جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
حکمت سینوی
> 1399- دوره 24- شماره 64
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
سال 1400
دوره 26 , شماره 66
دوره 25 , شماره 65
سال 1399
دوره 24 , شماره 64
دوره 24 , شماره 63
سال 1398
دوره 23 , شماره 62
دوره 23 , شماره 61
سال 1397
دوره 23 , شماره 60
دوره 22 , شماره 59
سال 1396
دوره 21 , شماره 58
دوره 21 , شماره 57
سال 1395
دوره 20 , شماره 56
دوره 20 , شماره 55
سال 1394
دوره 19 , شماره 54
دوره 19 , شماره 53
سال 1393
دوره 18 , شماره 52
دوره 18 , شماره 51
سال 1392
دوره 17 , شماره 50
دوره 17 , شماره 49
سال 1391
دوره 16 , شماره 48
دوره 16 , شماره 47
سال 1390
دوره 15 , شماره 46
دوره 15 , شماره 45
سال 1389
دوره 14 , شماره 44
دوره 14 , شماره 43
سال 1388
دوره 13 , شماره 42
دوره 13 , شماره 41
سال 1387
دوره 12 , شماره 40
دوره 12 , شماره 39
سال 1386
دوره 11 , شماره 38
دوره 11 , شماره 36
سال 1385
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
دوره 10 , شماره 32
سال 1384
دوره 9 , شماره 30
دوره 9 , شماره 28
سال 1383
دوره 8 , شماره 26
دوره 8 , شماره 24
سال 1382
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1381
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1380
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
سال 1379
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 12
سال 1378
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1377
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1376
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رسالة فی العشق: ارزیابی تصحیحها و پژوهشهای آن بر اساس نسخههای جدید
نویسنده:
سینا مشایخی ، محمدجواد اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این نوشتار تصحیحها و پژوهشهایی دربارة رسالةفیالعشق با رویکردی انتقادی ارزیابی شده است. اهمیت این رساله به سبب تبیین عشق از منظر فلسفی و بر مبنای فکر ارسطویی است. پیش از این اثر، رسالههایی دربارة عشق به شیوة فلسفی از افلاطون و فلوطین و إخوان الصفاء نیز نشر یافته که از لحاظ محتوایی با تعاریف و تقسیمبندیهای ابنسینا از عشق متفاوت است. پس از ارزیابی تصحیحها، نسخههایی که مبنای هر تصحیح بود، بررسی شد. نقصانهای هر پژوهشی که دربارة این رساله بود، بدین صورت ارزیابی شد: الف) عبارات نخستینِ پنج تصحیح و ضبط مقبول مصححان که در فهم ما از رساله تأثیری بهسزا دارد: واژههای الحیّة، المغذیة، المدبَّرة و المنبعث، بهجای واژههای الحسیة، المعدنیة، المدبِّرة و المنیلة؛ ب) بررسی شمار گوناگون نسخههای موجود در کتابخانههای ایران(بر اساس گزارش فنخا 45؛ و دنا ـ ویراست دوم ـ 54 نسخه) و کتابخانههای خارج از ایران(37 نسخه) در تصحیح علمی اهمیت دارد، درحالیکه مصححان در روزگار خود به نسخههایی که صرفاً در ناحیة جغرافیایی آنها نزدیک بدانها بوده است(تنها 11 نسخه خارج از کتابخانههای ایران) استناد کردهاند؛ ج) انتخاب نسخۀ اصل و طبقهبندی نسخههای همخانواده در تصحیح علمی رساله مهم است. منظور از شیوة ارزیابی با رویکردی انتقادی، بررسی جنبههای صوری و محتوایی تصحیحهای چاپی است که در تحلیل فلسفی رساله نقشی تعیین کننده دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مفهوم زیبایی در اندیشه ابنسینا با تکیه بر لذتشناسی
نویسنده:
مهدی بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا مسئلۀ لذت را عمیقتر و گستردهتر از زیبایی بیان کرده است. او در برخی از مهمترین تالیفاتش تلاش کرده تصویر روشنی از موضوع لذت ارائه دهد. عباراتی که ابنسینا در کتابهای مختلفش در مورد لذت آورده اگر چه از جهاتی مشترکاند اما در هر کدام میتوان جزئیاتی یافت که نقش مهمی در تبیین مفهوم کلی لذت دارند. یکی از مسائلی که او در تبیین مسئله لذت به آن پرداخته است زیبایی است. عبارات ابنسینا نشان دهندۀ رابطۀ عمیق میان لذت و زیبایی است. موضوعی که در پژوهشهای زیباییشناسانه در اندیشه ابنسینا به آن چندان توجهی نشده و در بسیاری از آنها صرفا به تبیین عبارات ابنسینا در مورد جمال کفایت شده است. به نظر می رسد اگر موضوع زیبایی را در فرآیند لذتشناسی ابنسینا قرار دهیم امکان تبیین جدیدی از زیباییشناسی ابنسینا خواهیم داشت. از همین رو در این پژوهش به جایگاه زیبایی در موضوع لذت و تبیین چگونگی ارتباط زیبایی و لذت پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است نشان میدهد؛ بر اساس لذتشناسی ابنسینا، زیبایی یا همان جمال در حقیقت کمال و خیر قوۀ مدرکه باصره یا سامعه است. به عبارت دیگر میتوان گفت که زیبایی ملائم این دو قوه میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن سینا و هراس از مرگ تصحیح یک اشتباه در باره تکنگاری منسوب به ابن سینا
نویسنده:
حامد آرضائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئلة هراس از مرگ یا اضطراب مرگ یکی از مسائلی است که از یکسو در تاریخ فلسفه و از سوی دیگر، در تاریخ و اخلاق پزشکی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. از دوران گذشته علاوه بر آثار ادبی و نگاههای اسطورهای منعکسشده در داستانها و نمایشنامهها و متون عرفانی و گنوسی، فیلسوفان نیز نتایج اندیشهورزی خود را در این خصوص در آثار فلسفی منعکس کردهاند. در یونان باستان، در کنار اندیشهورزیهای سقراط و افلاطون، اپیکوریها و رواقیها نیز در فلسفهورزی در زمینه هراس از مرگ سهم بهسزایی داشتهاند. در جهان اسلام نیز اندیشمندانی همچون محمد زکریای رازی و ابوعلی مسکویه و ملاصدرا در اینباره سخن گفتهاند. امّا در این میان، تنها تکنگاری موجود در زمینة هراس از مرگ که به نحوی تفصیلی بدین موضوع میپردازد، منسوب به بوعلی سینا است. از این رساله که در مجموعه رسائل ابنسینا به طبع رسیده و به فارسی نیز ترجمه شده با نامهای «الشفاء من خوف الموت ومعالجة داء الاغتمام» و «دفع الغمّ من الموت» یاد شده است.ابنسینا هم فیلسوفی برجسته، هم یکی از بزرگترین پزشکان دورة اسلامی است که شایستة نظرورزی در خصوص این مسئلة مرزی میان فلسفه و پزشکی است؛ ازاینرو، محققان پس از وی و بهویژه پژوهشگران معاصر ارجاعات بسیاری به نگاشتة او داشتهاند. با توجه به فراوانی ارجاع محققان معاصر بدین رساله به نام ابن سینا از یکسو، و تردید برخی پژوهشگران در انتساب آن از سوی دیگر، پژوهشی دربارة نویسنده رساله صورت گرفت. با بهرهگیری از پژوهشهای پیشین و برخی دلایل متنشناختی دیگر روشن میشود که این رساله در اصل بخشی از کتاب تهذیب الأخلاق و تطهیر الأعراق ابوعلی مسکویه استکه به اشتباه به ابنسینا نسبت داده شده. این انتساب بهدلیل اشتباه ناسخان، بهسهو یا بهعمد رخ داده است. پس از بررسی وجوه مختلفی که به این اشتباه انجامیده است، انتساب این رساله به ابنسینا نفی و صحت انتسابش به مسکویه اثبات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وامداری سهروردی به ابنسینا در نظریۀ قیاس
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نظریۀ قیاس در منطق سهروردی بر سه گونه تبدیل استوار است: (1) تبدیل گزارههای سالب به موجب از طریق عدول محمول، (2) تبدیل گزارههای جزئی به کلّی از راه افتراض، و (3) تبدیل گزارههای ممکن و ممتنع به ضروری بر پایۀ ضرورت بتّات. با این تبدیلها، چهار ضرب شکل اوّل به یک ضرب، چهار ضرب شکل دوم نیز به یک ضرب، و شش ضرب شکل سوم هم به یک ضرب فروکاسته میشوند. درستیِ تکضرب اشراقیِ شکل اوّل را سهروردی اگرچه بدیهی میداند، درستیِ تکضرب اشراقی شکل دوم را با یک قاعده، و درستی تکضرب اشراقیِ شکل سوم را با یک قاعدۀ دیگر به اثبات میرساند. آیا این نظام قیاسی با ارکانی که دارد، چنانکه ضیائی و والبریج میپندارند، یک واگرایی حادّ از منطق ابنسیناست؟ در این جستار میخواهم نشان دهم که سهروردی تقریباً در همۀ اینها وامدار ابنسیناست. وی ایدهای که ابنسینا در المختصر الأوسط، کوتاه و گذرا، درافکنده است را کامل کرده و در همۀ مراحل تکمیل این ایده نیز از بخشهای مختلف منطق ابنسینا الهام گرفته است. (1) را از همان المختصر الأوسط وام کرده؛ (2) روشی ارسطویی است که در همۀ منطقنوشتههای ابنسینا بهکار رفته؛ و (3) مُلهَم از الشفاء: کتاب القیاس است. افزون بر اینها، قاعدهای که سهروردی با آن درستی تکضرب اشراقیِ شکل دوم را ثابت میکند برگرفته از النجاة است؛ و قاعدهای که با آن درستی تکضرب اشراقی شکل سوم را به اثبات میرساند باز مقتبس از الشفاء:کتاب القیاس است. بدین سان، خطای کسانی چون ضیائی و والبریج، که نظریۀ قیاس سهروردی را یک واگرایی حادّ از نظریۀ قیاس ابنسینا میدانند، آشکار میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید