جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
شماره 158 ماهنامه سیاحت غرب
نوع منبع :
ترجمه اثر , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در اين شماره، به استقبال رويداد بزرگ چهلمين يادمان انقلاب اسلامي ايران، خواستهايم با توجه به رويكرد اساسي نشريه سياحت غرب و استفاده از مقالات و آثاري كه در فضاي فكري غرب توليد شدهاند، از بيرون از مرزهاي ميهن عزيزمان به نواي جان آفرين انقلاب اسلامي گوش بسپاريم. از جالب ترين مباحثي كه در اين دفتر ميخوانيد، وضعيت كنوني و چشمانداز ملت و نظام در مقياس جهاني و از ديدگاه نويسندگان مطرح و مستقل خارج از مرزهاست. از نگاه آنان، ايران كشوري است با منطقي عميق، كه با فرهنگ غني و نجيبانه‌اش، در طول تاريخ بلند خود، هرگز تهديدي براي ديگران بهشمار نرفته، متين، مصمم و استوار، با سرعت به سوي فردايي روشن در حركت است. آنها اعتراف ميكنند كه پيشرفتهاي ايران در زمينه رفاه عمومي، علمي، حقوق اجتماعي، و غيره، چشم ناظران جهاني بي‌طرف را خيره نمودهاست. مقاومت جهاني و مقاومت اسلامي دربرابر سلطه، دو موضوعي هستند كه توجه نگاه كلان صاحبنظران را به خود جلب كرده است. مقاومتي كه با محوريت بيداري جهاني در مقابل نظام سرمايهداري جهاني شكل گرفته و هر روز چشماندازي روشنتر مييابد. در مقابل، استفاده از تروريسم، تحريم، تهديد، تبليغات و غير آن، خلاصه توصيف رفتار كشورهاي سلطهگر غربي بر ضد ايران بهعنوان مهمترين دشمن خود است كه در اين مقالات رمزگشايي و پيشبيني ميشود كه خود اين حركات خصمانه، به فروپاشي نظام سلطه منجر خواهد شد. نويسندگان، توجه مسؤولان ايران را به استفاده از قدرت نرم عظيم و متنوع كشور، تكيه بر اقتصاد مقاومتي و توجه به مسائل گسترده اقتصاد به مثابه جنگ حال حاضر و مردم را به انتخاب مسؤولان انقلابي جلب مينمايند.
بين الفلسفة والرياضيات : من ابن سينا إلى كمال الدين الفارسي
نویسنده:
شحادة، أيمن محمود؛ أشراف الدكتور رشدي راشد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
مركز دراسات الوحدة العربية,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
الهیات فلسفی و سنت‌های مسیحی: دیدگاه‌های روسی و غربی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Bradshaw (دیوید برادشاو)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Council for Research in Values and Philosophy,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مجموعه مقالات کنفرانسی که در 1-3 ژوئن 2010 در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد.
جامعه‌شناسی اسلام شیعی: مجموعه مقالات [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Saïd Amir Arjomand (سعید امیر ارجمند)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
Brill,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جامعه شناسی اسلام شیعی مجموعه مقالات علمی یک جامعه شناس تاریخی است که از چارچوب جامعه شناختی وبری برای تحلیل تاریخی اسلام شیعی دوازده امامی استفاده می کند. این کتاب شامل تحلیل جامع تاریخی-اجتماعی اسلام شیعی دوازده امامی از شکل‌گیری فرقه‌ای آن در قرن هشتم تا تأسیس آن به عنوان دین ملی امپراتوری صفوی در قرن شانزدهم و تا انقلاب اسلامی و تشکیل تشیع است. دولت تئوکراتیک در ایران در اواخر قرن بیستم. این کتاب شامل نوزده مقاله است که در چهار بخش دسته بندی شده اند. بخش اول به شکل‌گیری تاریخی اسلام شیعی از قرن هشتم تا سیزدهم می‌پردازد. نویسنده سعید ارجمند چارچوب جامعه‌شناختی خود را بر اساس برخی ایده‌های وبری بنا می‌کند - به‌ویژه این ایده که ادیان جهانی راه‌حل‌هایی برای مسئله معنا ارائه می‌کنند. به طور خاص، ادیان راه‌حل‌های نجات‌بخشی برای این سؤال نگران‌کننده هستند که چگونه رنج‌های انسانی را می‌توان با عدالت خدا/الوهیت آشتی داد. راه حل منحصر به فرد شیعه اثنی عشری برای حل این مشکل معنا، ترکیب سه عنصر اصلی است: 1) امامت به عنوان هدایت دائمی الهی پس از رحلت حضرت محمد[ص]. 2) غیبت امام دوازدهم[عج]; و 3) الهیات رستگاری جهانی شهادت مبتنی بر مرگ[شهادت] غم انگیز نوه پیامبر، [حضرت]حسین[ع] در سال 680 میلادی. همه این عناصر در جریان اصلی اسلام سنی وجود نداشت. بخش دوم کتاب که شامل چهار مقاله است، به گسترش و استقرار تشیع دوازده امامی در ایران از صفویان (1501-1772) تا انقلاب اسلامی 1979 می‌پردازد. اسلام شیعی دوازده امامی در دوران صفویه به تدریج. از یک مذهب اقلیت فرقه ای به دین ملی اکثریت ایرانیان تبدیل شده است. همراه با این تحول، فقها به عنوان حاملان اسلام شیعی اثنی عشری نیز به تدریج به یک سازمان هیروکراتیک تبدیل شدند. در دوره قاجار و به دلیل از بین رفتن شبه مقدس بودن سلطنت، گذار از «سزاروپیزم» به دوگانه گرایی دولت- هیروکراسی رخ داد. اما با روح الله خمینی، نوعی بازگشت به «سزاروپاپیسم» صفویان، این بار در قالب سلطنت تئوکراتیک وجود دارد. بخش سوم کتاب با چهار مقاله به تحولات ساختاری در حاملان شیعه دوازده امامی اختصاص دارد. در حالی که در دوره شکل گیری تشیع دوازده امامی -قرن هشتم و نهم - حاملان تشیع خود ائمه مقدسه کاریزماتیک بودند. در زمان غیبت صغری، مبعوث امام غیبت شدند و در زمان غیبت[کبری] این وظیفه را ابتدا محدثان (محدثین) مانند محمد بن کلینی و ابن بابویه و بعداً متکلمان بر عهده گرفتند. به عنوان مفید و نصیر طوسی و در نهایت به فقها واگذار شده است. مقاله‌های بخش چهارم - بخش پایانی کتاب - حرکت رفت و برگشتی سیاسی-اجتماعی شیعه دوازده امامی بین انقلاب و مشروطه را مورد بحث قرار می‌دهد. اولین انقلاب شیعی تحولی بود که صفویان به وجود آوردند. دوم تغییرات انقلابی بود که در انقلاب اسلامی 1979 ایجاد شد و این تغییرات تأثیر عمیقی بر کلام سیاسی شیعه گذاشت. ارجمند با تمرکز بر انقلاب 1357 استدلال می کند که دگراندیشان روشنفکر غیر روحانی و غیر روحانی مانند مجتهد شبستری، محسن کدیور و عبدالکریم سروش، شالوده نظری ساخته شده توسط خمینی و پیروان انقلابی او را متزلزل می کنند. به جز فصل های 5 و 9، همه فصل های دیگر در جای دیگر به صورت فصل های کتاب یا مقالات مجلات منتشر شده بودند. با این حال، حداقل در یک مورد، به نظر می رسد مقاله اصلی بسیار دقیق تر از مقاله موجود در این کتاب ویرایش شده است. فصل 19 نتیجه می گیرد که «سیاست پیچیده قانون اساسی ایران در دوره رئیس جمهور خاتمی موضوع مقاله دیگری است که هفته گذشته در بوداپست ارائه کردم» (453). در اینجا مشخص نیست که «هفته گذشته» به چه مقاله ای اشاره دارد. با این حال، مقاله اولیه به اندازه کافی روشن بود، «سیاست پیچیده قانون اساسی ایران در دوره رئیس جمهور خاتمی موضوع مقاله دیگری است». علیرغم ادعای ارجمند مبنی بر اینکه اعطای لقب «امام» به آیت اللهی قبل از امام خمینی «در تاریخ شیعیان اثنی عشری که این لقب را منحصر به ائمه اطهار کرده‌اند، کاملاً بی‌سابقه بوده است» (187)، اما کاملاً بی‌سابقه نبود. خود نویسنده گزارش می دهد که حدود یک ربع قرن قبل از خمینی، محمد خالصی توسط پیروانش امام خوانده می شد (374). می توان به این موضوع موسی صدر را که پیش از خمینی از او به عنوان امام یاد می کردند، اضافه کرد. این کتاب همچنین دارای تعدادی غلط املایی، کلمات تکراری و تصادفی خط کشی شده و اشتباهات نگارشی است. جامعه شناسی اسلام شیعی: مقالات گردآوری شده، کتابی است که باید حتما بخوانید و سرشار از بینش هم برای متخصصان و هم برای علاقه مندان به تاریخ اسلام شیعی.
