تحلیل درون دینـی مـسائل کلامـی از دیـدگاه علامه طباطبایی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحلیل درون دینـی مـسائل کلامـی از دیـدگاه علامه طباطبایی
محمدکاظم جعفرزاده فیروزآبادی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحلیل درون دینـی مـسائل کلامـی از دیـدگاه علامه طباطبایی
ویرایش اثر
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی:
کارشناسی ارشد
محل تحصیل رساله تحصیلی:
دانشگاه امام صادق(ع)
تاریخ دفاع:
1379
پدیدآورندگان :
جعفرزاده فیروزآبادی , محمد کاظم
(نویسنده)
سیدان, سید جعفر (خطیب خراسانی، عالم دینی تفکیکی مقیم مشهد، از مروجان و رهبران فکری دوره سوم مکتب تفکیک), -1313ش.مشهد، خراسان رضوی
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
سعادت مصطفوی , سیدحسن (استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق تهران؛ از اساطین فلسفه اسلامی و حکمت سینوی؛ امام جماعت مسجد جامع نیاوران تهران؛ فرند آیتالله سید محمد سعادت مصطفوی؛ برادر آیت الله سید حسین سعادت مصطفوی), 1315ش. قائن، خراسان جنوبی 1401ش. تهران
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ،
چکیده :
بحث معاد یکی از مباحث مهم اعتقادی و دینی است که گسترده آن مسائل متعددی را در بر می گیرد موضوعی که در این وادی از آن غفلت شده است، یکی ارائه و تبیین منسجمی از مسائل کلامی معاد و دیگری دیدگاه تطبیقی می باشد. در این پایان نامه تلاش شده است تا در رابطه با این دو موضوع، تحقیق و بررسی خوبی ارائه شود. مسائل کلامی انتخاب شده عبارتند از: معاد جسمانی، معاد روحانی، معاد جسمامی و روحانی، معاد تناسخیه، انکار معاد، اعاده معدوم، شبهه آکل و ماکول، ثواب، عقاب، احباط، تکفیر، خلود در آتش، ابدیت عذاب کفار، انقاطع عذاب گناهکاران، حشر و بعث (میزان، صراط، حساب) و لذات اخروی این مسائل از دیدگاه مفسر قرآن علامع طباطبائی ؛قدس سره؛ و متاله زبده قرآنی آیه الله قزوینی خراسانی ؛قدس سره؛ مورد بررسی و تحلیل درون دینی قرار گرفته است. مهمترین مساله از مسائل کلامی انتخاب شده، ؛مساله معاد جسمانی و روحانی؛ می باشد که در یک فصل به بحث و بررسی در رابطه با آن پرداخته شده است.
کلید واژه اصلی :
درباره علامه طباطبایی
,
مکتب تفکیک
اعلام و شخصیت ها :
طباطبایی(علامه طباطبایی), سید محمد حسین (فیلسوف نوصدرایی معاصر، حکمت متعالیه، مفسر بزرگ؛ صاحب تفسیر المیزان، «بدایة الحکمة»، «نهایة الحکمة» و «اصول فلسفه و روش رئالیسم») , 1281ش. تبریز 1360ش. قم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه طباطبایی
,
سید حسن سعادت مصطفوی
,
سید جعفر سیدان
نویسنده :
محمدکاظم جعفرزاده فیروزآبادی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://portal.alefbalib.com/articles/99/199642/%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایان نامه های قدیمی
یادداشت :
آدرس در ایرانداک:
https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/23411
توضیحات اضافی :
هدف از این پژوهش، بررسی درون دینی مسائل کلامی معاد از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ مجتبی قزوینی است. تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته، مشتمل بر سه فصل است. فصل اول، اختصاص به کلیات( معانی معاد، معاد از دیگاه فلاسفه و متکلمین و مسائل کلامی معاد) دارد. فصل دوم، به تبیین کیفیت معاد از دیدگاه علامه طباطبایی و شیخ مجتبی قزوینی می پردازد. نهایتا" فصل سوم، به تبیین مسائل ثواب و عقاب، احباط و تکفیر، خلود، حساب، میزان، صراط و لذات اخروی می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بنابرنص صریح قرآن کریم دراثقبات معاد عالم دیگری با ویژگی های خاص داریم که مشتمل بر موجودات غیر تدریجی است. روح انسان به واسطه تعلقی که به بدن دارد یک نوع اتحادی با آن دارد ولی درعین حال، از یک نوع استقلال از بدن برخوردار است. روح انسان امری ماوراء بدن است و حکمی که برآن حمل می شود غیر از حکمی است که بر بدن و ترکیبات مادی حمل می شود. ازدیدگاه علامه طباطبایی انسان متشکل از ساخت جسمانی و روحانی با دوویژگی متفاوت می باشد. در آخرت حشر انسان با هردو ساحت خواهد بود. روح ( انسانی ) که همراه بدن لاحق است عین همان روح ( انسانی) است که همراه بدن سابق بود نه مثل آن. ملاک علامه در تبیین کیفیت معاد ملاک وحدت شخصیت یا همان نفس انسان اسن که نزد خداوند محفوظ است . علامه طباطبایی در برابر معاد قرآنی تسلیم است اگرچه در برخی موارد جزئی( قائل بودن به تجرد نفس، قوام شخصیصت انسان به ساحت روحانی و ...) بنابرسلوک عقلی که داشته اختلاف نظر با آیه الله قزوینی دارد. علمه در رابطه با کیفیت معاد با صراحت نظراتش را مطرح نکرده استو دراین زمینه بنابه مصالحی از ابراز نظر پرهیز می کرده است ولی آیه الله قزوینی در مواجهه با معاد جسمانی و روحانی در مقام تبیین آن برآمده است. آیه الله قزوینی جهت تبیین معاد جسمانی و روحانی پنج اصل مقدماتی ارائه می دهد که عبارتند از حدوث عالم، خلقت انسان و عوالم آن، خلقت حضرت آدم علیه السلام، ابطال تناسخ و امکان خراب عالم، درزمینه لذات اخروی در قرآن از میان لذات جسمی " ازواج مطهره" مقدم شده است و در نهایت پس از همه اوصاف نعمت هااخروی به برترین و والاترین نعمت بهشت که همان رضوان الهی است اشاره شده است.
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت