آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
02.اساتید و مدرسان مراکز حوزوی ایران
>
محمدتقی مصباح یزدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
تعداد رکورد ها : 1266
عنوان :
رویکردی دینی به اخلاق رسانه (با محوریت رسانۀ ملی)
نویسنده:
حسین شرفالدین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملکات اخلاقی
,
اخلاق حرفه ای
,
رسانه
,
اخلاق رسانه
,
رسانه ملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت عملی ,
حسن فاعلی ,
حسن فعلی ,
رفتار ,
هنجار ,
ارزش (منطق) ,
هنجارهای اخلاقی ,
عقلانیت نظری ,
ارزش های اسلامی ,
رسانه دینی ,
هنجار اخلاقی ,
قرآن ,
تهذیب ,
اصطلاحنامه فقه ,
طاعت ,
رسانه اخلاقی ,
انقلاب اسلامی ,
ادیان و اخلاق ,
اشاعه فرهنگ ,
گستره شمول اخلاق ,
قاعده طلایی انسانیت ,
اصول اخلاقی ارتباطات ,
فلسفه های عمومی ارتباطات ,
نقض اخلاق حرفه ای ,
نظریه هنجاری رسانه ,
هنجارهای عام رسانه ,
نظریه هنجاری در اندیشه اسلامی ,
نظام هنجاری اسلام ,
بایسته های هنجاری رسانه دینی ,
شمول قواعد اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
با رویکرد ارزشی و هنجاری، همۀ کنشهای ارادی و اختیاری انسان، بدون استثنا، محکوم قواعد و معیارهای اخلاقیاند و ناگزیر با یکی از الزامات دوگانه ایجابی و سلبی (بایدها و نبایدهای عقل عملی) یا شق ثالث (قطب خنثی و عاری از هر نوع الزام هنجاری بر پایۀ منطق سهقطبی) منطبق خواهند بود. ارتباطات جمعی، به عنوان یکی از عرصههای گستردۀ ارتباطات انسانی با میانجیگری فناوریهای رسانهای نیز علاوه بر پذیرش اجتنابناپذیر این اصل جهانشمول، به دلیل برجستگی موقعیت، اهمیت و حساسیت کارکردی، گستره و عمق تأثیر، تنوع محصولات، تکثر و تعدد مخاطبان، و نقش محوری آن در بازخوانی، بازتولید، ویرایش و اشاعۀ فرهنگ، بیش از سایر عرصهها به ضرورت متابعت اختیاری یا اجباری از قواعد ارزشی، دستورالعملهای اخلاقی و الگوهای رفتاری موجه و دارای پشتوانههای نظری و فرهنگی، محکوم شدهاند. این نوشتار در صدد است تا با ارجاع به بنیادهای بینشی و ارزشی اسلام، الزامات و مرجحات عام هنجاری و بایدها و نبایدهای اخلاقی هدایتگر ارتباطات جمعی را با رویکردی دینی و با هدف تأمین یکی از ملزومات حرفهای یک رسانۀ دینی یا دارای رسالت و کارکرد دینی، استنباط و عرضه کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردم سالاری دینی از دیدگاه آیت اللّه مصباح
نویسنده:
سحر خلیلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد تقی مصباح یزدی
,
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت اسلامی
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
جامعه مدنی ,
گفتمان سیاسی ,
جامعه اسلامی ,
سیاست اسلامی ,
حق حاکمیت ,
حکومت استبدادی (مسائل جدید کلامی) ,
آزادی سیاسی ,
سکولاریسم ,
حکومت اسلامی ,
حکومت امام علی (ع) ,
حکومت پیامبر اسلام (ص) ,
ارزش مداری ,
قوای حکومتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
