چکیده :
درنوشتار حاضر، نخست به تاثیر شگفت آور ابن عربی بر صدر المتالهین اشارت رفته است، واینکه در ابداعی ترین موضوعات حکمی وعرفانی خود به سخن او استشهاد نموده است ، بررسی آثار عمده صدرالمتالهین ، مانند اسفار، مفاتیح الغیب، الشواهد الربوبیه،....
ونیز نگاهی به فتوحات مکیه وفصوص الحکم ابن عربی، نشان می دهد که هر دو در حل مسائل پیچیده ، از کشف وشهود سخن گفته ومندرجات آثار خود را الهام غیبی وخود را مامور اظهارآنها برشمرده اند .ابن عربی در اغلب آثار خود، از یک سو مطابق با معیارها ومیزانهای منطقی متداول می اندیشد، اما از سوی دیگر کشف وشهود را اصیل ترین معیار ومحک آگاهی وشناخت می شمارد.
صدرالمتالهین نیز براین باور است که برای دریافت الهامات غیبی، فرد می بایست افزون برداشتن سلامت فطرت، شرح صدر، تیز هوشی، سرعت فهم باذوق کشفی، مشمول عنایت الهی قرار گیرد و نوری از جانب خدواند تابیده شود تا اورا همچون چراغی، فروزان سازد.
in the present article, first, we highlight ibn arabi's surprising influence on sadr_olmoteallehin.
this is such that the latter has referred to the former in his most innovative aspects of his wisdom and mysticism.
the study of the major works of sadr_olmoteallehin, such as asfar, mafatih alghyb, shawahid al-rububiyah ...., as well as a look at futuhat al-makkiyya and ibn al-arabi’s fusus al-hikam suggests that both of them, in solving complex problems, have spoken of discovery and intuition; they have described their works as inspirational and regard themselves as inspirational agents of their statements.ibn arabi, in his works, on the one hand, contemplates in accordaance with the commonly used logical criteria and criteria, but, on the other hand, sees the discovery and intuition as the most genuine criterion of awareness and understanding.
sadr_olmoteallehin also believes that in order to receive occult inspirations, one must, in addition to having the health in his nature, have broadmindedness, acumen, and the speed of understanding along with discovery, and be subject to divine providence, so that a light would be sent from god to make him shine like a lamp.