جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 35 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 35
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 35
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و پنجم شامل كتابهاى اقرار، جعاله، أيمان، نذر می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام ایقاعات
کلید واژه فرعی :
اقرار ,
جعاله ( قرارداد ) ,
قَسَم ,
احکام نذر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+35.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثالث فی الایقاعات]
o [کتاب الاقرار]
[النظر الاول فی الصیغه]
[المقصد الاول فی الصیغه الصریحه]
[المقصد الثانی فی الاقاریر المبهمه]
[المساله الاولی اذا قال له علی مال صح و الزم التفسیر]
[المساله الثانیه لو قال له علی شیء ففسره بجلد المیته او السرجین النجس قیل یقبل]
[المساله الثالثه الجمع المنکر یحمل علی الثلاثه]
[المساله الرابعه اذا قال له علی الف و درهم ثبت الدرهم قطعا و رجع فی تفسیر الالف الیه]
[المساله الخامسه اذا قال له علی کذا کان الیه التفسیر]
[المساله السادسه اذا قال هذه الدار لاحد هذین صح و الزم البیان]
[المساله السابعه اذا قال هذا الثوب او هذا العبد لزید الزم التعیین]
[المساله الثامنه لو قال له عندی دراهم ودیعه قبل تفسیره]
[المساله التاسعه اذا قال له فی هذه الدار مایه قبل]
[المساله العاشره اذا قال:له فی میراث ابی او من میراث ابی مایه کان اقرارا]
[المقصد الثالث فی الاقرار المستفاد من الجواب]
[المقصد الرابع فی صیغ الاستثناء]
[تفریع علی الاستثناء من النفی و الاثبات]
[تفریع علی الاستثناء من الجنس]
[تفریع علی ادنی مرتبه الاستثناء]
[النظر الثانی فی المقر]
[النظر الثالث فی المقر له]
[النظر الرابع فی اللواحق]
[المقصد الاول فی تعقیب الاقرار بالاقرار]
[المقصد الثانی فی تعقیب الاقرار بما یقتضی ظاهره الابطال]
[المساله الاولی لو قال له عندی ودیعه و قد هلکت لم یقبل]
[المساله الثانیه اذا قال له علی الف و قطع ثم قال من ثمن مبیع لم اقبضه لزمه الالف]
[المساله الثالثه لو قال ابتعت بخیار او کفلت بخیار او ضمنت بخیار قبل اقراره بالعقد]
[المساله الرابعه اذا قال له علی دراهم ناقصه صح]
[المساله الخامسه لو قال له علی عشره لا بل تسعه لم یقبل منه و لزمه عشره]
[المساله السادسه اذا شهد علی نفسه بالاقرار بالبیع و قبض الثمن ثم انکر]
[المقصد الثالث فی الاقرار بالنسب]
[المساله الاولی لا یثبت الاقرار بنسب الولد]
[المساله الثانیه اذا اقر بولد صغیر فثبت نسبه ثم بلغ فانکر لم یلتفت الی انکاره]
[المساله الثالثه اذا اقر ولد المیت بولد اخر له فاقرا بثالث ثبت نسب الثالث]
[المساله الرابعه لو کان للمیت وارث فاقرت له بولد کان لها]
[المساله الخامسه اذا مات صبی مجهول النسب فاقر انسان ببنوته ثبت نسبه]
[المساله السادسه اذا ولدت امته ولدا فاقر ببنوته لحق به]
[المساله السابعه لو کان له اولاد ثلاثه مثلا من امه فاقر ببنوه احدهم فایهم عینه کان حرا و الاخران رق]
[المساله الثامنه لا یثبت النسب الا بشهاده رجلین عدلین]
[المساله التاسعه لو شهد الاخوان و کانا عدلین بابن للمیت یثبت نسبه]
[المساله العاشره لو اقر الاخ مثلا بوارثین اولی منه]
[المساله الحادیه عشر لو اقر بزوج للمیته و لها ولد اعطاه ربع نصیبه]
[الثانیه عشر لو اقر الاخ من الاب باخ من الام اعطاه السدس]
[الثالثه عشر لو کان احد الولدین عبدا او کافرا فاقر الحر المسلم]
[الرابعه عشر لو اقر احد الابوین بابن و انکر الثانی ثم مات المنکر عن ابن مصدق فالاقرب ثبوت نسب العم مع فرض العداله]
o [کتاب الجعاله]
[اما الایجاب]
[و اما الاحکام]
[مسایل]
[المساله الاولی لا یستحق العامل الاجره الا اذا بذلها الجاعل اولا]
[المساله الثانیه اذا بذل جعلا فان عینه فعلیه تسلیمه مع الرد]
[المساله الثالثه اذا قال من رد عبدی فله دینار فرده جماعه کان الدینار لهم جمیعا بالسویه]
[فروع]
[الفرع الاول لو جعل لکل واحد مثلا من ثلاثه جعلا ازید من الاخر]
[الفرع الثانی لو جعل لبعض الثلاثه جعلا معلوما و لبعضهم مجهولا فجاووا به جمیعا کان لصاحب المعلوم ثلث ما جعل له]
[الفرع الثالث لو جعل لواحد جعلا علی الرد فشارکه اخر فی الرد]
[الفرع الرابع لو جعل جعلا معینا علی رده من مسافه معینه فرده من بعضها کان له من الجعل بنسبه المسافه]
[مسایل التنازع]
[المساله الاولی لو قال شارطتنی فقال المالک لم اشارطک فالقول قول المالک بیمینه]
[المساله الثانیه لو اختلفا فی قدر الجعل او جنسه فالقول قول الجاعل مع یمینه]
[المساله الثالثه لو اختلفا فی السعی بان قال حصل فی یدک قبل الجعل فلا جعل لک فالقول قول المالک]
o [کتاب الایمان]
[الامر الاول ما به تنعقد الیمین]
[الامر الثانی فی الحالف]
[الامر الثالث فی متعلق الیمین]
[المطلب الاول لا ینعقد الیمین علی الماضی نافیه او مثبته]
[المطلب الثانی فی الایمان المتعلقه بالماکول و المشرب]
[المساله الاولی اذا حلف لا یشرب من لبن عنز له و لا یاکل من لحمها لزمه الوفاء]
[المساله الثانیه اذا حلف لا اکل طعاما اشتراه زید لم یحنث باکل ما یشتریه زید و عمرو]
[المساله الثالثه اذا حلف لیاکلن هذا الطعام غدا فان اکله الیوم حنث]
[المساله الرابعه لو حلف لا شربت من الفرات حنث بالشرب من مایها]
[المساله الخامسه اذا حلف لا اکلت رووسا انصرف الی ما جرت العاده باکله غالبا کرووس البقر و الغنم و الابل]
[المساله السادسه اذا قال لا اکلت سمنا فاکله مع الخبز حنث]
[المساله السابعه لو قال لا اکلت من هذه الحنطه فطحنها دقیقا او سویقا لم یحنث]
[المساله الثامنه لو حلف لا یاکل بسرا فاکل رطبا لم یحنث]
[المساله التاسعه اسم الفاکههیقع علی الرمان و العنب و الرطب مثلا]
[المساله العاشره اذا قال:لا شربت ماء هذا الکوز لم یحنث الا بشرب الجمیع]
[المساله الحادیه عشره لو قال لا اکلت هذین الطعامین لم یحنث باکل احدهما]
[المساله الثانیه عشرهاذا حلف لا اکل خلا فاصطبغ به حنث]
[المساله الثالثه عشره لو قال لا شربت لک ماء من عطش فهو حقیقه فی تحریم الماء]
[المطلب الثالث فی المسایل المختصه بالبیت و الدار]
[المساله الاولی اذا حلف علی فعل فهو یحنث بابتدایه]
[المساله الثانیه اذا حلف لا ادخل هذه الدار فان دخلها او شییا منها او غرفه من غرفها حنث]
