جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فربهی, احمد (دانشآموخته دکتری علوم قرآن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ از اساتید سطوح عالی فلسفه در حوزه علمیه قم), 1353ش. اهواز، خوزستان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
روش شناسی پاسخ به شبهات کلامی در مناظرات امام صادق و امام رضا (علیهماالسلام)
نویسنده:
مجتبی جرجر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
مقدمه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
تجربه
,
علوم انسانی
,
مناظره
,
امام علی بن موسی الرضا
,
وجدان
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
جدل
,
شبهات کلامی
,
جعفر بن محمد، امام ششم
چکیده :
مجموعه حاضر حاصل جدال و مناظرات زیبائی است که از امام صادق و امام رضا علیهمالسلام به جا مانده است. وروشهای دقیق و منظم آنها را جمعآوری کرده است. در این مجموعه علاوه برمفهوم شناسی روش ها و زمینه ها وتاثیرات مناظرات به بیان روش های مناظراتی برهانی، جدلی، تجربی و وجدانی پرداخته که در هر روش به شیوههای مختلفی به بحث و گفتگو پرداخته اند مثلاً در روش برهانی به بررسی شیوههایی همچون برهانهای اثباتی ،سلبی ، توصیفی ، معقولیّت و نقلی که به بیان ماهیت برهانی این مناظرات پرداخته شده و در روش جدلی به بررسی شیوههای جدلی مانند نقلی، نقدی، پرسش محور، تقیهای و تشبیه و تمثیل و افشای حقائق که به بیان شیوه های مجادله احسن پرداخته اند.ودر روشی تجربی نیزبه بررسیشیوههای مانند تجربه محسوس، تشبیه معقول به محسوس و در روش وجدانی به بررسی شیوههای وجدانی ادراکی و فطری و خیالی و ذهنی پرداخته شده است. درتمامی روش های مناظراتیاین دوامام به خوبی احاطه علمی وتسلط آنها برتمامی علوم زمان وراه های تبلییغی صحیح وشیوه های درست پاسخ گویی دیده می شود ومیابیم که مناظرات آنها بادیگران با دو هدف: اول اسکات خصم ودوم آموزش علوم خود وشیوه های درست تبلغ دین به یاران خود صورت می گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چيستي «تفسير فلسفي» و ارزيابي تلقّيهاي ناصواب از آن
نویسنده:
احمد فربهي، محمدباقر سعيدي روشن ، علياكبر بابايي ، حميد آريان
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«تفسير فلسفي»، تعبير مستحدثي است که فارغ از صحت و سقم اين ترکيب، گاه بهمعناي «تحميل باورهاي فلسفي بر قرآن» و گاه بهمعناي «کاربرد معلومات فلسفي در فهم و تفسير قرآن» و گاه بهمعناي «تفسير موضوعي آيات فلسفي» و امثال آن بهکار ميرود. اين مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي و در بخشهايي به روش «تاريخي ـ تطبيقي» تلقيهاي گوناگون از عنوان «تفسير فلسفي» را بررسي و نيز منطق بهکارگيري آنها در مقام تفسير آيات قرآني را به اجمال ارزيابي کرده است. حاصل پژوهش نشان ميدهد: تعبير «تفسير فلسفي» مسامحي بوده و تلقي آن بهعنوان گونه يا روشي تفسيري موجه نيست. در ميان انديشمندان مسلمان، صدرالمتألهين با اصرار بر «ظاهرگرايي طريقي»، ظاهر را به کمک معلومات فلسفي، طريقي به سوي کشف حقايق قرآني قرار داد و بدينسان، هم بر ضرورت کاربرد معلومات فلسفي تأکيد کرد و هم با تحفظ بر ظواهر قرآن، گرايش به تحميل آراء فلسفي بر آيات را نفي نمود. او به تفسير موضوعي آيات فلسفي غناي جديدي بخشيد و معلومات فلسفي را قرينهاي براي فهم مقصود و مراد برخي آيات قرآني قرار داد. علامه طباطبائي در تفسير «الميزان» در جهت روشمند کردن آن کوشيد. ايشان معلومات فلسفي را طريقي به سوي فهم لايههاي معارف قرآني ميدانست و بر ضرورت بهرهمندي از معلومات فلسفي در کشف دلالتها و فهم معناي مراد برخي آيات، بدون تحميل و ضميمه کردن تأکيد داشت. حکماي مفسر از معلومات فلسفي در جهت يافتن موضوعات فلسفي در آيات و انسجامبخشي به آنها و نيز بهعنوان «قرينه صارفه» در کشف تحليل منطقي مضامين قرآني و استنباط لايههاي معنايي برخي آيات و کشف استلزامات معنايي تعدادي از آيات استفاده کردهاند. نيز لزوم پرهيز از تحميلِ آراء فلسفي بر آيات قرآني و بهرهمندي از حقايق وحياني در تنقيح و تکميل انديشهورزيهاي فلسفي از دستاوردهاي جانبي اين پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش رشد خیال در رشد تفکر فلسفی کودکان بر اساس نظر ملاصدرا
نویسنده:
مصطفی زارعی ، علی ستاری ، احمد فربهی ، مهدی منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