مردم سالاری دینی اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، اصول و مبانی ارزشی را متجلی سازد. بدین ترتیب، نظام اسلامی از الگوهای سکولار غربی متمایز می شود. نوشتار حاضر به روش مطالعه اسنادی ـ تحلیلی، درصدد تبیین دیدگاه آیت اللّه مصباح در خصوص مردم سالاری دینی است. یافته پژوهش به این موضوع تکیه دارد که مردم سالاری دینی بر رضایت مردم، ارزش مداری، حق مداری و قانون گرایی استوار است. مردم سالاری دینی در چارچوب اصول و ارزش های اسلامی معنا و مفهوم می یابد. مردم سالاری دینی به دنبال این است که خواست مردم متوجه تحقق و تحکم مبانی و اهداف عالی دین باشد و چنان نیست که بر نفی و یا تضعیف آن تعلق گیرد. در این صورت مردم سالاری محتوای ارزشی خود را از دست داده، اطلاق وصف دینی بر آن صحیح نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جايگاه كرامت انسانى در تربيت اخلاقى و اجتماعى با تكيه بر آراء شهيد مطهرى
نویسنده:
محمد نجفى، فاطمه رمضانى، احسان ياورى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تعلیم اخلاق
,
کرامت نفس
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
لطف ,
03. انسان شناسی Human nature ,
خلافت الهی ,
جامعه اسلامی ,
انسان شناسی دینی ,
تفاوت های جنسی ,
تعاملات اجتماعی ,
تفاوت سنی ,
روابط اجتماعی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
تخلق به اخلاق پسندیده ,
ظواهر نژادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
در ديدگاه اسلامى، نظر بر كرامت و ارزشمندى شخصيت انسان است؛ زيرا انسان در اين ديدگاه، از بهره هايى ذاتى همچون روح الهى، اراده و اختيار، متناسب ترين خلقت، جايگاه خليفه اللهى و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعى كه ساير مخلوقات از آن بى بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادى، جنسى و سنى از آن محظوظ اند. پاسخ به اين سؤال مهم كه «جايگاه كرامت ذاتى انسان، در تربيت اجتماعى و اخلاقى كجاست؟» هدف اين پژوهش است كه با تكيه بر آراء شهيد مطهرى دنبال كرده و از روش توصيفى ـ تحليلى براى رسيدن به پاسخ سؤال مذكور استفاده كرده است. نتايج به دست آمده بيانگر اين است كه آگاهى متربى نسبت به كرامت خدادادى و انسانى خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ و ارتقاى اين دارايى وجودى بر تنظيم و سامان بخشى روابط و تعاملات اجتماعى و همچنين تخلق به اخلاقيات پسنديده تأثيرگذار است و تحقق تربيت اخلاقى و اجتماعى را به دنبال دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح
نویسنده:
سید حسین اکبرپور غازانی ، روح الله سوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
یکی از مسائل ذیل اصالت وجود، تبیین کثرات عالم بود که برای توجیه آن، نظریه تشکیک وجود مطرح شد. در حکمت متعالیه، علاوه بر انواع سهگانه کثرت به بعض ذات، خارج ذات و تمام ذات، معیار چهارمی برای توجیه برخی کثرات مطرح شد: اختلاف به تمام ذات در عین اشتراک به تمام ذات یا اختلاف به شدت و ضعف. اندیشمندان صدرایی در تبیین این معیار دچار اختلاف شدند. علامه طباطبایی معتقد است برخی کثرات عالم واقع با این معیار قابل توجیه نیست. وی با طرح ملاک جدید «عینیت مابهالامتیاز و مابهالاشتراک» معتقد است اگر اختلاف وجودات به اختلاف مراتب و شدت و ضعف بازگردد، تشکیک طولی وگرنه عرضی است. استاد مصباح نیز سخن علامه را مردود دانسته و معتقد است اگر مصادیق یک مفهوم رابطه علّی ـ معلولی داشته باشند، آنگاه آن مفهوم به نحو تشکیکی بر آنها حمل میشود؛ در غیر این صورت، تشکیک عرضیای وجود ندارد و چنین کثراتی متباین به تمام وجودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد کمال انسان از منظر انسانشناسی پویشی، با تأکید بر آرای علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی
نویسنده:
مهدی دانایی فرد ، حسین حجتخواه
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
چیستی «کمال انسان» به عنوان یکی از مباحث مهم انسانشناسی، همواره مورد کنکاش اندیشمندان بوده است. در این میان، الهیدانان پویشی برمبنای دیدگاه خداباورانه خاص خویش، برآنند که کمال انسان با خداگونه شدن وی محقق میشود. این دیدگاه، هرچند با نظر علامه طباطبایی و آیتالله مصباح یزدی همخوان است، لیکن در نحوه کمال انسان -که ارتباط وثیقی با چگونگی توصیف خداوند دارد- اختلاف دارد. پیروان الهیات پویشی، خداوند را در حال تکامل و تغییر و تبدل میدانند و بر همین اساس، کمال انسان را در تکاملی میدانند که در اثر وابستگی متقابل با سایرین پدیدار میشود و بدین ترتیب، تشبه به خدا و خداگونه شدن انسان را علاوه بر کمرنگ شدن، در هالهای از ابهام فرومیبرند. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی، درصدد است تا نشان دهد که مبانی چنین دیدگاهی علاوه بر اینکه در برخی موارد فاقد دلیل است، با قواعد عقلی همچون استحاله تسلسل نیز در تناقض است. اشکال دیگری که بر این دیدگاه وارد است، عبارت است از معلق نمودن کمال انسان به شرایط محیطی و برابر دانستن آن با تکامل دائمی، بدون اینکه هیچ هدف ثابتی از غایت این کمالطلبی برای انسان مشخص باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی «جامعه»؛ مستنبط از هستیشناسی کمّ منفصل (با تأکید بر مقایسه آراء آیت الله مصباحیزدی و علامه طباطبایی)
نویسنده:
محسن لبخندق ، محمدرضا مالکی بروجنی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
پرسش از وجود جامعه مبتنی بر اندیشههای فلسفی مختلف، پاسخهای متنوعی مییابد. در این مقاله مبتنی بر تبیین حکمی کمّ منفصل(عدد) در صدد پاسخ به این پرسشیم. داده های مقاله با روش اسنادی جمعآوری شده و تحلیل دادهها، مبتنی بر روش قیاسی-برهانی است. آیت الله مصباح عدد را در زمرۀ معقولات ثانویه فلسفی میداند که وجود خارجی ندارد و علامه طباطبایی عدد را در زمرۀ اعراض و مفاهیم ماهوی میداند. رویکرد علامه در قبال کمّ منفصل، مسیری برای اثبات وجود حقیقی جامعه خواهد گشود؛ چه آنکه ایشان معتقد به وجود خارجی عدد است و لذا مبتنی بر نظر ایشان، جمع افراد در خارج منتهی به وجود حقیقی جدیدی میشود که بر پایۀ تعداد آن جمع هویت مییابد. اما مبتنی بر رویکرد آیت الله مصباح یزدی در قبال عدد، وجود جامعه از یک امر ذهنی فراتر نمیرود. تحلیل حکمی از عدد اگرچه برای هستیشناسی جامعه راهگشاست، اما ظرفیت آن برای پاسخ به بسیاری از موضوعات جامعه شناختی محدود است و لذا این مدخل فلسفی در کنار سایر مداخل فلسفی میتواند نظریۀ حکمی جامعالاطرافی در هستیشناسی اجتماعی رقم زند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقايسه تطبيقي ديدگاه علامه طباطبائي و آيتالله مصباح يزدي در نظريۀ مطابقت
نویسنده:
فرشته نورعليزاده ، زينب درويشي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
يکي از مباحث مطرح در حوزۀ ادراکات، ارزش معرفتي آنهاست. معرفت حقيقي معرفتي است که مطابق با واقع باشد. فلاسفه احراز صدق گزارههاي نظري را با ارجاع آنها به گزارههاي پايه و بديهي ممكن ميدانند. هر معلوم نظري بهواسطۀ استدلالی كه در نهايت به بديهيات ميرسد، ثابت، يعني احراز صدق ميشود. اکثر فلاسفه معتقدند وجه صدق قضاياي اوّلي را، بهعنوان يكي از انواع بديهيات تصديقي، در ويژگي مفهومي آنها ميدانند؛ به اين معنا که صرف تصور موضوع و محمول و نسبت ميان آنها براي جزم به صدق آنها کافي است. ولي آيتالله مصباح يزدي تلاش کردهاند تا صدق برخي آنها را براساس ارجاع آنها به علم حضوري تبيين کنند. ايشان انتزاع مفاهيم فلسفي گزارههاي اوّلي از علوم حضوري را زمينهساز شکلگيري قضاياي اوّلي از آن مفاهيم و نيز نحوۀ حکم بر اتحاد موضوع و محمول براساس علم حضوري را ضامن صدق آن قضايا ميدانند؛ و بالاخره شرط رعايت اصول و قواعد منطقي در استنتاج تصديقات نظري از آنها را ضامن صدق تصديقات نظري و مطابقت آنها با واقع ميدانند. بهنظر ميرسد ايشان در اين ديدگاهِ خود، متأثر از آموزۀ علامه طباطبائي است که هر علم حصولي برخاسته از علم حضوري است. اين نوشتار به روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي اين مسئله ميپردازد که ديدگاه آيتالله مصباح يزدي در ارجاع قضايا به علم حضوري متأثر از علامه طباطبائي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و آیت الله مصباح یزدی (ره) در باب مقدمات فعل اختیاری
نویسنده:
پدیدآور: حامد اسماعیلیمهر استاد راهنما: عبدالله فتحی استاد مشاور: مهدی احمدخانبیگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اختیار و مقدمات فعل اختیاری از مهمترین مسائل فلسفه فعل است که نتایج آن تأثیر بسزایی در علوم اخلاقی و تربیتی دارد که علامه طباطبایی و آیت الله مصباح در آثار متعدد خود به آن پرداختهاند و هم در تعداد مقدمات فعل اختیاری، هم در نحوه تفسیر و تبیین مقدمات اتفاقی، تفاوتهایی بین آن دو مشاهده میشود. پرسش اساسی این پژوهش این است که تفاوت دیدگاه این دو فیلسوف در باب مقدمات فعل اختیاری چیست؟. با توجه به اینکه کنشهای اختیاری انسان، حداقل بخش مهمی از موضوع علوم انسانی را تشکیل میدهند، میتوان گفت بحث از مقدمات فعل اختیاری در فلسفههای مضاف به علوم انسانی و به دنبال آن در خود علوم انسانی تأثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت. روش این پژوهش در گردآوری، کتابخانهای و در حل مسأله، توصیفی، تحلیلی و مقایسهای است. یافتهها حاکی از آن است که علامه و آیت الله مصباح با وجود اختلاف در تعبیر، ملاک فعل اختیاری را عدم قهر عوامل دیگر و تعیّنبخشی خود فاعل به فعل از روی علم و حبّ میدانند و در انواع فعل به فعل جبری یا بالجبر و عنائی منتقدند اما علامه فعل جبری یعنی بالجبر (البته با تعریف خاص خود از آن و اختیاری دانستن آن) و فعل عنائی را به فعل قصدی ارجاع میدهند اما آیت الله مصباح، فعل جبری یا بالجبر را فعل اختیاری نمیدانند بلکه آن را در حقیقت نوعی انفعال به شمار میآورند نه فعل. مقدمه شناختی و مقدمه گرایشی فعل اختیاری را به علم حصولی و شوق منحصر نمیکنند، بلکه علم و حبّ را به معنای عام مقدمه فعل اختیاری برای همه موجودات مختار اعم از مجرد ناقص، تام و خدای متعال میدانند، اما علامه علم را و آیت الله مصباح حبّ را علت غائی فعل اختیاری به شمار میآورند. برخلاف استاد مصباح، علامه علم حقیقی به رابطه تکوینی بین فعل و غایت را برای انجام برخی از افعال اختیاری کافی نمیدانند و معتقدند برخی از افعال اختیاری علاوه بر این علم حقیقی، نیاز به علوم غیر حقیقی یا اعتباری دارند، در نتیجه از نظر ایشان اعتبار «حسن یا قبح و باید» مقدمه برخی از افعال اختیاری خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهكار سنجش باورهاي توحيدي قلبي براساس انديشه علامه طباطبائي و آيتالله مصباح يزدي
نویسنده:
سيدمحمدمهدي موسوينژاد ، جواد سليماني اميري
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
غالباً کشف باورهاي توحيدي قلبي را غيرممکن انگاشتهاند و از کاربرد آنها در تحقيقات مربوط به دانشهاي انساني غفلت شده است. اين پژوهش راهي را براي زدودن اين کاستي ميپيمايد و با بهرهگيري از تبيين علامه مصباح يزدي درباره «مراتب توحيد» که اهميت و ضرورت باور به ربوبيت تشريعي الهي را در ميان مراتب توحيدي مطرح کرده است، وارد بحث ميشود. سپس از انديشه علامه طباطبائي درخصوص عوامل انگيزشي بهره برده که مطابق آن، ارزشها از باور قلبي متأثرند و ساير عوامل انگيزشي براي تأثير بر ارزشها، نيازمند تأثيرگذاري بر درک قلب هستند. نتيجه حاصل از تطبيق و ترکيب اين دو انديشه، بيان ميدارد که باور قلبي نسبت به ربوبيت تشريعي الهي، نخستين و ريشهايترين عامل در ايجاد و گسترش ارزشهاست. با قوت گرفتن اين باور، شاهد غلبه ارزشهاي معنوي هستيم و در صورت تضعيف آن، غلبه ارزشهاي مادي را نظاره خواهيم کرد. اهميت اين تأثيرگذاري تا جايي است که با سنجش ارزشها و کشف غلبه مادي يا معنوي آنها در عرصههاي فردي و اجتماعي، ميتوان به ضعف و قوت باور مزبور پيبرد. اين تحقيق از نوع کيفي بوده و از روش توصيفي ـ تحليلي استفاده کرده و از روش کلامي ـ روانشناسي نيز در گزينش، چينش، تحليل و ارائه گزارش نهايي بهره برده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی آموزة نجات مسیحی از منظر حد نصاب ایمان توحیدی با تأکید بر آراء علامه طباطبائی و آیتالله مصباح
نویسنده:
احسان ترکاشوند ، سیدمرتضی هنرمند
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
نجات به معنای رستگاری اخروی، مورد توجه ادیان الهی بوده است. نجات مسیحی بهعنوان آموزهای بنیادین، بر آموزه تثلیث؛ یعنی فیض و رحمت الهی، فدا و قربانی شدن و به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح بهعنوان خدای مجسم و منجی و روحالقدس بهعنوان تداومبخش نجات و معطی حیات جدید استوار است و انسان با اعمال صالح خویش هیچ نقشی در ایجاد و اعدام آن ندارد. براساس روش توصیفی ـ تحلیلی دریافتیم اعتقاد به توحید در الوهیت خداوند، حد نصاب توحید است که هر موحدی باید بدان معتقد باشد؛ پذیرش این مرتبه از توحید مستلزم پذیرش سایر مراتب اعتقادی توحید نیز میباشد. اعتقاد به این مراتب بهصورت عام مجموعی حد نصاب توحید را تشکیل داده و عدم قبول برخی از مراتب، مستلزم عدم رستگاری و نجات بوده، بلکه اگر اعتقاد به سایر مراتب به توحید در الوهیت منتهی نشود، هیچ ارزشی نخواهد داشت. سایر مراتب توحید جزء کمال توحید و خارج از حد نصاب بوده و مستلزم عمل صالح نیز میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
تعداد رکورد ها : 1266
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید