چکیده :
ترجمه ماشینی :
هدف این مقاله بررسی موضوع مرگ از رویکرد امانوئل لویناس فیلسوف فرانسوی-لیتوانیایی بر اساس آثار توتالیته و اینفینی (1961) - با ترجمه به پرتغالی - و dieu, la mort et le temps (1993) - در ترجمه آن است.
به زبان اسپانیایی - گفتگو با اثر فیلسوف آلمانی، مارتین هایدگر، با عنوان هستی و زمان (1927).
احتمالاً لویناس یکی از بحثبرانگیزترین فیلسوفان قرن بیست و یکم است و به دلیل تعلق به خانوادهای یهودی که مطابق سنت مذهبی آنها آموزش دیدهاند، رویکرد فلسفی آن با تأمل ما مرتبط است.
این پژوهش، بررسی و تأمل در موضوع مرگ را محدود میکند، زیرا این موضوع نه تنها برای تأملات دینی و فلسفی، بلکه برای انسان بهعنوان موجودی که در مجموع زندگی میکند، اهمیت دارد.
اهمیت این تحقیق بازتاب معنای مرگ برای انسان است، به عنوان موجودی که فراتر از پیامدهای عاطفی پوشیده شده بر پدیده مرگ مانند اضطراب، ترس و جهل زندگی می کند.
لویناس به گفتگوی فشرده با فلسفه هایدگر و رویکرد او درباره مرگ و تأثیر آن بر انسان می پردازد.
این تحقیق به سه بخش تقسیم می شود: بخش اول این پژوهش به معرفی نویسنده یا شخص او، زمان و کار او می پردازد.
در بخش دوم این پژوهش، مفهوم مرگ را برای فیلسوفی که لویناس در آثار dios، la muerte y el timpo، مارتین هایدگر و هستی به سوی مرگ با او گفتگو میکند، مورد بحث قرار میدهیم.
در اینجا، در مورد متناهی بودن دازاین، پروژه هستیشناختی هایدگر و همچنین اضطراب، ترس و معتبرترین احتمالات وجودی وجود بحث خواهیم کرد.
در بخش سوم از مطالعات گزاره های خود، مضامین تأمل در مورد مرگ در فلسفه لویناس را مطرح خواهیم کرد.
در این قسمت به مرگ خود، مرگ دیگری و مسائل پیرامون مرگ سوژه مانند اضطراب، ترس و بی نهایت می پردازیم.
روشی که برای این تحقیق به کار گرفته خواهد شد، مبتنی بر تحلیل بازتاب لوینازی از de dios، la muerte y el tiempo، کلیت و بی نهایت امانوئل لویناس و هایدگر هستی و زمان است.
هدف از این کار کمک به مطالعات در علوم دین، فلسفه دین و الهیات و همچنین در سایر زمینه های مرتبط است.
this paper aims to investigate the subject of death from the french-lithuanian philosopher emmanuel levinas approach, based on his works totalité et infini (1961) - with translation into portuguese - and dieu, la mort et le temps (1993) - in its translation into spanish - dialogue with the german philosopher work, martin heidegger, titled being and time (1927).
probably levinas is one of the most debated philosophers on century xxi and, for belonging to a jewish family, educated according to their religious tradition, its philosophical approach proves pertinent to our reflection.
this research delimits the study and reflection on the theme of death, because this issue has not its importance only to the religious and philosophical reflections, but for the man as being who lives as a whole.
the relevance of this research is the reflection of the meaning of death for humans, as a being that lives beyond the shrouded emotional consequences on death phenomenon as anguish, fear and ignorance.
levinas goes into an intensive dialogue with heidegger's philosophy and his approach about death and its impact on man.
this research is divided into three parts: the first part of this study will deal with the introduction of the author, or his person, his time and his work; in the second part of this study, we will discurss the concept of death to the philosopher with whom levinas more dialogues in work dios, la muerte y el tiempo, martin heidegger and his being-toward-death.
here, we will discurss the finiteness of dasein, heidegger's ontological project as well as anguish, fear and the most authentic existential possibilities of being; the third part of our proposition studies, we will launch the themes of reflection regarding the death in levinasian philosophy.
in this part, we will reflect about our death, the death of the other and issues surrounding the death of the subject, such as anxiety, fear and infinity.
the methodology that will be applied to this research is based on analysis of levinasian reflection from de dios, la muerte y el tiempo, totality and infinity of emmanuel levinas and heidegger being and time.
the aim of this work contribute to the studies in the sciences of religion, philosophy of religion and theology as well as in other related areas.