مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عقلانیت اسلام عقلانیت اعتقادات دینی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 77
عقل المسلم وقضايا العقيدة
نویسنده:
عبد الله موسى يعقوب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 1083 تا 1140
الاسلام وتحرير العقل الانساني
نویسنده:
سيد فرج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 199 تا 258
العقل فی الاسلام
نویسنده:
شوکت علیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 95 تا 103
أثر العقل في إعادة تشكيل الوعي الإسلامي
نویسنده:
عبد علي حسن ناعور الجاسمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 137 تا 164
تحليل جامعه‌شناختي جايگاه عقل‌گرايي و عاطفه‌گرايي در اسلام
نویسنده:
صياد خردمند ، مريم مختاري
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
چیستی و ماهیت مفاهیم عقل و عاطفه و مهم‌تر از آن جایگاه آنها در دین و دینداری همواره مورد توجه متفکران دین و معرفت‌شناسی دین بوده است. به‌طوری‌که برخی بر نقش عاطفه تأکید کرده و برخی بر نقش عقل. لذا هدف پژوهش حاضر شناخت جایگاه عقل و عاطفه در دین اسلام است. براین‌اساس برای گردآوری داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعۀ کتابخانه‌ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که یکجانبه‌نگری در این‌باره در دین اسلام وجود ندارد و محتوای متون دینی اسلام بخصوص قرآن، هر دو عقل و عاطفه در میدان دین‌ورزی حضور دارند. عقل‌گرایی بیشتر با ارائۀ یک بینش هستی‌شناختی در حوزه نظم حاکم بر جهان، عاقبت‌اندیشی، اثبات وجود خدا، روابط اجتماعی، قانون‌گذاری و اصولاً سطح کلان امر دینداری بر آن تأکید شده است. عاطفه‌گرایی نیز برانگیزاننده حالت ذهنی محبت و عشق به خالق هستی و همنوعان است و بیشتر در حوزه فردی و روابط شخصی انسان با خالق هستی مطرح است.
صفحات :
از صفحه 89 تا 99
روش‌شناسی نظریه عقلانیت محمد شحرور
نویسنده:
مهلا رجبی ، علی سائلی کرده ده
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
جستجوی ریشه‌های معرفتی عدم پیشرفت جهان اسلام در بین متفکران معاصر عرب زبان، ادبیاتی را فراهم آورده است که تحت عنوان «نظریه‌ی عقلانیت» شناخته می‌شود. دکتر محمد شحرور متفکر معاصر سوری از جمله کسانی است که در این زمینه به تحقیق پرداخته است. پژوهش حاضر تلاشی است در بررسی نظریه عقلانیت ایشان که با تحلیل آثار وی، شکل‌گیری نظریه عقلانت او را درارتباط با دو دسته عوامل معرفتی و غیر معرفتی، بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار داده است. هرچند شحرور در معرفی«استبداد» به عنوان بنیان ساختار معرفتی حاکم بر جهان اسلام تلاش کرده به تبیین جدیدی از بحران عقل در جهان اسلام دست یابد اما در مجموع از تحلیل‌های جابری فراتر نرفته است و از تکرار و تقلید رنج می‌برد. همچنین علاوه بر اینکه بسیاری از ادعاهای وی درباره منع نقل و کتابت حدیث توسط پیامبر(ص)، فاقد پشتوانه علمی است، در نفی و کنار گذاشتن سنت نبوی از یک سو و توجه و استناد به عمل و مرام خلفا از سوی دیگر گرفتار تناقض است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
معرفی انتقادی نقد عقل اسلامی و اسلام‌شناسی تطبیقی محمد ارکون
نویسنده:
محد داوود مدقق
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
اندیشۀ ارکون دارای ابعاد فلسفی، ادبی، جامعه‌شناختی و تاریخی است که متأثر از فضای میان رشته‌ای علوم اسانی مدرن و بیشتر پسا مدرن است. نشانه ‌شناسی سوسور، بایگانی‌شناسی و تبارشناسی فوکو و ساختارشکنی دریدا را می‌توان از جمله مبانی معرفتی تأثیرگذار بر اندیشۀ او به حساب آورد. مسئلۀ اساسی او تبیین علل عقب ماندگی کنونی جوامع اسلامی و پیشرفت دنیای غرب است، به نظر ارکون ، در قرن چهارم هجری و قبل از شکل‌گیری مدرنیتۀ غربی، مدرنیتۀ کوچکی در جهان اسلام توسط معتزله شکل گرفته بود. او در پی جستجوی علل شکست مدرنیتۀ اسلامی و رهایی جهان اسلام از وضعیت نا بهنجار فعلی، پروژۀ «نقد عقل اسلامی» را مطرح می‌کند؛ پروژه‌ای که هدف آن، با بکاارگیری روش‌های علوم انسانی فوق الذکر، پرداختن به اندیشه‌ناپذیر و اندیشه‌ناشده‌های میراث اسلامی به منظور شکوفاسازی آن است. تحقیق حاضر با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی نشان می‌دهد که بکارگیری نقد عقل اسلامی به دلیل اتخاذ مبانی مدرنیستی و پسا مدرنیستی متضاد با مبانی اسلامی، نه تنها به شکوفاسازی و بازخوانی علم دینی منجر نمی شود بلکه نتیجه‌ای جز بازسازی میراث اسلامی بر مبنای سکولاریزم غربی ندارد. شکاکیت، نسبیت، فرهنگی دانستن عقل و خمودگی مضاعف سنت، پیامد حتمی بکارگیری این روش در تحلیل میراث اسلامی است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
بازپروری عقلانیتِ اسلامی
نویسنده:
حمید زارعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پیشرفت روز افزون جهان غرب کافی است تا مسلمانان را به فکر فرو برَد و به دنبال راه چاره‌ای برای پیشرفت و توسعه بر آیند. محمد شحرورو متفکر سوریه‌ای است که توسعه و پیشرفت در جهان اسلام را وجهه همت خود ساخته است. وی به ماجرای عقلانیت در اسلام عطف نظر دارد و می‌کوشد تا راه درمانی برای آن بیابد. وی در این خصوص، به تفکیک و تمایزهایی میان انواع عقلانیت اقدام کرده و برخی ضعف‌ها در عقلانیت اسلامی را نشان داده است.
ابوحنیفه؛ پیشروِ عقل‌گرایی در مقابل عرب‌گرایی
نویسنده:
یاشار نوری اؤزتورک، جواد رفیعی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آن واقعیت مهمی که در خصوص ابوحنیفه باید بر زبان آورد این است که وی با اینکه از مؤسسان یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت بوده و در ترکیه امروزی هم مصونیت و مقبولیت عام دارد، ولی در زمان خود به «خروج از دین»، «تخریب دین»، و «ارائه اقوالی در مقابل سنت و احادیث نبوی» محکوم بوده و به مذاهب منحرفی چون «مُرجئه» و «جهمیّه» منسوب گردیده و اتهام کفر و حتی یهودی، مشرک و دجّال بر ایشان زده شده است.
العقل في السنة النبوية- دراسة تحليلية تربوية
نویسنده:
إسماعيل سعيد رضوان , عليان عبد الله الحولي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 261 تا 299
  • تعداد رکورد ها : 77