چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه یک مفهوم سازی مجدد از روانشناسی ارزش ها با استفاده از تحلیل های میشل فوکو ارائه می کند.
برای پرداختن به پرسشهایی که توسط تحلیلهای پسامدرن جامعه معاصر و روانشناسی گفتمانی مطرح میشود، این پایاننامه شرح و بررسی مفصلی از اندیشه فوکو ارائه میکند، با تمرکز بر مفاهیم آن برای سنت نظری مسلط در روانشناسی ارزشها.
سپس برنامه ای از تحقیقات تجربی را گزارش می کند که مفهوم سازی ارزش ها را با الهام از فوکو بررسی می کند.
پس از بررسی ادبیات ارزشی و معرفی مسئله محوری پژوهش، این پایان نامه مروری بر آثار فوکو و تحلیلی از ماهیت و تکامل کار او ارائه می دهد.
این از تفسیر خود فوکو از پروژه خود به عنوان فرمول مجدد سنت روشنگری پیروی می کند و بر سه محور متمایز اندیشه او تأکید می کند.
این دیدگاه تفسیرهای بعدی را راهنمایی می کند.
خواندن باستان شناسی دانش فوکو، درکی جایگزین از مفهوم گفتمان در مقایسه با آنچه در روانشناسی رایج شده است، ارائه می دهد، و بر ویژگی های توانمند و محدودکننده شیوه های گفتمانی و تولید دانش تأکید می کند.
سپس کار فوکو در مورد تغییرات اجتماعی معاصر از طریق نوشته های او در مورد اخلاق تفسیر می شود.
استدلال میشود که در رابطهای که فرد با خود دارد، خود را به عنوان یک موضوع اخلاقی شکل میدهد که ممکن است در جامعه معاصر تغییراتی پیدا کند.
مفهوم روانشناسی ارزشها این است که پتانسیل تغییر نه تنها در اولویت ارزشها، همانطور که نظریهپردازان ارزشها مطرح میکنند، وجود دارد، بلکه در بنیان اخلاقی ارزشها، با پیامدهایی برای روشی که مردم ارزشها را مفهومسازی میکنند، وجود دارد.
از این رو، مفهومسازی غالب ارزشها بهعنوان اصول راهنما انتزاعی و پایدار ممکن است تنها یک درک واحد از ارزشها را نشان دهد، که در تئوریها و ابزار تحقیق کنونی نهفته است، اما وابسته به اشکال خاصی از اخلاق است.
دو مطالعه تجربی اول، رویکردهای موجود را تکرار و پشتیبانی میکنند، تغییراتی در اولویتهای ارزشی پیدا میکنند و شواهدی برای مدلی جهانی از محتوای ارزشها پیدا میکنند.
با این حال، مطالعات بعدی با استفاده از روش کیفی و کیو نشان میدهد که مستقل از این نتایج، گونهای از اشکال اخلاقی را مییابیم، همانطور که کار فوکو پیشنهاد میکند.
علاوه بر این، روابط سیستماتیک بین اخلاق و مفاهیم ارزشها نزدیک است.
سپس یک مقیاس خودسازی اخلاقی برای نشان دادن اینکه مردم تصوری از ارزشها دارند که به مفهوم روکیچ تقریب دارند، توسعه داده میشود، اما فقط تا حدی که ارزشهایشان با اخلاقی مبتنی بر معنویت، سنت یا اصول مرتبط باشد.
پیامدهای تحلیل فوکو و مفهوم سازی مجدد ارزش ها از نظر روانشناسی ارزش ها، پست مدرنیته و استفاده از فوکو در روانشناسی مورد بحث قرار می گیرد.
the thesis presents a reconceptualisation of the psychology of values using the analytics of michel foucault.
to address questions raised by postmodern analyses of contemporary society and by discursive psychology, the thesis presents a detailed exposition and examination of the thought of foucault, focusing on its implications for the dominant theoretical tradition in the psychology of values.
it then reports a programme of empirical research investigating a foucault inspired conceptualisation of values.
after reviewing the values literature and introducing the central research problem, the thesis provides an overview of the oeuvre of foucault and an analysis of the nature and evolution of his work.
it follows foucault's own interpretation of his project as a reformulation of the enlightenment tradition, and emphases three distinct axes of his thought.
this perspective guides the subsequent interpretations.
a reading of foucault's archaeology of knowledge offers an alternative understanding of the notion of discourse to that popularised in psychology, emphasising the enabling as well as constraining properties of discursive, knowledge producing practices.
foucault's work on contemporary social change is then interpreted through his writings on ethics.
it is argued that it is in the relationship one has with oneself through which one forms oneself as an ethical subject that one might find changes in contemporary society.
the implication for the psychology of values is that the potential for change exists not only in the priority of values, as posited by values theorists, but in the ethical foundation of values, with consequences for the way people conceptualise values.
hence, the dominant conceptualisation of values as abstract and enduring guiding principles may represent only a single understanding of values, embedded in the theories and instruments of current research, but dependent on particular forms of ethics.
the first two empirical studies replicate and provide support for existing approaches, finding changes in value priorities and evidence for a universal model of the content of values.
subsequent studies, however, using qualitative and q methodology, show that independent of these results, one finds a diversity of forms of ethics, as suggested by the work of foucault.
moreover systematic relationships are intimated between ethics and conceptions of values.
an ethical self formation scale is then developed and used to show that people do hold a conception of values approximating to the conceptualisation of rokeach, but only to the extent that their values are related to an ethics based on spiritualism, tradition, or principle.
the implications of the analysis of foucault and reconceptualisation of values are discussed in terms of the psychology of values, postmodernity, and the use of foucault in psychology.