جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
نقد و بررسی دیدگاه‌های سیدابوالفضل برقعی در ذیل آیه «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» (قصص/ 5)
نویسنده:
نرگس شکربیگی ، سمیرا مهدی نژاد ، سیدمجید نبوی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
برقعی یکی از قرآنیون افراطی است که به انکار عقاید شیعی پرداخته است. او امامت شیعه را قبول ندارد و مطالبی در رد امامت نگاشته است وی کتابی در رد امام مهدی(ع) با عنوان «بررسی علمی در احادیث مهدی» نوشته است. او در این کتاب وجود امام مهدی(ع) و مسائل پیرامون او از جمله آیات مرتبط با حضرت مهدی(ع) را انکار می‌کند.این اثر در صدد بررسی صحت و سقم آرای سیدابوالفضل برقعی پیرامون آیه(قصص/5) بوده است. روش جمع‌آوری مطالب در این پژوهش کتابخانه‌ای بوده و پردازش به آن‌ها به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته‌است. پس از بررسی‌ها مشخص شد که برقعی با مغالطه در سخنان ابوالفتوح رازی درصدد بی ارتباط دانستن آیه با امام مهدی(ع) است او تنها بنی اسرائیل را مصداق آیه می‌داند درحالیکه امام مهدی(ع) نیز می‌تواند به عنوان مصداق آیه باشد. برقعی مدعی است که شهید مطهری آیه را مرتبط با امام مهدی(ع) نمی‌داند درحالیکه با جست و جو در آثار شهید مطهری می‌توان مطالبی خلاف آنچه برقعی گفته یافت.در نهایت می‌توان گفت که آیه موردنظر بر اساس دیدگاه مفسران شیعه مرتبط با حضرت مهدی(ع) است.
ثمرات فردی-اجتماعی هویت‌دینی با تاکید بر معارف قرآن‌کریم و روایات
نویسنده:
نرگس شکربیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مسائل مهم در مطالعات میان رشته‌ای با موضوعات اسلامی؛ توجه به حیطه وسیع علوم اجتماعی است. چرا که بی شک مفاهیم اسلامی و راهکارهای ارائه شده در این متون می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل مهم مرتبط با زندگی انسان‌ها باشد. یکی از ابعاد مهم و متفاوت مطالعات امروزی در حیطه انسان‌شناسی، توجه به هویت و بخش‌وجودی انسان است. چرا که زندگی شخصی و اجتماعی هر کسی تحت تاثیر هویتش قرار می‌گیرد. هویت‌دینی به عنوان یکی از انواع مهم هویت، نقش بسزائی در شکل‌گی انسان دارد. از سوی دیگر بررسی تغیرات اجتماعی و توسعه یافتن جوامع کنونی، از به وجود آمدن انواع بحران‌های هویتی به ویژه در میان جوانان خبر می‌دهد. لذا پژوهش حاضر با روش توصیفی و رویکرد تحلیلی به بررسی آیات و روایات معصومین(علیه السلام)پرداخته تا مهم‌ترین کارکردها و ثمرات فردی و اجتماعی هویت‌دینی تبیین کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد؛ شخصیت‌سازی، تقویت‌روحیه حمایت‌گری، تاب‌آوری و....از مهم‌ترین‌ثمرات در بعُد فردی و اجتماعی هویت دینی است. چرا که شناخت روش‌های نهادینه ساختن هویت دینی و تبیین ثمرات هویت دینی می‌تواند گامی موثر در جهت رفع این بحران‌ها داشته باشد.
