چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه تأثیر فلسفه هنری برگسون بر ادبیات میانی بین سال های 1899 و 1939 را بررسی می کند.
در انجام این کار با آثار جوزف کنراد، الجرنون بلک وود و جان بوکان و همچنین منتقدان جان مولارکی، سوزان گوئرلاک، مایکل وان و مایکل کلکمن درگیر می شود.
در طی سه دهه گذشته، احیای بین رشته ای و ارزیابی مجدد کار برگسون را برانگیخته است.
به طور خاص، این مطالعه بر اساس کار منتقدان ادبی مانند پل داگلاس، هیلاری فینک، مری آن گیلیز و s.e.
گونتارسکی که از دهه 1990 مطالعات گسترده ای در مورد تأثیر فلسفه برگسون بر مدرنیسم انجام داده است.
در حالی که هر یک از این مطالعات تأثیر قابل توجهی را که برگسون بر فرهنگ و ادبیات این دوره گذاشت، تأیید می کند، هر یک تمرکز خود را به نویسندگان متعارف مدرنیست «بالا» محدود می کند.
با توجه به محبوبیت فراگیر برگسون در این مقطع، و پیروی از روح درخواستهای اخیر در مطالعات مدرنیستی برای تفاسیر جامعتر، «انعطافپذیر و واضحتر» از ادبیات آن دوره، این پروژه قصد دارد پارامترهای تحقیقات موجود را گسترش دهد تا اوایل قرن بیستم را در بر گیرد.
داستان «ابرو وسط» با این باور که برگسون نشان دهنده پل فرهنگی و ایدئولوژیک مهمی بین این جریان های ادبی قطبی شده است.
به این ترتیب، این مطالعه کار دانشمندانی مانند نیکولا هامبل، کیت مکدونالد، اریکا براون و مری گروور را گسترش میدهد که برای وام گرفتن اصطلاح هومبل، به دنبال «بازسازی» و ارزیابی مجدد برداشتهای انتقادی از نوشتههای «ابرو وسط» در اوایل قرن بیستم بودهاند.
پس از توضیح مفصل درباره فلسفه برگسون، جایگاه آن در فرهنگ بریتانیای اوایل قرن بیستم و ارتباط آن با مطالعات ادبی امروز، به بحث درباره آثار کلیدی جوزف کنراد، الجرنون بلکوود، آرتور ماخن و جان بوکان در رابطه با فلسفه برگسون خواهم پرداخت.
تمرکز ویژه بر جنبه های عرفانی تر و کاربردهای موضوعی و ساختاری آنها.
هدف چنین تحقیقی نفی سهم بینظیر برگسون در الهامبخشی، توضیح و حمایت از نوآوریهای رسمی مدرنیسم نیست، اما امیدوار است بر این واقعیت تأکید کند که ایدههای او بسیار فراتر از این زمینه طنینانداز بوده و توجه طیف گستردهای از جامعه را به خود جلب کرده است.
اغلب راه های غیرمنتظره، غیر متعارف و هنوز کشف نشده.
this thesis explores the influence of henri bergson’s philosophy on middlebrow literature between 1899 and 1939.
in doing so it engages with the work of joseph conrad, algernon blackwood and john buchan as well as critics john mullarkey, suzanne guerlac, michael vaughan and michael kolkman who, over the past three decades, have instigated a significant interdisciplinary revival and reassessment of bergson’s work.
specifically, this study builds on, yet also extends, the work of literary critics like paul douglass, hillary fink, mary ann gillies and s.e.
gontarski who since the 1990s have produced extensive studies exploring the impact of bergson’s philosophy on modernism.
while each of these studies confirm the considerable impact bergson wrought on the culture and literature of this period, each limit their focus to canonical ‘highbrow’ modernist writers.
given the pervasive popularity of bergson at this juncture, and following the spirit of recent calls in modernist studies for more inclusive, ‘flexible and perspicuous’ interpretations of the period’s literature, this project aims to extend the parameters of existing research to encompass early twentieth century ‘middlebrow’ fiction in the belief that bergson represents a significant cultural and ideological bridge between these, too often, polarised literary streams.
as such, this study expands on the work of scholars like nicola humble, kate macdonald, erica brown and mary grover who, to borrow humble’s term, have sought to ‘rehabilitate’ and reassess critical perceptions of the early twentieth century’s ‘middlebrow’ writing.
following a detailed explanation of bergson’s philosophy, its place in early twentieth century british culture and its pertinence to literary studies today, i will move on to discuss key works by joseph conrad, algernon blackwood, arthur machen and john buchan in relation to bergson’s philosophy, placing particular focus on their more mystical aspects and thematic, structural applications.
such an investigation does not aim to negate the unique contribution bergson made to inspiring, elucidating and supporting the formal innovations of modernism but hopes to emphasise the fact that his ideas resounded far beyond this context, capturing the attention of an unexpectedly broad spectrum of society in often unexpected, unconventional and as yet, under-explored ways.
نویسنده :
Helen Louise Green
منبع اصلی :
http://nrl.northumbria.ac.uk/id/eprint/27319/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
keywords: Henri Bergson, Philosophy, Joseph Conrad, John Buchan
توضیحات فیزیکی اثر :
253 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی