مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ریا بعد عمل ریا در عبادت ریا در غیر عبادت ریا در قسم ریا در مستحبات ریا در واجبات عبادت ریا در وقف
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
جعفریات المجلد2
نویسنده:
تالیف: محمد بن اشعث کوفی ؛ تحقیق مشتاق صالح المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
چکیده :
الجعفریات کتابی است از محمد بن اشعث کوفی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در خود جای داده است. این کتاب یکی از اصول بر جای مانده از اصول چهارصدگانه شیعه امامیه است. با توجه به اینکه بیشتر روایات این کتاب به امام جعفر صادق - علیه السلام - برمی گردد، به آن جعفریات می گویند؛ و به دلیل اینکه راوی آن محمد بن محمد بن اشعث می باشد، «الاشعثیات» نیز نامیده می شود. محتوای جلد دوم: کتاب آداب و سیر ، کتاب تفسیر، کتاب الجنائز، کتاب دعا، کتاب الطب و... می باشد.
خمسون درساً فی الأخلاق
نویسنده:
الشیخ عباس القمی؛ تحقیق نزار الحسن
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه الامین,
چکیده :
کتاب متضمن پنجاه درس در حوزه اخلاق اسلامی است که در آن پاره‌ای از فضایل و رذایل اخلاقی به زبان عربی تشریح می‌شود؛ از جمله موضوعاتی همچون: خوف، رجا، غیرت و حمیت، غضب، حلم، عفو، رفق، خودپسندی، قساوت، حرص، طمع، بخل، و غیبت.
بین یدی الأستاذ
نویسنده:
السید حسن الأبطحی؛ ترجمه کمال السید
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: مکتبه الفقیه,
چکیده :
کتاب، ترجمه عربی "در محضر استاد "تالیف سید حسن ابطحی است که در باب اخلاق اسلامی و مسائل متفرقه فقهی و دینی و با موضوعاتی از این قبیل نگاشته شده است : حب دنیا و جاه، ریا، ظلم، نفاق، بدخلقی، حلال و حرام، حسد، بخل، حیا، انتقام، صبر، معرفت نفس، مقام اخلاص و توحید، عفو الهی و عالم ملکوت .
اگر کار نیکی را با نیّت خالص انجام دهیم، و تلاشمان آن باشد که اطلاع دیگران، تأثیری بر ما نداشته باشد، اما به صورت ناخودآگاه از آن خوشحال شویم، آیا ریا محسوب می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره تعریف ریا و راه درمان آن به سؤال 5073 (سایت: 5295) مراجعه شود. کارهای خوبی که انسان انجام می دهد، اگر به گونه ای باشد که بودن یا نبودن دیگران در انجام آن کار خوب تأثیر و نقشی نداشته باشد، حتی اگر در حضور دیگران انجام شود، ایرادی نداشته و در بیشتر ...
اگر کسی کاری را برای رضایت خداوند انجام دهد ولی هنگامی که شخصی از آن کار باخبر می شود، ناخواسته کمی خجالت در دلش احساس می کند. آیا این احساس خجالت به معنای عدم خالص بودن و باطل بودن عمل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به سؤال ابتدا معنای اخلاص و ريا را روشن مي كنيم. اخلاص ضد ريا است[1] اخلاص يعني قصد را از غير خدا خالص ساختن. ريا يعني قصد نشان دادن به مردم براي آن كه نزد مردم قدر و منزلت پيدا كند. شرط صحت عبادت اخلاص است و فقط بايد براي خدا باشد. اگر ذ بیشتر ...
در بعضی از کارها از قبیل رفتن به مراسم ادعیه و نماز جمعه و نماز احساس ریا می‌کنم چگونه می‌توانم از دست این مرض و بیماری رهایی پیدا کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تمام كارهاي عبادي بايد نيّت وجود داشته باشد و نيّت هم خالص و قصد انجام كارها تنها براي رضاي خدا باشد و اگر در اعمال انسان ريا و خودنمائي وجود داشته باشد، آن اعمال ثمرة واقعي را در بر نخواهد داشت و مقبول درگاه الهي نمي‎گردد.براي تشخيص ريا راه‌هائي وجو بیشتر ...
شخصی هستم که در مسائل دینی دچار ریا هستم و بسیار رنج می برم بنده را راهنمایی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در تمام كارهاي عبادي بايد نيّت وجود داشته باشد و نيّت هم خالص و قصد انجام كارها تنها براي رضاي خدا باشد و اگر در اعمال انسان ريا و خودنمائي وجود داشته باشد، آن اعمال ثمرة واقعي را در بر نخواهد داشت و مقبول درگاه الهي نمي‎گردد. علائم فرد رياكار براي بیشتر ...
ریا در اعمال چیست؟ آیا به واسطة آن‌که انسان یک لحظه فکر ریا به ذهنش می‌آید و سریع از آن ناراحت می‌شود و برمی‌گردد، ریا محسوب می‌شود و عبادتش باطل می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مقدمه: «إنَّ السمع و البَصَرَ و الفواد و كل اولئك كان عنه مسؤولاً» (اسراء/36) به طور كلي گناهان به دو دسته تقسيم مي شوند: 1. گناهان عضوي كه انسان به‌وسيله اعضا و جوارح آنها را مرتكب مي‌شود. مانند: دزدي، غيبت، دروغ و ... 2. گناهان قلبي، گناهاني كه در بیشتر ...
بررسی تطبیقی نیت در عبادات
نویسنده:
جمال‌الدین علی‌خواجه پساوه‌ئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
"نيت" در لغت به معناي قصد است و در شرع- به تناسب مفهوم عبادت- عبارت است از قصد و اراده اي جهت دار براي طلب رضاي خداوند و امتثال امرش. نيت براي تمييز عبادات از عادات و يا براي تشخيص مراتب عبادات از يكديگر واجب است و فقها براي اثبات اين امر به قرآن(بينه/آيه ي 5)، سنت: "إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ" و"لَا عَمَلَ إِلّا بِالنّيّة"، و همچنين اجماع و عقل استناد كرده اند.صحت آن دسته از اعمالي كه ترك كردني هستند- مانند زدودن نجاسات و باز پس دادن اموال غصبي و عاريه اي و مانند آن- منوط به اعتبار نيت نبوده و عدم نيت موجب بطلانشان نمي گردد؛ اما اگر با قصد قربت انجام پذيرند، ثواب به آنها تعلق مي گيرد.محل نيت قلب است و به زبان آوردن آن لازم نيست. تقارن نيت با اول عبادت واجب است و صورت كلي آن بايد در سراسر عمل عبادي حفظ شود. علاوه بر اشتراط قصد قربت كه اساسي ترين شرط صحت عبادت و وجه مميّزآن از ساير اعمال است، هر عمل عبادي، خصوصيات و ويژگي هايي دارد و در واقع قابل احتمالاتي است- مانند ظهر يا عصر و أدا يا قضا براي نماز- به همين منظور مكلّف بايد براي تمييز هر چه بيشتر نوع عمل، اين قيود را در نيت خود مدّنظر داشته و به آنها پايبند باشد. مراد از نيت قصد فعل نيست؛ چراكه انجام عمل، بدون قصد و شعور از جانب انسان مختار، محال است؛ بلكه مراد از نيت در عبادات، همان خلوص وجه از هر انگيزه اي جز قصد قربت به خداوند متعال است؛ بنابراين مفاهيمي مانند ريا،كفر،شرك و مانندآن با چنين قصدي منافات داشته و باعث نقض آن و در نتيجه سبب بطلان عمل عبادي مي گردند. لذا شايسته است كه فرد در نيت خود از چنين اموري تحرز و دوري كند.
  • تعداد رکورد ها : 16