چکیده :
بی تردید محی الدین این عربی بزرگترین عارف نظری و موسس مکتب وحدت وجود در حوزه ی عرفان اسلامی است, همچنان که شنکره آچاریه مهمترین عارف کیش برهمنی و بنیانگذار مکتب ادویته و دانته به شمار می رود شباهتهای موجود میان دیدگاههای این دو عارف و حکیم برجسته که هر کدام به فضای دینی, فرهنگی, فکری, جغرافیایی و قومی کاملا" مغیر با یکدیگر تعلق دارند و تاثیر شگرف و همسان بر تفکر عرفانی پسینیان خود بر جا نهاده اند, مایه ی اعجاب و تحیر آدمی گشته و به نظر باور ناکردنی می نماید.
این رساله ضمن بررسی و تبیین آراء و افکار این دو غواص بحر معانی در باب هستی شناسی, جهان شناسی و انسان شناسی, بر اساس نسبتهای مشابه و نقشهای قیاس پذیر میان مفاهیم مطرح در دو نظام مورد مقایسه, برای شناخت عمیق تر و فهم هر چه کامل تر هر دو مکتب که مالا" آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه می دهد, به مقارنه و تطبیق مباحث بنیادین زیر دست می یازد: الف- مقارنه و مقایسه ی مفهوم دالت بلاتعین در عرفان این عربی با مفهوم نیرگونه برهمن مکتب شنکره با توجه به قرابتها و همانندیهای بسیار نزدیکی که با هم دارند, بویژه از آن حیث که در هر دو نظام مورد مقایسه وجود خوانده شده و به عنوان یک مفهوم محوری شالوده و زیربنای دو مکتبی می گردد که ساختار هر دو بر بنیاد آن استوار است.
وجودی که فقط در برابر بینشی متعال و درکی عمیق نقاب داز رخسار برمی گیرد و بسیار فراتر از آن وجودی است که در آگاهیهای تجربی ما منعکس است.
ب- بحث اط اسماء و صفات الهی یا به عبارتی مقایسه و تطبیق"واحدیث الهی" در عرفان ابن عربی با "سگونه برهمن" آئین شنکره که بیانگرگذار وحدت به کثرت و عامل تقید, تشخص و مایه ی ظهور و بطون حق و علت تنوعات عالم به شمار می رود.
این بحث از آن جهت که در مکتب ابن عربی با جنبه های مهم هستی شناسی و جهان شناسی او پیوندی ناگسستنی دارد, از ارح و منزلت والایی برخوردار است.
ج- مقارنه و تطبیق تنزلات وجودی حق یعنی حضرات خمس و چهار حالت اتمن که در نتیجه ی آن وجود مطلق, مجرد و محض بسیط در عین اطلاق و تنزه ضرف خود از مکمن غیب بدر آمده و با گذر از وحدت به کثرت در مراتب مادون وجود که از لطیف ترین مرتبه یعنی عقل آغاز و به عالم کثیف عنصری و جسمانی خاتمه می یابد, نزول می کند و چون رشته ای نامرئی همه ی مراتب و درجات وجود را به هم پیوسته و درکنه اجزاء همه ی موجودات هستی از عالی ترین تا دانی ترین مرتبه ی آن سریان می یابد.
د- بررسی, تبیین و مقارنه ی مفهوم راز آلود, حیرت زا, متناقض نمای و منطق ناپذیر وحدت وجود و اثبات جوهری ثابت و حقیقتی واحد در پس مظاهر گذران جهان مرهوم پدیداری که چیزی جز خواب و خیال و سایه و نقش دوم دیده ی احوال نیست, با استفاده از منطق شهود و زبان تمثیل و تشبیه که در نزد بن عربی بر بنیاد تجلی اسماء و صفات الهی برحسب استعداد و قابلیات اعیان ثابته و در مکتب شنکره بر پایه ی اصل توهم کیهانی و جهل انسانی قابلیت تفسیر و توجیه می یابند.
doubtlessly mohyeddin ibn arabi is the most important the theoretical mystic and the founder of the school of existential monism in the realm of islamic mysticism, as sankaracarya is the most important mystic of brahmanism and the founder of the school of advaita vedanta.
the similarities between the view points of these two eminent mystics and sages, each of which belong to completely different religions, cultural intellectual, geographical and ethnic atmosphere and have great and identical influence over the mystic thouht of their successors, have great and identical influence over the present thesis.
together with investigating and explaining the ideas and thoughts of these divers of the meaning ocean about ontology, cosmology and anthropology, according to similar relations and comparable function involved in the two systems.and in order to reach to a deep and complete cognition in the two schools which makes them eventually to be similar in their essence, tries to compare the following fundamental siscussions: a- the comparison of the concept of undeterminable essence in ibn arabi,s mysticism with the concept of nirguna brahman in sankara,s school regarding thier very close affinities and similarities, especially when the two compared systems are called "existence and their structures are founded by this pivotal and fundamental concept.
the existence which represents itself onlyu in front of a transcendental and a deep understanding and is beyond the one which is refleced in our experiential knowledge.
b- the discussion of the names and attributed of god or in other words the comparison of the unity of god (vahediyate - elahi) in ibn arabi's mysticism with saguna brahman in the cult of sankara which expresses the transition from unity to plurality and the cause of bounded ness and distinction, the manifest and unmanifest of the truth and the varieties in the world this discussion has been very valuable.
since it has a firm connection with some important aspects of ontology and cosmology in ibn arabi's school.
c- the comparison of the existential manifestations of the truth, that is the five manifestations (hazarate khams) with the four states of atman, as a result of which the absolute.
abstract, simple and pure existence reduces his rank at the same time that he is pure and absolute and comes out from his hiding place and passing through unity to plurality in the ranks of the infra-existence which begins from the most delicate rank, that is the wisdom and ends to the present corporal world he manifests himself ad an all of the elements of being from the highest to the lowest.
d- the investigation, explanation and comparison of the mysterious, surprising, paradoxical and logic evading concept of existential monism and proving a fixed essence and single reality at the back of the passing manifestations of a fanciful and phenomenal world, which is no more than a dream and a fancy and the shade and the second function of a squint eye with the use pf tje ;pgoc pf tje dovome vosopm amd tje ;amgiage pf a;;egpru amd so,o;e wjocj accprdomg tp obm arabo os omter[reted amd explained onn the basis of the manifestation of the names and attributes of god, due to the talent and potentialities of archetypes (a' yane- sabete) and in sankara's school on the basis of the principle of cosmic illusion and man's ignorance
منبع اصلی :
http://www.hawzah.net/fa/Seminar/View/86021/%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D9%82-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87-%DB%8C-%D8%B4%D9%86%DA%A9%D8%B1%D9%87
پایگاه :
پایان نامه های با موضوع ادیان و عرفان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
مطالعه تطبیقی