صفحات :
از صفحه 36 تا 66
همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان در قرآن و حدیث
نویسنده:
مرتضی نوشادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهبی شک صلح و امنیت در پرتو همزیستی مسالمت‏آمیز بشریت به ارمغان خواهد آمد.یکی از مهمترین وجوه تشکیل جامعه اسلامی ناب مد نظر خداوند، ایجاد شرایط تشریک مساعی مسلمانان در جامعه اسلامی با پیروان سایر ادیان می باشد. این مهم با شکل گیری پیمان ذمه و نزول آیات مرتبط با حقوق اهل ذمه به صورت شفاف مشخص شده است. همزیستی مسلمانان با پیروان ادیان خود مستلزم برقراری شرایط مبنایی است نظیر ایجاد عدالت و برابری بین مسلمان و غیر مسلمان، آزادی سکونت، رفت و آمد، فعالیت های اقتصادی، آزادی بیان و گفتمان و.. است که می تواند نتایج درخشانی نظیر ایجاد اتحاد و یکپارچگی جامعه و نیز ایجاد امنیت فردی و اجتماعی را موجب گردد. یقینا همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏آمیز نسبت به پیروان دیگر مذاهب می‏باشند، ولی پیروان ادیان با گذشت زمان و در اثر دوری از رهبری اولیای خدا، بتدریج انحرافاتی را پذیرا شده و گاه تحت تأثیر ملل دیگر، منکر زندگی مسالمت‏آمیز با پیروان دیگر مذاهب شده‏اند؛ در این پژوهش ما به بررسیهمزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان در قرآن و حدیث پرداختیم. بر اساس بررسی آیات قران و احادیث نبوی(ص)و معصومین(ع) مشخص شده است که از جمله مبانی همزیستی مسالمت آمیز، حق حیات، کرامت انسانی، آزادی و تساوی انسان‌ها است. که ضمن بحث از مبانی به شبهات وارده نسبت به دیدگاه اسلامی نسبت به مسائلی چون ارتداد و برده‌برداری پاسخ گفته شده است و در قسمت اصول حاکم بر روابط مسلمین وغیر مسلمین، با تمسک به اصولی چون اصل نفی سبیل و همزیستی مسالمت‌آمیز و وفای به عقود و عدالت و احسان و توجه ویژه به حقوق زنان، تلاش شده است که وجود حقوق شهروندی غیر مسلمین در جامعه اسلامی به صورت قانون‌مند ارائه شود تا حربه‌ای در دست معاندین اسلام و نظام اسلامی باقی نماند.کلید واژه: روایات ،قرآن ، مسالمت، غیر مسلمانان، همزیستی در اسلام
خودباوری و خودباختگی در قرآن و حدیث
نویسنده:
فرید تولیده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تحصیل سعادت و دوری از شقاوت و رهایی از ناهنجاری‌های فردی، اعتقادی و اجتماعیبه عنوان آرزوی بسیاری از مردمانبرکسی پوشیده نیست. تبیین این دو مفهوم وابسته به نوع نگرش انسان‌ها به زندگی خویشتن است که موجب پیدایش دو مسئله اساسی تحت عتوان خودباوری و خودباختگی می‌شود. دنیای امروز به موازات پیشرفت تکنولوژی و صنعت و دستیابی به انواع آگاهی‌ها کماکان در دریای آلوده خودباختگی گرفتار است.خلاء آرمانی بشریت امروز که موجب پیدایش این معضل شده است دوری از ایمان و معنویت است. رسیدن به حیات طیبه در گرو خودباوری است. در مقابل، خودباختگی عاملی استبرای سرافکندگی انسان‌ها و جوامع بشری. بسیاری از بحران‌های روحی امروز جوامع به دلیل عدم درک صحیح انسان‌ها از خویشتن خویش به عنوان خلیفه الهی در زمیناست.نظر به ضرورت و اهمیت این مسئله در این رساله که به شیوه توصیفی - تحلیلی و به صورت توصیفی، تحلیلی نگارش یافته ودر پنج فصل تهیه شده است در حد ممکن سعی شده است، پس از بیان کلیات در فصل اول وپس از آشنایی با مفهوم خودباوری و خودباختگی در فصلدوم،با ویژگی‌ها وشاخص‌های بارز آن دو همچون عزت نفس، توکل، و... در فصل سوم پرداخته شود. در فصل چهارم کشف عوامل ایجاد خودباوری مانند خودشناسی، بازگشت به خویشتن و دستیابی به هویت انسانی، وبررسی علل خودباختگی از جمله تحجر و انفعال، تعصب، و... مورد توجه وبررسی قرار گرفته است و در فصل پنجم پیامدهای خودباختگی همچون از دست رفتن‌شان وکرامت انسانی، نگرانی و نومیدی، ارتجاع و...، و احصاء آثارخودباوری از جمله دستیابی به آزادی، مقبولیت اجتماعی، عاقبت به خیری، و بوجود آمدن فضای امیدواری و نشاط در جامعه و عوامل ایجاد این دو پدیده در میان افراد و جامعه با استناد به آیات کلام وحی و روایات ائمه هدی (علیه‌السلام) بعنوان هادیان کاروان بشریتمورد بررسی وکنکاش قرار گرفته است. تبیین وتطبیق موضوعات فوق از نگاه روانشناسی برآموزه‌های قرآنی و حدیثی و معرفی قرآن کریم به عنوان خاستگاه دو مسئله خودباوری و خودباختگی و بررسی مفاهیم همسان آن دو از نتایج این پژوهش خواهد بود.
مصائب، آثار و پیامد آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
نوربخش باسره
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده دنیا سرایى است که موج تیرهاى بلا و اندوه از هر سو در آن مى‌بارد و در واقع مجموعه‌ای است از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها ، آسایش و سختی‌ها ،درشتی‌ها و نرمی‌ها ،پستی‌ها وبلندی‌ها و... البته شاید این تنوع وفراز ونشیب در زندگی برخی افراد کم‌تر و یا بسیار بیش‌تر از دیگران باشد ولی نمی توان کسی را یافت که زندگی او همیشه به یک صورت و یک نواخت باشد. گمان این که زندگى به دور از سختی‌ها و دردسرهاى رنج‌آور فراهم شود، بینشى بیهوده خواهد بود. از آنجا که خداوند حکیم هیچ کاری را عبث انجام نمی‌دهدبا قرار دادن مصائب در مسیر زندگانی بشر ،حقایق و واقعیت‌ها‌یی را بر او آشکار می‌سازد که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است .در این پژوهش با روش استنادی و رویکرد تحلیلی- توصیفی به آثار و پیامد مصیبت‌ها در قرآن و حدیث پرداخته شده و سعی شده است کهابتدا واژه های مصیبت وبلا از لحاظ لغوی و اصطلاحی بررسی شود. سپس فلسفه ابتلاء به مصیبت‌ها وانواع و اقسام آنها در آیات و روایات تحلیل و بیان شود .در ادامه آثار و فوائد مصائب در شکل-گیری زندگی و سرنوشت دنیوی و اخروی انسان ذکر شده است.در نهایت راه‌های مواجه با مصائب و بلا‌ها از منظر قرآن و سخنان ارزشمند معصومین (ع) شرح وتوضیح داده شده است.نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصا ئب و سختی‌ها جزء لاینفک زندگی هر انسانی هستند که با صبر و بردباری باید با آنها مواجه شد و از آنها برای تکامل و پرورش روح و جسم در ابعاد گوناگون بهره جست. امید است کهیافته‌های این تحقیق زمینه‌ی افزایش تحمّل و ظرفیّت مصیبت‌دیدگان را فراهم آورد و تسکینی بر آلام آنها باشد.واژگان کلیدی: مصیبت،بلا،سختی،ابتلاء، فلسفه مصیبت
مبانی نظری عبودیت و بندگی در قرآن و حدیث
نویسنده:
نیلوفر احمدی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهعبودیت بیانگر ارتباط سپاسگزارانه و ستایشگرانه ی انسان با معبود می باشد. هر بنده ی به نحو و طریقی معبود خویش را سپاسگزاراست، این عبادت و سپاسگزاری بشر نسبت به خداوند متعال مقام ها و درجه های گوناگونی دارد که رسیدن به وادی عبودیت والاترین مقام آن می باشد.اما این مقام برای برخی از افراد ناشناخته و برای برخی دست نیافتنی است، لذا شناخت ریشه ی عبودیت امری ضروری است که این پژوهش در این راستا قدم برداشته تا پایه ها و اساس عبودیت را بر اساس آیات و روایات برگزیند و به بررسی آن ها بپردازد که برای دستیابی به این امر عبودیت را در سه حوزه ی خداشناسی، انسان شناسی و جهان شناسی مورد کنکاش قرار می دهد و در نهایت این پژوهش با روش استنادی تحلیلی شناخت مبانی نظری عبودیت را تحقق می بخشد. واژگان کلیدی:عبودیت، بندگی، عبادت، معبود، مبانی نظری
نماد انگاری و واقع انگاری در قرآن کریم
نویسنده:
رحیم پاک مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مسأله زبان قرآن و بررسی نمادین بودن و واقع انگاری در آن یکی از مباحث مهم فلسفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دین است و از دیرزمان مورد بحث پژوهشگران دینی بوده است. شاید، بتوان ادعا کرد که آغاز این بحث به ابتدای شکل‌گیری ادیان باز می‌گردد؛ قرآن برای بیان معانی بیشتر ناگزیر از داشتن مهارت‌هایی است و هر چه از توانایی های ذاتی خود بیشتر سود می‌جوید بیشتر به پیچیدگی‌ها می‌گراید و از مخاطب خود تامل و دقت افزون تری می‌طلبد یکی از استعداد های مزبوراستفاده از نماددر کتاب قرآن می‌باشد و آن عبارتست از هر کلمه یا عبارت یا مفهومی عاری از قرینه که علاوه بر معنای ظاهری هاله ای از معانی نزدیک به هم را نیز القاء می‌کند، به عبارتی دیگر نماد حقایق و معانی پریشان و پراکندهرا به هم پیوند می‌دهد و با فشردن معانی در وجودی واحد،کثرت را در عین وحدت به نمایش می گذارد.
دین شناسی با رویکردی برقرآن و فرهنگ رضوی
نویسنده:
فرزاد حسن پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهاین نوشتار پژوهشی است درباره دین وحقیقت آن از دیدگاه قرآن و فرهنگ رضوی وهدف ازآن بیان کردنچیستی دین و بیان نظرقرآن ودیدگاه کلام آسمانی و روش رضوی در رابطه با مفهوم دین واثبات دین است.دامنه اینتحقیق شامل کلیات ومفهوم دین و اقسام دین و.....انواع رویکرد به دین ،جایگاه دین ، تناسب و تضادها ، رویکرد دینی امام رضا(ع) و امت واحده، شریعت حقانی و نجات از دیدگاه قرآن کریم و امام (ع) دراین رابطه می باشد. دراین تحقیق از منابع اصلی همچون قرآن کریم، نهج البلاغه، و تفاسیر زیادی استفاده شده است. روش تحقیقبراساس نوع وهدف ، بنیادی است زیرا به قصد کشف حقایق بیشترانجام می شود واز لحاظ راهکار، بخشی تاریخی، بخشی توصیفی، و بخشی تحلیلی با استفاده ازمنابع کتابخانه ای می باشد. در این تحقیق درفصل اول به دنبال سوالاتی ازقبیل دین چیست؟ آیا دین صحیح است یا ادیان؟ و سوالات دیگری که در همین راستا پرداخته شده است.در فصل دوم دین و معرفت دینی بیان شده و بعد از بیان مفهوم دین و اقسام آن انواع رویکرد‌های دین ذکرشده است ودر فصل سوم به تقسیم دین پرداخته می‌شود و به جایگاه دین حق در میان ادیان پرداخته می‌شود اما در فصل چهارم بررسی دین وجایگاه و تناسب و تضادها و بحث علمی امام با سایر علمای ادیان و بررسی تحلیلی محاوره ای امام رضا (ع)پرداخته‌ایم اما درفصل پنجم وششم آن ملاک حقانیت و نجات دین از نظر قرآن وکلام امام رضا(ع) بیان نموده‌ایمما حصل این تحقیق اثبات این مطلب است که: تنها دین واحد نزدقرآن کریم اسلام است. واژگان کلیدی: دین، فرهنگ رضوی، ادیان، حقانیت، نجات.
بررسی مظاهر رحمت الهی در قرآن و حدیث
نویسنده:
زنوبه سلامتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از کلمات کلیدی قرآن کریم و از مفاهیم اساسی دین، رحمت الهی می‌باشد که مفسران قرآن از دیدگاه‌های متفاوتی به بررسی آن پرداخته‌اند. هدف این پژوهش بررسی مظاهر رحمت الهی در قرآن و احادیث می‌باشد. رحمت الهی از جمله صفات خداوند متعال است، که ممکن است در معرض فراموشی قرار گیرد، به همین خاطر تذکر این حقیقت امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. خداوند از انسان‌ها می‌خواهد علاوه بر سعی و تلاش در دنیا، رحمت‌ را از خداوند درخواست کنند. شفاعت هم از جمله جلوه‌های مظاهر رحمت الهی است، همچنین غفران و پذیرش توبه و احسان، لطفی است که خداوند به انسان‌ها ارزانی می‌دارد. حسن ظن به خدا و باور صحیح داشتن به خداوند که موجب خوف و رجای واقعی به خداوند می‌شود، پیامبر، امامان، مومنان، تبدیل شدن آتش به گلستان برای ابراهیم، ابتلا و آزمایش، عزت، نعمت‌های گوناگون و... از جمله مصادیق رحمت الهی است. رحمت الهی در دنیا و قیامت بسیار گسترده است. خداوند رحمان است و رحیم است و ابواب رحمت خویش را به طرق گوناگون بر بندگانش می‌گشاید، از جمله این عوامل عفو، ذکر و دعا، جهاد، توفیق، خشوع و خضوع در برابر پیامبر، تقوا، صبر، خوف‌ و رجا‌، اصلاح بین برادران، رعایت تقوا، صداقت، قانون‌مداری، عدالت ورزی، شهادت، استغفار و غیره… می‌باشد. در باب آثار رحمت الهی در زندگی فردی و اجتماعی، خدای رحمان و رحیم، انسان را برای فهم و درک مهر ورزیدن و محبت کردن به دیگران، مستعد کرده است. همچنین سختی‌های جامعه از رحمت خداوند است تا مردم از دام شیطان رهایی پیدا کنند و راه سعادت را در پیش بگیرند. بنابراین از نظر قرآن، همه هستی و آفرینش آن از جلوه‌های رحمت الهی میباشد. اگر انسان با بینش وسیع خود بنگرد ومظاهر رحمت الهی را با دیده ی حقیقت بین خود ببیند، مسلماً ایمان خود را به خداوند تحکیم میکند و خود را در همه حال مشمول رحمت الهی می بیند واز رحمت خداوند که همیشه در حال زایش است به او افاضه می گردد. چنین انسانی میتواند با سپاسگزاری از خداوند بر تداوم این لطف ورحمت نسبت به خود بیافزاید. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش به روش کتابخانه‌ای انجام گرفته، سپس به مطالعه و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و در نهایت به تفکیک و گزینش مهمترین و بارزترین مطالب پرداخته‌ایم.کلمات کلیدی: رحمت، مظاهر رحمت، قرآن، احادیث.
سازش در قرآن وحدیث
نویسنده:
میترا قیطاسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهپژوهش حاضر با عنوان بررسی سازش در قرآن وحدیث می باشدکه به روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی تدوین گردیده است. سازش متعارف در قرائت‌های نوین آن که صلح را امر طبیعی زندگی بشر تعریف می‌کند و محدود به تعریف سازش در برابر جنگ نیست، با اتخاذ رویکرد سازش مثبت، به قرائت موجود در آیات و روایات از این مفهوم نزدیک است، چرا که با استناد به آیات و روایات، ارزشمندی و اصالت سازش، ریشه دار بودن سازش و فراگیر وهمه جانبه بودن سازش را از شاخص‌های سازش تلقی می‌شود و آثار اجتماعی مترتب بر سازش همچون تأمین و حفظ امنیت، دعوت و هدایت انسان‌ها به دین حق و جلب رحمت الهی، دوستی بین مومنان می باشد و همچنین اصلاح نفس، برکات و آثار دنیوی و اخروی را از آثار فردی سازش به شمار می‌آید. از سوی دیگر مومنان را برادر یکدیگر معرفی می‌کند و نعمت برادری و اخوت را به یاد آنان می‌آورد و نیز با تاکید بر علل سازش نظیر مدارا، آشتى و همزیستی مسالمت آمیز به ارائه راه‌های رفتاری و زیربنایی در راه بسط سازش می پردازد. از آنچه گذشت بدست می‌آید که در این پژوهش به بیان ویژگی‌ها و اهداف و دلایل سازش بر اساس آیات و روایات پرداختیم تا جواب قاطعی به همه کسانی که اسلام را دین شمشیر و خون‌ریزی توصیف می‌کنند تا در سایه آن به مقاصد دنیایی و پوچ خود برسند، داده باشیم.کلمات کلیدی: سازش، صلح، سلم.
  • تعداد رکورد ها : 18