آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 650
نقد تفسیر به رای در عرفان- بخش دوم
نویسنده:
مکارم شیرازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
دینِ انسانیت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جایگزین شدن دین با روابط انسانی و اخلاقی عنوان بسیار جالب توجهی است که می تواند بسیاری از اذهان را به طرف خودش بکشاند. تصور اینکه مردم بدون ترس یا امید به عقوبت ها یا پاداش های اخروی، کارهای نیک را صرفا به خاطر انسانیت و حس درونی نیکوکاری انجام دهند، بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سلسلة الدروس الدينية في العقائد الإسلامية المجلد2
نویسنده:
ناصر مكارم الشيرازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سلسلة الدروس الدينية في العقائد الإسلامية المجلد 1
نویسنده:
ناصر مكارم الشيرازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مواضع کلامی امام کاظم(ع) در برابر اهل حدیث
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
حوزه نت,
سلسلة الدروس الدينية في العقائد الإسلامية - جزئين
نویسنده:
ن‍اص‍ر م‍ک‍ارم‌ ش‍ی‍رازی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی مبانی تفسیر علمی آیت‌الله مکارم شیرازی و مروان شعبان با تأکید بر اعجاز علمی
نویسنده:
مهدی همتیان ، سیده معصومه فاطمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تفسیر علمی آیات قرآن و انتساب اعجاز به برخی آیات اگرچه به جذابیت تفسیری قرآن افزوده است؛ امّا از آسیب‌ها و خطرات تفسیربه‌رأی مصون نبوده است. آشنایی با مبانی صحیح تفسیر علمی با تأکید بر اعجاز علمی قرآن می‌تواند مفسر را از خطر تفسیربه‌رأی و تطبیق و تحمیل گزاره‌های علمی بر قرآن بازدارد. هدف از این پژوهش آشنایی با مبانی صحیح تفسیر علمی دو تن از مفسران شیعه و سنی و همچنین ارزیابی نحوه به‌‌کارگیری مبانی تفسیر علمی، توسط ایشان با تمرکز بر اعجاز علمی است. این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است. یافته‌های این پژوهش در بخش آشنایی با مبانی، حاکی از آن است که مبانی صحیح تفسیر علمی از منظر آیت‌الله مکارم عبارت‌اند از: تفسیر با گزاره‌های قطعی علوم، تناسب ظاهر آیه با گزاره علمی مربوطه، قرآن کتاب علوم طبیعی نیست. همچنین مبانی تفسیر علمی از منظر مروان شعبان عبارت‌اند از: استفاده از گزاره‌های علمی قطعی و مسلم، تخصص در علم تفسیر و همچنین علم جدید و عدم انحصار دلالت آیه بر مطلب علمی. در بخش ارزیابی عملکرد مفسران در استفاده از مبانی عبارت است از اینکه این مفسران اگرچه در اکثر موارد تفسیر علمی و انتساب اعجاز به آیات به‌درستی از مبانی استفاده کرده‌اند؛ امّا در مواردی در به‌کارگیری مبانی دچار غفلت شده‌اند.
صفحات :
از صفحه 217 تا 238
بطن قرآن و سازوکارهای فهم آن نزد علامه معرفت و شیخ ناصرمکارم شیرازی
نویسنده:
نویسنده:اعتدال عبد الزهره جواد ال عزه؛ استاد راهنما:علی الزبيدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پایان نامه اینجانب بـ (بطن قرآن و سازوکارهاى فهم آن از نظر محقق معرفه و شیخ ناصرمکارم شیرازی) به مسئله بطن علامه معرفت و شیخ مکارم شیرازی می پردازد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به افزایش باورهای نادرست کمک می کند که منجر به اتحاد مسلمانان و وحدت کلام آنها و غنای علم تفسیر و علوم قرآن کریم می شود و به فهم بقیه آیات قرآن کمک می کند، در حالی که حذف آن منجر به ظهور انحرافات و وسوسه ها میشود. کار اینجانب در این پژوهش، تحلیلی و توصیفی بود که در آن پس از ردیابی نظر محقق، علم بطن قرآن و شواهدی که ایشان در بیان این مطلب بر آن تکیه کرده و مکانیسم بطن را ارائه کرده ام. با توجه به نظر ایشان قابل درک است و سپس برخی از کاربردهای استفاده از بطن بر اساس نظریه ایشان و همچنین با نظریه شیخ ناصر مکارم شیرازی برشمردم و نظر هر یک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ام سپس با هم مقایسه کردم. دو نظر ایشان را برگزیدم و نظری را برگزیدم که بر اساس شواهد نزدیکترین آنها را یافتم و در باب آخر موضوعی را عرض کردم که آیا بطن برای غیر خدا قابل فهم است یا منحصر به خداوند متعال است؟ بعد بگوییم کسانی هستند که غیر از خدای متعال بطن را می فهمند آیا غیر معصوم هم از این درک سهمی دارد یا اینکه درک بطن فقط محدود به معصوم است؟ برای من روشن شد که در زبان لغت به باطن و به آن چیز پنهان می گویند. در مورد اصطلاح بطن قرآن، آرای متعددی برای تبیین معنای آن پدید آمده است که در میان مفسران و اصولیین گوناگون بوده است و من رساله نامه خود این قسمت از آن را برشمرده ام، و به نظر شیخ مکارم شیرازی بطن عبارت است از استعمال لفظ مشترک به بیش از یک معنا. و سازوکار فهم بطن به علامه معرفت، با استفاده از برهان سبر و تقسیم نمایان می شود، در حالی که به نظر شیخ مکارم شیرازی با نگاه کردن به الفاظ متداول و مناسبت آنها با آیات است. و آن علم بطن نه منحصر به خداوند متعال است و نه به معصوم علیه السلام.
ترجمه و تحقیق بخش اقتصاد و توان مندی مالی از منظر اسلام از کتاب دائره المعارف فقه مقارن آیة اللہ ناصرمکارم شیرازی به زبان اردو
نویسنده:
نویسنده:اختر حسین؛ استاد راهنما:سیدمبین‌حیدر رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
. اسلام یک قانون کامل زندگی است پس نباید خلاء قانونی در آن وجود داشته باشد زیرا ما همه قوانین اسلام را در قالب قرآن و سیره معصومین داریم.در پرتو این قوانین کل نگر و مجموع می توان مشکلات را حل کرد و برای حوادثی که تا قیامت رخ می دهد راه حلی پیدا کرد.اخلاق در افکار و اندیشه‌ها امری مهربانانه و عقلانی است که در هر مکتب و حرفه، گروه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف دیده می‌شود.این اختلاف چیزی نیست که باعث نزاع پیروان مذاهب اسلامی با یکدیگر شود. مؤمنان هر فرقه یا فرقه ای باید پیروان سایر فرقه ها را گمراه و باطل بدانند، اما این اختلافات قابل حل است.در گذشته برخی از علمای اهل سنت به دلایل مختلف، باب اجتهاد را مسدود می دانستند. مهم ترین این استدلال ها این بود که ایشان به احترام ائمه مذاهب اربعه معتقد بودند. و از دادن فتوا بر ضد عقاید او اکراه داشتند. با وجود این در تفاسیر موجود از امکانات مالی، مال، فضل و خیر خداوند نمادی از خواستن و محبوب بودن قلمداد شده و درحوزه های مختلف اسلام برای مسائل اقتصادی برنامه های خاص ومدونی تهیه وفرآهم کرده ؛ تا ریشه فقر و مشکلات معیشت مردم را حل کند. علاوه بر این در قرآن، تعابیر مختلفی مانند «الطیبات من الرزق»که برای بیان دیدگاه اسلام در مسائل مالی و اقتصادی به کار رفته است. نه تنها تفکر مادی، بلکه اساس الهی، هدف مقدس و شالوده رفیع نیز گذاشته شده است. «پس به خاطر ظلم و ستم یهود، چیزهای پاکیزه ای را که حلال کرده بودیم و به سبب انسداد آنها در راه خدا حرام کردیم». این نشانه‌ها این است که عده‌ای بدون داشتن توانایی علمی، اقتصاد اسلام را بدون درک اشتباه تفسیر می‌کنند و نتیجه‌گیری نادرست می‌کنند و به مسائل مالی با چشم آلوده نگاه می‌کنند. اسلام به مساله اقتصاد اهمیت خاصی قائل هست. بنابراین، از نظر دین، ثبات سیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی ضامن ثبات و ثبات اقتصادی آن است. و زندگی دنیا امتحان و زمینه زندگی آخرت است. اما اگر دنیا و مادیات هدف واقعی انسان تلقی شود و انسان غرق در استفاده از لذایذ دنیوی شود و بنده شهوات و هوس ها شود و فراموش کند که مسائل مادی علاوه بر بهره برداری از این نعمت های الهی وسیله ای برای آبادانی آخرت هم هست.در چنین صورت جهانی که در آن زندگی می کند وسیله کمبود و وسیله فریب تعبیر شده که به چهره دیگری از این واقعیت اشاره می کند. فلذا از اینجهت مال و این دنیا چهره ای منفی و مذموم و مایه مرگ و خواری انسان به حساب می آید. بحث اسلام که درحوزه مسائل اعتقادی علاوه بر مسائل «ثبات دین»، « تقوا» و «مایه آرامش روحی» در امکانات اقتصادی و مالی هم نظریاتی داده است و همه اینها روشن می کند که مسائل اقتصادی جایگاه ویژه ای برای جامعه اسلامی به حساب میآید تا با کمک آن توان اقتصادی و آسایش مردم وحکومت را تامین بتوان تامین کرد. و مسائل اقتصادی هم باید مبتنی بر تقوا باشد. یعنی دنیا را باید آباد کرد و در گذر از آن بتوان حاجت آخرت را برآوردکرد. و از امکانات مادی برای خدمت و پرورش خدمات و توانایی های فرد یا جامعه و به کمال رساندن آن استفاده شده است و جامعه سیاسی، اجتماعی و تربیتی نیز در جستجوی اقتصاد سالم و سالم رشد می کند. تسخیر عالم هستی و همه موجودات آسمانها و زمین که قرآن در همه آیات فوق ذکر کرده است به این معناست که خداوند متعال همه موجودات عالم را به نفع انسان و در اختیار او قرار داده است.
بررسی تطبیقی تفسیر آیات معاد از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی و علامه آلوسی (با تاکید بر سوره‌های مکی)
نویسنده:
نویسنده:امین جلالی موید؛ استاد راهنما:مرتضی قاسمی حامد؛ استاد مشاور :حامد شریعتی نیاسر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
یکی از دغدغه‌های ذهنی انسان‌ها از گذشته تا حال، غایت حیات و زندگانی پس از مرگ اوست. اینجاست که اهمیت فهم مساله معاد بیشتر آشکار می‌شود و بدین جهت یکی از مسائل محوری در قرآن کریم دعوت همگان به فهم این مساله و باور درست و راستین به آخرت است. مفسران و حکیمان مسلمان همواره سعی در دریافت صحیح مفاهیم آیات قرآن کریم به منظور پاسخ دادن به سوالات بشر در رابطه با زندگی پس از مرگ و کیفیت آن داشته‌اند. از این رو اندیشمندان اسلامی نظریات گوناگونی را در این رابطه ارائه کرده‌اند، متکلمان از منظر کلامی، فلاسفه از منظر فلسفی و محدثان از منظر روایات بدین موضوع نگریسته‌اند و ضمن این‌که در اصل باور به معاد اشتراک نظر دارند اما در کیفیت حیات پس از مرگ و چگونگی وجود انسان و حیات او اختلاف نموده‌اند، تا جایی که برخی معاد را تنها جسمانی، برخی تنها روحانی و گروهی دیگر جسمانی و روحانی دانسته‌اند، دسته سوم ضمن باور داشتن به جمسانی و روحانی بودن معاد در کیفیت جسم اختلاف کرده‌اند. در این پایان نامه سعی شده نظرات آیت الله مکارم شیرازی و علامه آلوسی که از مفسران بزرگ شیعه و اهل سنت هستند، بیان شده و با یکدیگر مقایسه شود و روش کار به این صورت است که با مراجعه به کتب و تفاسیر این دو مفسر، دیدگاه‌هایشان پیرامون آیات معاد در قرآن کریم (با تاکید بر سور مکی) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. بررسی نظرات آیت الله مکارم شیرازی و علامه آلوسی در رابطه با معاد جسمانی بیانگر اعتقاد هر دو مفسر به معاد جسمانی است. اما علامه آلوسی معتقد است که انسان بعد از تألیف اجزای متفرق او عین انسان دنیوی خواهد بود در حالی که آیت الله مکارم شیرازی معتقد است که انسان اخروی از لحاظ نفس و حقیقت ثابت خود، عین انسان دنیوی است، لکن از لحاظ بدن مثل انسان دنیوی خواهد بود نه عین آن. در واقع علامه آلوسی نابودی جسد مردگان را نابودی کامل نمی‌داند و می‌گوید که به این معنا نیست که تبدیل به عدم محض ‌شوند بلکه اجزا بعد از مرگ تبدیل به عناصری می‌شوند که از آن به‌وجودآمده‌اند به‌استثنای برخی از اجزا که سالم باقی می‌ماند. در حالی که آیت ‌الله مکارم شیرازی در این رابطه بیان می‌کنند که خداوند قادر است با قدرتی که دارد انسان‌ها را در قیامت زنده گرداند ولی خلقت دوم مسلماً مانند خلقت اول نمی‌باشد زیرا در زمان مکان و شرایط متفاوتی صورت می‌پذیرد و شکل تازه‌ای دارد، هرچند که ماده همان ماده قدیم باشد. همچنین ایشان معتقد است که شخصیت انسان به روح او بستگی دارد نه جسمش و معاد جسمانی به ما می‌گوید که روح به همان مرکب و جسم نخستین خود باز می‌گردد که قبلاً متلاشی شده‌است و همچنین روح انسان با هیچ بدنی دیگری نمی‌تواند هماهنگ شود به‌جز با بدن اصلی خودش که با آن پرورش ‌یافته است.
  • تعداد رکورد ها : 650