جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
کاربست روش تحلیل مضمون در بررسی و مقایسه جایگاه «فکر»در روان‎شناسی قرآن بنیان
نویسنده:
محمد کاویانی ، مصطفی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در دهه‎‎‎‎های اخیر، با وجود احترام به روش‎‎‎‎های کمّی و تلفیقی، اقبال روزافزونی به روش‎های پژوهش کیفی توسط پژوهشگران صورت گرفته است. در بین روش‎های کیفی متعدد نیز فقط بعضی از آنها را می‎‎‎‎توان در مطالعه متن، به‎کار گرفت که یکی از آن روش‎ها عبارت است از روش «تحلیل مضمون». هدف این پژوهش عبارت است از معرفی این روش، از طریق کاربست آن در مطالعه قرآنی−روان‎شناختی، در باب واژه «فکر» به‎عنوان یک نمونه.روش گردآوری داده‎‎‎‎های این پژوهش کتابخانه‎‎‎‎ای و روش تحلیل داده‎‎‎‎ها، تحلیل عقلی بوده است. ابتدا، روش تحلیل تم و زیرمجموعه‎‎‎‎های آن معرفی شده و سپس، آیات مرتبط با موضوع «فکر» با استفاده از شیوۀ شبکۀ مضامین جمع‎‎‎‎آوری شده است. آنگاه «مضامین پایه‎‎‎‎ای» از قرآن استخراج و از طریق آنها، به «مضامین سازمان‎دهنده» و در نهایت به «مضامین فراگیر» دست یافته‎‎‎‎ایم.در گام پایانی، نتایج به‎دست آمده قرآنی در باب «فکر»، با سازه روان‎شناختی «فکر»، بررسی تطبیقی شده است. یافته‎‎‎‎های پژهش قرآنی، دو مضمونِ فراگیرِ «مبدأ» و «معاد» را به‎دست داد و مطالعه تطبیقی، معلوم کرد که هدف تفکر در دانش روان‎شناسی بازیابی «تعادل روانی» است؛ درحالی‌که هدف «فکر» در قرآن، عبارت است از «سعادت اخروی»؛ همچنین تفکر در معنای قرآنی خویش به زندگی انسان هویت، جهت و معنا می‎‎‎‎دهد در صورتی که در معنای روان‎شناختی آن، تفکر فرایندی است که در ارزیابی، نتیجه‎‎‎‎گیری و تصمیم به او کمک می‎‎‎‎کند و نیز معلوم شد که «روش تحلیل مضمون» کارایی زیادی در مطالعات «روان‎شناسی قرآن بنیان» دارد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 70
نگاه مفهومی و فلسفی به برخی روش‌های تحقیق در روان‌شناسی (مشاهده، درون‌نگری و اندازه‌گیری)
نویسنده:
محمد کاویانی، محمدجواد زارعان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسیِ ضرورت مفهوم‌شناسی، در پژوهش‌های روان‌شناختی‌ و ارائة برخی تفاوت دیدگاه‌ها در مفاهیم روش‌شناختی، از دیدگاه روان‌شناسی اسلامی ‐ بومی انجام شده است. برای پاسخگویی به این پرسش که‌ آیا در فلسفة روان‌شناسی، دربارة مفاهیم روش‌شناختی مانند «روش علمی»، «نیمه‌علمی»، «غیر علمی»، «مشاهده»، «درون‌نگری»، «اندازه‌گیری» و... اتفاق نظر وجود دارد یا خیر، به دیدگاه‌های برخی فیلسوفان روان‌شناسی، به‌ویژه بونگه، فیلسوف روان‌شناسی در دانشگاه مک‌گیل کانادا، و فیلسوفان اسلامی، مراجعه و با روش تحلیل عقلی و نظریِ دیدگاه‌های آنان، از دیدگاه دینی ‐ بومی و با توجه به اقتضای آن مفاهیم، جایگاه روش‌های مورد بحث در روان‌شناسی دینی ‐ بومی بررسی شد. برخی یافته‌های پژوهش عبارت است از: وجود اختلاف نظر در باب مفاهیمی مانند روش علمی، نیمه‌علمی و...، قابل جمع نبودن این‌همانی روان ‐ ‌عصبی با پذیرش درون‌نگری، ضرورت قطعیِ انجام آزمایش و داشتن تجربه اما ناکافی بودن آن، قابل تعمیم نبودن برخی یافته‌های مطالعات حیوانی به انسان.
صفحات :
از صفحه 127 تا 146
روانشناسى باورهاى دینى
نویسنده:
محمد کاویانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 61 تا 74
جایگاه مفهومى «ایمان» در روانشناسى اجتماعى
نویسنده:
محمد کاویانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 115 تا 129
تبلیغات و جنگ روانى
نویسنده:
محمد کاویانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تبلیغات و جنگ روانى، در روان شناسى اجتماعى از اهمیت به سزایى برخوردار است. در این مقاله، ابتدا مفهوم تبلیغات و جنگ روانى از دیدگاه روان شناسى مورد کنکاش قرار گرفته و پس از آن دیدگاه قرآن ارزشیابى شده است. در بررسى روان شناختى، با نگاهى صرفاً توصیفى موضوعاتى همچون تعریف، گستره مفهومى، و کاربرد شاخه هاى مختلف روان شناسى در تبلیغات و جنگ روانى موردتوجه قرار گرفته است. در بررسى قرآنى، با نگاهى توصیفى ـ هنجارى، به اصول تبلیغات و جنگ روانى، شیوه هاى ویژه مؤمنان، شیوه هاى ویژه غیرمؤمنان، شیوه هاى مشترک، و راه هاى پیشگیرى و مقاوم سازى پرداخته شده است. از نظر اسلام، همه امورى که منع ارزشى و اخلاقى دارد مذموم و ناپسند است و در جنگ روانى نیز نباید از آن شیوه ها استفاده شود. این روشها که ویژه غیرمؤمنان است، نه تنها مورد تأیید اسلام نیست. بلکه اسلام با آن مبارزه مى کند و مى کوشد تا در جامعه از چنین روشهایى استفاده نشود. البته باید به این نکته توجه داشت که پاره اى از روشها نقش پیشگیرانه دارند و هر دو گروه مؤمنان و غیرمؤمنان مى توانند از آن ها سود جویند. اگرچه این شیوه ها از نظر ارزشى مثبت تلقى مى شوند، ولى مهم تر، مؤثر بودن عملىِ آن هاست; یعنى هر کدام از گروهها که بیشتر و بهتر از این شیوه ها استفاده کنند، موفق تر خواهند بود.
صفحات :
از صفحه 110 تا 133
آثار روانى ـ اجتماعى خداباورى
نویسنده:
محمد کاویانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
بررسی تطبیقی دیدگاه های غزالی و بندورا در تربیت اخلاقی
نویسنده:
محمد کاویانی، مهدی فصیحی رامندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
چکیده :
هدف این پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی و مقایسه ای آرای ابوحامد غزالی و آلبرت بندورا در باره تربیت اخلاقی در حیطه نظری و تعیین میزان انطباق و آنها با یکدیگر در حیطه کاربرد. سوال اصلی این است که دیدگاه های غزالی و بندورا در زمینه تربیت اخلاقی چیست و مشتمل بر چه عناصری است؟ این پژوهش رویکردی میان رشته ای دارد و در آن از روش کتابخانه ای و سپس تحلیل محتوایی متون علمی به شیوه تعقلی استفاده گردیده و تلاش شده است تا آرای آنان در حوزه های پنج گانه اهداف، مبانی انسان شناختی، اصول، روش ها و عوامل تربیت اخلاقی استخراج شود. دستاوردهای پژوهش نشان داد که در برخی از «مبانی انسان شناختی» بین دو دیدگاه، هماهنگی، و در برخی موارد اختلاف قطعی وجود دارد. در محور «اهداف تربیت اخلاقی» نیز، غزالی فضیلت گرای مبتنی بر ایمان به خدا است اما بندورا به دنبال فضائل اخلاقی نیست بلکه روی کردی عمل گروانه معطوف به موقعیت و ناظر به مهارت خودکنترلی اخلاقی دارد. پس در هدف گذاری تربیتی اختلاف فراوان دارند. در «اصول تربیت اخلاقی» نیز موارد تشابهی دارند؛ اگر چه گاهی، در تفسیر یک اصل تربیتی، مختلف می شوند. در مجموع، آرای تربیت اخلاقی غزالی گسترده تر و جامع تر از آرای بندوراست ولی آرای بندورا از انسجام و مویدات تجربی بیشتری برخوردار است.
صفحات :
از صفحه 95 تا 124
گناه و پیامدهای آن ازدیدگاه قرآن
نویسنده:
محمد تقی خلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق، مفهوم «گناه» و واژه های مترادف با آن از دیدگاه آیات، روایات، فقه، عرفان، اخلاق، جامعه شناسی، روان شناسی و... بررسی شده است. گناهان از جهت های مختلف تقسیم بندی شده اند: کبیره و صغیره، ظاهری و باطنی، مطلق و نسبی و قابل بخشش و غیر قابل بخشش. زمینه های گناهان در وجود انسان عبارت اند از: زمینه های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی که هر کدام در ایجاد و نشر گناه، نقش مؤثری دارد و مورد ارزیابی قرار گرفته است. گناه، پیامدهای دنیایی و اخروی به همراه دارد. آثار و پیامدهای دنیوی آن عبارت اند از: پیامدهای اجتماعی، زیست محیطی، فردی، معنوی، روانی و جسمانی که هر یک مورد بررسی قرار گرفته است. گفتنی است که اعمال ما دارای پیامدهای دیگری نیز هست که نتیجه اش در عالم پس از مرگ آشکار می گردد. از پیامدهای اُخروی گناه می توان به سیمای گنهکاران در محشر، تجسم اعمال و جاودانگی در جهنّم اشاره کرد.
احساس و ادرا ک از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمد کاویانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر عبارت است از استکشاف دیدگاه قرآن در باب ظرفیت شناختیِ انسان از سطح مادون احساس تا امور فوق ادراک بشری. سؤال پژوهش پیش ‌رو این است که قرآن در باب ظرفیت‌های شناختیِ بشر که امروزه بسیار مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد، چه دیدگاهی دارد؟ روش پژوهش، تحلیل عقلی - نظریِ محتوای آیات قرآن در موضوع مورد نظر می‌باشد. بعضی دستاوردهای پژوهش حاضر عبارتند از: 1. از قرآن مطالبی در باب یک سیر گسترده، شامل احساس، ادراک حسی، ادراک فراحسی، شناخت، فراشناخت، و امور فوق ادراک بشری قابل استکشاف است؛ 2. در قرآن بر شناخت و ارزش و ضرورت آن در زندگی روزمره تأکید ویژه شده است؛ 3. مباحث فوق ادراک بشری، به‌طور ویژه مورد توجه قرآن است و مرتب به انسان یادآوری می‌شود که ظرفیت شناختی بشر به ‌حدی نیست که همه امور غیب و شهود را دریابد.
صفحات :
از صفحه 71 تا 95
منابع انگیزش اخلاقی با رویکرد تطبیقی بین دیدگاه علامه طباطبایی و مازلو
نویسنده:
محمد کاویانی، محمدرضا کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این پژوهش که با هدف بررسی منابع انگیزش از دیدگاه علامه طباطبایی و آبراهام مازلو و مقایسه آن دو دیدگاه انجام شد به دنبال پاسخگویی به این سوال بود که: منبع انگیزشی رفتار اخلاقی انسان ها چیست؟روش این پژوهش تحلیل عقلی و نظری متون دینی و روان شناختی است. این پژوهش از یک سو، دارای رویکردی میان رشته ای بین اخلاق و روان شناسی و از سوی دیگر پژوهشی علمی - دینی است.براساس بعضی از دستاوردهای این پژوهش، علامه طباطبایی سه نظریه «اخلاق یونانی»، «اخلاق دینی» و «اخلاق قرآنی» را به ترتیب با سه منبع انگیزشی «تحسین اجتماعی»، «ثواب اخروی» و «محبت مبتنی بر توحید» مورد تاکید قرار می دهد. مازلو نیز بر دیدگاه «اخلاق مبتنی بر نیاز و فطرت» تاکید کرده است. بین دیدگاه علامه طباطبایی و آبراهام مازلو پنج وجه تشابه و چهار وجه تفاوت کشف شد.
صفحات :
از صفحه 79 تا 104
  • تعداد رکورد ها : 18