اهمیت آنچه برای ما مهم است: جستارهای فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Harry G. Frankfurt (هری جی. فرانکفورت)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مجلد مجموعه‌ای از سیزده مقاله اساسی درباره اخلاق، اراده آزاد و فلسفه ذهن است. این مقالات به موضوعات محوری مانند آزادی اراده، مسئولیت اخلاقی، مفهوم شخص، ساختار اراده، ماهیت عمل، ساختار خود و نظریه آرمان های شخصی می پردازند. پروفسور فرانکفورت با تمرکز بر ماهیت متمایز آزادی انسان، می‌تواند مشکلات اساسی را در مورد اینکه انسان بودن چیست و در زندگی به چه چیزهایی باید اهمیت دهد، بررسی کند.
مقالاتی انتقادی در شرح آراء ابن‌سینا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter Adamson (پیتر آدامسون)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابن‌سینا از بزرگ‌ترین فیلسوفان اسلامی است که همواره تاثیر او بر روی متفکران قرون وسطی محل بحث بوده است. در این کتاب تاثیر عمیق او بر فیلسوفان یهودی و مسیحی هم‌چنین سنت فلسفی اسلام مورد بحث قرار گرفته است. هم‌چنین مقدمه‌ای مفصل برای فهم تحلیل فلسفی ابن‌سینا نیز در این کتاب تدارک دیده شده است. سهم‌گذاری پژوهشگران برجسته در این کتاب ابعاد گوناگون اندیشه ابن‌سینا از فلسفه تا معرفت‌شناسی و فلسفه دین و هم‌چنین طبیعیات و پزشکی را پوشش می‌دهد. این مجموعه در عین‌حال که هم‌چون یک مقدمه‌ی کلی بر آثار ابن‌سینا به کار می‌آید در نوع خود یکی از پیشروترین کتب درباره این تاثیرگذارترین فیلسوف قرون وسطی است.
کندوکاوى پیرامون عرفان حلقه (ویژه نامه مجله زن روز درباره عرفان حلقه)
نویسنده:
فاطمه نیک بخت
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
فرقه نیوز (مجله زن روز؛ 29مهر1396؛ شماره 2576),
کلیدواژه‌های اصلی :
شماره اول فصلنامه نقد دینی [نشریه نواندیشی دینی خارج از کشور]
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در یادداشت نخست این فصل‌نامه که با سردبیری محمدجواد اکبرین، منتشر می‌شود، آمده است: «سرانجام پس از ماه‌ها پیگیری و همت جمعی از دوستان، دفتر فصل‌نامه نقد دینی باز شد تا از دین، نقد دینی و ضرورت بازسازی اندیشه دینداران بگوید و تازه‌های صاحب‌نظران را در نقاط مختلف جهان، به ویژه در بستر اسلام و ایران، در جامه‌ای تازه گرد آورَد و نخستین نشریه فارسی‌زبانِ این حوزه در خارج از کشور باشد. موضوع پرونده ویژه در نخستین شماره از این فصل‌نامه چیستی و چراییِ نواندیشی دینی است. این موضوع اگرچه مکرر است اما به معنای مصطلح، تکراری نیست. هر چه جهان و انسان تغییر می‌کند پرسش‌هایی خاص و متفاوت از دین در جهان جدید، زاده یا تجدید می‌شود و چیستی و چرایی وجود نحله‌ای از دینداران یا دین پژوهانی که به این مواجهه می‌اندیشند بیشتر خود را نشان می‌دهد. انتشار دفتر نخست این فصل‌نامه، هم‌زمان شده است با فراگیری ویروس و بلا و ابتلای عالم‌گیری که علاوه بر به چالش کشیدن همه وجوه حیات انسان، الهیات را نیز با پرسش‌ها و تنش‌ها و چالش‌هایی تازه روبه‌رو کرده است. صاحب‌نظران بزرگواری که دعوت فصل‌نامه را برای این پرونده پذیرفته‌اند در ۹ مقاله به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند: آیا نواندیشی دینی با «دغدغه ایمانی» در پی دفاع از متون و گزاره‌های دینی به زبان امروز و خرافه‌زدایی از ساحت دین است؟ آیا نواندیشی دینی با «دغدغه آکادمیک و علمی» در پی یک پروژه پژوهشی درباره اجزاء مختلف دین و احیانا تبیین نسبت آن با دنیا و انسان جدید است؟ آیا نواندیشی دینی با «دغدغه روشنفکری» (نه الزاما و انحصارا آکادمیک) به دنبال روشنگری و نوزایی فکری در یک جامعه دینی است و ایجاد تغییرات اجتماعی در جهت آزادی، عدالت و اخلاق را دنبال می‌کند؟ اگر دغدغه نواندیشی دینی ترکیبی از دو یا سه مؤلفه فوق است، کدامیک متغیّر اصلی است؟ آیا پروژه نواندیشی دینی نسبتی با وضعیت جامعه مخاطبش دارد و مثلا ترکیب جمعیت و میزان و درصد مذهبی بودن یا نبودن جامعه تاثیری در این پروژه و کمیت و کیفیت آن نمی‌گذارد؟ و سرانجام با توجه به کارنامه حکومت دینی در ایران و واکنش جامعه به آن، آیا می‌توان برای پروژه نواندیشی دینی در جامعه کنونی ایران هم‌چنان جایگاهی قائل بود؟ در صفحات خارج از این پرونده، سینماگری در آنچه که سینمای دینی خوانده می‌شود تأمل کرده است. مقاله‌ای دیگر به قصه نامکررِ حیات و هویتِ دکتر علی شریعتی پرداخته است که از پیش‌کسوتان بازسازی و تجدید فکر دینی در نیم سده اخیر به شمار می‌آید؛ چنان‌که این شماره نیز در چهل و سومین سالروز درگذشت او منتشر می‌شود. در ادامه، گفتگویی با زنده‌یاد رضا بابایی در باب «حکومت، مشروعیت و عدالت» فرصتی است برای گرامیداشت یاد این نواندیش دینی که بهار جاری در ۵۵سالگی و پس از ماهها ابتلا به سرطان از جمع ما رفت؛ گفتگویی که در زمان حیات او منتشر نشده است. پایان‌بخش فصلنامه نیز معرفی دو کتاب است که سال گذشته توجه علاقمندان به این حوزه را جلب کرده است». این نشریه در پایان هر فصل منتشر می‌شود و در هر شماره، پرونده‌ای را به موضوعی خاص اختصاص می‌دهد. حسن یوسفی اشکوری، مدیر مسئول فصل‌نامه است و در کنار او محمد جواد اکبرین (سردبیر)، رضا علیجانی و حسن فرشتیان هدایت و انتشار آن را بر عهده دارند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 198
متافیزیک تکامل و مقالات دیگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas Whittaker (توماس ویتاکر)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: حقایق تکامل کیهانی و ارگانیک چه نتایجی را در مورد مبدأ و سرنوشت جهان و فرد می طلبد یا اجازه می دهد؟ از سال 1881 تا 1925 توماس ویتاکر، دانشمندی که در آکسفورد تحصیل کرده و به فیلسوف تبدیل شده بود، با این سؤال دست و پنجه نرم می کرد که سعی کرد با تفسیر متافیزیکی علوم به آن پاسخ دهد. اکثر مقالات این جلد ابتدا در Mind و تعداد کمی در مجلات دیگر منتشر شد، در حالی که سه مقاله قبلاً منتشر نشده بود. ویتاکر به طور گسترده در برخی از جسورانه‌ترین تئوری‌های گذشته، از قرون اولیه دوران رایج (از جمله آپولونیوس تیانا و اوریگن)، تا قرون وسطی (از جمله جان اسکاتوس اریگنا و نیکلاس کوزا)، رنسانس (جوردانو) را شامل می‌شود. برونو، شکسپیر) و اوایل دوره مدرن. نظر خود ویتاکر این است که فرضیه و تخیل کمک های مشروعی در جستجوی حقیقت در علم و فلسفه در ترکیبی جدید هستند.