چکیده :
آرمان شهر یا اتوپیای اقتصادی در حکمت متعالیه حاکی از مدینهای است که به نحو اتمّ کمالات نشئه جسمانی نفوس در آن محقق باشد.
نوشتار حاضر ابتدا با ترسیم «نظریه علم اشتدادی» به عنوان مبنایی معرفت شناختی مبتنی بر اصول حِکمی چون تناظر انسان با مراتب هستی، تناظر مراتب هستی با علم، نسبت انسان با حقیقت و روش تأویل محور، نگرشی بدیع از علم در حکمت متعالیه ارائه میدهد و با عنایت به آن مختصات اتوپیای اقتصادی را ترسیم مینماید.
بالاترین مرتبه در سلسله علم اشتدادی متعلق به نبی است که به عنوان زعیم، بیشترین احاطه وجودی را بر مدینه دارد و بر اساس منطق وحیانی و عدالت توزیعی با زیربنای معرفتی مدینه را به حدّ اعلی تکاملی میرساند و پس از نبی، مقربان به او عهده دار این امور هستند.
ترسیم اتوپیای اقتصادی بر اساس مختصات علم اشتدادی، برآیندهایی نظیر «بهرهمندی از امکانات مادی»، «توسعه سرمایه انسانی»، «اشتغال متناسب با ظرفیتهای هر مرتبه وجودی»، «رضایت شغلی»، «ثبات اقتصادی»، «گسترش رفاه اقتصادی» و «توسعه اقتصادی» را به دست میدهد.
از موانع تحقق اتوپیای اقتصادی میتوان به «انباشت ثروت»، «گسترش فقر»، «وابستگی به امور مادی» اشاره نمود که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.
in transcendental philosophy, an economic utopia is a city in which all the souls are completely perfect in their mundane aspect.
at first, this article, by interpretation-oriented method, presents a novel view of knowledge in transcendent philosophy by drawing the theory of intensification knowledge (al-ilm al-ishtidadi) as an epistemological basis that is founded on philosophical principles such as the correspondence of man with the levels of existence, the correspondence of the levels of existence with knowledge, the relation of man to truth, and draws the properties of an economic utopia.
the highest level in the series of intensification knowledge al-ilm al-ishtidadi) belongs to the prophet, who is the leader and at the highest level of existence in the city and, according to a revelatory (wahyani) method and distributive justice, brings the city to the highest level of evolution, and after the prophet, those close to him are in charge of these matters.
an economic utopia based on the characteristics of intensification knowledge, gives the citizens outcomes such as "utilization of material resources", "development of human capital", "employment commensurate with the capacities of each level of existence", "job satisfaction", "economic stability", "expansion of economic welfare" and "economic development." some obstacles of formation of the economic utopia are included: "accumulation of wealth", " spread of poverty", and "dependence on material things", which are discussed in this article.
نویسنده :
رضوانه قاطع ، جعفر شانظری ، مهدی گنجور
منبع اصلی :
https://jitp.ut.ac.ir/article_91444_e23c6b6923ef445bbc267d27977393c4.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(فلسفه و کلام اسلامی- سال 1401- دوره 55- شماره 2- از صفحه 391 تا 412)
یادداشت :
کلیدواژهها
آرمانشهر اقتصادی حقیقت علم اشتدادی عقل معاش ملاصدرا
کلیدواژهها [English]
Transcendental Philosophy Economic Utopia Intensification Knowledge (al-Ilm al-Ishtidadi) Mulla Sadra