چکیده :
العقل في اللغة يطلق على معان متعددة من أهمها: الحِجْر، الجَمْع، الْحَبْس، التَثبت في الأمور، التميُّز، الفَهْم، المَسْک، الملْجَأ .
العقل اصطلاحا يطلق على أربعة معان: يطلق على الأداة الغريزية في الإنسان، وعلى العلوم التي يکتسبها الإنسان بتلک الأداة، وعلى العلوم الضرورية، وعلى العمل بمقتضى الشرع.
الصحيح في مکان العقل أنه له تعلق بالقلب والدماغ معا.
للعقل منزلته السامية والرفيعة في دين الإسلام بل هو إحدى الضرورات الخمس التي ما جاءت الشرائع إلا لتحصيلها وتکميلها.
العقل مخلوق من مخلوقات الله تعالى له مدارکه المحدودة، ومجالاته المعلومة، وأنه في حاجة ماسة إلى الوحي ليهتدي به إلى کامل الصواب، وخاصة في قضايا الإيمان بالغيب.
العقل في قضايا العقيدة غير ملغي تماما، کما أنه لا يعتمد عليه وحده في معرفة کل ما يتعلق بها بل يستعان بالعقل في فهم نصوص الشرع وأمور العقيدة، وهي بفضل الله تعالى ليس فيها ما يناقض العقول السليمة.
لا يوجد أي تعارض بين القواطع النقلية الشرعية، والعقلية، وما قيل في ذلک إنما هو مجرد وهم والشريعة لا تأتي بما تحيله العقول، وإنما تأتي بما تحتار فيه العقول.
لا توجد ديانة کرمت العقل، ورفعت من شأنه مثل دين الإسلام.
وما أشيع أخيرا من أن تعاليم الإسلام لا تتماشى ومقتضى العقل إنما هي مجرد دعوى من مغرضين لا يسندها الواقع ولا العقل السليم.
the mind in language are called multiple meanings , among the most important: quarantine, plural, confinement, verification in matters, distinction, understanding, grabbing, shelter.
the mind in terminology refers to four meanings: it is called the instinctive tool in man, the science that a person acquires with that tool, the necessary sciences, and the work according to sharia.
the correct place for the mind that it has attached to the heart and the brain together.
the mind has its supreme and high standing in the religion of islam, it is one of the five necessities that did not come sharia except to collect them and supplement them.
the mind is a creature of god almighty who has limited awareness, and its known fields, and that it is in urgent need to revelation to guide him to the fullness of righteousness, especially in matters of faith in the unseen.
the mind in matters of doctrine is completely canceled, it also does not depend on him alone in knowing everything related to it, but uses the mind to understand the provisions of sharia and matters of doctrine, which, thanks to god almighty, have nothing to contradict sound minds.
there is no contradiction between the admissible legitimate transmission, and the mentality, and mental, and what was said about it is merely an illusion and the sharia does not bring what minds refer, but rather what minds boggle.
there is no religion that honored the mind, and raised from its value is like the religion of islam.
and what is finally rumored that the teachings of islam are inconsistent with the imperative of reason it is just a suit of disinterested, it is neither backed by reality nor by a sound mind.