[المساله الثالثه اذا حلف لا دخلت بیتا حنث بدخول بیت الحاضره]
[المساله الرابعه اذا حلف لا دخلت دارا فدخل براحا لم یحنث]
[المساله الخامسه اذا حلف لا دخلت او لا اکلت او لا لبست اقتضی التابید]
[المساله السادسه اسم البیت لا یقع علی الکعبه و لا علی الحمام]
[المطلب الرابع فی مسایل العقود]
[المساله الاولی العقد اسم للایجاب و القبول فلا یتحقق الا بهما فلو حلف لیبیعن لا یبرا الا مع حصول الایجاب و القبول]
[المساله الثانیه اطلاق العقد ینصرف الی العقد الصحیح دون الفاسد]
[المساله الثالثه الهبه اسم لکل عطیه متبرع بها]
[المساله الرابعه اذا حلف لا یفعل لم یتحقق الحنث الا بالمباشره]
[المساله الخامسه لو قال و الله لا بعت الخمر فباعه قیل لا یحنث]
[المطلب الخامس فی مسایل متفرقه]
[المساله الاولی اذا لم یعین لما حلف وقتا لم یتحقق الحنث الا عند غلبه الظن]
[المساله الثانیه اذا حلف لیضربن عبده مایه سوط قیل یجزی الضغث]
[المساله الثالثه اذا حلف لا رکبت دابه العبد لم یحنث برکوبها]
[المساله الرابعه البشاره اسم للاخبار الاول بالشیء السار]
[المساله الخامسه اذا قال اول من یدخل داری فله کذا فدخلها واحد]
[المساله السادسه اذا حلف لا شربت الماء او لا کلمت الناس تناولت الیمین کل واحد من افراد ذلک الجنس]
[المساله السابعه اسم المال یقع علی العین و الدین]
[المساله الثامنه یقع علی القران اسم الکلام]
[المساله التاسعه الحلی یقع علی الخاتم و اللولو]
[المساله العاشره التسری هو وطء الامه و فی اشتراط التخدیر نظر]
[المساله الحادیه عشره اذا حلف لاقضین دین فلان الی شهر کان غایه]
[المساله الثانیه عشره الحنث یتحقق بالمخالفه اختیارا]
[الامر الرابع فی اللواحق]
[المساله الاولی الایمان الصادقه کلها مکروهه]
[المساله الثانیه الیمین بالبراءه من الله سبحانه او من رسوله صلی الله علیه و اله و الایمه علیهم السلام لا تنعقد]
[المساله الثالثه لا یجب التکفیر الا بعد الحنث]
[المساله الرابعه لو اعطی الکفاره کافرا او من تجب علیه نفقته فان کان عالما لم تجزه]
[المساله الخامسه لا یجزی فی التکفیر بالکسوه الا ما یسمی ثوبا]
[المساله السادسه اذا مات و علیه کفاره مرتبه و لم یوص اقتصر علی اقل رقبه تجزی]
[المساله السابعه اذا انعقدت یمین العبد ثم حنث و هو رق ففرضه الصوم فی الکفارات مخیرها و مرتبها]
[المساله الثامنه لا تنعقد یمین العبد بغیر اذن المولی]
[المساله التاسعه اذا حنث بعد الحریه کفر کالحر]
o [کتاب النذر]
[اما الناذر]
[و اما الصیغه]
[اما متعلق النذر]
[مسایل الحج]
[فروع]
[مسایل الصوم]
[مسایل الصلاه]
[مسایل العتق]
[مسایل الصدقه]
[مسایل الهدی]
[اما اللواحق]
[المساله الاولی یلزم بمخالفه النذر المنعقد الکفاره]
[المساله الثانیه اذا نذر صوم سنه معینه وجب صومها اجمع]
[المساله الثالثه اذا نذر ان یصوم اول یوم من شهر رمضان لم ینعقد نذره]
[المساله الرابعه نذر المعصیه لا ینعقد]
[المساله الخامسه اذا عجز الناذر عما نذره سقط فرضه]
[المسالهالسادسه العهد حکمه حکم الیمین]
[المساله السابعه النذر و العهد ینعقدان بالنطق]
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت