جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
تفکر فلسفی در تبیینی ساده (۱)
مدرس:
حامد درودیان
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
کلیدواژه‌های اصلی :
درسگفتار حکمت اسلامی – ترجمه و تفسیر قرآن کریم
مدرس:
حامد درودیان
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
تقسیم بندی سنت فلسفی در ایران
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
هستی شناسی کانت از منظر فلاسفه مسلمان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
حکمت اسلامی – ترجمه و تفسیر قرآن کریم (27) (صوتی)[حامد درودیان]
سخنران:
حامد درودیان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
کلیدواژه‌های اصلی :
آشنایی با نظریه های علوم اجتماعی (1): نظریه انتقادی و پراگماتیسم
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
نظریه انتقادی به سنت فکری-ای اشاره دارد که برای مفهوم نقد تقدمی معرفت شناختی قائل است. این نظریه پردازان معتقدند پژوهش اجتماعی نباید صرفاً معطوف به توصیف یا تبیین امور باشد. اهداف دیگری هم شایسته توجه هستند مانند نقد یک وضعیت که ممکن است به نابرابری ها و بی عدالتی ها اشاره داشته باشد، یا اینکه ممکن است معیاری هنجاری به ما عرضه کند که باید به سمت آن حرکت کنیم یا برای آن تلاش کنیم. آنها معتقدند پژوهش در باب ایدئولوژی که زیربنای یک پژوهش اجتماعی است بایسته و ضروری است. آنها با این تلقی که پژوهش ها باید یا می تواند رها از ارزش ها باشند مخالف اند. پژوهش همیشه خواسته یا ناخواسته ارزش های مشخصی را فرض می گیرد و آن را تقویت می کند. نظریه پردازان اجتماعی بیش از همه با کسانی در ستیزند که پژوهش اجتماعی را غالباً برای مقاصد محافظه کارانه به کار می گیرند، یعنی برای شناسائی عیب و ایرادهای نظام اجتماعی یا مشکلات آن. در کار نظریه پردازان انتقادی فلسفه با پژوهش تجربی در خصوص موضوعات مختلف از خانواده تا اقتصاد سیاسی ترکیب می شود. در فلسفه علوم اجتماعی سنتی کمتر به نظریه انتقادی توجه می شده است. چون پژوهش های اجتماعی معمولاً تلاشی وصفی و تبیینی تلقی می شد نه مبنائی برای نقد. تمرکز بر این بود که پژوهش علمی شود و از این رو نظریه انتقادی انحراف از مسیر علمی محسوب می شد، چون نوشتار نظریه پردازان انتقادی نفوذناپذیر و پیچیده بود و مکتب تحلیلی غالب به خاطر دقت و وضوحش دست بالا را داشت. از منظر پراگماتیستی مکتب فرانکفورت (نسل اول) کمک کرد تا از برداشت محدودی که از علوم اجتماعی وجود داشت گذر شود. برداشتی که علوم اجتماعی را صرفن تمهیدی توصیفی و تبیینی می دانست. دوم کار هابرماس (نسل دوم) که با اخذ از بینش های پراگماتیستی توانست علی رغم هشدار فرانکفورتی ها به خطرات روشنگری و معرفت شناسی پوزیتیویستی دیدگاه متعادل تری اخذ کند. تقریری از فصل پنجم کتاب “فلسفه علوم اجتماعی به سوی پرگماتیزم”؛ نوشتۀ پاتریک برت
«عدالت به مثابه انصاف»
سخنران:
حامد درودیان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
مروری بر کتاب «عدالت به مثابه انصاف»
سخنران:
حامد درودیان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
سنت شکاکیت و شکاکیت نوین
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
هستی: وجود و موجود
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
  • تعداد رکورد ها : 11