مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
>
سُوَر
>
سوره نمل
آیه 10 نمل
آیه 12 نمل
آیه 13 نمل
آیه 14 نمل
آیه 18 نمل
آیه 21 نمل
آیه 31 نمل
آیه 32 نمل
آیه 33 نمل
آیه 34 نمل
آیه 36 نمل
آیه 40 نمل
آیه 42 نمل
آیه 44 نمل
آیه 45 نمل
آیه 50 نمل
آیه 55 نمل
آیه 59 نمل
آیه 60 نمل
آیه 66 نمل
آیه 68 نمل
آیه 86 نمل
آیه 87 نمل
آیه35نمل
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
عنوان :
تحلیل روانشناختی مواجهۀ حضرت سلیمان و ملکۀ سبا در آیۀ 44 سورۀ نمل
نویسنده:
سید میثم موسوی ، سید محمود طیب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
,
آیه 08 سوره نمل
چکیده :
قرآن کریم در بخشی از سورۀ نمل به ماجرای حضرت سلیمان و ملکۀ سبا پرداخته است. در آیۀ 44 این سوره به طراحی خاص صحن قصر حضرت سلیمان اشاره کرده است و اینکه ملکۀ سبا هنگام ورود به این صحن دچار اشتباه شد و تصور کرد که بر آب قدم میگذارد. دلیل این طراحی خاص توسط حضرت سلیمان سوال اصلی این تحقیق است که با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به آیات قرآن به آن پاسخ داده شده است. نظرات مفسران در مورد این آیه در سه دسته قرار میگیرد؛ نخست گروهی که حادثۀ بیان شده در آیه 44 این سوره دربارۀ ورود ملکۀ سبا به صحن قصر را یک معجزه و به دنبال معجزات دیگر حضرت سلیمان برای ایمان آوردن ملکۀ سبا می دانند؛ دوم گروهی که این اقدام را قدرت نمایی و برای نشان دادن برتری حضرت سلیمان دانسته اند؛ و سوم گروهی که این حادثه را طراحی حضرت سلیمان برای دیدن مشخصات جسمانی ملکۀ سبا دانسته اند. این نظرات به صورت کامل نمی تواند آیه را توضیح دهند و با تبیین دیدگاه این تحقیق ضعف تبیین آنها روشن خواهد شد. اما دیدگاهی که با استفاده از تحلیلی روانشناختی در این تحقیق ارائه می شود، کاملاً با استناد به قرآن کریم ارائه شده است و نقاط ضعف سایر نظرات را ندارد. در این تحقیق با تحلیل این آیه و آیات قبلی در مورد این ماجرا مشخص می شود که تفاسیر بیان شده از این آیه قابل دفاع نیستند و در واقع این اقدام حضرت سلیمان دربردارندۀ سبکی روانشناختی برای ایجاد زمینۀ پذیرش حق و ایمان به خدا در ملکۀ سبا بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مورخان فارسینگار و بهرهگیری از آیات قرآن در گزارش ویرانگریهای حاکمان (مطالعۀ موردی آیۀ 34 سورۀ نمل)
نویسنده:
طاهر بابائی ، سهیلا پیروزفر ، ولی عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
چکیده :
آیۀ 34 سورۀ نمل از آیاتی است که موردتوجه مورخان فارسینگار سدههای هشتم تا سیزدهم هجری قرار گرفته و با برداشتی همسو با هدف این مورخان، در گزارش رویدادهای تاریخی گنجانده شده است. نوشتۀ حاضر در پاسخ به این پرسش سامان یافته است که «مورخان فارسینگار در توصیف اقدامات ویرانگرانۀ سلاطین متجاوز و دشمن یا اقدامات سلاطین و حاکمان دلخواه و ممدوح خود، چگونه از این آیه بهره بردهاند؟» و به روش توصیفیتحلیلی به کاویدن این مسئلۀ پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، اختلاف در برداشت از «تباهی سرزمینها و خواری عزیزان، برآمده از ورود حاکمان» که در آیه آمده، سبب شده است تا گروهی از مورخان این تباهی و خواری را مشیّت الهی بخوانند و اقدامات ویرانگرانۀ حاکمان متجاوز و بیگانه را سرنوشت حتمی و پیشبینیشدهای بدانند که در قرآن از آن یاد شده است؛ گروهی دیگر نیز این افساد و اذلال را اصلی گریزناپذیر و یادآوریشده توسط خداوند بدانند و اقدامات حاکمان دلخواه و ممدوح خود را مشروع و پذیرفتنی توصیف کنند. این افساد و اذلال در برداشت هر دو گروه، در توصیف اقدامات حکمرانان متجاوز و بیگانه یا حکمرانان ممدوح و دلخواه، بهعنوان اصل کلام الهی و نه گفتۀ ملکۀ سبأ تلقی شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش داستان حضرت موسی (ع) بر تثبیت قلب پیامبر (ص) براساس سورۀ نمل
نویسنده:
خدیجه احمدی بیغش ، زینب تبریزچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
چکیده :
قرآن کریم کتابی است که با نزول تدریجی آیاتش تقویت و حمایت مستمر قلبی و روحی پیامبر (ص) را به دنبال داشت. براساس آیۀ 120 سورۀ هود، بیان داستانهای قرآنی انبیای الهی در هر مقطع، با هدف تثبیت قلب رسولالله (ص) و مؤمنان طرح شد تا این رویدادهای تاریخی در مسیر رسالت، موجب ایجاد استواری قدمها و نفوذ در دل و جان مخاطبان گردد. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سؤال است که داستان حضرت موسی (ع) در سورۀ نمل چگونه موجب تثبیت قلب پیامبر (ص) شده است. بررسی توصیفیتحلیلی این مسئله حاکی از آن است که خداوند متعال طرح ماجرای موسی (ع) در سورۀ نمل را با هدف دو بشارت به پیامبر (ص) و مؤمنان در پیش گرفت: بشارت نخست به مؤمنان بر یاری خداوند در شرایط طاقتفرسای محاصرۀ اجتماعیاقتصادی عدهای از مؤمنان در شعب ابیطالب و هجرت عدهای دیگر به حبشه؛ بشارت دوم به نابودی جبهۀ باطل و غلبۀ حق، تا بیان دارد که گرچه مؤمنان در ابتدای دعوت پیامبر (ص) جمعیتی اندک بودند، در آیندهای نزدیک جانشین اقوام کافر و مشرک میشوند و حاکمیت و تسلط بر شبهجزیزۀ عربستان را به دست میآورند؛ ازاینرو، با اطمینان به غلبۀ مستمر مؤمنان بر کفار در طول تاریخ، نشانهای غیرقابلانکار بر درستی پیام رسولان الهی مطرح میشود و با تثبیت قلب پیامبر (ص) و پیروان او، استواری و استحکام روحی ایشان را در طی مسیر رسالت و ایجاد جامعۀ اسلامی جهانی فراهم میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی سماع موتی در آیات 80 و 81 سوره مبارکه النمل (بر اساس نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی علامه طباطبایی)
نویسنده:
محمدحسین ضیائی نیا ، زهرا حصارکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
027- سوره نمل
,
027- سورة النمل
,
آیه 80 سوره نمل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
سماع موتی از جمله مسائل مهمی است که مورد توجه بسیاری از متکلمین شیعه و سنی قرار گرفته و تبیینهای متفاوتی در مقام دفاع و یا مخالفت با آن ارائه شده است. یکی از ادله مخالفین، تمسک به آیات 80 و 81 سوره نمل است که ظاهر آن دلالت بر عدم سماع اموات دارد. اموات در این آیات به اذعان مفسرین شیعه و سنی مجاز از کافر است. با عنایت به واقعنمایی آیات قرآن کریم، بین مجازهای بهکاررفته در آیات و معانی حقیقی آن ارتباط واقعی و حقیقی برقرار میباشد. در نتیجه اطلاق میت به کافر، مبیّن وجود حقیقتی مشترک میان این دو است که منجر به صدق کاربرد لفظ موت در معنای دیگر (کافر) میگردد. این مقاله در صدد است با تحلیل رابطه معنای حقیقی و مجازی موت، و با استفاده از نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی علامه طباطبایی، تبیینی جدید نسبت به عدم سماع بهکار رفته در آیات ارائه دهد. با توجه به تحلیل این رابطه، روشن میشود که موت به معنای فقدان آثار و خواص در شیء است که نسبت به هر موضوعی بهلحاظ آن موضوع سنجیده میشود و در مورد آیات مورد بحث انسانی که متأثر از حق و هدایتپذیر نیست (کافر)، خودش حقیقتاً میت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مصداق «دابّه» در آیه 82 نمل بر پایه شیوه زبانی «تجرید»
نویسنده:
عباس رحیملو ، سید محمود طیب حسینی ، احمد آقایی زاده ترابی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
چکیده :
یکی از آیات بحثبرانگیز قرآن، آیه 82 سوره نمل است. قرآنپژوهان بر اساس اطلاعات درونمتنی، ماهیت و مصداق «دابّه» را در این آیه مبهم دیدهاند. از آنجا که ابهام در ویژگیهای «دابّه»، پیام همه آیه را نیز مبهم میسازد، بسیاری از مفسران تلاش کردهاند با یاری گرفتن از گزارههای گوناگون بیرون از قرآن، مصداق «دابّه» و پیام آیه را آشکار کنند، ولی این مصداقشناسیها، از منظرهای مختلف دچار چالش است. پژوهش پیش رو در پی آن برآمده تا با واکاوی ساختار «تجرید»، از دادههای خود آیه، مصداق ظاهری «دابّه» و دلالت آیه در بافت نزول را آشکار سازد. در این نوشتار بر پایه تحلیلِ ساختار متن، نشان داده شد مصداق خارجی «دابّه» با مصداق «الأرض» یکی است و این دو عنوان، هممرجع (هممصداق) هستند. در مجموع بهدست آمد که این آیه، ویژگی «زمین» را در قیامت توصیف میکند. این آیه به شیوه زبانی تجرید میگوید: «در آستانه قیامت آشکار خواهد شد که «زمین»، جنبندهای در کمال ویژگیِ آگاهی است و در آن روز، «زمین» بر رفتار منکران قیامت، شهادت خواهد داد.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی واژگان غریب و تکامد قرآن در سوره نمل بر اساس تفاسیر مجمعالبیان، الفرقان فی تفسیر القرآن، التحریر والتنویر، المحررالوجیز
نویسنده:
نویسنده:سیده فاطمه موسوی؛ استاد راهنما:زینب روستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
چکیده :
در قرآن کریم، برخی واژگان نامأنوساند؛ بهگونهای که فهم معنای آنها زودیاب نبوده، بلکه نیازمند تأمل و بررسی عمیقتر میباشد که به این واژگان، «غریب القرآن» میگویند. همچنین به واژگانی که تنها یکبار در سراسر متن قرآن به کار رفته و هیچ مشتق یا همخانواده دیگری از آن در قرآن وجود نداشته باشد، «تکامد قرآنی» گفته میشود. از آنجا که در قرآن حکیم، هر سوره دارای اغراض هدایتی خاصی میباشد و هر واژه از آن، در راستای این هدف به کار رفته است، روشن است که بررسی ریشه کلمات، برای درک بهتر معنای واژگان قرآنی، موجب فهم عمیقتر از مقصود و کلام الهی خواهد شد. از جمله سورههایی که واژگان غریب و تکامد در آن به کار رفته است، سوره نمل میباشد. این سوره 1149 کلمه دارد که از این تعداد، حدود 20 واژه آن غریب و شش واژه تکامد به حساب میآیند. به عنوان نمونه کلماتی چون؛ شهاب قبس، یوزعون، أوزعنی، تفقّد، سبأ، قِبَل، صرح، صُنع، مُمَرّد و... غریب، و واژگان هدهد، جامده و أتقن نیز، تکامد محسوب میشوند. در این میان، واژگانی هستند که هم غریب و هم تکامد به شمار میآیند، که عبارتاند از: تَبَسّم، خَبء و عفریت. پژوهش پیش رو، به شیوه توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخ به این پرسش است که با توجه به کتابهای لغت و تفاسیر، جامعترین و دقیقترین معانی برای هر یک از واژگان غریب و تکامد سوره نمل کدماند؟ برای پاسخ به این پرسش، ابتدا واژگان غریب سوره نمل، با محوریت کتاب «غریب القرآن سجستانی» استخراج شده، و واژگان تکامد سوره نیز مشخص گردیده است، سپس به بررسی لغوی هر یک از واژگان غریب و تکامد در کتابهای لغت پرداخته، آنگاه معنای کاربردی هر واژه، در تفاسیر چهارگانه: مجمعالبیان، الفرقان فی تفسیر القرآن، التحریر و التنویر و المحرر الوجیز، مورد بررسی قرارگرفته است و در انتها، با توجه به آرای لغت شناسان و مفسران، سعی شده است که جامعترین و دقیقترین معنای لغوی و کاربردی برای هر واژه ارائه گردد. از بررسی های انجام شده، این نتیجه بهدست میآید که در اکثر موارد، معانی گوناگون ذکر شده برای هر واژه با یکدیگر قابل جمع بوده و باهم مرتبطاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل تعارض فریقین در مصداق «دابّة الارض» آیه 82 سوره نمل
نویسنده:
بی بی زهرا شهیدپور ، وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نمل
چکیده :
«دابّه» به معنای موجودی متحرک و جاندار، 14 مرتبه در قرآن به کار رفتهاست و با توجه به معنا و سیاق آیات آشکار میگردد که این واژه عام بوده و بر جنبندگان اعم از انسان و حیوان دلالت دارد. اما یکی از آیاتی که میان مفسران شیعه و اهل سنت مورد مناقشه است، آیه 82 سوره نمل میباشد که خداوند میفرماید: «وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ»؛ و هنگامى که وعده عذاب ما بر آنان حتمى و لازم شود، جنبندهاى را از زمین براى آنان بیرون مىآوریم که با آنان سخن مىگوید. زیرا مردم پیش از این به آیات ما یقین نداشتند. بیشتر شیعیان، تبادر معنایی حاصل از لفظ «دابه» را دلیل بر رجعت حضرت علی(علیه السلام) میدانند و وجود برخی از روایات را مؤید نظر خود میدانند. اما اهل سنت رویکردی کاملاً متفاوت داشته و با استناد به برخی روایات «دابّه» را حیوانی عجیبالخلقه و افسانهای میدانند. با این وجود هر دو دسته در این که «دابّة الارض» در آخرالزّمان خروج میکند و خروجش از نشانههای قیامت است، اتفاقنظر دارند. این نوشتار با هدف حل تعارض میان فریقین، تحقیقی بنیادی بوده و به دلیل بررسی مصداق «دابّة الارض» در آیات و روایات و استفاده از کتب و اسناد، تحقیقی موردی و کتابخانهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الأنوار البهية في التفسير المنتزع من كتب أئمة الزيدية المجلد 2 : تفسير وبيان لبعض آيات القرآن (هود - محمد) [تفسیر زیدیه]
نویسنده:
عبد الرحيم بن محمد بن أحسن متميز
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بی جا: مولف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
ائمه زیدیه
,
تفسیر قرآن
,
مفسران زیدیه
,
تفسیر زیدیه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
کتب تفسیر زیدیه
,
فاقد چکیده
,
کتب تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سوره سجده ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره لقمان ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره روم ,
سوره عنکبوت ,
سوره فرقان ,
سوره محمد ( ص ) ,
تفسیر قرآن ,
عقاید زیدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیان الصافي لکلام الله الوافي المجلد 3 (الانفال - العنکبوت)
نویسنده:
محمد حسن قبيسي عاملي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب شیعه امامیه
,
تفاسیر شیعه
,
تفسیر شیعه
,
مفسران قرن چهاردهم
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب شیعه
,
کتب تفسیر شیعه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره توبه ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره کهف ,
سوره نحل ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره یوسف ,
سوره اِسراء ,
سوره انبیاء ,
سوره اَنفال ,
سوره حج ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره عنکبوت ,
سوره فرقان ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
سوره یونس ,
تفسیر امامیه ,
چکیده :
تفسير البيان الصافي لكلام الله الوافي، اثر شيخ محمدحسن قبيسى عاملى (متوفى قرن 15)، از تفاسير موجز و امروزى قرن اخير است كه به زبان عربى نوشته شده است. كتاب با مقدمه نويسنده آغاز و مطالب در پنج فصل، تنظيم شده است. نويسنده در اين كتاب، به تفسير مختصر و جزئى آيات پرداخته و در بعضى موارد، بهمناسبت مطالب، مباحث موضوعى را نيز مطرح كرده است. در مقدمه، مطالب مفصلى پيرامون اهميت تدبر، جايگاه قرآن، دفاع از قرآن و مباحث بسيار متنوع در زمينه موضوعات مختلف قرآن بيان گرديده است. مفسر در آغاز كتاب، قرآن را به 7 دسته سورهها تقسيم كرده و معتقد است اسامى و عناوين سورهها، از اين هفت قسم خارج نيست: يا در زمينه كائنات و موجودات طبيعى است كه بيشترين سورهها با اين عنوان آمده و 32 سوره را تشكيل مىدهد؛ يا در زمينه عقيده و مبدأ فكرى انسان است كه 29 سوره را تشكيل مىدهد، قهراً مباحث مجتمع و سياست و اصناف اجتماعى مانند احزاب، مؤمنون، شورى، نساء و صف را تشكيل مىدهد؛ يا در زمينه جامعه و طبقات اجتماعى و سياسى است كه 27 سوره هستند و يا تاريخ و فلسفه تاريخ، كه 17 سوره و اخلاق و سلوك 4 سوره و مسائل مادى و اقتصادى 4 سوره و عبادات و شعائر دينى مانند حج، سجده است كه 2 سوره مىباشد. جلد سوم، تفسير سورههاى انفال، توبه، يونس(ع)، هود(ع)، يوسف(ع)، رعد، ابراهيم(ع)، حجر، نحل، اسراء، كهف، مريم(س)، طه، انبياء، حج، مؤمنون، فرقان، شعراء، نمل، قصص و عنكبوت را در خود جاى داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير عبدالرزاق المجلد 2 (المائدة - القصص)
نویسنده:
عبدالرزاق بن همام صنعانی؛ محقق: محمود محمد عبده
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب تفسیر شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
سوره ابراهیم ,
سوره توبه ,
سوره شعراء ,
سوره قصص ,
سوره کهف ,
سوره مائده ,
سوره نحل ,
سوره نمل ,
سوره نور ,
سوره هود ,
سوره یوسف ,
سوره اِسراء ,
سوره اعراف ,
سوره انبیاء ,
سوره انعام ,
سوره اَنفال ,
سوره حج ,
سوره حِجر ,
سوره رعد ,
سوره طه ,
سوره فرقان ,
سوره مریم ,
سوره مؤمنون ,
سوره یونس ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر امامیه ,
شابک (isbn):
978-2-7451-2676-8
چکیده :
تفسیر ابن همام صنعانی اثـر امـام حـافـظ کـبـیر ابوبکر عبدالرزاق بن همام بن نافع حمیری یمانی، از مفسران و محدثان امامیه و از اصحاب میباشد. این تفسیر، به صورت ناپیوسته، آیههایی از هر سوره را به با آوردن یک یا چند نقل کوتاه تفسیر کرده است؛ مثلا در تفسیر سوره حمد، تنها یوم الدین را به روز جزا، و المغضوب علیهم را به یهود و الضالین را به نصاری تفسیر کرده است و بقیه سوره رها شده است. همچنین در هیچیک از دیگر سورهها استیعاب نشده است و بیشتر جنبه توضیحی _در قالب جملههایی کوتاه_ دارد تا تفصیل؛ چه رسد به تحقیق و نقد آراء. این همان شیوه تفسیر در قرن اول و دوم است که مفسران در آن دوره به مسائل یا مباحث متنوع نمیپرداختند. شیوه تفصیل و تنوع و نقد و ترجیح از قرن سوم آغاز شد و بهترین و جامعترین تفسیر این دوره، تفسیر محمد بن جریر طبری است. در این تفاسیر، کاملا به مساله شان نزول و ناسخ و منسوخ توجه شده و نوعا تکیه بر روایات منقول از صحابه و تابعان است و امروزه از ارزش والایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از آیات با آگاهی از شان نزول قطعی آن که در تفسیر، نقش ارزندهای را ایفا میکند قابل فهم است. در این تفسیر، احیانا به اسباب النزول آیهها برخورد میکنیم، و کاملا مختصر و فشرده شکل گرفته است. این تفسیر در سه جلد، مکررا در بیرون به چاپ رسیده است: یک بار با تحقیق و استخراج عبدالمعطی امین قلعچی، بار دیگر با تحقیق و استخراج دکتر محمود عبده (به سال ۱۴۱۹ ق/ ۱۹۹۹ م) و همچنان در دست چاپ و تکثیر است. نسخههای متعددی از تـفـسـیـر ابـن همام امروزه در دست است، کهنترین تفسیر شیعی مـیبـاشـد که از گزند حوادث در امان مانده و چند نسخه از این تفسیر در فهرست کتابخانههای مصر و هندوستان و عراق ذکر شده است. کـارل بـروکـلمان در تاریخ الادب العربی نسخه مصری را از فهرست تذکرة النوادر (۱۵) معرفی کرده است. فرات کوفی از علمای شیعه در عصر غیبت صغری در تفسیر آیه ۸۱ سوره طه و نیز در تفسیر آیات دیگر از مفسر نقل کرده است. و ایـن تـفـسیر از جمله تفسیرهائی است که به شیوه روائی میباشد و روایات زیادی را از ابی عروة معمر بن راشد صنعانی بصری از اصحاب امام جعفر صادق (علیهالسّلام) و دیگر اصحاب ائمه (علیهمالسّلام) هنگام تفسیر آیات قرآن کریم نقل مینماید. این تفسیر چنانکه کارل بروکلمان اظهار میدارد در حیدرآباد دکن به چاپ رسیده است. در جلد دوم سوره های مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، یوسف، رعد، ابراهیم، حجر، نحل، اسراء، کهف، مریم، طه، انبیاء، حج، مؤمنون، نور، فرقان، شعراء، نمل و قصص تفسیر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید