آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
آیا حقیقت دارد که سلمان فارسی یکی از اقطاب صوفیه می‌باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه تصوف ريشه در خارج از دين اسلام دارد و از اديان مسيحي، بودائي و افكار و آراء حكماي يونان[1] وارد جامعه اسلامي گرديده است، صوفيه سعي دارد كه بر اين واقعيت سرپوش نهاده و ريشه‌هاي آن را در داخل دين اسلام معرفي نمايد. در اين راستا گاهي خودشان ر بیشتر ...
بررسی احتجاج سلمان فارسی با عمر بن خطاب
نویسنده:
کبری قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پس از ظهور اسلام و حکومت اسلامی پیامبر صلی الله و علیه و آله در مدینه به دنبال انحرافات وتحریفاتی که توسط اصحاب سقیفه و عمر بوجود آمد سبب شد تا به پیشنهاد امام علی علیه السلام ادامه این حرکت توسط شخصیت‌هایی چون حذیفه بن یمان و سلمان فارسی و دیگر اصحاب پیامبر صلی الله و علیه و آله پیگیری شود امّا نوع تگاه عمر به حکومت که آن را یک فرصت برای انجام مطامع خویش می‌دانست با نوع نگاه سلمان که آن را یک پدیده سیاسی یا یک حادثهنمی‌دانست فرق داشت. و این دید موجب شد تا تضادی شکل بگیرد که منجر به احتجاج دو تفکر تشیع سرخ علوی که سلمان آن را مدیریت می‌کرد و دیگری تفکر عمر که امروزه خود، حقیقت فاصل? آن تا پیامبر صلی الله و علیه و آله را نشان می‌دهد. در این پژوهش تحت عنوان «بررسی احتجاج سلمان فارسی با عمربن خطاب» و نحوه مدیریت و روش حکومتی جناب سلمان و تأثیر آن بر مدائن درآن برهه تاریخی خاص که ادیان دیگر در برابر اسلام قد علم کرده بودند، در چهار فصل پرداخته می‌شود.
تجزیه و تحلیل سیر زندگانی و اندیشه سلمان فارسی
نویسنده:
عطاءالله مهاجرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش دقیق و جامع در منابع تاریخی، رجالی، روایی تفسیری و جغرافیایی و...به روشنی نشان می‌دهد که سلمان پارسی که نامش پیش از پذیرش اسلام روزبه بود، یک شخصیت واقعی و تاریخی است .افسانه‌هایی که برخی فرق صوفیه درباره سلمان پرداخته‌اند خود می‌تواند سایه‌ای از حقیقت وجود سلمان باشد و نه وسیله‌ای جهت تشکیک در شخصیت او.روزبه در یک خانواده دهقان ایرانی، در اصفهان به دنیا می‌آید و در جوانی همزمان با درخشش جوانه‌های شک در ذهنش از آیین زردشتی چشم می‌پوشد و به مسیحیت گرایش می‌یابد.در آیین مسیح نیز، در جستجوی مسیح و مسیحیت شهر به شهر کوچ می‌کنند و سرانجام درمی‌یابد که آفتاب روشنایی بخش قلب و اندیشه او در حجاز طلوع خواهد کرد.در حجاز، در مدینه منوره، به اسلام می‌گرود و به دلیل شخصیت استثنایی و جذابش یار نزدیک و محرم راز پیام (ص) می‌شود و به افتخار عضویت در خاندان پیامبر (ص) یعنی جزء اهل بیت قلمداد می‌شود.در جنگ خندق نقش کلیدی و موثر ایفا می‌کند.پس از رحلت پیامبر (ص) به جریان امامت می‌پیوندد و در برابر ماجرای سقیفه موضعگیری می‌کند.حکومت او در مدائن، مصداق روشن مدینه فاضله‌ای است که یک حکیم بر آن حکم می‌راند.جذابیتهای قدرت سیاسی و اقتصادی و معنوی، او را نمی‌فریبد.همواره دوستدار و راهنمای مردم است ، از این رو گروههای بسیاری او را به عنوان پیشوای معنوی خود برگزیده‌اند.
بررسی ویژگی های «منّا» بودن سلمان فارسی بر اساس تحلیل روایات «لیس منّا»
نویسنده:
سیدمرتضی حسینی امین؛ سید محسن موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سلمان فارسی از جمله اصحاب پیامبر گرامی اسلام(ص) است که روایات فراوانی از سوی اهل‌بیت در تأیید شخصیت واخلاق ایشان وارد شده است. سرآمد روایات مدح سلمان، روایتی است که با تعبیر«منّا اهل البیت» او را در شمار اهل‌بیت علیهم السلام قرار می‌دهد. سلمان دارای چه ویژگی‌هایی بوده تادرزمره اهل‌بیت(ع) قرارگیرد؟برای بازیابی ویژگی کسانی که مصداق روایات« منّا» می‌باشند، می‌توان از از دسته‌ای دیگر از روایات بهره جست که ویژگی‌های افرادی را معرفی می‌کنند که از جمله‌ی اهل‌بیت نیستند. این دسته از احادیث با عنوان «لیس منّا» شناخته می‌شود. در این نوشته که به شیوه‌ی توصیفی- تحلیلی به سامان رسیده است، درصدد تبیین ویژگی‌های اعتقادی واخلاقی هر مسلمانِ مانند سلمان، بر اساس روایات «لیس منا» می‌باشد. یافته‌های پژوهش حاکی است که مسلمان «منا اهل البیت» از خیانت، بداخلاقی، نامهربانی، مکر و خدعه و ....... به دور است که می‌تواندالگویی شایسته برای هرمسلمان باشد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
محبوب ثقفی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
 بررسی تحلیلی حدیث «سلمان منا اهل البیت»
نویسنده:
حمیدرضا بصیری، روح اله شفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پرسش کلیدی این پژوهش، امکان درآمدن حقیقی مومنان به جرگه اهل بیت است. این پژوهش، بررسی دلالتی و سندی حدیث «سلمان منا اهل البیت» را در پرتو دانش حدیث شیعه، رهیافتی مناسب به سوی پاسخ علمی به این پرسش می داند و نشان می دهد تعبیر «سلمان منا اهل البیت» در دانش حدیث شیعه، دست کم بخش مشترک چند حدیث است که همگی با کاربرد «اهل البیت» در قرآن، پیوندی کامل دارند. این تعبیر، از نظر واژگانی دارای توا تر است. سند مجموعه احادیثی که این تعبیر در آن ها به کار رفته است، طیف کاملی شامل ضعیف، موثق، حسن و صحیح را تشکیل می دهند. با این همه، می توان مجموعه احادیثی که این تعبیر در آن ها به کار رفته را از نظر سندی، صحیح و از نظر دلالتی، محکم به شمار آورد. این نوشتار، نشان می دهد رویکرد پیشوایان شیعه به امکان پیوستن مومنان به اهل بیت (ع)، اثباتی و ملاک محور است. همچنین، کانون ملاک های مورد نظر پیشوایان شیعه و مهم ترین عنصر قرارگیری سلمان در دایره اهل بیت (ع)، دانش ویژه اوست، دانشی که قدر متیقن آن، آگاهی از ادیان گذشته است.
صفحات :
از صفحه 163 تا 210
سلمان فارسی و نقش وی در حوادث تاریخی صدر اسلام
نویسنده:
زهره فقیهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیامبر « ص » نام او را از « روزبه» به « سلمان » تغییر دادند. سلمان در زمان پیامبر«ص »، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد . همچنین در جنگ ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « ص » به عنوان یکی از یاران حضرت علی (ع) و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی (ع) نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشان را با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی (ع)وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « ص » و حضرت علی (ع) طرح ریزی کرده بود
سلمان الفارسي
نویسنده:
السيد جعفر مرتضى العاملي
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
بررسی سندی و دلالی روایت” لَوْ عَلِمَ‏ ابوذر مَا فِي قَلْبِ سَلْمَان لَقَتَلَه” و نقد برداشت های نادرست
نویسنده:
محمد رنجبر حسینی، سعید بهادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
 نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
کبری احمدی میاندهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 55