جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > Pure Life > 2021- دوره 8- شماره Issue 26
  • تعداد رکورد ها : 6
نویسنده:
Kadhim Albunasir
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: شکی نیست که موضوع امام مهدی(عج) موضوع مورد اتفاق مسلمین است و بسیاری از ادیان و مهدی موعود فرزند حضرت محمد(ص) است. چند روز قبل از رحلت چهارمین سفیر، علی بن محمد السامری، امام مهدی به سفیر خود پیام فرستادند: بسم الله الرحمن الرحیم یا علی بن محمد السامری. بزرگ ترین خدا; و بین شش روز، فرمان خود را جمع کن و کسی را به جای تو پس از مرگت سفارش مکن، زیرا غیبت کامل شده است و ظهوری نیست مگر پس از اذن خداوند متعال و ذکر او و آن پس از مدت طولانی و سختی دلها و پر شدن زمین از ظلم و ستم.» بر همین اساس در این مقاله که با رویکرد تاریخی و بررسی اسناد و منابع روایی انجام شده است. سعی می کنیم از منابع با دقت بالا استفاده کنیم، به موضوع فلسفه غیبت کبری حضرت مهدی (عج) می پردازیم و در آن با تکیه بر کتاب «امام مهدی روز موعود خلیل رزق.
صفحات :
از صفحه 111 تا 132
نویسنده:
Suzan Fahs، محمدحسین حسن العسکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تفاوت بین نحوه نگرش مردم به الحاد در جهان متفاوت است، در غرب، الحاد به عنوان یک موضوع عادی دیده می شود که توسط بسیاری از مردم پذیرفته شده است در حالی که در شرق به شدت مورد انتقاد قرار می گیرد. گشودگی در جوامع غربی با گسترش تفکر ماتریالیستی سکولار آزاد که پس از دوره روشنگری رخ داد، مردم را به سمت مفهوم الحاد به ویژه در نسل جوان سوق داده است. از سوی دیگر، شرق قوانین بسیار سخت تری در برخورد با هجوم بی خدایی دارد، جایی که برخی کشورها معتقدند مرگ با اعدام راه حل است. این امر آنها را به سمت تفکر غربی سوق داد، جایی که شروع به مبارزه با اعتقادات اسلامی کردند و البته تحت حمایت و حمایت رژیم های غربی که به عنوان ابزاری علیه اسلام استفاده می کردند، بسیاری از آنها موفق شدند از کشورهای خود فرار کرده و به غرب بروند. دین آنها را از دستیابی به اهدافشان محدود و باز می دارد، در حالی که الحاد آنها را از همه ارزش ها رها می کند و دستیابی به آزادی را بدون هیچ محدودیتی امکان پذیر می کند. از اینجا می بینیم که گسترش آتئیسم در کشورهای مسلمان از الحاد غربی نشات می گیرد. گمان می رود که افزایش الحاد شرقی به دلایل فرهنگی، فکری، آموزشی، روانی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی است و وظیفه ما مسلمانان است که علت این امر و چگونگی حل آن را از مفهوم اسلامی دریابیم. عقاید همان گونه که امام صادق(ع) با اتخاذ یک مفهوم منطقی برای متقاعد ساختن ملحدان در جریان مناظرات و استدلال های کلامی خود چنین می کرد. به دلیل فقدان شواهد، طولی نکشید که نظریه‌های آنها رد شد، یکی از آن‌ها فیلسوف معروف بریتانیایی بود که آنتونی فلو از مدافعان قوی بی‌خدایی بود، در روزهای آخر زندگی‌اش کتابی به نام «خدا وجود دارد» نوشت. .
صفحات :
از صفحه 13 تا 30
نویسنده:
خدیجه احمدی بیغش، محسن قمرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظام جهانی به صورت روزافزون نامتعادل تر، نامعین و بی انسجام می نماید. انسان ها به فرهنگ به عنوان یک تکیه گاه، پناهگاه و وسیله مقاومت در برابر تحمیل نظام جهانی رو می آورند. نابرابری و ناموزونی در تبادلات فرهنگی، عدم اطمینان، ناآمنی و آشفتگی ذهنی برای بسیاری از انسان ها به وجود آورده است. منطق طرد و خودشیفتگی افراطی، صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته و حتی به رشد اقتصادی، هماهنگی و انسجام اجتماعی لطمه زده و به حریم کرامت ذاتی انسان ها تحدی کرده و تنوع و خلاقیت فرهنگی را که برای سعادت نوع بشر حیاتی است، در معرض تهدید قرار داده است. اینک باید از خود و عقلانیت یاری گرفت و با نظر و عمل، بطلان نظریه ها و تئوری هایی که عدم برابری، نابردباری و دیگرناپذیری را تجویز نمی کند، اثبات کرد. بر این اساس، به جای پذیرش تنوع باید احترام و تحمل متقابل را ارتقا دهیم. دعوت برای تحریم یک ملت، نشانه ای هشدار دهنده است. چنین خواسته هایی نشان دهنده تمایل به عمیق سازی کلیشه ها و تبعیض علیه «دیگری» است. این تصور که یکسان سازی فرهنگی مستلزم همبستگی است، به همان اندازه ساده انگارانه است که مفهوم تنوع فرهنگی را به معنای درگیری و جنگ قلمداد کرد. در نتیجه، عقلانیت و علایق دینی حکم می کند به اینکه رویکردی فراقومی، فرانژادی و فرازبانی داشت؛ زیرا همه ادیان بر دیدگاه جهانی تأکید دارند و دیدگاه قومی را تجویز نمی کنند.
صفحات :
از صفحه 69 تا 82
نویسنده:
زکیه سادات حسینی، حسن امامیان، توفیق اسداف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در موضوع فعالیت های اجتماعی زنان مسلمان، دین اسلام نگاه ویژه ای دارد و تکلیف و مشقت بسیاری از فعالیت های اجتماعی سخت و سنگین را از دوش زنان برمی دارد؛ چرا که از دیدگاه اسلام، زنان به مثابه گل های لطیفی هستند. با این دیدگاه، وظیفه اصلی کسب درآمد و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حمایت از خانواده به عهده مرد است. از طرف دیگر، زنانی که می خواهند داوطلبانه در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند، از دیدگاه اسلام منعی ندارند و این امکان برای آنها وجود دارد؛ همچنان که در حال حاضر نیز زنان می توانند در مسیر فعالیت های اجتماعی، راه مردان را دنبال کنند، در جامعه حضور داشته باشند، شغل داشته باشند و در امور دولتی مشارکت کنند؛ اما برای حفظ حریم و ارزش ها برای حضور در جامعه، باید اصول و ضوابطی را رعایت کنند تا از آسیب های اجتماعی مصون بمانند و جامعه اسلامی از مشکلات ناشی از آن رنج نبرد. بر این اساس، عدم اختلاط زنان و مردان با رعایت اصول حیا، عفاف، پرهیز از خودآرایی، شوخی با نامحرم، رعایت پوشش و سایر موارد تأمین می شود. علاوه بر این، تأمین امنیت زنان به سلامت اخلاقی و فرهنگی جامعه نیز کمک می کند.
صفحات :
از صفحه 83 تا 97
نویسنده:
نعیمه رقاد، مازن محمد، بشار اسد، عبدالله سلیمان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: مطالعه وجود انسان از ابتدای پیدایش آن به عنوان یک عنصر فردی تا توسعه پیچیده ترین اشکال تمدن و جامعه از نظریه دانش جدایی ناپذیر است. و چگونه آن انسان از طریق دانش، توانست در زمین نوسان کند. برای ارائه الگوهای تجربی بزرگ در جنبش و تاریخ خود. همانطور که سطح دانش ارائه شده توسط انسان در زمان حیاتش محدود به بعد خاصی نبوده است، در می یابیم که او گاهی به عالم حس یا تخیل یا امر مجرد توجه می کند و گاهی به فکر و دانش خود اهمیت می دهد یا آن را در معرض نیروی دیگری قرار می دهد. همه این جهات مختلف گروگان شرایط و شرایطی بود که یک فرد پشت سر گذاشته بود. ماهیت شناختی انسان ما را در جستجوی نسبیت گرایی در دانش برای پرداختن به گرایش های فکری که متولد شده اند یا نه، دوشاخه می کند. حداقل بر ظهور مفهوم نسبیتی در دانش تأثیر می گذارد. اما این به هیچ وجه به این معنا نیست که محدود کردن مطالعه به این جهات، محدودیت کامل و کامل است. اما ما بر مکاتبی که فکر می‌کنیم در جستجو اولویت دارند تمرکز کردیم و آنها را برجسته کردیم که به شرح زیر خواهد بود: کانتی‌گرایی، تاریخ‌گرایی، شک‌گرایی و اگزیستانسیالیسم، و سپس این گرایش‌ها را در آزمون تحلیل قرار دادیم تا نقطه نادرستی در دانش بین نسبت بین پیوند مکاتب فکری
صفحات :
از صفحه 31 تا 68
نویسنده:
عابدین سیاحت اسفندیاری، محمدعلی حیدری، احمدرضا توکلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در عصر حاضر، رسانه ها از نظر فقه شیعه یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین وسایل ارتباط اجتماعی هستند. از سوی دیگر، یکی از علومی که می تواند هنجارهایی برای رسانه ها با توجه به جهانی بودن آن تعیین کند، علم «فقه دینی» است. در میان گزاره های فقهی مذهبی، قاعده «مصلحت» می تواند بیشترین تأثیر را در تعیین هنجار برای رسانه ها داشته باشد. بر این اساس، سؤال اصلی این تحقیق آن است که جایگاه و کاربرد مصلحت در رسانه ها چیست و چگونه تعیین می شود؟ فرضیه تحقیق این است که مصلحت اندیشی، مهمترین قاعده حاکم بر رسانه ها و فعالیت های آن است که از روش اسنادی برای بررسی این فرضیه استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که عنصر مصلحت در رسانه ها تعیین کننده انتشار اخبار و اطلاعات است. همچنین در این تحقیق مشخص شد که معیشت، نظام سیاسی، عدالت و امنیت از مهمترین مشوق هایی است که می تواند بر فعالیت صحیح رسانه ها حاکم باشد تا به هیچکدام از این موارد و ذینفعان آن در جامعه، آسیب نرسد. نتیجه آنکه مقاله حاضر برای توضیح مفهوم مصلحت فقهی دینی در رسانه ها و مطالعه انگیزه های مترتب بر آن و همچنین معرفی مرجع تعیین مصلحت در رسانه ها سازماندهی شد.
صفحات :
از صفحه 99 تا 110
  • تعداد رکورد ها : 6