چکیده :
چکیده: هر ایدئولوژی و علم روبنایی بر اساس یک سلسله مبانی و بینش های کلی به هم پیوسته درباره ی هستی ، خدا ، انسان ، دین ، معرفت و ...
شکل می گیرند که از آن با عنوان «جهان بینی» یاد می شود.
یکی از این بینش های کلی، مبانیِ مربوط به انسان است .
بنابراین مبانی انسان شناسی به عنوان بخشی از جهان بینی آن دسته از اصول و قواعد پایه ای است که بنای سایر علوم – علومی که محتاج به شناخت از انسان اند- بر آن استوار می گردد .
موضوع این مبانی باید انسان بما هو انسان بوده ، مسایل آن کلی و دائمی و صلاحیت مبنا قرار گرفتن را داشته باشد.
هدف از این پژوهش به دست آوردن مبانی انسان شناسی در دیدگاه یکی از بهترین اسلام شناسان یعنی علامه طباطبایی است .
این مبانی با الهام از شرایط انسان در سه موقف اصلی یعنی «قبل از دنیا» ، «در دنیا» و «بعد از دنیا» تقسیم می شود .
با توجه به خلقت انسان «قبل از دنیا» انسان موجودی ساخته شده از دو بعد ماده و روح است ؛ بهترین ساختار ممکن را داراست ؛ خلیفه ی الهی است ؛ در استعدادهای ذاتی با هم نوعان خود مشترک و در استعداد های غیر ذاتی متفاوت و در مرتبه ذات فقیر و نیازمند رب است .
با توجه به زندگی انسان «در دنیا» او دارای قدرت اختیار است ؛ دارای فطرت الهی ، فطرت طبیعی ، فطرت ثانوی وصفات منشعب شده از آن هاست .
با توجه به زندگی انسان «بعد از دنیا» همه ی انسان ها دچار حقیقتی به نام «موت» خواهند شد ؛ اعمال وی دارای ظاهر و باطن و سعادت و کمال نهایی او هدایت کننده ی مسیر زندگی اش خواهد بود .
در مجموع، این پژوهش به 26 مبنا از مبانی انسان شناسی علامه طباطبایی دست یافته است .
کلید واژه ها: انسان،انسان شناسی،مبانی انسان شناسی،علامه طباطبایی،علوم انسانی اسلامی،مبانی علوم انسانی
abstract ideology and science of lighting based on a series of interlocking foundations and insights about the universe, god, man, religion, knowledge, etc.
are formed, which is titled "worldview" is mentioned.
one of these insights general principles relating to human.
the anthropological principles as part of the worldview of those basic principles that the construction of other sciences - sciences that require an understanding of the structure-based lead man.
these principles have been the subject of man qua man, it issues a general and permanent adoption have jurisdiction.
the aim of this study was to obtain anthropological principles in view of the allameh tabatabaei is one of the best muslim scholars.
these principles inspired by the good conditions at three positions, ie, "before the world," "the world" and "the world" is divided.
according to the creation of man "to the world," human beings are made of both matter and spirit, is the best structure possible; caliph of allah, in common with his fellows inherent talents and non-talents essentially different in nature and that the poor and needy paste.
according to human life "in the world," he has a discretionary power is a divine nature, natural instinct, temperament traits secondary radiating from them.
according to human life, "the world" all human beings have the truth in the name of "death" will be; he has applied his final appearance and reality and happiness and perfection of his life will be the conductor.
overall, the study achieved 26 allameh tabatabaei basis of the principles of anthropology.
keywords: human, anthropology, anthropological principles, allameh tabatabaei, islamic human sciences, humanities bases.