جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پورصالح امیری, سیده ملیحه (دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
تبیین صناعت مغالطه و نقش خیال در آن از منظر فارابی
نویسنده:
زینب برخورداری ، سیده ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جستار حاضر تبیین مغالطه از دیدگاه فارابی و نقش خیال در آن است. موضوع مغالطه, امور عامه؛ مبادی آن, مشهوره مظنون, و یقین توهمی؛ و غرض آن, تخیل باطل بهصورت حق است. أخذ «توهم» بهعنوان غرض مغالطه از مهمترین علل عدم أخذ آن در میان سایر قوای نفسانی؛ و أخذ «محاکی»، و «مشبهه» در غرض از علل تداخل آن با صناعت شعر, و أخذ آن بهعنوان مبادی علوم است. از جمله نقشهای متخیله در معرفت و مغالطه: استعمال تخییلات در راستای اهداف مغالطهکننده, عهدهدار قوای أخذ تشابه و تباین و ضعف در آنها, استعمال تصورات تخییلی خواص امور در عوض معنای اول معرفت خاصی که به ازای دوری آنها از حقیقت امور, امکان رخداد مغالطه وجود دارد, استعمال مجموعه ترکیبی در معنای دوم معرفت خاصی از زمرهی یکی از اقسام علامات محاکاتی, قرار گرفتن در حیز وجودی معرفتی - خیالی, و ملهم مبدأ اشراقی صدرالمتألهین میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت نفس انسانی از دیدگاه فارابی
نویسنده:
سیده ملیحه پورصالح امیری ، زینب برخورداری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حقیقت نفس از مسائل بنیادین مباحث نفسشناسی و مبنای نظریات مختلف هستیشناختی، انسانشناختی، و معرفتشناختی است. افلاطون در بیان حقیقت نفس قائل به ثنویتگرایی طبیعی عقلی میشود که مبتنی بر دیدگاه او در باب نظریه یادآوری و تمثیل غار است. ارسطو با ارائۀ دو تعریف از نفس درصدد ارائۀ حد حقیقی از نفس است که بهنظر میرسد تعریف او خالی از اشکال نباشد. فارابی در توافق با افلاطون در ثنویتگرایی انسان و عدمتوان بشر در وصول به حد حقیقی اشیاء، و برخلاف ارسطو، ارائۀ حد حقیقی ماهیات را در توان انسان وابسته به ماده نمیداند و شناسایی را از طریق خواص و لوازم امور میسر میداند که به ارائۀ تعاریف مختلف از نفس منجر میشود. تعاریف فارابی توجه ویژۀ او را به مبحث سعادت و مبادی، مانند هیئات طبیعی و ارادی در وصول به مرتبت عقل بالفعل، و لوازم آن، مانند آثار عقل عملی قوه ناطقه نشان میدهد. گزینش واژۀ «استکمال» نشانگر جامعیت مباحث فلسفی معطوف به سعادت در تعریف نفس است. فارابی با رویکرد انتقادی به مباحث الجمع پرداخته، و تعاریف کارکردی الجدل و کتابالاخلاق را بهعنوان وظایف نفس ناطقه لحاظ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای ترویج مشهورات از نگاه فارابی و ابنسینا
نویسنده:
سیده ملیحه پورصالح امیری ، مهناز امیرخانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پژوهش حاضر ناظر به نقش محوری مشهورات در ایجاد وحدت و سوق جوامع به سمت سعادت یا شقاوت، به جستوجو در باب اقسام روشهای ترویج مشهورات در آثار فارابی و ابنسینا پرداخته است. علیرغم عدم تصریح فارابی و ابنسینا به روشهای ترویج مشهورات، میتوان بر اساس ملاکی که از تأمل در آثار فارابی مبنی بر ایجاد انگیزه در افراد به سوی انجام افعال به دست آمده است، روشهایی را برای ترویج مشهورات در آثار آنها استنباط کرد. یک قسم از این روشهای ترویج مربوط به حوزه تعلیم میشود که شامل طریق تخیلی و اقناعی است و قسم دیگر مربوط به حوزه تأدیب است که شامل اقاویل اقناعی و انفعالی میشود. اقسام دیگر شامل تخیل و آثار آن، مقاربت با آرای مشهوره دیگر، قوای نفسانی، قانون و شریعت، فرا گرفتن از زمان خردسالی، صناعت خطابه و جدل و عادات میشود. حاصل تأمل در هر یک از این روشهای ترویج مشهورات این است که روشهای ترویج میان این دو فیلسوف مکمل یکدیگر محسوب میشوند و روشهای ترویج مشهورات از لوازم عوامل مشهورات هستند و عکسالعمل اکثر افراد در قبال مشهورات گسترش یافته بهوسیله این روشها، اقبال و در برخی، اکراه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره آراء مشهوره از منظر فارابی و ابنسينا
نویسنده:
مهناز امیرخانی ، سيده مليحه پورصالح اميري
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقاله درباره فارابی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله به روش تحليلي ـ توصيفي درصدد تعیین گسترة مشهورات و دامنة عملکرد آن از دیدگاه فارابی و ابنسینا بهعنوان فیلسوفان بزرگ اسلامی است. فارابی و ابنسینا هر دو به گسترة وسیع مشهورات در سه صنف و به اقسام کمی مشهورات پرداختهاند. تنها تفاوت آنها این است که ابنسینا اسمهای جدیدی برای اقسام مشهورات جعل کرده است. در مبحث تداخل، ابنسینا برخلاف فارابی ـ که تنها به تداخل مشهورات با یقینیات پرداخته است ـ به تداخل آنها با سایر مواد اقیسه اشاره میکند. به نظر میرسد ابنسینا مانند یک شارح نوآور، به شرح و بسط دیدگاه فارابی پرداخته است و بهطور ضمنی به گستردگی حوزة عملکرد و تأثیرگذاری مشهورات در تمام جنبههای علمی و زندگی اجتماعی اشاره میکند. سرانجام، دیدگاه این دو فیلسوف در مورد غایت نهایی مشهورات و صنعت جدل، در راستای وصول به اهدافشان یعنی فلسفه، رسیدن به معرفت خداوند بزرگ و مرتبة شهود و حقالیقین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مشهورات در منطق ابنسینا
نویسنده:
ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مشهورات (معرفت شناسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیدهمبحث آراء مشهوره گریزی است فراتر از حوزهی ماهیاتی که منطق ارسطویی مبتنی بر آن است و حکایت از قوانین هنجاری و کنشها و واکنشهای کردار آدمی به عنوان ماهیات ناطق ارسطویی میکند.در این پایان نامه به مبحث تعریف و ملاک مشهورات به عنوان مهمترین مادهی قوهی عامله پرداخته شده است. همچنین شامل فصول اسباب و عوامل وجودی و معرفتی مشهورات میشود. مشهورات از حیث مقسمنیز مورد توجه قرار میگیرد در توجیه مشهورات از حیث صدق و کذبپذیری که فصلی را به خود اختصاص میدهد میتوان به توجیه صدق و کذبپذیری مشهورات طبق تئوریهای مختلف صدق پرداخت. طرح فطرت در مقام تمییز میان ادراکات انفسی و ادراکات آفاقی یا مواد اصلی دو قوهی نظری و عملی انسان به کار میرود و شک به عنوان ملاک آن اخذ میشود که فصل آخر را دربرمیگیرد.کلمات کلیدی: مشهورات, اسباب مشهورات,مقسم مشهورات, صدق و کذبپذیری, تمییز میان ادراکات انفسی و آفاقی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور تاریخی چیستی مشهورات نزد منطق دانان مسلمان
نویسنده:
مهناز امیرخانی، زینب برخورداری، ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رأی
چکیده :
این پژوهش در صدد بررسی تطور تاریخیِ چیستی مشهورات نزد منطقدانان مسلمان است. حاصل بررسی این است که فارابی و ابنسینا برای مفهوم کالجنس برای مشهورات به رأی ظنی قائل هستند و هر دو در بیان خاصه به نقش غایی مشهورات در حوزۀ عمل اشاره میکنند. منطقدانان بعدی، قضیه را به عنوان مفهوم کالجنس برای مشهورات برگزیدهاند که میتواند نشاندهندۀ تغییر موضع آنان در مفهوم قضیه و دامنۀ آن باشد. منطقدانان قبل از قرن هفتم، تعاریفی مشابه النجاة و الاشارات ارائه کردهاند. منطقدانان قرن هفتم از قید «یحکم» استفاده نمودهاند که چنین رویکردی حاصل مباحث وجوب تصدیق، ملاک و عوامل مشهورات در طرح فطرت محسوب میشود. در این میان، دیدگاه خواجه طوسی و علامه حلی به علت وضع جدید در اقسام و پی بردن به اشتراک لفظی معنای مشهوره از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است. مهمترین رویکردها در تعاریف شارحان الرسالة الشمسیه مشاهده میشود. آنها مهمترین مسائل را از دیدگاه خود در تعریف مشهورات اخذ کردهاند. قطب رازی به اولین واکنش مردمی در قبال این آرا (اعتراف همگانی) اشاره میکند. تفتازانی به تفاوت اعتبار میان یقینیات و مشهورات اهمیت میدهد و سیالکوتی با مطالعۀ شارحان الشمسیه و با سبک جدیدی به بیان نظریۀ خود میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای عوامل مشهورات از دیدگاه فارابی و ابن سینا
نویسنده:
مهناز امیرخانی ، ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت حقیقی
,
مقاله درباره فارابی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این مقاله درصدد جستجوی علل شکلگیری آرایی است که در منطق به نام مشهوره شناخته میشوند. مشهورات از دیدگاه فارابی به عنوان فیلسوف مدنی جهان اسلام و ابنسینا به عنوان یکی از بزرگترین وارثان حکمت مشاء بررسی خواهد شد. در آثار فارابی، هیچگونه تصریحی در باب عوامل مشهورات نشده است؛ لیکن از حاصل تأمل در اقسام و آثار مشهورات و اصناف علم مدنی وی میتوان به عوامل شکلگیری مشهورات پی برد. ابنسینا برخلاف فارابی به صورت منسجم به عوامل مشهورات پرداخته و در مهمترین آنها با فحوای کلام فارابی همرأی است. در مجموع میتوان گفت که هدف مبحث مشهورات فارابی در راستای منشأ شکلگیری این آراء (هدف اجتماعات) وصول به سعادت حقیقی است و در ابنسینا مشهورات به عنوان عامل مؤثر در راستای تغییرات مثبت اجتماعات اخذ میشود. سرانجام فارابی و ابن سینا تحقیق و تفصیل در حوزه حکمت عملی و فلسفه سیاسی را بر عهده مکتب اران و وارثان علمی خود نهادهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ نظریۀ فطرت عقل با انسان معلق در اندیشۀ سینوی
نویسنده:
مهناز امیرخانی ، زهره توازیانی ، ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان معلق
,
انسان معلق در فضا
,
فطرت عقل
,
فطرت عقل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
کاربرد علم حضوری و شهود نزد ابنسینا از اهمیت درخور توجهی برخوردار است؛ به همین دلیل، نظریۀ انسان معلقِ وی نمونۀ بارز کاربرد مقام شهود محسوب میشود. متناظر با این نظریه میتوان از نظریۀ دیگری یاد کرد که به نظریۀ فطرت شهرت دارد. شباهت دو نظریۀ یادشده در این مقام و استفاده از الفاظ مشابه مبنی بر توجه به مقام، فی نفسه نگارندگان را به مقایسۀ تطبیقی میان این دو نظریه برانگیختهاست. نتیجۀ اجمالی این تحقیق، تقدم نظریۀ انسان معلق بر نظریۀ فطرت، آن هم در یک ارتباط طولی، از حیث مبانی و لوازم و ملاکهای این دو نظریه است. در مجموع میتوان گفت که نظریۀ انسان معلق، در اثبات جوهریّت نفس، به حیطۀ نفسشناسی و نظریۀ فطرت، در مقام تمایز میان بدیهیات یقینی با سطح عامه، به حوزۀ معرفتشناسی مربوط میشود. تأمل در ملاک ادراکات نفسی نشان میدهد که ملاک فخر رازی، مبنی بر وسط یا عدم وسط در تشخیص قضایای اوّلی و غیراوّلی، بر ملاک ابنسینا تقدم معرفتی دارد. بدین ترتیب میتوان مبناگروی سختگیرانۀ فخر رازی، علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی، مبنی بر تعیین اولیات به عنوان تنها قسم بدیهی و موجه به خود، را با ارجاع به مقام انفسی و ادراکات مقام نفس و پسانفس مدلل کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدق و کذب پذیری مشهورات
نویسنده:
مهناز امیرخانی,سیده ملیحه پورصالح امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
آراء مشهوره
,
صدق و کذب پذیری مشهورات
,
قسم اخلاقی مشهورات
,
عالم فوق نفسانی
چکیده :
این پژوهش در صدد یافتن موضع ابن سینا در قبال صدق و کذب پذیری مشهورات است و به جست وجوی قسم خاصی از این آراء که قابلیت اتصاف به صدق و کذب را دارا هستند، می پردازد. با توجه به اظهارات ابن سینا مبنی بر ابتنای احکام جدل بر تسلیم و شهرت و عدم اعتبار مقدمات جدلی ومشهورات بر اساس حق و حقیقت و هم چنین تصریحات دیگر او مبنی بر صدق و کذب پذیری مشهورات، این نتیجه حاصل می شود که موضع وی در قبال صدق و کذب پذیری آراء مشهوره لا بشرط است. به نظر می رسد صدق و کذب پذیری در میان اقسام مختلف مشهورات، وصف متعلق به قسم اخلاقی مشهورات است و عالم فوق نفسانی به عنوان نفس الأمر قضایای اخلاقی مشهوره و شریعت به عنوان ملاک و معیار صدق این قضایا محسوب می شود. درغیراین صورت این آراء مانند سایر آراء مشهوره، متغیر و نسبی خواهند بود و بدین ترتیب، خاتمیت پیامبرص و هدف از بعثت او نیز زیر سؤال خواهد رفت. توجیه صدق وکذب مشهورات، بر اساس تئوری های پراگماتیسم و تلائم نیز امکان پذیر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید