جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی واژه حسرت، شاخصه ها و عوامل موثر در آن
از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
کبری امیرکمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پایان نامه مزبور در قالب شش فصل تنظیم شده است. سه مرتبه حسرت در کاربرد قرآنی مطرح است. مرتبه اول شامل حسرت و مذمت خداوند نسبت به کفار، مشرکان، و مسلمانان سست ایمان می گردد. مرتبه دوم شامل تحسر انبیاء نسبت به کفار، مشرکان و منافقانمی باشد و مرتبه سوم، حسرت کفار و مشرکان و منافقان در دنیا و آخرت می باشد که در این تحقیق، به عوامل موثر در هر مرتبه و مصادیق آن اشاره شده است. عظیم ترین و شدیدترین حسرت و تأثرها در قیامت، در ارتباط با تفریط در حق خداوند است، مخصوصاً کسانی که به طریقه حق و عدالت، عالم و واقفند ولی خود با وجود علم به مسئله حق، عامل نیستند و بنابراین در حق خداوند کوتاهی ورزیدند. لذا با علم براین موضوعبه جای تبعیت واقعی از فرستادگان حق الهی، و انجام اعمال صالح در سایه این تبعیت، از ائمه کفر و باطل پیروی نمودند و در آخرت شدیداً از این پیروی و همنشین بودن نادمهستند ولی جز حسرت دنیوی و اخروی، چیز دیگری عایدشان نمی شود.
جستاری در باب واژه قرآنی«ویکأنّ»
نویسنده:
عبدالله موحدی محب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از ترکیب های قرآنی که از دیرباز بحث های نحوی و تفسیری فراوانی را برانگیخته، ترکیب «وَیْکَأَنَّ اللَّهَ » و « وَیْکَأَنَّه» در آیة 82 سوره قصص است. این مقاله، آراء نحویان و مفسران را دربارة ساختار این ترکیب بررسی میکند. ابتدا سخن دانشوران نحو و تفسیر سده های نخستین نقل و ارزیابی و در پایان مقتضای بلاغت قرآن در آن باره بازگو شده است. دربارة ساختار این ترکیب، بیشتر محققان دانش نحو نظر سیبویه را مبنی بر مرکب بودن آن از «وَی» و «کَأنَّ» پذیرفته و آن را بهترین نظر دانسته اند.امروزه میان اهل فن در این اختلافی نیست که «وَی» در ترکیب «وَیکَأنَّ» موقعیت و معنایی جدا از «کأنّ» دارد واسم صوتی است که بیاختیار در رویارویی با امری خلاف انتظار بر زبان جاری میشود. تنها گفتگو در مفهوم «کَأنَّ» است که آیا برای تشبیه است یا تحقیق و یقین یا چیز دیگر. حاصل بررسی آن است که ترکیب نامبرده آمیزه ای از گمان و شگفتی را با مایه ای از غافلگیری و بیداری پس از توّهم زدگی افاده می کند. علاوه بر تایید این معنی از جهت تحلیل نحوی و زبان شناختی ، فضای وقوع داستان هلاکت قارون و مضامین آیات پیرامونی آیه مورد بحث، قرینه ای روشن بر این معنی است.
  • تعداد رکورد ها : 2