رشد قوه خیال در تعالی تفکر فلسفی، نقش موثری دارد.بدین بیان که بر اساس مبانی و نظام معرفت شناختی صدرایی، نبود قوه خیال مساوی با عدم شناخت است. قوه خیال گرچه همه نفس انسانی نیست اما خود واسطه در سیر نزول ـ صورت دهی به معانی عقلی ـ و صعود ـ بستر سازی صورتهای مثالی جهت پیدایش معانی عقلی ـ است. این قاعده از قوه ادراکی کودکان نیز مستثنی نیست. در این پژوهش ابتدا تفکر فلسفی را اعم از تفکر در کلیات هستی دانسته ایم تا با حفظ روش عقلی، شاخههای زیربنایی مرتبط در رشد تفکر را نیز داخل در تعریف کنیم. سپس خیالِ مورد نظر صدرالمتألهین را بهعنوان خازن صور و اعانهای که در ادراک دارد، تبیین نمودهایم و نتیجه گرفتهایم که خیال میتواند هم رشد داشته باشد ـ چراکه ملکهای نفسانی است و لذتجو و مؤثر در صدور فعل است ـ و هم این رشد میتواند در تعالی تفکر فلسفی کودکان، در بخشهای ادراکی و عملی و تناسب مجموعی قوا در اثر تطهیر قلب مؤثر افتد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار منطق جوهر النضيد
مدرس:
احمد فربهی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
منطق قدیم
,
جوهر النضید (منطق)
,
درسگفتار / سخنرانی حوزوی
,
درسگفتار / سخنرانی منطق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی نظری مدیریت جهادی با استفاده از سخنان امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه
نویسنده:
داود خزائی؛ علی اکبر افجه ای؛ وحید خاشعی؛ احمد فربهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مزاجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«مدیریت جهادی» ازجمله مفاهیم نوظهوری است که میتواند بُعد سازمان و مدیریت در الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را در حد مطلوبی توضیح دهد. نقطه ثقل این مفهوم کار و تلاش حکیمانه است که با نوعی مجاهدت الهی همراه شده است و باعث میشود نتیجتاً حرکت پرتلاشتر و سریعتری دررسیدن به اهداف صورت گیرد. ازآنجاکه مفهوم جهاد یک پدیده برآمده از ایدئولوژی دینی است، یک راهکار مناسب در این زمینه علمی، بررسی الگوی مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع) است که بهعنوان شخصی معصوم در حدود پنج سال مدیریت جامعه را برعهده داشتهاند. این پژوهش در پی دستیابی به این الگو از روشی معتبر بوده است. روش بهکار گرفته شده در این تحقیق، «مطالعه موردی» از طریق «تحلیل مضمون» تمامی عبارات کتاب نهجالبلاغه و سپس ساخت الگوی نهایی از نتایج بهدستآمده در مرحله تحلیل مضمون است. در این پژوهش پس از کدگذاری 5255 عبارت کتاب نهجالبلاغه به کمک نرمافزارِ تحلیل متنِ مکس کیودا نسخه 12 و شکلدهی قالب مضامین در سه بُعد اصلی «محیط امیرالمومنین(ع)»، «ویژگیهای شخصی امیرالمومنین(ع)» و «نظام مدیریت جهادی امیرالمومنین(ع)»، الگوی مدیریت جهادی آن حضرت شامل ابعاد نگرشی، انگیزشی، رویکردی و رفتاری-عملکردی، که خود دربردارنده 25 مؤلفه و 28 شاخص هستند بهدست آمد. همچنین 15 مؤلفه از الزامات بهکارگیری مدیریت جهادی و شرایط آن و شش مؤلفه از نتایج و دستاوردهای مدیریت جهادی از تحلیل مضمون نهجالبلاغه استخراجشده و ابعاد اصلی الگوی نهایی را تکمیل نموده است. ویژگی این الگو آن است که میتواند سنجهای برای ارزیابی مدلهای مدیریت جهادی نسبت به الگوی مدیریت جهادی یک فرد معصوم در مکتب مدیریت اسلامی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید ذات در آثار علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
احمد فربهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
---
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید ذات در آثار علامه طباطبائی
نویسنده:
احمدفربهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
توحید ذات در نزد مرحوم علامه طباطبایی(ره) به معنای آن است که همه اشیاء قائم الذات به یک حقیقت اند و آن یک حقیقت تنها ذات مستقل است و بقیه شؤون اویند و این صحیح ترین معنا از معانی مختلف وحدت شخصی وجود است که مورد پذیرش مرحوم علامه نیز می باشد. و آن، ازلیت وجود واجب تعالی و ضرورت ازلی داشتن آن حقیقت است که موجب اطلاق از همه قیود می باشد. با اطلاق آن ذات اقدس، همه ممکنات به طور کلی از وجودات مستقلی که ربط به حضرت احدیت دارند منسلخ گشته و جز مظهر و ظهور حقیقت وجود چیزی برای آنان باقی نمی ماند. ازلیت واجب تعالی و رجوع معالیل به شؤونات، تصور جدیدی را از رابطه علیت و همچنین تشکیک وجود به ما می دهد زیرا در صورت ازلیت و اطلاق ذات، دیگر در وجود، دومی یافت نمی شود تا بین ذات اقدس و آن وجود، رابطه علیت برقرار باشد و وجودات کثیر حقیقی، واقعیتی نخواهد داشت تا بین این کثرات رابطه تشکیکی باشد. البته بین تعینات آن ذات، مراتب تشکیکی برقرار خواهد بود زیرا تعینات، در اطلاق و تقیید نسبی، با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام از تعینات که از تقید بیشتری برخوردار باشد متأخر و مأخوذ از تعینی است که از تقیید کمتری برخوردار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید