چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پروژه تحقیقاتی، متفکر کنفوسیوسی دای ژن (1724-1777) و متفکر یهودی امانوئل لویناس (1906-1995) گفتمان های فلسفی میل را از منظری تطبیقی بررسی می کند.
ابتدا، من به دای ژن و لویناس به طور جداگانه هر یک در زمینه های فلسفی خود نگاه می کنم، در حالی که خوانش هایم را با ساختاری موازی که بر استراتژی هرمنوتیکی متمرکز است برای بررسی ایده های آنها از میل در چشم انداز بزرگتر رابطه انسانی با متعالی، چارچوب می دهم.
سپس، تحقیق من به تحلیلی انتقادی از چندین موضوع جالب منتهی میشود که در خوانشهای تفسیری من از این دو متفکر در رابطه با تعالی و درونگرایی و رابطه خود-دیگری به دست آمده است.
از نظر روش شناختی، مطالعه من ترکیبی از تحلیل متنی دقیق، تأمل فلسفی و حساسیت تاریخی است.
شاید بخواهیم بگوییم که در واقع هیچ همبستگی با میل لویناسی در فلسفه دای ژن وجود ندارد.
تصور دای ژن از میل شاید به مفهوم نیاز لویناس نزدیکتر باشد.
با این حال، نابرابری صورتبندیهای مفهومی آنها ما را از تشخیص نگرانی اخلاقی مشترک آنها برای گروه دیگر، گروه ضعیف، حاشیهنشین و محروم جامعه باز نمیدارد، که زمینه را برای مقایسه گفتوگویانه بین این دو متفکر فراهم میکند.
از این پس، نوشتههای من به درک درک آنها از میل به عنوان بیان تلاش انسان برای چیزی که فراتر از خودشان است، به عنوان یک تعریف مجدد از هستی یا ذات نوع بشر در ارتباط با امر متعالی است که در تفکر اخلاقی هر دو فیلسوف چنین است.
به درک همدلانه و مراقبت از دیگری، به ویژه غریبه، بیوه، یتیم، جوان، ضعیف و امثال آن ترجمه شده است.
از طریق مطالعه تطبیقی ایده های دو متفکر در مورد میل، من می خواهم استدلال کنم که "میل" که در سنت های فلسفی کنفوسیوسی و غربی به آسانی به سمت خودپرستی و گرایش غریزی انسان سوق داده می شود، می تواند در آن واحد نیروی محرکه ای باشد.
ما را به سوی دیگری فراتر از خودمان و یک خلاقیت اخلاقی واقعی برای تولید وجود اخلاقی از وجود مادی باز کنیم.
this research project investigates confucian thinker dai zhen (1724-1777) and jewish thinker emmanuel levinas’s (1906-1995) philosophical discourses on desire from a comparative perspective.
first, i look at dai zhen and levinas individually each in their own philosophical contexts, while framing my readings with parallel structure that pivots on a hermeneutic strategy to examine their ideas of desire within the larger prospect of the human relation with transcendence.
then, my inquiry leads to a critical analysis of several interesting issues yielded in my interpretive readings of the two thinkers as regards transcendence and immanence and the self-other relationship.
methodologically, my study combines careful textual analysis, philosophical reflection, and historical sensitivity.
we might want to say that there is in fact no correlative of the levinasian desire in dai zhen’s philosophy.
dai zhen’s notion of desire perhaps comes closer to levinas’s concept of need.
however, the disparity of their conceptual formulations does not keep us from discerning their shared ethical concern for the other, the weak, marginalized, and underprivileged group of society, which provides me the very ground for a dialogical comparison between the two thinkers.
henceforth, my writing is hinged on a comprehension of their conception of desire as an articulation of human striving for what is lying beyond themselves, as a redefinition of the being or essence of humankind in relation to the transcendent which in both philosophers’ ethical thinking is translated into a sympathetic understanding of and care for the other, particularly the stranger, the widow, the orphan, the young, the weak and the like.
through the comparative study of the two thinkers’ ideas of desire, i want to argue that “desire,” which is most readily directed to human egoism and instinctive propensity in both confucian and western philosophical traditions, can be at once the very driving force to open us to the other beyond ourselves and an actual moral creativity to produce ethical being out of material existence.
منبع اصلی :
https://tspace.library.utoronto.ca/handle/1807/33853
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Philosophy of religion; Religious thought; Ethics; Comparative religious ethics; Chinese philosophy; Jewish philosophy; Jewish thought; Confucianism; Confucian thought; Confucian ethics; Neo-Confucianism; Dai Zhen; Emmanuel Levinas; the Other; Desire; Emotion; Human relationship
توضیحات فیزیکی اثر :
306 صفحه .
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی