرن/ پست مدرن را زیر سئوال می برد، ولی پس از انتشار کتاب مذکور، پست مدرنیسم به مثابه یک نظریه عمومی اجتماعی و فرهنگی معاصر به سرعت در جهات مختلف، بسط یافت. با این حال لیوتار همچنان چهره اصلی این جنبش فراگیر تلقی می شد و کتب و مقالات متعدد وی، نقش زیادی در نظریه پست مدرن و برداشت پست مدرنی از سیاست داشت. وضعیت پست مدرن، استدلال می کند که ماهیت و موقعیت دانش تغییر یافته است. عصر صنعتی - که با تولید انبوه، پژوهش علمی و ایده آل های روشنگری عقلانیت و پیشرفت مشخص می شود- به پایان رسیده است. ما هم اینک در وضعیت جدیدی زندگی می کنیم که لیوتار آن را پست مدرن می نامد، و در این وضعیت فناوری اطلاعات، حاکم بوده و بر کارآمدی و ارزش های عملگرایانه تاکید می گردد. علوم، تحول یافته و در عرصه های متناقضی پراکنده شده اند و دانشمندان دیگر به یک زبان مشابه سخن نمی گویند. علاوه براین، برخلاف ماهیت عینی تبیین و رویه علمی، یک سری از کلان روایت یا فراروایت ها که وجود علم را توجیه می کنند، پایه های آن را نیز تشکیل می دهند. این فراروایت ها همان باورهای مدرن به پیشرفت هستند که عقل را به عنوان نوید بخش شادکامی، رفاه و آزادی می دانند. لیوتار استدلال می کند که ما دیگر به این توجیهات باور نداریم. و در واقع، از دست رفتن باور به فراروایت ها مشخصه دوران کنونی می باشد. منظور لیوتار از فراروایت یا روایت های کلان، روایت های مسلطی هستند که برای توجیه فعالیت ها، نهادها، ارزش ها، و اشکال فرهنگی به کار می بریم. این روایت ها، ایدئولوژی ها، ادیان، مفاهیم پیشرفت، سودمندی تحلیل روانی یا مزایای سرمایه داری را شامل می شوند. از نظر لیوتار دیگر اعتقاد به باورها و نظریات جهانشمول، از بین رفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکاری در حل منازعه «لیوتار و هابرماس» در مورد «زبان و اجماع عمومی»
نویسنده:
هادی آجیلی ، محسن سلگی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هابرماس
چکیده :
ژان فرانسوا لیوتار، متأثر از لودویگ ویتگنشتاین و نظریة بازیهای زبانی قائل به اصالت «تکثر و تفاوت» میشود. اما یورگن هابرماس به دنبال «اجماع عمومی» و سیطرة کلیتی انداموار بر جامعه است؛ هدفی که از نگاه ساختارگرایانة سوسوری به زبان توشهگیری میکند. این مقاله کوشیده است تا با نقد نگاه رادیکال لیوتار و نیز تفسیر وی از بازیهای زبانی و سپس نقد هابرماس، با تعدیلاتی در نظریات این دو فیلسوف، به دیدگاهی بینابین میان آن دو برسد. در این رهگذر، بهرهگیری از میانجی شانتال موفه، نظریة پیکارگرایی اجماعی، چالرز تیلور، ایدة چندفرهنگگرایی، بهعنوان دو فیلسوف متأثر از ویتگنشتاین، مسبب تحقق آشتیآفرینیِ این مقاله میان دو دیدگاه لیوتار و هابرماس شده است. سؤال اصلی این است که چه نسبتی میان تلقی ویتگنشتاینی از زبان و تلقی ضدویتگنشتاینی از زبان و اجماع عمومی وجود دارد؟ فرضیة (مدعا) اصلی میگوید که این نسبت، ملازمه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهی هنر و سیاست از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار
نویسنده:
الهام احمدی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اینکه محور اصلی اندیشههای لیوتار عدالت و آزادی است، برداشت وی از هنر نیز میتواند مایههای سیاسی قابلتأملی داشته باشد. بهنظر لیوتار، حاکمیت فراروایتهای مدرن در وضعیت پسامدرن پایان یافته است، چراکه فراروایتها خود، عامل برخی بیعدالتیها و نابسامانیها واقع شدهاند. برای مقاومت در برابر کلیت فراروایتها لیوتار، بحث میل را مطرح میکند که میتواند به صورتهای متفاوت تحتعنوانِ مشترک هنر، نمود یابد. هنر بهدلیل گرایش به کودکواری یا ناانسان میتواند از قید گفتمانهای مدرن رها باشد. یعنی، انسانی که مانند نوزاد همچون یک لوح سفید در خدمت هیچ نظام ایدئولوژیک بخصوصی با اهداف خاص نیست