مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام خداشناسی ادله توحید (کلام) اسمای الهی توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) توحید (علم توحید) صفات الهی معرفت تنزیهی خدا Apophatic theology
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1270
معنای اسم «مبدِّل» از اسمای حق تعالی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «مبدِّل»از اسماى خداوند است. خداوند تبدیل‌ هاى خود را به گونه ‌اى پنهانى و با رجال غیب انجام مى‌ دهد. براى نمونه، ناگهان کسى در لحظه ‌اى به زمین مى‌ خورد یا مى ‌میرد، بدون این که مباشرى در ظاهر دیده شود در حالى که این کار توسط یکى از رجال غیب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
صفات سلبی و عَرَضی حق تعالی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن‌چه کلامیان به عنوان صفت‌ هاى سلبى براى خداوند مى‌ شمرند، جز انتزاعات ذهنى چیزى نیست. خداوند عالمیان جز صفات وجودى چیزى ندارد. خداوند متعال قادر و تواناست و ضعیف نبودن چیزى نیست که براى حضرت پروردگار باشد. نه تنها خداوند اوصاف سلبى ندارد، بل بیشتر ...
اسم «آتی» در مورد پروردگار به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند متعال در قرآن کریم بارها خود را «آتى» معرفى نموده است: «وَإِذْ آَتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَالْفُرْقَانَ». آتى به معناى آورنده است. خداوند گاه کتاب می دهد و گاه حکمت. گاه خاطره‌ ى خوشى به ذهن مى‌ آورد و گاه خاطره ‌ى بد. گاه دشمنى را بر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چه رابطه ای میان خدای تعالی و مخلوقات وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : وجود ما از حق است و ظهور حق به ماست. همان ‌طور که براى ما راه فرارى از حکومت چیره ‌ى حق نیست، براى حق تعالى نیز فرارى از ما ممکن نمى ‌باشد. حق و ظهورات او چون آینه ‌اند و همان ‌طور که آینه ما را به ‌خوبى نشان مى‌ دهد، ما نیز آینه را نشان مى‌ د بیشتر ...
گستره ی لطف و مهربانی پروردگار عالمیان تا چه اندازه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرگ که گرگ است بچه ‌هاى خود را نمى‌ آزارد؛ چه رسد به خداى عالمیان که سراسر لطف و مهربانى است. کسى نباید خود را از خداى خود دور ببیند و یا احساس تنهایى کند و یا از خود مأیوس گردد که هیچ یک از این‌ها مناسب عاقل نیست. هیچ مرغى جوجه‌ هاى خود را دو بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
این که خداوند متعال «مُبدِع» است، به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند متعال همواره «مُبدع» و نوآور است و تکرارى در کارهاى او نیست، از این رو هر پدیده و آفریده‌ اى دُردانه ‌ى حق تعالى مى‌ باشد و چیزى و کسى نمى ‌تواند جاى دیگرى را بگیرد. هر پدیده‌ اى منحصر است و هر یک معجزه ‌اى خاص است. معجزه ‌اى که دیگر نم بیشتر ...
هدف خداوند متعال از خلقت این دنیا چه بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوندگار عالیمان نیازی ندارد تا چیزی را برای چیزی خلق کند بلکه او عشق پاک دارد. در عشق پاک هیچ طمعی وجود ندارد و کار انجام شده تنها برای خود عشق انجام می گیرد. خداوند دنیا و بندگانش را دوست دارد و آنان را برای عشق آفریده است. عشقی که چاک و بد بیشتر ...
مراد از اسمای تفضیلی حق تعالی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اسماى تفضیلى که در قرآن کریم به صورت اسم تفضیل آمده است، معناى برترى ندارد و به معناى ذاتى بودن این اسما و اوصاف براى حضرت حق تعالى است؛ چنان‌ که مى فرماید: «إِنَّکَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ» که به معناى برترى در دانایى و آگاهى نیست و ذاتى ب بیشتر ...
احاطه ی علم حضرت حق تعالی بر امور چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آیه ی شریفه ی «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ، لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ، وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ، وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَا، وَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الاْءَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی بیشتر ...
چه رابطه ای میان عشق به خدای تعالی با دوست داشتن انسان ها وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آیه ی شریفه ی «وَإِنْ یُرِیدُوا خِیَانَتَکَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» مى ‌فرماید: کسى که به دیگرى خیانت مى‌ کند یا ظلمى در رابطه با او مرتکب مى‌ شود و به هر روى، دست به گناهى مى‌ آلاید که بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1270