مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) عالَم اجسام(قسیم عالم معانی و ارواح و مثال) عالَم ارواح عالی عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی) عالَم استحاله(قسیم عالم اعلی و تعمیر و نسب) عالَم اسفل(مقابل عالم اعلی) عالَم اعلی((بقاء)، قسیم عالم استحاله و تعمیر ونسب) عالَم اعلی(مقابل عالَم اسفل) عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت) عالَم انسانی(نوع انسان) عالَم انفاس عالَم باطن(مقابل عالَم ظاهر) عالَم بساطت(مقابل عالَم ترکیب) عالَم ترکیب(مقابل عالَم بساطت) عالَم تعمیر(قسیم عالم اعلی و استحاله و نسب) عالَم تفصیل(مقابل عالَم جمع) عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) عالم جزئی(مقابل عالم کلی) عالَم جمع(مقابل عالَم تفصیل) عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال) عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت) عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) عالَم رضوان عالَم رفارف(قسیم عالَم کرسی و عرش و لوح محفوظ) عالَم ستر(مقابل عالَم کشف) عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) عالَم صُوَر(مقابل عالَم معنی) عالَم ظاهر(مقابل عالَم باطن) عالَم ظلمت(مقابل عالَم نور) عالَم عرش(قسیم عالَم کرسی و رفارف و لوح محفوظ) عالَم علم(مقابل عالَم عین) عالَم عین(مقابل عالَم علم) عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) عالَم کرسی(قسیم عالَم رفارف و عرش و لوح محفوظ) عالَم کشف(مقابل عالَم ستر) عالَم کلی(مقابل عالَم جزئی) عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) عالَم لوح محفوظ(قسیم عالَم کرسی و رفارف و عرش) عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) عالَم معانی((اعیان ثابته)، قسیم عالم ارواح و مثال و اجسام) عالَم معنی(مقابل عالَم صُوَر) عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) عالَم نسب(قسیم عالم اعلی و استحاله و تعمیر) عالَم نور(مقابل عالَم ظلمت) عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت) عوالم شهادی((اضافی)، مقابل عوالم غیبی) عوالم غیبی((اضافی)، مقابل عوالم شهادی) عوالم لبس عوالم نفسی رحمانی عمائی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
عقلاءالمجانین و اطوار و کیفیت جنون آنها در فتوحات مکیه ابن عربی
نویسنده:
هاتف سیاه کوهیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
عقلاءالمجانین یا فرزانگان دیوانه نما به رغم رفتارهای عجیبشان، دارای شخصیت و نبوغ شگفت انگیزی هستند که بیانگر عمق نگرش آنها به انسان و جهان است. ابن عربی در فتوحات مکیه عقلاءالمجانین را «بهالیل» نامیده است و منشا جنون آنها را وارد غیبی ناگهانی می داند که موجب «حیرت ابدی» آنان گردیده است و ارتعاشی درونی در آنان پدید آورده است. از نظر ابن عربی تجلی ناگهانی الهی، عقل این طایفه را با خود برده است و در عالم لاهوت زندانی کرده است. آنان پس از صعود عقلشان به عالم لاهوت، هیچ گونه تدبیر و فکری نسبت به عالم ناسوت و کارهای دنیوی خود ندارند، اما سخنانی بسیار عمیق و حکیمانه بر زبان می رانند که خود هیچ گونه قصدی از بیان آن ندارند، بلکه خداوند آن سخنان را بر زبانشان جاری می سازد. از نظر ابن عربی این طایفه خردمندان بدون خردی هستند که در ظاهر دیوانه یا همان مستوران از تدبیر عقل شناخته می شوند و به همین دلیل آنان را «عقلای مجانین» نام نهاده اند.
صفحات :
از صفحه 11 تا 39
جایگاه عشق در مبانی سنت های اول و دوم عرفانی
نویسنده:
سیدعلی اصغر میرباقری فرد ,راضیه حجتی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
هر چند تاکنون جریان عرفان اسلامی، متناسب با هر عصر و روزگاری به اشکال گوناگونی، چه به لحاظ سبک شناختی و چه از جهت ادوار تاریخی، رویدادها، آثار، پیشگامان و بنیان گذاران سرشناس فرقه های عرفانی تقسیم شده است، شاید تقسیم آن به دو سنت اول و دوم که یکی از آغاز تا سده هفتم هجری و دیگری از سده هفتم با ظهور ابن عربی تا دوران حاضر را در برمی گیرد، از شمول بیشتری برخوردار باشد. هدف از بررسی موضوع عشق در دو سنت عرفانی، شناخت چگونگی تعامل قوه نظری و عملی در دو سنت عرفانی مذکور و تبیین این واقعیت است که چگونه مبانی فکری سنت دوم که مراد از آن مکتب مبتنی بر وحدت وجود ابن عربی است، توانست با تبیین و تشریح اصولی شالوده های علمی و نظری خود، قوه عملی را نیز تحکیم و تعمیق بخشد. برای روشن تر شدن این موضوع، «عشق» را که هم از مضامین پرکاربرد و هم از کلیدواژه های این دو سنت به شمار می آید، از خلال دو اثر منتخب، یعنی عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و فصوص الحکم شیخ اکبر برگزیده ایم تا با مطالعه دیدگاه های هر یک در خصوص عشق، نتایج و بازخوردهایی را که با تکیه بر این مبانی در این هر دو سنت حاصل آمده است، بررسی کنیم.
صفحات :
از صفحه 201 تا 225
«حقیقت محمدی» در آثار عرفانی با نگاهی بر انیس العارفین
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
در جهان بینی عرفانی «حقیقت محمدی» به عنوان واسطه آفرینش هستی، آینه تمام نمای عظمت حق، تعین اول، مظهر کامل ترین اسم خداوند (اله)، قطب الاقطاب، انسان کبیر، قلم اعلی و روح اعظم معرفی شده است. دیگر اصناف آدمیان نیز به دلیل خلقت متمایز و اختصاص وجودی خود با تفاوت مراتب از چکیده و عصاره نور اعظم به گونه ای بهره مند می شوند و تنها راه تقرب دوباره به این حقیقت و تولد مجدد نیمه الوهی وجود آدمی، تزکیه باطن، سیر استعلایی و نیل به شهود یا درون یافت حقیقت است که به دیدار با «من برتر» یا «فرامن» در نوع انسان و هماهنگی متقن ذهنیت و عینیت می انجامد. این تحقیق به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است؛ و هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل مفهوم «حقیقت محمدی» در برخی از آثار عرفانی و تبیین نقش و جایگاه معنوی و قدسی آن در سلسله نبوت و هستی انسانی بوده است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 171