و فقط دارای نیازها و اهداف طبیعی و اصیل است؛ موجودی که درون هر انسان بالغ و نا بالغی وجود دارد. اکنون هنر با تمایل به این موجود بهسان یک رخداد است و رخداد، واقعهای است که با هیچ نظام از پیش تعریفشدهای سازگار نیست؛ به همین دلیل توانایی به چالش کشیدن نظام حاکم را دارد و میتواند تفارق را آشکار سازد و بدینسان میتواند شیوههای پیشین تبیین را از بین ببرد. به این ترتیب، هنر میخواهد با دارویهای جدید، جهانی عادلانه پدید آورد. در این برداشت، دیگر هنر نمیتواند مبلغ و یا مکمل سیاستگذاریها باشد. این نوشتار پس از مطالعه، ترجمه و تحلیل آرای لیوتار و شارحان وی تلاش دارد تا نقش سازندهی هنر و رابطهی آن با سیاست و بهتبع آن عدالت را روشن سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی شک در آثار استاد مطهری و لیوتار
نویسنده:
حمزه عقدکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرن
,
علوم انسانی
,
شک
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت
,
tفلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مبحث شک و شکاکیت یکی از مسائل مهم و پایه ای معرفت شناسی در فلسفه به شمار می رود. پژوهش پیش رو بر آن است که به بررسی تطبیقی و تحلیلی شک در فلسفه استاد مطهری به عنوان نماینده فلسفه اسلامی و فلسفه لیوتار به عنوان نماینده نگاه پست مدرن بپردازد. فلسفه اسلامی با تکیه بر مفاهیمی همچون بداهت، علم حضوری، ادراک حقیقی، مبحث نفس الامر و... به بررسی این موضوع می پردازد.لیوتار که روش شناختی خود را بر پایه بازی های زبانی ویتکنشتاین قرار داده، پست مدرن را به عنوان بی اعتمادی به فراروایت ها قلمداد می کند. پست مدرن صورتی متمایل به شک گرایی است که مسلمات دیگر گفتمان ها را مورد تردید قرار می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درنگی در رهیافت پارالوژیستی (مغالطی) لیوتار به دانش و عقلانیت در «وضعیت پسامدرن»
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لیوتار بحرانِ مشروعیتِ روایتهایِ کلان را از خصائص «وضعیت پستمدرن» میداند. «فراروایت»ها نظامهایی از اندیشهاند که خود را به مثابه معیار نهایی حقیقت، مشروعیت، توجیه، تبیین و داوری عرضه میکنند. «روایت نظرورزانه» و «روایت رهایی» از جملة این فراروایتها است، که هر دوی آنها مبتنی بر «نظریة بازنمودی معرفت» بوده و دانش و عقلانیت دورة مدرن بر اساس چنین رهیافتی پا گرفته است. کوشش این بوده که در این جستار نشان دهیم چگونه لیوتار با «نقد نظریة بازنمودی معرفت» زمینه را برای نقد هر گونه «فراروایت» و نیز «علم و عقلانیت» مدرن فراهم میکند و با تأکید بر نسبت میان علم و قدرت از سویی و تکثر بازیهای زبانی از سوی دیگر از وجه پارالوژیک (مغالطی) مشروعیت و توجیه در ساحت «دانش و عقل» پرده برمیدارد. همچنین در این مقاله بیان شده که چگونه نقد لیوتار مبنی بر بیاعتقادی به فراروایتها به نحوی دامن ادعای او را (به مثابه یک فراروایت جدیدی که از دل وضعیت پستمدرن برآمده) در برمیگیرد. افزون بر این، لیوتار هم از تنوع بازیهای زبانی سخن گفته و هم کلانروایتهایی را که به نحو ناموجهی در پی اثبات برتری خود هستند کنار گذاشته است، بیآنکه تفکیک و تمایزی میان آنها ایجاد کرده باشد، این مواضعِ انتقادیِ تجویزیِ او در کنار تنوع ادعایی او در قلمرو بازیهای زبانی از جمله نقدهای دیگری است که در این جستار بر اندیشة لیوتار در نقد علم و عقلانیت در وضعیت پسامدرن مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پست مدرنیسم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jean-François Lyotard; Jürgen Habermas; Fredric Jameson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Kıyı Yayınları,
زبان :
ترکی
شابک (isbn):
9754440034
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید