جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معناشناختی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
الدلاله القرآنیه عند الشیخ السبحانی فی تفسیره منیه الطالبین
نویسنده:
محمد ضیاءیوسف العمر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معناشناختی
,
علوم انسانی
,
سبحانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
منیه الطالبین
چکیده :
پژوهشهای معناشناسی، نتیجهی کاوش ذهن انسان و تحول ابزارهای بررسی زبان است کهدر حال حاضر ازجایگاه مهمی در رابطه با بررسی زبان و فهم اسرار آن برخوردار است. ارزش پژوهشهای معناشناسی زمانی نمود بیشتری مییابد که در خدمت فهم متن قرآن و مطالعهی تلاشهای مفسران به کار گرفته شود و در این پژوهش میکوشیم تا با بررسی معناشناسی تفسیر منیه الطالبین فی تفسیر القرآن المبین اثر آیت الله سبحانی، به این غایت مهم دست یابیم.از مهمترین نتایجی که از خلال این پژوهش بدان دست یافتیم، میتوان به این موارد اشاره کرد: توجه و اهتمام سبحانی به مسائل معناشناسی در تفسیرش، تلاش او در به کارگیری سازوکارهای معناشناسی به منظور فهم بهتر موضوعات و مطالب قرآنی، ارائهی دیدگاههای ارزشمند در مبحث دلالت مجازی و در نتیجه ارائهی تفسیری جدید پیرامون صفات الهی و نفی جسمانیت از ذات مقدس الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناختی صفات خداوند در پایانههای آیات (مطالعه موردی: سوره بقره)
نویسنده:
علیرضا ره گشا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معناشناختی
,
علوم انسانی
,
صفات الهی
,
اسماء الحسنی
,
صفات خدا
,
معناشناختی قرآن
,
معناشناختی قرآن
,
معناشناختی قرآن
چکیده :
صفات خدا و به تعبیر قرآن،«اسماء الحسنی»، از پر بسامدترین مفاهیم به کار رفته در قرآن کریم است که با تنوع بسیاری، در سرتاسر قرآن کریم به چشم میخورد. در میان «اسماء الحسنی»، نامهای فوق نیکوی خداوند، که در پایانه آیات قرار دارند، از اهمیّت و جایگاه ویژهای برخوردارند و مفاهیم خاص و متنوعی را تعلیم میدهند. فهم و درک آن مفاهیم ، مستلزم بررسی و تحلیل آیهای است که صفات و اسماء در آنبکار رفتهاند. در تفاسیر و سایر منابع سنتی موجود، بیشتر به مباحث فلسفی، کلامی و عرفانی مربوط به هریک از صفات و اسماء پرداختهشده و کمتر به ارتباط معنایی آنها با آیهای که در آن واقع شده اند توجه شده است.این پژوهش، در راستای بررسی وجود چنین ارتباطی و کم و کیف آن، به تحلیل وبررسی صفات خدا در پایانه آیات سوره بقره پرداخته و ضمن استفاده از دستاوردهای علم معناشناختی تأیید گردید، که میان صفات و اسماء انتهای آیات با بافت وسیاق آنها ارتباط تنگاتنگیاز نظر معناشناختی وجود دارد، به گونهای که مفهومسازی در آیه بر اساس آن اسم صورت گرفته و از آن تأثیر پذیرفتهاست. برای مطالعه و بررسی موضوع فوق از روش توصیفی- تحلیلی آیات، استفاده شدهاست؛ بدین ترتیب که ابتدا به صفات الهی که در قرآن آمدهاست و چگونگی انتزاع آنها از ذات الهی پرداخته و دستهبندیها و تقسیماتی که پیرامون آن اسماء وصفات وجود دارد توضیح داده شدهاست؛ سپس تحلیل مفهمومی و لغوی اسماءحسنای انتهای آیات سوره بقره ارائه گردیدهاست؛ وسرانجام به معناشناختی آن اسماء و بیان ارتباط آیه با آن اسماء، پرداخته شدهاست. برای بررسی چگونگی ارتباط مذکور ضمن استفاده از دستاوردهای علم معناشناختی از تفاسیر مشهور و سایر منابع مرتبط با موضوع خوشهچینی گردیدهاست. گرچه اکثر تفاسیر، کمتر به این ارتباط توجه نموده و این اسماء و صفات را صرفاً توصیفی برای خداوند بینیاز از توصیف محسوب کردهاند.بنابراین این پژوهش و چنین بررسیهایی، ضمن نشان دادن خلأ موجود در این زمینه، در تفاسیر، راه را برای فهم عمیقتر و بهتر کلام الهی هموار میسازد. امید است با چنین بررسیها و تداوم و تکامل آنها، غرض نهایی که پی بردن به مقصد آیه و در نتیجه عمل به آن و رسیدن به رشد و سعادت انسان است، نیز نزدیکتر گردیم. کلید واژهها: معناشناختی، معناشناختی قرآن، اسماء الحسنی، صفات الهی، بافت، سیاق، خواتم آیات، پایانه آیات، فواصل آیات سوره بقره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناختی صفات خدا در کلام امامیه
نویسنده:
سید محمد کاظم علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه معارف اسلامی، معاونت پژوهشی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
ابوسهل نوبختی ,
تأویل ,
کلام اسلامی ,
الله ,
میرداماد ,
امامیه ,
اشاعره ,
بعد معناشناختی صفات الهی ,
وجودشناختی فارابی ,
صفات ,
معناشناختی ,
زمان ,
حدوث ذاتی ,
سرمد ,
حدوث دهری ,
متکلمان امامیه ,
ابوجعفر احول ,
حمران بن اعین ,
ابومالک حضرمی ,
علی بن میثم ,
قرن دوم و سوم هجری ,
صفاتیون ,
تشبیه ,
تنزیه ,
عینیت ,
نظریه احوال ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مبحث صفات خداوند، پس از اثبات وجود او مهم ترین مبحث کلام است که به دو لحاظ می توان آن را بررسی کرد؛ یکی به طورکلی و دیگری به طورخاص. در نگرش نخست نیز می توان دوگونه بررسی انجام داد؛ یکی «وجودشناختی» و دیگری «معناشناختی». این تحقیق مربوط به بررسی معناشناختی می باشد که به دنبال پاسخ به پرسش از وجود واقعی صفات نیست؛ بلکه درپی ساختار معنایی تعابیر متکمان از صفات و نوع تفسیر و تبیین ایشان در قالب یک فرمول کلی است.<br /> این مطالعه درباره متکلمان امامیه در سده های دوم و سوم هجری است که در یک طبقه بندی کلی به سه دوره: پیش از هشامَین، هشامین (هشام بن حکم و هشام بن سالم) و پس از هشامین تقسیم شد ه اند. در این تحقیق، گزارش های نقل شده از این متکلمان بررسی می شود تا به ساختار های معنایی صفات پی برده شود. مهم ترین ساختار معنایی به دست آمده، ساختاری است که هشام بن حکم ارائه نموده است که در قالب فرمول «صفات نه خدایند و نه غیر او» بیان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 147
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه های حصول معرفت دینی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های دینی
,
معناشناختی
,
معرفت
,
تفسیر
,
مکاشفات
,
روشمندی
,
مخاطب
,
وجودشناختی
,
حقانیت
,
زبان شناختی متن
,
درک رموز
,
اجتهاد، مقدس
,
عتبارشناسی
چکیده :
در این نوشتار به راههای کشف مقاصد دین و مفاهیم و گزارههای آن پرداخته شده است. در آغاز نوشتار مفهومی از معرفت دین و معرفت دینی ارائه شده، سپس به روشمندی درک مفاهیم در سه شاخهی کلی معناشناسی گزارههای دینی، وجود شناسی و زبانشناسی دین اشاره شده است؛ به این مفهوم که باید گزارههای دینی، ماهیت کلی دین، و زبان آن، متعلق معرفت قرار گیرند و فرد، به معرفتی جامع از این سه شاخهی کلی دست یابد. در بخش اصلی و بعدی نوشتار، راههای دریافت معرفت دینی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به دو راه کلی پرداخته شده است. یکی از این راهها طریق دادههای متن وحیانی، یعنی فهم کلام تبیین کنندهی دین است. در همین خصوص، نیز گونههای دستیابی به معرفت دینی از طریق متن مورد توجه قرار گرفته که به چهار وجه باید توجه داشته باشد؛ یعنی متن، کلیدهای درک رموز، واسطهی تفسیر، ابلاغ به مخاطب، این چهار وجه به گونههایی قابل دریافت است. گونهی اول: از طریق عقل است. در این بخش، استدلال گردیده که امر قدسی وحی و گزارهها و مفاهیم آن به وسیله عقل قابل دریافت است. گونهی دوم: از طریق نقل است. که در این بخش، مفاهیم تبیین شده در متون دینی، وسیلهی معرفت دین قرار میگیرند، از قبیل کتاب و سنت. گونهی سوم: از طریق مکاشفات درونی و باطنی است که به معنای معرفتهای شهودی و دریافتهای باطنی است که بر اثر ارتباط با مفاهیم دینی و حقایق نهفته در آن حاصل میشود. طرق دیگری همچون پیشفهمها، بهرهوری از علوم دیگر، و... طرقی هستند که در حصول معرفت دینی نقش آفرینند. در پایان این مقاله، به اعتبار معرفت دینی پرداخته شده، و معرفت دینی را تصدیقی تام و جازم دانسته که دارای اعتباری مطلق و شکوهمند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید