جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حاج حسینی, مرتضی (دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان), -1343
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
عنوان :
بررسی انتقادی یک نقد در بارة نظام تابعارزشی منطق پایة گزارهها؛ آیا راههای اثبات اصول EFQ وEQT مسدود میشود؟
نویسنده:
مرتضی حاجحسینی ، حمیده بهمنپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در منطق کلاسیک، استدلال درست است اگر و تنها اگر نتیجه به کمک قاعدههای استنتاج از مقدمهها به دست آید. بر اساس این تعریف، استدلالهای P∧∼P⊢Q و Q⊢P∨∼P درست به شمار میآیند. اما شهود طبیعی درستی این دو استدلال را تأیید نمیکند. نویسنده، در نظریة منطق پایة دو بخشی گزارهها در کتاب «طرحی نو از اصول و مبانی منطق»، با افزودن دو شرط جدید، تعریفی جدید از درستی استدلال ارائه کرده و بر پایة این تعریف، راههای اثبات این دو استدلال را مسدود کرده است. این تعریف مستلزم برخی تجدید نظرها در برخی قاعدههای استنتاج و برخی استدلالها در منطق کلاسیک است و به تأسیس نظریة نظام تابع ارزشی انجامیده است. اسدالله فلاحی در مقالهای که با عنوان «نظام تابعارزشی حاجحسینی» در شمارة بهار ۱۴۰۲ نشریة علمی آینة معرفت منتشر شده است، بیآنکه موضع خود را در قبال استدلالهای فوق مشخص نماید، با طرح انتقادات پراکنده، این نظریه را نقد کرده است. در این میان، تنها یک نقد اصل نظریه را هدف گرفته که به تفصیل به آن پاسخ خواهم داد. دو نقد مستلزم اصلاح خطای سهوی یا رفع ابهام از متن کتاب است. سایر نقدها ناشی از عدول از برخی الزامات نقد، فهم ناصواب از متن کتاب، نادیده گرفتن وجوه معتبر دیگر، غفلت از برخی توضیحات نویسنده با تکیه بر پیشفرضهای ناقد به جای تکیه بر پیشفرضهای نویسنده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحیت، تقابل ها، تناقض ها و ریشه های تاریخی علم گرایی و دین گریزی در مغرب زمین
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحیت، تقابل ها، تناقض ها و ریشه های تاریخی علم گرایی و دین گریزی در مغرب زمین (2)
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارسطو درباره کثرت گرایی هستی شناختی
نویسنده:
محمدحسین اسفندیاری ، مرتضی حاج حسینی ، سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 287 تا 306
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل علم حصولی از منظر معرفتشناختی
نویسنده:
مهدی لاجوردی، مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه شَبَح
,
صدق و کذب
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
نظریهی وجود ذهنی
,
حکایتگری ذاتی
چکیده :
چکیده از آنجا که در بعد معرفتشناختی، محوریت با ذهن و فاعل شناسا است و قوام علم حصولی نیز به صورت ذهنی و شیء خارجی است، بر این اساس، بررسی معرفتشناسانهی علم حصولی در سه بخش رابطهی ذهن با صورت ذهنی و شیء خارجی به شکل توأمان، رابطهی ذهن با صورت ذهنی و نسبت ذهن با شیء خارجی انجام میشود. با توجه به تقسیم اجمالی علم حصولی به دو نظریهی شبح و عینیت ماهوی، تقسیم سهگانهی بالا در مورد هر یک از این دو نظریه به شکل مجزا صورت میگیرد. بررسی معرفتشناختی علم حصولی با نظم فوق، فتح بابی برای انسجام بیشتر مباحث در این زمینه خواهد بود. بر اساس این نظم و با تکیه بر نظریات موجود در فلسفهی اسلامی و همچنین تحلیل عقلانی در بُعد اول، ناتوانی ذهن در دستیابی به شیء خارجی اثبات میشود. در بُعد دوم، روشن میشود که حکایتگری در هیچیک از دو قسم علم حصولی (شبح و عینیت ماهوی)، ذاتی نیست و در بُعد سوم، عقیم بودن علم حصولی در اثبات صدق مبرهن میشود. بر این اساس، مهمترین مشکل معرفتشناختیِ نظریهی علم حصولی ناتوانی درارائهیتصویری از ماهیت جهانخارجیمحسوس تلقیمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی منطق براساس استنتاج به بهترین تبیین
نویسنده:
پدیدآور: مسعود الوند ؛ استاد راهنما: مرتضی حاج حسینی ؛ استاد راهنما: امیراحسان کرباسیزاده ؛ استاد مشاور: مقداد قاری ؛ استاد مشاور: سیدعلی کلانتری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
ظهور منطقهای غیرکلاسیک در برابر منطق کلاسیک موجب از بین رفتن فرض پیشینی بودن معرفت منطقی شده بطوریکه منطقدانها از ترجیح یک نظریه منطقی بر نظریات دیگر سخن میگویند و مدلی برای گزینش معقول میان آنها ارائه کردهاند. روششناسی استنتاج به بهترین تبیین از جمله مدلهای گزینش معقول میان نظریات علمی است و در این رساله نشان میدهیم که نظریات منطقی از ویژگیهای لازم برای کاربست این روششناسی در حوزه منطق برخوردارند. بویژه آنکه گزینش معقول نظریات در قلمرو منطق براساس سازگاری با شواهد حاصل میشود. بدینطریق، در این رساله به مقایسه منطق کلاسیک و غیرکلاسیک براساس معیارهای بهترین پرداختهایم و شرطی استلزامی و استدلالهای ریاضی دو موردی هستند که این مقایسه برسر آنها انجام شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی یک تعارض و تحلیل و ریشه یابی آن
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
علم اجمالی
,
علم اجمالی
,
علم تفصیلی
,
علم تفصیلی
,
وجه شی
,
فصل منطقی
,
علم اجمالی
,
فصل منطقی
,
امکان شناخت ذاتیات اشیا
,
محدودیت توانائی انسان در وقوف بر حقایق اشیا
,
فصل حقیقی(اشتقاقی)
,
فصل منطقی
,
شی من وجه
چکیده :
در این مقاله عدم تعیین نظریه با شواهد تجربی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. به طوری که، استفاده از این برهان برای تشکیک در صدق نظریه ها کفایت نمی کند و فرض های ضمنی و غیر بدیهی دیگری برای این نتیجه گیری مورد نیاز است که الزام آور نبوده و قابل مناقشه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل نظریه مطابقت صدق در فلسفه اسلامی
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
صدق
,
نَفسُ الاَمر
,
مفهوم
,
شیء (اسماء ذات الهی)
,
نسبت
,
واقع
,
شیء
,
صدق (مسائل جدید کلامی)
,
شی ء
,
مفهوم
,
صدق
چکیده :
فیلسوفان مسلمان نظریة مطابقت صدق را بر تحلیل سازمان جمله استوار نموده، جمله را به عنوان «حامل صدق»(truth bearer) و واقع یا نفس الامر را به عنوان «سازندة صدق»(truth -maker) تلقی کردهاند. دراین مقاله, پس از بحث دربارة موارد کاربرد این نظریه در فلسفة اسلامی و شناسایی اصول و مبانی آن، توانایی این نظریه را در مقایسه با نظر منطق جدید در تحلیل سازمان قضیه ارزیابی نموده، با عنایت به مغایرت واقعیت با اندیشه, به شناسایی عناصر اصلی تئوری مطابقت می پردازیم. براساس این تحلیل، جمله «حامل صدق» و «صدق» محمولی تک موضعی است که احراز آن تابعی از احراز نسبت «مطابقت» است. اما « مطابقت » محمولی دو موضعی است که از نسبت بین وضعیت ترسیم شده توسط آن جمله و وضعیتی که در واقع اتفاق افتاده است حکایت میکند. بنابراین سازنده صدق نه واقع و نفس الامر, بلکه نسبت مذکور است. به علاوه, احراز مطابقت تابع احراز دسترسی به واقع یا نفس الامر می باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه امامت در مکتب کلامی شیعه و فرضیه علمای ابرار(از منظر فلسفی)
نویسنده:
ثمینه فولادگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلو
,
علم امام
,
علوم انسانی
,
عصمت امام
,
امامت
,
ولایت تکوینی
,
انسان کامل (کلام)
,
imamat
,
imam’s knowledge
,
imam’s isma
,
exaggeration
,
olamaye abrar
,
velayat-e-takvini
,
perfect human
,
imamat
,
imam’s knowledge
,
imam’s isma
,
exaggeration
,
olamaye abrar
,
velayat-e-takvini
,
perfect human
,
perfect human
,
imamat
,
imam’s knowledge
,
imam’s isma
,
exaggeration
,
olamaye abrar
,
velayat-e-takvini
چکیده :
امامت و صفات آن، همواره از صدر اسلام مورد توجه بوده است و ائمه اطهار به معرفی خود پرداخته اند. اما بعد از غیبت امام زمان سوالاتی جدید در این باره بوجود آمد. یکی از نظراتی که در مورد امامت وجایگاه آن مطرح شده نظریه ی علمای ابرار است. بر مبنای این نظریه ائمه هرگز با پیامبران قابل مقایسه نیستند و معارف دین را صرفاً به شیوه ی اکتسابی از امام قبل دریافت کرده و یا با رأی واجتهاد و استنباط، احکام شرعی را تحصیل کرده اند وهمانند دیگر آدمیان خطا پذیرند. در این مجموعه ضمن بیان نظر علمای شیعه ازقرن سوم تا زمان حاضر وطرح دیدگاه دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی در مورد امامت و جایگاه آن (با تاکید بر دو صفت علم وعصمت امام) به بررسی و نقد نظریه ی علمای ابرار با استفاده ازآیات، روایات و استدلالات عقلی از منظر کلام و فلسفه می پردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کثرتگرایی بیل و رستال؛ و وحدتگرایی حداقلی در مورد منطق
نویسنده:
حمید علایی نژاد، مرتضی حاجحسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
منطق کلاسیک
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
کثرت گرایی در منطق (منطق)
,
وحدت گرایی در منطق (منطق)
کلیدواژههای فرعی :
منطق ربط ,
زبان طبیعی (منطق) ,
منطق شهودگرا Intuitionistic Logic ,
منطق درست (منطق) ,
نسبی باوری(منطق) ,
کثرت گرایی نیوتن دا کاستا (منطق) ,
کثرت گرایی کارنپ (منطق) ,
کثرت گرایی هارتری فیلد (منطق) ,
اظهار گرایی نسبی باورانه (منطق) ,
کثرت گرایی استوارت شپیرو (منطق) ,
زمینه گرایی در منطق (منطق) ,
کثرت گرایی بیل و رستال (منطق) ,
هنجاری بودن (منطق) ,
صوری بودن (منطق) ,
ضروری بودن (منطق) ,
تز عمومی تارسکی (منطق) ,
چکیده :
راساس دیدگاه کثرتگرایی در مورد منطق، چندین نظام درست از منطق وجود دارند. در بیشتر قرائتهایی که از این دیدگاه وجود دارد، نسبیباوری در مورد منطق پذیرفته شده و درستیِ یک نظام از منطق بهنحوی وابسته به مؤلفهای متمایز از آن نظام منطقی دانسته میشود. بیل و رستال اما مدعی ارائۀ تقریری از کثرتگرایی هستند که در یک زبان واحد ارائه شده و متضمن قبول نسبیباوری در مورد منطق نیست. در مقالۀ حاضر، برخی از مهمترین انواع کثرتگرایی را معرفی کرده و نشان میدهیم که برخلاف ادعای بیل و رستال، کثرتگرایی ایشان اولاً نمیتواند در یک زبان واحد ارائه شود؛ ثانیاً متضمن قبول نوعی از نسبیباوری در مورد منطق است. بر اساس قبول این نتایج، تلاش میکنیم با معرفی دیدگاهی با عنوان «وحدتگرایی حداقلی» نشان دهیم که درصورتیکه کسی بخواهد دیدگاه بیل و رستال را بهعنوان یک دیدگاه قابل اعتنا در این حوزه در نظر بگیرد، لازم است وحدتگرایی حداقلی را بپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 289 تا 309
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 62
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید