جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
 بررسی نقش قیام امام حسین ( ع) در عزت و افتخار حسینی
نویسنده:
عزت حسین زاده مقدم تیتکانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
این نوشته تحت عنوان پرتوهای آفتاب عزت، به بررسی نقش قیام امام حسین ( علیه السلام) در عزت و افتخار حسینی می پردازد ولی قبل از آن می گوید که قیام عاشورا، روح انقلابی مردم را بیدار کرد و به آنان آموخت که زندگی با ذلت ننگ است و مرگ با عزت سعادت. نقش عزت آفرینی به قیامی داده شده که رهبر آن وارث بزرگترین میراث معنوی انبیاء، یعنی عزت می باشد و او به خاطر فساد حکومت یزید و حفظ اسلام، قیام کرد و در این امر هدفی جز احیاء اسلام و سنت جدش و امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح طلبی نداشت و این اهداف تنها در سایه تشکیل حکومت اسلامی تحقق می یافت، پس به فرموده امام خمینی ( رحمه الله علیه) تشکیل حکومت اسلامی نیز جزء اهداف فرزند علی بود. قیام کربلا ویژگی های خاصی داشت که باعث امتیاز آن بر سایر قیام ها شده بود. از جمله آن که جنگ از اول طلوع آفتاب آغاز شد، پیر و جوان و کودک در آن شرکت داشتند، اسراء بر جنازه شهدا عبور داده شدند، سر امام را از میدان جنگ خارج کردند و بسیاری از ویژگی های دیگر که یزیدیان در آن از هر جهت قوانین جهاد را زیر پا گذاشتند، اما سرور آزادگان نیز از هر فرصتی برای حفظ عزت مسلمین می کوشید. از این رو در جلسه ای که معاویه برای بیعت با یزید تشکیل داد امام یزید را هوسران، سگ باز و فاسق و کبوتر باز معرفی کرد و حاضر به پذیرفتن ذلت نشد، بلکه با مرگ خود و یارانش بالاترین عزت را آفرید و این نیست مگر جلوه ای از عزت الهی که خداوند از باب رحمتش به او ارزانی کرده بود. سرور آزادگان عزت عاشورایی را به وارثان خود بخشید که از جمله آنها مقام معظم رهبری است، ایشان سال 1381 را سال عزت و افتخار حسینی نامید و با این اقدام مردم را بیدار کرد و اوضاع حاکم بر جهان امروز را یادآوری کرد. اول آن حادثه 11 سپتامبر و تهدید آمریکا مبنی بر حمله نظامی به ایران ، حاکی از آن است که کشور ما نیاز به تقویت عزت مداری دارد، دیگر آن که وابستگی به غرب، اسلام و هویت دینی مسلمین را به دست فراموشی سپرده و این نام گذاری به منظور شناخت هویت اعتقادی سید الشهدا است و نهایت آنکه جامعه ما به خاطر تهاجم فرهنگی نیاز به اصلاحات دارد. یکی دیگر از مباحث این نوشته عزت آفرینی زنان در روز عاشورا و بعد از آن است، آنان رسولان عاشورا و مبلغان اسلام بودند و فرهنگ عزاداری را احیا کردند و با خطبه های آتشین خود به رسوایی امویان پرداختند، حضرت زینب ( سلام الله علیها) با پرستاری از امام سجاد ( علیه السلام) وارث امامت را از گزند دشمن حفظ کرد. آخرین مبحث از این نوشته تعدادی از قیام هایی را که در بلند مدت دنباله رو قیام عاشورا بوده اند را معرفی کرده و تأثیرات قیام عاشورا بر آن ها را بیان می کند. اولین آن ها انقلاب اسلامی ایران است. رهبر این قیام، با سردادان شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا به همه ثابت کرد که انقلاب ایران جدای از کربلا و اهداف سید الشهداء نیست. در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان و شهداء ثابت کردند که جهاد آنان عاشورایی دیگر است و آنان مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می دهند. تا زمانی که اسلام پا برجاست یزیدیان زنده اند و عاشوراییان نیز باید بیدار باشند حادثه عاشورای حرم این نکته را ثابت کرد. در حال حاضر مردم فلسطین و عراق شاهد تکرار عاشورا هستند و با در پیش گرفتن عملیات شهادت طلبانه، عزت حسینی را زنده نگه داشته اند و عزت و افتخار نهایی با ظهور امام زمان ( عجل الله ) نثار تمامی کسانی خواهد شد که در برابر باطل ایستاده اند و پرچم افتخار حسینی را پابرجا نگه داشتند. هدف، آگاهی نسل جوان از فلسفه برگزاری عزاداری حسینی است و تمسک به شعار ذلت ناپذیری اوست و راه نجات قیام های عصر حاضر رفتن به راه و روش سرور آزادگان است. نوع منابع استفاده شده شامل کتاب، هفته نامه ها و سایت اینترنت است. نتیجه آن که ، امکان تکرار عاشورا در ایران و هر نقطه شیعی وجود دارد و تأسی به امام حسین ( علیه السلام) رمز سعادت اخروی است. کلید واژه ها: قیام، عزت، فخر و افتخار، افتخار، ذلت، اصلاح، احیاگری، معروف و منکر، انتفاضه، مفتضح، حضیض
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ام لیلا عبدالرحمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این مختصر تحقیق در مورد حجاب و نظر اسلام و قرآن و آیات و روایات در مورد حجاب می باشد که در این تحقیق بر آن شدیم تا بررسی کنیم این حجاب در لغت به معنای مانع پرده، و پوشش آمده ولی حجاب اصلی آن حجابی است که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد، حجاب مفهوم جدید است قبلا علما با واژه ستر بیان می کردند و منظور این بود که زن در مباشرت و معاشرت با مردان پوشش اسلامی خود را به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام حفظ و رعایت نماید. در مورد تاریخچه گفته قبل از اسلام هم حجاب بود منظور از زمان حضرت آدم و حوا که خودشان با برگ های درخت خرما و علف پوشانیدن و این پوشش به خاطر پیدا شدن عورت اعضایی که باید پوشیده باشند و آدم و حوا از برهنه شدن آن شرم داشتند پس خودشان را با برگ درخت خرما و علف ها پوشاندن و منحصر به بعد از ظهور اسلام نیست. حدود پوشش برای مردان فقط عورت از ناف تا زانو پوشاندن بقیه اعضا واجب نیست ولی به قول اکثر علما تمام اعضا بدن زن تهیج آور است پس عورت است و باید پوشیده شود به جز صورت و دو دست در قسمت فلسفه حجاب به جنبه های مختلف جون جنبه روانی پیوند خانواده که هر رعایت حجاب و مراعات نگاه از طرف زن و مرد صورت گیرد استحکام خانواده پایدارتر می شود و هرچه ضعیف شود بنیان خانواده هم ضعیف و سست می شود. و همین طور رعایت حجاب آرامش و آسایش زن را فراهم می کند و حرمت و احترامش را بالا می برد. در فصل بعدی حجای از نظر قرآن و اسلام مورد بررسی واقع شد حجاب از ضروریات و احکام شرعی اسلام است و رعایت ان بخصوص برای بانوان جزء واجبات است و ترک آن از محرمات و موجبات عقاب می شود چنان که رسول اکرم در معراج دیدند که زنانی را از موی سر آویزان و مخلد در آتش نموده اند و مار و عقرب به آن آویزان است علت را پرسید گفتند اینان در دنیا رعایت حجاب از نامحرم و اجنبی را نمی کردند، الگوی کامل یک زن مسلمان حضرت زهرا(س) می باشد که با زندگی خودشان درس های لازم برای سعادت دنیا و آخرت به ویژه برای بانوان بیان فرموده اند چند نمونه در این تحقیق آورده شد. در فصل پنجم حجاب از نظر بزرگان انقلاب بیان شده چون نظر امام خمینی(ره) به زنان سفارش کرده همان طور که اوایل انقلاب با ایثار ازخودگذشتگی انقلاب را به پیروزی رساندن حال هم آن را حفظ نمایند و همین طور بیاناتی از مقام معظم رهبری آورده شد. و در فصل آخر این مجموعه از آثار بدحجابی و علل آن که آثار آن مثل سقوط کردن شخصیت زن زیرا خود مردان هم از رابطه برقرار کردن با زنان بی بندو بار به صورت قلبی متنفر ولی به عنوان مضحکه و ملعبه به بازی می گیرند ولی قلبا و دائما دوستش ندارند، و زن بدحجاب هم باعث تزلزل در زندگی و خانواده خودش و موجب متزلزل شدن زندگی های دیگران می شود به این صورت که ممکن است جوانی که قبلا به زندگی وابسته بود با دیدن یک زن بدحجاب و بی بند لحظه ای دچار لغزش و خطا شد و یک عمر بدبختی و عواقب بد آن در زندگی شاید شیرین خودش قبل از دیدن این بی بند و باری را تحمل کند. پس با این حساب زن اگر حجابش را رعایت کند هم موجب محکم شدن پایه های زندگی می شود و هم زندگی دیگران را به خطر نمی اندازد و مرد و زن اگر رعایت حجاب و حریم نظر را داشته باشند می توانند در نهایت صحت و سلامت روحی روانی در جامعه به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی بپردازند و در آخر به شبهات چون دست و پاگیری حجاب و حجاب باعث عقب ماندن و مانع فعالیت اجتماعی و اقتصادی او می شود ما با دلیل این نظر را رد کرده ایم.
صله ی رحم در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
کبری خوش آبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خویشاوندان، ارتباط خونی با هم دارند، شاخ و برگ های یک درختند و گل های یک بوستان، پس ارتباط شان هم طبیعی است، سنت صله رحم از نیکوترین برنامه های دینی درحیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگی های امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسان ها گرفته است، ولی حفظ ارزش های دینی و سنت های سودمند و ریشه دار دینی، ازعوامل تحکیم رابطه ها درخانواده هاست. ارحام وخویشان هم دارای حقوقی هستند که باید آنها را رعایت کرد انسان ها نباید از اجتماع گریزان باشند و گوشه نشینی را برگزینند چرا که مضرات آن زیاد است. اهمیت صله رحم درآیات و روایات به فراوانی بیان شده است و تا زمانی که آیات و روایات مربوط به آنها مطالعه نشود نمی توان پی به اهمیت این نیست اجتماعی برد. صله ارحام انواعی دارد که شامل 1- صله ارحام نسبی 2- صله ارحام سببی 3- صله ارحام معنوی می باشد که نوع اول از طریق رابطه خونی باعث ایجاد رابطه می گردد نوع دوم از طریق ازدواج باعث ایجاد می شود ونوع سوم که منظور پدران معنوی که سرآمد آنها پیامبراکرم ? وحضرت علی ? می باشند. چگونگی ومراتب صله در بین اقوام متفاوت است و متناسب با زمان و مکان و موقعیت اقوام می باشد و مراتب آن هم شامل الف:دید و بازدید ب:مهمانی دادن ج:کمک مالی د:کمک فکری و عاطفی می باشد. صله رحم مختص به اقوام باتقوا وبا ایمان نیست بلکه شامل ارحام غیر مسلمان هم هست چراکه از این طریق موجب هدایت آنها هم می شود. هر عمل نیک و بدی هم دراین دنیا وهم در جهان آخرت دارای اثراتی است وصله رحم و ترک « ن هم از اموری است که از این قاعده مستثنی نمی باشد. هدف از انجام این تحقیق آشنایی با اهمیت صله رحم در آیات و روایات و سرزنش کردن ترک صله رحم؛ آگاهی دادن دیگران درجهت بهتر انجام دادن صله ارحام ؛ داشتن صله رحم ساده و بدور از تکلف و رنج و سختی ؛ آشنایی خوانندگان محترم با راه های ایجاد و تقویت صله رحم . این تحقیق از چهار فصل تشکیل شده است : فصل اول در رابطه با صله رحم و اهمیت آن می باشد که به بررسی صله رحم در آیات و روایات پرداخته است. فصل دوم در مورد آثار صله رحم در دنیا و آخرت می باشد. و فصل سوم در رابطه با قطع رحم و آثار سود آن در دنیا و آخرت بحث و بررسی می کند. و در فصل چهارم که به راههای ایجاد و تقویت صله رحم پرداخته و موانع و آفات صله رحم را شناسایی می کند و راه چاره ای متناسب با آن ارائه می دهد. نوع منابع استفاده شده از قرآن و کتابهای روایی همچون بحارالانوار ، نهج البلاغه ، مستدرک الوسائل و از کتابهای اخلاقی همچون نقطه های آغاز در اخلاق عملی ، ره توشه راهیان نور اخلاق برای همه و ... می باشد. از این تحقیق نتیجه می گیریم که صله رحم یکی از نشانه های اخلاق اسلامی و از علائم حسن سلوک و خوش رفتاری با مردم می باشد که رسیدگی به حال خویشاوندان باعث ایجاد و محبت و دوستی میان آنها می شود که در کنار آن قطع رابطه فامیلی بدون دلیل زشت و نارواست و مورد غضب خداوند متعال می باشد.
امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
زکیّه فاطمی سالانقوچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
انسان ممکن است گاهی مرتکب خطا و اشتباه شود ، به طوری که در بعضی موارد خود او هم متوجه نباشد لذا در یک جامعه افراد باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند و در جایی که لازم است تذکر بدهند و او را متوجه اشتباهی بکنند و در مواردی هم فرد را تشویق به انجام کار خوب بکند . بنابراین در هر جامعه ، برای حفظ آن ، از فساد و انحراف و سقوط ، نظارت عمومی و در بعضی موارد نظارت گروهی خاص به عنوان نماینده ی « ولی فقیه» لازم است ، تا برآن چه بر جامعه می گذرد ، نظارت کنندو جامعه و فرد را از « رفتن به سوی فساد و انحرافات» حفظ نمایند. اسلام هم برای این که مردم را وظیفه شناس تربیت کند ، راه های چندی در پیش پای آنها قرار داده است که یکی از آنها ، اجرای احکام و قوانین فردی و اجتماعی است که همان امر به معروف و نهی از منکر نامیده می شود . چون اگر در جامعه ای این دو فریضه ی الهی اعمال نشود دشمن از طرق مختلف به داخل آن جامعه رسوخ می کند و ضربه های مهلکی را به پیکر اجتماع وارد می سازد لذا جهت حفظ جامعه از گزند هر نوع نیرنگ و خدعه بر فرد فرد آن جامعه لازم است که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنند و آن را در جامعه زنده نگه دارند . این دو وظیفه ضامن اجرای سایر وظایف فردی و اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و عبادی خواهد شد ، و در طول تاریخ اسلام ، آثار درخشانی که در پرتو این دو فریضه ی بزرگ بدست آمده ، بی شمار است . بدون تردید اجرای همین دو فریضه ی بزرگ ، باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در تاریخ 22 بهمن 1357 شمسی به رهبری مرجع عالیقدر امام خمینی ( رحمه الله علیه) گردید ، اکنون که در عصر درخشان انقلاب اسلامی هستیم ، با امکانات بیشتر ، هم می توانیم در پرتو این دو وظیفه ی انقلاب را به سایر نقاط جهان صادر کنیم ، که اگر همه جانبه تو سط همه ی مسلمانان انجام شود زمینه سازی خوبی برای ظهور حضرت ولی عصر ( ارواحنا فداه) خواهد بود و هم می توانیم در محیط تحت پوشش انقلاب اسلامی فرد فرد جامعه را در ابعاد گوناگون ( بخصوص در بعد انقلاب فرهنگی و اخلاقی) به سوی تکامل ، سوق دهیم . از بزرگ ترین و جالب ترین کارها در امر به معروف و نهی از منکر آن است که : انسان خود جامه ی معروف را چه واجب چه مستحب ، بر تن کند و از منکر و حتی مکروه نیز روی گرداند ، این امر تأثیر بیشتری می گذارد و بردل ها می نیشیند . بدین ترتیب شخص آمر و ناهی با عمل و صفات و اخلاق خود ، دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می کند و مردم هم با اعتماد بیشتری از او پیروی می کنند . بنابراین افرادی که می خواهند این فریضه ی الهی را انجام دهند باید تمام تلاش خود را در راه تزکیه و تهذیب نفس به کار برده و به آن چه می گویند عمل کنند که این طور مورد خطاب قرآن قرار نگیرند ( سوره ی صف آیه ی 2 ): « یَا اَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لِمَ تَقُولُوا مَالاتَفعَلُون» ای مؤمنان ! چرا آنچه را که بدان عمل نمی کنید را می گویید ؟!
دوستی ازمنظر قرآن و سنت، عوامل و ریشه های پیدایش آن، اثر و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فرخ لقا جوان بخت مایوان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه دوستی می باشد. دوستی یعنی عشق و محبت و در اصطلاح یعنی خلاقیت، نبوغ،ابتکار و به معنای خاص باید گفت که دوستی هنر است و یکرنگی یعنی وفا و فداکاری و به عبارت دیگر دوستی ساختن است. در جای دیگر دوستی به معنی هم نشینی ، معاشرت و گفتگوی انسان با افرادی که به آن ها علاقه و محبت دارد تعریف شده است. با توجه به این توضیحات معنای کلی که از دوستی به دست می آید این است که : دوستان طرفدار و معشوق یکدیگر هستند در پرتو عشق حقیقی وقتی نهال دوستی در دل دو کس ریشه دوانید و مهر و محبت هر روز بر شدت خود افزود و استحکام پذیرفت، استحکام چنین مهر و دوستی متکی به عشق به انجام می رسد که هر دو طرف دلباخته و مفتون هم می شوند و این دلباختگی در همه عمر پایدار می ماند. حال آنکه دوستی انجام گرفت فرد باید رازهای پیدایش بقای دوستی را نیز مدنظر داشته باشد که آن ها عبارتند از : سازگاری کردن، خوش رفتاری، تواضع و فروتنی، داشتن رفتار منصفانه. بنابراین نتیجه ای که از این صفات گرفته می شود این است که دوستی به مشابه درختی است که با گذشت زمان ریشه می کند. هر چند بهتر دوست خود را بشناسید و به نقاط مشترک تخاق خود با او واقف شوید دوستی شما پایدارتر خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که هیچ مکتبی به اندازه اسلام به دوستی و محبت و داشتن جامعه ای همراه با مودت و برادری سفارش نشده است این تنها مکتب انسان ساز اسلام است که پایه و اسا دین و دینداری را محبت و مودت قرار داد. دوستی و اردت را یک ضرورت اجتماعی دانسته و با توجیه هایی از قبیل این که به ندای آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا که یکی از شعارهای بارز مسلمین است خواهان آنست که همگی به ریسمان خدا چنگ در زده دست اتحاد و برادری به هم داده تا بهترین راه نیل به سعادت را در اخوت اسلامی و تربیت قرآن بپیمایند. در ضمن این بیانات آفت های دوستی را نیز تذکر داده است از جمله آزرده ساختن خاطر دوست است که باید سعی کنیم از گفتاری که مایه رنجش دوست می شود به شدت خودداری کرد و از شوخی های زننده اجتناب نمود و از حسادت ورزیدن که باعث می شود از انسان سلب کمال شود دوری کرد. در ضرورت و لزوم دوستی همین بس که خدای متعال حضرت ابراهیم را به عنوان دوست خود برگزیده و از نظر قرآن کریم و نهج البلاغه، زندگی اجتماعی برای انسان و رشد و تکامل جسمی و روحی او ضرورت دارد. باید دوستان خوب را شناسایی کرد و با آنها انس گرفت پس نباید دوستان را بطور تصادفی برگزید و اجازه ندهد به سرنوشت که براساس معیارهای نادرست دوستی برایش انتخاب کند. باید در نظر داشته باشیم که قبل از هر نوع رابطه صمیمی باید دوست را مورد آزمایش قرار داد که عبارتند از آزمایش روحی آزمودن به گاه نیاز، و آزمودن در وقت سختی ها و همچنین آزمودن در هنگام سفر می باشد. شالوده دوستی که موجب پیوند دو دوست می شود دوستی برای خداوند است که این رابطه را بوجود آورد. بعد از پایه ریزی دوستی بین دو یا چند نفر باید حقوق دوستی را رعایت نمود. که مهمترین آن ها از منظر حضرت علی ( ع) عبارتند از : مواسات یعنی یاری کردن برادران، وفادار بودن یعنی ثات قدم بودن، گذشت داشتن، می باشد.
دروغ در قرآن و سنت، علل و عوامل آن، آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
معصومه موسی پورفرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دروغ به معنای سخن ناراست است. گفتاری که حقیقت نداشته باشد. و دروغگویی به معنای کتمان واقعیت می باشد. دروغ امری است اکتسابی که فرد آن را از محیط خود یعنی خانواده، مدرسه و اجتماعی یاد می گیرد. و در انسان هایی که شخصیت نمایشی یا خودشیفه و یا وسواسی دارند بیشتر از سایر افراد نمود پیدا می کند. که مهم ترین کارکرد آن گمراه ساختن مخاطب است. انواع دروغ از نظر روانشناسی: دروغ تخیلی، دروغ مبهم، دروغ پوچ، دروغ انتقال جویانه، دروغ بازی، دروغ مصلحت آمیز. علائم و نشانه های دروغگویی ( رنگ پریدگی): واکنش های عضلانی، ناراحتی های تنفسی، برافروختگی و سرخ شدن صورت، هیجان زیاد، ضربان شدید قلب، لکنت زبان، خودنمایی تناقض گویی و فراموشی. مراتب دروغ: 1- یا دروغ بر خدا و پیغمبر و امام. 2- دروغ مفسده دار، 3- دروغ از روی مزاح و شوخی، 4- رؤیای جعلی، 5- دروغ در مقام اظهار بندگی، 6- دروغ در دعا و مناجات، 7- دروغگویی در مقام خوف و رجاء. انواع دروغ مصلحت آمیز: دروغ در مقام ضرورت و ناچاری، اصلاح ذات البین، وعده به همسر، خدعه و نیرنگ در جنگ، علل و عوامل دروغگویی: دفاع از خویش در برابر مهاجم نیرومند، سرپوش گذاشتن بر عدم اعتماد به نفس، راه حل کوتاه مدت، همرنگی با جماعت، نرنجاندن دوستان بر اثر راستگویی، انتقام گرفتن دلخوشی دادن به دیگران، رعایت حال و مصلحت زیردستان و نزدیکان، جهت دادن به روند دلخواه و منحرف ساختن دیگران که همه این ها علت مشترکی دارند و آن ضعف انسان است. عوامل دروغگویی در کودکان: ترس، اجبار، الگوهای نامناسب احساس حقارت، نیازهای ارضا نشده خودنمایی، اجازه نداشتن برای بیان حقیقت، احساس فشار در برابر بازجویی والدین و مربیان. پیامدهای فردی دروغ: ریشه همه گناهان این که دروغ سبب بروز سایر گناهان نیز می شود چون هر فرد برای سرپوش گذاشتن بر گناهی که انجام داده به دروغ گویی های پی در پی مبادرت می ورزد. 1. سرچشمه نفاق دروغ گفتن سبب دو رویی و نفاق است و باعث می شود که ظاهر و باطن آدمی با هم فرق کند یعنی فرد بر زبان چیزی می راند که در دل برخلاف آن معتقد است. 2.محروم شدن از هدایت الهی. 3.دروغ باعث روسیاهی انسان در دنیا و آخرت می شود. 4.دروغگو از درگاه خداوند و رحمت او طرد می شود. 5.دروغ باعث محرومیت از نماز شب می شود. 6.کاسته شدن روزی افراد بر اثر دروغگویی. 7.خود فریبی. پیامد اجتماعی دروغ: دروغ در اجتماع باعث از بین رفتن اطمینان و فرد پاشی اعتماد عمومی است، افراد جامعه ای که دروغ گفتن در آن رواج دارد نمی توانند به یکدیگر اعتماد کنند و از هم گریزان می شوند بنابراین هرج و مرج همه جا را فرا می گیرد و باعث اضطراب و ناراحتی های روحی و روانی در افراد می شود. علل رواج دروغ: عدم حساسیت اجتماعی نسبت به دروغ، مصلحت و دروغگویی، عدم تعریف روشن از دروغ. راه علاج دروغ: شناخت معیار دورغ مصلحت آمیز، سکوت، توریه.
 حسد از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
معصومه حاجی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حسد عبارت است از تمنای زوال نعمت از برادر مسلمان خود از نعمت هایی که صلاح او باشد اگر صلاح نباشد آن را غیرت گویند و اگر تمنای زوال نکند بلکه مثل آن را از برای خود نیز بخواهد غبطه گویند. حسود از نعمت حق بخیل و بنده بی گناه را دشمن می دارد حسود در مقام عناد و ضدیت و خداوند را العیاذ بالله جاهل یا خود را داناتر به مصالح و مفاسد می داند و این هر دو کفراست. و به این سبب آیات و اخبار بی نهایت در مذمت این صفت وارد شد و در ذکر اسباب حسد باید گفت که اسباب حسد 7 چیز است. 1- عداوت، کبر، حب ریاست، تعجب و آن چنان است که تعجب کند از این که این نعمت بزرگ را این شخص داراست، خوف و آن چنان است که بترسد از مزاحمت صاحب نعمت به واسطه آن با مقصد محبوبیه، خنث طینت و کسی را نتواند در نعمت ببیند. حسد گذشته از این که زیان های معنوی دارد و دین و ایمان را تباه می کند از نظر جسمی نیز بر روی اعصاب اثر می گذارد امیر مؤمنان فرمود : سلامتی بدن از کمی رشک بردن است. حسد مرضی است که از سرطان ضررش در درون و نفس آدمی بیشتر است و در بدن هم مؤثر است و موجب بیماری بدن می شود، حسد حتی باعث مخالفت ملت ها و دولت ها با یکدیگر می شود عده بسیار زیادی به خاطر حسادت و این که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند به مبارزه و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی برمی خیزند. حسد از جمله بیماری های عظیم قلبی است بدیهی است که همواره اوقات بایستی امراض قلبی را با داروی علم و عمل بهبود داد و آن دانشی که به کار بهبود می آید و مرض حسد را از سرزمین ریشه کن می کند این است که بدان حسود در دنیا و آخرت به حال تو زیان آور است و ضرر دنیوی و دینی آن هم به شخص محسود وارد نمی آید بلکه محسود از حسد نفع دنیا و آخرت کسب می کند. در پرهیز از حسد باید بدانیم که از دین پیروی کنیم و در پیروی از دین در آداب آن به خدای عز و جل رجوع کنیم سپس نفس خویش را بر اخلاق نکوهیده غالب کنیم و آن را از طبیعت پستش برگردانیم، اگر چه برگرداندن طبیعت ها دشوار است لیکن بازیافت و به صورت تدریجی آن چه از طبیعت دشوار است آسان می شود و آن چه زحمت دارد مورد علاقه و محبت قرار گیرد. 2- دیگر از اموری که حسد را برطرف می کند، عقلی است که آن چه از نتایج حسد را نمی پسندد زشت می شمارد و به ننگ بدی های حسد تن در نمی دهد تا عزت نفس خود را از دست داده و آن را خوار بسازد و از روی غیرت نفس را پاک می کند و به مصلحت نفس پاسخ می دهد این حالت برای کسیکه نفس خود دار و همتی بلند داشته باشد استوار می شود اگر چه شخصی بلند همت بزرگوارتر از آن است که به پستی حسد گرفتار شود. 3- دیگر این که خود انسان اراده کند و بخواهد که ضرر حسد را از خود دفع کند و خود را از اثر آن نگاه دارد. 4- دیگر این که با پیش آمد بسازد و به آن چه برایش مقدر شده گردن نهند و با قضای الهی به ستیز برنخیزد و در کارها با خدا معارضه نکند تا نومید و دست خالی باز نگردد و آن هنگام که قضایا با همراهی نکرد ما با او همراهی کنیم. پس ما باید رشته اختیار خود را به نفس نسپاریم و با اراده و تمرین خود را از رذایل اخلاقی دور سازیم و لازمه این کار این است که از کرده های قبلی خود پشیمان شویم و سعی کنیم این رفتارها را از خود دور کنیم و به محض این که اراده خود را مصمم کردیم با توکل به خدا می توانیم رذایل اخلاقی را از خود دور کنیم و به جای ان اخلاق نیکو و پسندیده را در خود پروش دهیم تا خود و دیگران از وجود فضیلت هایی که در درون خود پرورش داده ایم سودمند شویم. ان شاء الله. کلید واژه ها : حسد –حسرت
فقر و فقرزدایی در اسلام
نویسنده:
صغری دلداریزدان آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اسلام به فقر نگاهی مذمونانه است، که فقر را نزدیک به کفر می داند. هدف اقتصادی اسلام جز رفاه عمومی نیست اما دلیل وجود فقر و غنا خواست خداوند متعال است و تصفیه روح مؤمن و به صلاح اوست. فقرهای مدح شده نیز وجود دارد که با نظر مذموم بودن تناقضی ندارد زیرا اکثر فقرهای ممدوح برای روحیه دادن به فقرا بیان شده و یا اینکه منظور فقر در مقابل خداوند است و ... اما سرانجام خوش نصیب فقرایی است که راضی به رضای الهی باشند. آثار و پیامدهای شوم فقر گسترده در تمام ابعاد و دامن جامعه را خواهد گرفت با لطمات جبران ناپذیر. عوامل ایجاد فقر از نظر فردی می تواند : تنبلی، خیانت، اسراف، تکدی گری، قمار، تجمل پرستی، لهو و موسیقی، گناه، اظهار فقر، ناشکری رعایت نکردن بهداشت باشد. از نظر اجتماعی : نظام تکاثری، ندادن حقوق کارگزاران، ربا، حرام خوری، غصب، ندادن حق محرومین، نداشتن حس همدردی با جامعه، احتکار، ثروت اندازی، کم فروشی، غش، تجارت های نامشروع و از نظر سیاسی : اختصاص اموال عمومی به طبقه خاص، ضعف مدیریت جامعه، خلاء قانون روشن، بکارگیری سفهاء در حکومت، هدردادن ثروت خدادادی، عدم رعایت مساوات، خیانت مسئولین، اداء نکردن حق محرومین و عوامل طبیعی نیز بی تأثیر در اوضاع و احوال زندگی مردم نخواهد بود. روش های مبارزه اسلام با فقر نیز از سه بعد است : از نظر فردی : حفظ عزت و منزلت انسان ها، احساس بی نیازی، نهی از سؤال، حفظ ظواهر، حفظ عفت، عدم اظهار فقر در عین حفظ ظاهر، عدم تواضع در مقابل اغنیا به خاطر طلب مال، ذهن را مشغول فقر نکردن، حفظ روحیه، تشویق فقرا به بذل و بخشش در حد مقدورات، عبادت و دعا، صدقه، رد نکردن دست نیازمند، ساده زیستی، مهار خواسته ها و آرزوهای طولانی، اظهار نعمت و شکرگذاری، سحر خیزی، صله رحم، رعایت بعضی موارد بهداشتی عبادی، قناعت. و از نظر اجتماعی : صرفه جویی، انفاق، اطعام کردن، قرض دادن، وقف، تأکید بر شعار همه چیز برای همه کس، شرکت فقرا در اموال اغنیا، هشدار از بغض فقرا و عوارض آن، تشویق جامعه بر مصاحبه و مخالطه با فقرا، خانواده، دامداری و کشاورزی، استفاده همگانی و بهینه از طبیعت، کار و کسب حلال، احیا زمین موات، پرداخت وجوهات شرعیه زکات و خمس و ... . و از نظر سیاسی : فلسفه حکومت اسلامی، همسانی سطح زندگی حاکم با مردم، عدالت، انفال، تأمبن وسایل زندگی، پرداخت وام ها، پاسداری از حقوق کارگران و کشاورزان، عمران در قالب توسعه صنعتی، تجاری و کشاورزی، جمع آوری مالیات و خمس و زکات، پرداخت حق محرومین، تقسیم مساوی ثروت های عمومی، نظارت مستقیم بر بازار، مبارزه ی حکومت اسلامی با فقر، نظارت بر مصرف، مبارزه حکومت اسلام با مفاسد اقتصادی. فقر، اسلام، ثروت، خمس، زکات، مالیات
تاثیر عفت در جامعه اسلامی
نویسنده:
اقدس سعیدی کلوخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق تاثیر عفت در جامعه اسلامی است . از فواید واهداف تحقیق بیان معیارهای کلی درباره عفت ودامنه آن که ابهامات رادراذهان ازبین ببرد ، شناخت عوامل بی عفتی درجامعه،بیان راه های گسترش عفت درجامعه وراه های مقابله با بی عفتی. این موضوع از ابتدای خلقت حضرت آدم وحوادر میان بشر وجود داشته است. زمانی که شیطان آن دو را فریفت و از آن درخت خوردند، شرمگاه هایشان آشکار شد و با برگ های بهشت خود را پوشاندند. عفت از ریشه«عف» به معنی « خودداری از آنچه حلال نیست و خودداری از سخن یا عمل ناپسند» است . در ارزش عفت گفته اند : که هویت شرافتی انسان و مخصوصاً شخصیت انسانی زن بدان وابسته است حفظ عفت در اسلام واجب و به صورت یک حق است. عفاف لفظی عمومی است و تمام مردم را در برمی گیرد، یعنی در لزوم عفاف، تفاوتی بین مرد و زن یا مجرد و متاهل وجود ندارد.قرآن مهمترین فلسفه عفاف را تزکیه و شکوفایی استعدادها و رشد شخصیتی و معنوی انسان ها می داند.عفت با غیرت وحجاب رابطه مستقیم دارد زیرا کسی که برای ناموس خود حرمت قایل است به خود اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران خیانت کند. و برای اینکه دامن زنان از بی عفتی پاک باشد لازم است خود را در حفاظ حجاب قرار دهند. دامنه عفاف را می توان در فکر، نگاه، معاشرت، زینت، گفتار، پوشش و ستر یا حجاب بیان کرد به طور کلی در تمام شئون زندگی عفت باید باشد. آفات عفاف شامل نگاه حرام، استماع موسیقی مبتذل، فکر ناسالم افراد وهمچنین خلوت با نامحرم و .... می باشد. آثار عفاف را می توان به دوبخش فردی و اجتماعی تقسیم کرد. دوعامل وراثت و تربیت نقش مهمی در پرورش سجایای اخلاقی ازجمله عفت دارند. و همچنین می توان عفت را امری فطری دانست که انسان بدان رغبت دارد. مهمترین زمینه های اجتماعی عفاف، امر به معروف و نهی ازمنکر، حجاب و رعایت های اجتماعی می باشد. عفاف زمانی درجامعه به صورت همه گیر و همه جانبه برقرار می شود که هرکس به نوبه خود نسبت به خود ودیگران مسئول باشد، وقبول داشته باشد که اعمال و رفتار دیگران، درسرنوشت او نیز تاثیر دارد. عفت یکی از اصول اساسی زندگی هر فرد و جامعه است که باید به طور همه جانبه به آن پرداخته شود و اصلی ترین راه عفت ورزی حجاب است که باید شبهات آن در بین نوجوانان و جوانان برطرف شود . کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز: عفت ، عفاف،عفیف،غیرت . و در نهایت روش تحقیق از روش کتابخانه ای که با جمع آوری مطالب از طریق فیش برداری آماده شده است .
هوای نفس و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
رقیه حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با موضوع هوای نفس وآثار و پیامدهای آن تدوین شده و باتوجه به اینکه این موضوع یکی از موضوعات مهم ومورد ابتلای انسان در زمینه اخلاق است و مستقیم با سعادت وشقاوت انسان مرتبط است و همچنین از آن جا که کمال نهایی انسان در قرب به خداست، ودراین معنا همه انبیا واولیای الهی اتفاق نظر دارند، وتمام کسانی که درصدد تحصیل کمال برآمده واز اهل سیر وسلوک بوده اند همداستانند که نفس و خواهش های نفسانی در نیل به کمال، مزاحم انسان بوده و تبعیت از آن باعث سقوط خواهد بود، لذا اگر انسان بخواهد رهی بپیماید و بجایی برسد، چاره ای جز مخالفت با خواسته های نفسانی و مبارزه با آن نیست، ومبارزه آن قدر باید ادامه یابد تا نفس مطیع عقل گردیده وجزء جنود عقل به حساب آید و گرنه با وجود نفس و خواهش های نفسانی،رسیدن به کمال ومقام قرب میسر نخواهد بود لذا برآن شدیم که به بررسی شناخت هوای نفس و مراتب آن، ضرورت وکنترل نفس، مبارزه با هوای نفس وآثار وپیامدهای پیروی از هوای نفس بپردازیم. لذا شناخت نفس به این است که انسان به حقیقت وجوهریت خود که از عالم ملکوت است پی ببرد نوع منابع استفاده شده دراین رساله بیشتر کتب اخلاقی و روایی وتفاسیر می باشد که ازجمله این کتب می توان به ( تفسیرنمونه، میزان الحکمه، بحارالانوار، منهاج البیان، اخلاق در قرآن و...) اشاره کرد. هدف ما از انجام این تحقیق با موضوعی اخلاقی این است اولا خودم نسبت به این موضوع شناخت پیدا کنم و به آثار نادرست هوای نفس پی ببرم و به مزایا و نورانیت آن واقف شوم ،که خطر پیروی از هوای نفس را به جامعه معرفی کنیم وراه های مقابله با آن را بشناسانیم به امید اینکه یک روزی شاهد رشد فضائل اخلاقی وکمالات انسانی درجامعه باشیم وتک تک مسلمین را برفراز قله های معنوی واخلاقی نظاره گر باشیم. ازنتایج حاصله این تحقیق که بیشترین اهمیت را دارا می باشد می شود اشاره کردبه اینکه مبارزه با هوای نفس کلید اصلی سعادت انسان می باشد و از آن جا که اخلاص درکارها شرط قبولی اعمال است واخلاص بدون مبارزه با نفس محقق نمی شود چرا که نفس انسان را به انگیزه های غیرالهی می کشاند و ریا وامثال ان را پدید می آورد لذا بدون مبارزه با هوای نفس اعمال انسان مقبول درگاه حق نخواهد بود. لذا اگر انسان تهذیب نفس داشته باشد و با هواهای نفسانی مبارزه کند می تواند زمینه رشد و شکوفایی تمام صفات نیک را محیا کند. روش انجام کاردر این رساله روش کتابخانه ای بوده و واژگان کلیدی دراین تحقیق هوا، نفس، روح می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 14