جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
مرگ و سرنوشت روان در باور ساکنان بین النهرین باستان
نویسنده:
محمود جعفری دهقی، مهتاب صالح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مردم بین النهرین نیز همچون سایر فرهنگ های جهان باستان به مرگ می اندیشیدند و درباره زندگی پس از مرگ به گمانه زنی می پرداختند. ولی، آنچه توجه هر پژوهشگری را به هنگام مطالعه اسطوره های بین النهرینی به خود جلب می کند، هراس فراوان آنان از مرگ و سرنوشت روان، و متعاقب آن یاس و ناامیدی شدیدی است که بر تمامی اسطوره های این سرزمین کهن و پهناور سایه افکنده است. در این مقاله فلسفه مرگ و سرنوشت روان در باورهای ساکنان بین النهرین بررسی می شود و پیامدهای ترس و هراس از این پدیده بر جهان بینی و نوع زندگانی ساکنان این سرزمین واکاوی می گردد.
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
اهميت قضاوت در جهان پس از مرگ بر پايه متون عيلامی
نویسنده:
مریم دارا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیات دانشگاه آزاد,
چکیده :
برخی از اقوام باستانی چنين باور داشتند که در جهان پس از مرگ روان آن ها را خدايانی همراهی، يا حتی بر اساس کردار دنيوی داوری می کنند. از اين خدايان می توان به اين شوشيناک خدای بزرگ عيلامی ها اشاره کرد. تاکنون درباره داوری اين شوشيناک در جهان زيرين پژوهش های انجام شده است. در اين پژوهش تلاش بر آن است که با توجه به متون عيلامی به اين مساله پرداخته شود که عيلامی ها چرا اين شوشيناک را براي داوری در جهان پسين برگزيدند و اهميت قضاوت پس از مرگ نزد عيلامی ها تا چه پايه بوده است. می توان حدس زد که عيلامی ها داوری آن جهان را در دستان اين شوشيناک می پنداشتند، زيرا او را با القابی چون «خدای حامی شاه»، «خدای بزرگ»، «حامی بزرگ»، «حامی شهر ما»، «خدای من»، «فرمانروای من»، «نيای من»، «حامی شهر شوش» و «خدای پادشاهان» می خواندند. او همچنين «خدای مردگان و قبور» به شمار می آمد. البته خدايانی چون ايشمکراب و لاگامال نيز ياور و دستيار اين شوشيناک در امر قضاوت روان مرده بودند. بنابراين، اين شوشيناک خدايی با خويشکاری های متعدد بود و احتمالا عيلامی ها از او می هراسيدند و به همين سبب داوری آن جهان را بر عهده اش نهادند. اهميت خدای جهان پس از مرگ و قضاوت روان در متون عيلامی چندان روشن نيست، اما شواهد به گونه ای است که می توان حدس زد که اهميت قضاوت روان موجب شد اين کار خطير به چنين خدای مهمی محول شود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 27
  • تعداد رکورد ها : 2