جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
جهان های درهم تنیده: دین، علم، و ماتریالیسم های جدید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Catherine Keller , Mary-Jane Rubenstein
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: Fordham University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از لحاظ تاریخی، می توان گفت که الهیات به صورت «ماده هراسی» عمل می کند. مسیحیت پروتستان به ویژه به الهیات امتیاز روح بر بدن و اعتقاد را بر عمل، مطابق با تمایز بین خدای بی‌جسم و جهان بی‌جانی که «او» آفریده است، اعطا کرده است. مانند سایر علوم انسانی، اجتماعی و طبیعی، مطالعات دینی این دوگانگی‌های الهیاتی را وارد یک مدرنیته ظاهراً سکولار کرد، و علاوه بر این، آنها را در تمایز بین یک اروپای عقلانی و «روشن‌فکر» از یک سو و یک اروپای متفاوت عاطفی و «ابتدای» ترسیم کرد. و از سوی دیگر، غیراروپایی «آنیمیست». «ماتریالیسم‌های جدید» که در حال حاضر از طریق نظریه‌های فرهنگی، فمینیستی، سیاسی، و دگرباش سیر می‌کنند، در پی آن هستند که با توجه به عاملیت خود ماده، امتیازات انسانی را جابجا کنند. آنها به دور از انفعال یا بی اثر بودن، به ما نشان می دهند که ماده عمل می کند، می آفریند، تخریب می کند، و دگرگون می شود – و به این ترتیب، بیشتر یک فرآیند است تا یک چیز. دنیای درهم تنیده به بررسی تلاقی دین و ماتریالیسم جدید و قدیم می پردازد. این کتاب با دعوت از انبوهی از دانشمندان میان رشته‌ای در مطالعات علوم، مطالعات دینی و الهیات، دیدگاه‌های تجربی متعددی را در مورد مادیت گردآوری می‌کند: ماده چیست، چگونه تحقق می‌یابد، و چه نوع جهان‌هایی در درهم‌تنیدگی‌های متنوع آن با الوهیت به وجود می‌آیند؟ در حالی که در چند دهه گذشته، هم الهیات و هم مطالعات دینی، زمینه‌های مادی و بوم‌شناسی‌های بدنی زندگی بیش از انسان را در اولویت قرار داده‌اند، جهان‌های درهم تنیده اولین گفتگوی چندصدایی را بین مطالعات دینی، الهیات و بدنه «جدید» ارائه می‌کند. ماتریالیسم.» در اینجا رشته‌ها و سنت‌ها یکدیگر را در چندین زمینه به دقت مشخص شده لمس می‌کنند، تجاوز می‌کنند و یکدیگر را آلوده می‌کنند. و در پاسخگویی به این ارتباط متقابل علم، دین، فلسفه و الهیات، پیچیدگی فزاینده درهم تنیدگی‌های ما یک بافت اخلاقی اضطراری می‌گیرد.
فويرباخ : " من اللاهوت النقدي إلى المادية المثالية "
نویسنده:
منذر شباني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده ماشینی: این تحقیق به موضع فوئرباخ در مورد فلسفه مدرن (نظری) می پردازد ، و دیدگاه فوئرباخ از فلسفه مدرن تا هگل را توضیح می دهد و آن را یک الهیات عقلانی می داند که با فلسفه هگل به اوج خود رسید ، سپس در مورد مفهوم دین فوئرباخ صحبت می شود ، تبدیل دین به انسان شناسی و انتقاد از آن ، از طریق این انسان شناسی ، دین و الهیات است که آنچه را که واقعی است انتزاعی می کند. پس از آن ، تحقیق حاضر، به ماهیت مفهوم ماتریالیستی فوئرباخ و مشکلات پیرامون ماتریالیسم او ، به ویژه حذف مفهوم تاریخ و برخورد آن با جهان و انسان به عنوان یک داده حسی ، و نه به عنوان محصول فاعلیت بشری ، می پردازد. آنچه فوئرباخ و ماتریالیسم او را به باتلاق ایده آل گرایی سوق داد. در این تحقیق ، ما از روش نقد تاریخی ، همانطور که بر روش ماتریالیستی دیالکتیکی تاریخی تکیه کرده ایم ، در انتقاد از ماتریالیسم فوئرباخ و روشن ساختن مفهوم ماتریالیسم ایده آل از طریق انتقاد مارکسیستی به فوئرباخ ، استفاده کرده ایم.///
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روان‌شناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال می­کنند و بر این اساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب می­کنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفق­اند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کرده­اند، در جامعه نیز افرادی خلاق و حامی دیگران هستند. آنها انسان­های کامل و خود ساخته‌ای هستند که در روان­شناسی انسان­گرایی (نیروی سوم)، به آنها انسان‌های خودشکوفا گفته می­شود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه­ای به توصیف ویژگی­های خودشکوفایان از منظر قرآن و روان­شناسی پرداخته می­شود و در عین حال، کوشش می­شود تا معیارهای جامعی بر اساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیت­هایی را بر عهده می­گیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی می­کوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن به­جای نظریه­های مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
نسبت حقیقت و انسان از منظر فیلسوفان مدرن
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
دوره مدرن به ­لحاظ معرفت­ شناختی دارای اهمیت خاصی است؛ زیرا از یک سو نسبت جدیدی میان انسان و حقیقت تعریف گردید که در آن فیلسوفان مدرن چون دکارت، کانت و نیچه نقش زیادی داشتند و از دیگر سو انسان توانست محور و ملاک فهم و تفسیر حقیقت گردد. در واقع در این دوره خودبنیادی معرفت­ شناختی انسان نقش بسیار مهمی در نگاه به کل هستی دارد. دکارت با محوریت اندیشه کوژیتو، روش ریاضی و عقل­گرایی، و ملاک تصورات واضح و متمایز، کانت با مقولات پیشین، انقلاب کپرنیکی، محوریت عقل انسانی در اخلاق و دین، نیچه با تمرکز بر اراده معطوف به قدرت، ارزش­گذاری مجدد و نهیلیسم، و سارتر با نشاندن انسان به ­جای خدا در سیر تکاملی تدریجی، در خودبنیادی معرفت ­شناختی و محوریت انسان در فهم یقین و حقیقت نقش زیادی داشتند. نتیجه این نظام فکری، بدفهمی یا غفلت از امور ماورای طبیعی، دین و اخلاق و محدود کردن انسان به تمشیت حیات دنیوی بود.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
دین افیون جامعه است یعنی چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ سؤال بايد بگوئيم كه اين تفسير ظالمانه از دين توسط چه كسي صورت گرفته و بعد توضيح و بسط اين بيان و سپس نقد آن و در آخر نظر قرآن را دربارة دين بيان مي‎كنيم و قبل از هر چيز بايد به جهت عدم گنجايش مقاله براي بسط نظريات و نقدهاي فراوان اين نظري بیشتر ...
چرا در دنیای امروز بشر به مادیات فکر می‌کند و کمتر ایمان دارند در حالیکه در زمان‌های قدیم مردم ساده می‌زیستند و ایمانشان قوی و محکم بود؟ آیا این به دلیل زندگی ماشینی می‌باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وضعيت نابهنجار انسان‌ها در جهان معاصر در دو محور قابل بررسي مي‌باشد. 1. علل و ريشه‌هاي ماديگرايي در جهان امروز. 2. نقش زندگي ماشيني در ماديگرايي آدميان. محور اول: علل و ريشه‌هاي ماديگرايي و ضعف ايمان انسان از نگاه ديني موجودي فطرتاً خداجو و خداخواه بیشتر ...
مارکسیسم و ماتریالیسم چه عقایدی داشتند و چه تأثیری بر تاریخ گذاشتند وچه جوامعی را تحت تأثیر قرار دادند و مهلک‌ترین ضربة آنها به جامعه چه بود؟ و مکاتبشان چندسال عمر دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
گرچه پاسخ به اين سوال نيازمند مباحث فلسفي، اجتماعي، تاريخي، سياسي و حتي اعتقادي گسترده‌اي است، اما در چند محور به مطالبي در اين باره اشاره مي‌شود: شهيد مطهري درباره ماركسيسم مي­گويد: ماركسيسم، تاريخ را بر اساس اقتصاد تفسير مي‌كند و معتقد است: اقتصاد بیشتر ...
آیا صحیح است که اسلام می گوید تجمّلاتی نباشید یا تجمّلات هیچ اشکالی ندارد چون پیشرفت خواه ناخواه با تجمّلات همراه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با نگاهي به ساختمان روح و جسم انسان در مي يابيم که فطرتاً زيبايي را دوست دارد و مي خواهد که هم خودش زيبا باشد و هم تمام آنچه که با آنها سر و کار دارد لذا از زيباييهاي محيط اطرافش سرمست و با نشاط شده و به شور و شعف مي آيد آموزه هاي دين اسلام با اين وي بیشتر ...
تحلیل مبانی فلسفی و تکنولوژیکی بحران محیط زیست؛ ضرورت تولید علم دینی
نویسنده:
سیدحسین حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
چکیده :
این مقاله به بررسی ارتباط و نسبت بحران زیست محیطی جهان معاصر با مبانی فلسفی آن می‌پردازد تا از این طریق راهی به سوی طرح دیدگاه‌های دینی در مسئله بگشاید. بحران جهانی موجود را جدای از ریشه‌های زیست‌شناسی و تجربی آن و آن‌چه در حوزه علوم طبیعی و زیستی و تکنولوژی مطرح می‌شود می‌توان با ریشه‌ها و علل عمیق‌تری نیز پیوند زد و آن، تحلیل مسئله از زاویه مبانی و رویکردهای فلسفی است. مقاله حاضر از این منظر به تحلیل موضوع پرداخته تا در نهایت نتیجه گیرد که یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران، تحول مبنایی در ساختار علوم معاصر است. بدین‌سان پس از ارائه مقدمه‌ای کوتاه در طرح مسئله، از حکومت نگاه اومانیستی در عصر جدید و ارتباط این مبنای فلسفی با نقش علوم و تکنولوژی جهان غرب سخن گفته و نتیجه می‌گیرد که تغییر و تحول در حوزه «فلسفه»، «علم»، و «فناوری» بی‌ارتباط با یک‌دیگر نیستند و سپس در پایان به چند راه‌حل علمی و کاربردی نیز اشاره دارد. هدف نهایی مقاله، طرح راه‌حل برای چاره‌جویی بحران زیست محیطی جهان معاصر با ضرورت تحول در حوزه علوم و ضرورت تولید علم دینی است تا راه برای فرار از بحران‌های ساخته و پرداخته مبانی فلسفی مادی‌گرایانه فراهم شود.
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
ارزش های فرهنگی و انصاف :عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت
نویسنده:
گل پرور محسن, نادی محمدعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ارزش های فرهنگی و انصاف با عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارات نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل داده اند که از بین آنها 309 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انصاف کلی با 3 سوال، پرسشنامه ارزش های فرهنگی (در دو حوزه مادی گرایی و فاصله قدرت) با 8 سوال، پرسشنامه های عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی هریک با 3 سوال، پرسشنامه رضایت شغلی با 3 سوال و پرسشنامه ترک خدمت با 3 سوال بود. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدل سازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطه ای و تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن بود که انصاف کلی با عدالت توزیعی، رویه ای، تعاملی، ترک خدمت، رضایت شغلی و مادی گرایی رابطه معناداری (p<0.01) دارد اما با فاصله قدرت، دارای رابطه معنادار (p<0.05) نیست. نتایج حاصل از مدل سازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطه ای نشان داد انصاف کلی به طور نسبی واسطه رابطه و عدالت رویه ای با ترک خدمت است، اما برای عدالت تعاملی و توزیعی چنین نقشی را ایفا نمی کند. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی حاکی از آن بود که با احتمال زیاد، فاصله قدرت نقش تعدیل کننده را در رابطه بین انصاف کلی و ترک خدمت و رضایت شغلی ایفا می کند.
صفحات :
از صفحه 207 تا 228
  • تعداد رکورد ها : 13