جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه قم
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه فلسفه وکلام اسلامی
>
اقدس یزدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
عنوان :
وضعیت سنجی و شناخت روابط «عقل معاد» و «عقل معاش» در سیرحرکت انسان
نویسنده:
فاطمه شامخی امیری ، احمد رضا شاهرخی ، اقدس یزدی(دانشگاه قم)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سیر تکاملی انسان متوقف به عملکرد «عقل» او میباشد. عقلی که از منظرهای مختلف قابلیت دستهبندی و تقسیمبندی دارد. یکی از آنها، تقسیم عقل به «عقل معاد» و «عقل معاش» میباشد؛ «عقل معاد» متکفل راهبری ساحت معنا و «عقل معاش» متکفل راهبری ساحت مادهی انسان میباشد؛ در این مسیر به دلایل مختلف نسبتها و روابط گوناگونی بین آن دو نوع عقل برقرار میگردد؛ روابطی که در شرایطی منتج به سعادت و در شرایطی منتج به شقاوت انسان میگردد؛ رسالت این مقاله شناسایی انواع این روابط و دلایل به وجود آمدن آنان میباشد. این مقاله از نوع پژوهشهای توصیفی بوده و از نظر هدف بنیادین میباشد و دادههای مورد نیاز در آن به روش اسنادی با ابزار فیشبردازی گردآوری و پس از آن به روش کیفی اجتهادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش مشخص گردید با توجه به عملکرد آن دو عقل، سه رابطه و نسبت بین آنان در طی سیر تکاملی انسان برقرار میباشد؛ رابطهای که عقل معاد بر سایر شئون انسان سلطهی افراطی مییابد، رابطهای که عقل معاش بر عقل معاد و حرکت انسان چیره میگردد و رابطهای که عقول به قاعدهی خلقتشان نسبتی برابر در حرکت انسان دارند و بین آنان رابطهی تعادل برقرار بوده که نتیجهی دو رابطهی اول، شقاوت انسان و رابطهی آخر سعادت میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 146 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثنویت نفس و بدن در نظام فلسفی ابن سینا و دکارت
نویسنده:
اقدس یزدی ، راضیه شفیعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسأله شناخت دو ساحتی بودن انسان، تأثیر بسزایی در شناخت انسان دارد و از آنجا که امتیاز انسان در عالم نسبت به سایر موجودات و نیز تجرد نفس و...، بر اثبات جوهریت نفس به صورتی مجزای از بدن مبتنی است، پس شایسته است که در این مسأله پژوهشی در آراء دو فیلسوف غربی و اسلامی صورت گیرد. ابنسینا در آثار خود، به تمایز نفس از بدن تصریح دارد و با براهینی از جمله برهان «انسان معلق در فضا»، به طور ضمنی به اثبات آن میپردازد. دکارت نیز این تمایز را با برهان «میاندیشم، پس هستم» اثبات میکند. در این نوشتار، پس از تبیین دیدگاه این دو فیلسوف، سعی شده است به مقایسه این دو دیدگاه پرداخته شود. ابنسینا نفس را «کمال اول جسم الی...» و دکارت نفس را «جوهر اندیشنده» تعریف کرده است. هر دو فیلسوفانی دوالیست هستند. در برهان هر کدام هم تجرد نفس، هم تمایز آن از بدن و هم خودآگاهی اثبات میشود. تفاوت مهم آنها این است که برهان «انسان معلق» ابنسینا، حالتی فرضی است، در حالی که «کوجیتوی» دکارت تجربهای شخصی بهشمار میرود که با قدری تأمل حاصل میگردد. هر دو فیلسوف، قائل به تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 311 تا 326
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقلانیت و عدالت در برپایی حکومت دینی از منظر امام خمینی و آیه اللّه جوادی آملی
نویسنده:
پدیدآور: زهراسادات حجازینسب ؛ استاد راهنما: اقدس یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
انسان توانایی بسیاری در درک و فهم امور و شناخت پدیده های جهان دارد. عقل به عنوان منبعی مستقل در شناخت دین محسوب می شود و در کنار نقل، روشنگر مسیر انسان در راه رسیدن به تعالی و سعادت دنیوی و اخروی است. حضور پیامبران و نزول کتابهای آسمانی در هر عصری باعث شکوفا شدن عقول مردم شد ؛ چنانکه ظهور اسلام با دو چراغ علم و عدل باعث شد جاهلیت به عقلانیت تبدیل گردد. برقراری عدالت از منظر قرآن کریم یکی از اهداف اصلی دررسالت انبیا است. همچنین عدالت یکی از ارکان اصلی در تشکیل حکومت دینی محسوب می شود. این متن به بررسی نظرات امام خمینی (ره) و آیه اللّه جوادی آملی در این موضوع پرداخته است و با اشاره به شیوه حکومت پیامبر گرامی اسلام و امیر المؤمنین (علیه السّلام) درگسترش عقلانیت و برپایی عدالت، در نهایت به کمال این دو امر در زمان ظهور ولی عصر (عج اللّه) می پردازد. همچنین از دلایل عقلی و نقلی در قرآن و سنّت، استفاده نموده است. در نتیجه این مطلب را بیان می کند که گسترش عقلانیت نقش مؤثری در ایجاد حکومت دینی و به تبع آن اجرای عدالت در جامعه دارد. این پایان نامه به شیوه توصیفی _ تحلیلی به نگارش در آمده است و از منابع کتابخانه ای در جمع آوری مطالب آن استفاده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مبانی پوچگرایی از منظر استاد مطهری
نویسنده:
اقدس یزدی، گیسیا محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
پوچگرایی تفکری است که همه ارزشها را بیارزش کرده و به بحران عمیق معنوی در زندگی بشر منجر شده است. پوچگرایی مبتنی بر اصولی است که از نظر فلسفی باطلاند. در این مقاله ما در پی ابطال مبانی پوچگرایی در حوزه اندیشه استاد مطهری هستیم. مهمترین مبانی پوچگرایی که به بیهدفی و بیمعنایی زندگی منجر میشوند، عبارتاند از: بیخدایی، مسئله مرگ، مسئله خلقت، اعتقاد به جبر، درد و رنج، مسئله زمان، عقلبسندگی، شکستها و ناکامیها، مسئله شر و از خود بیگانگی. از نظر استاد مطهری خلقت انسان هدفمند است، اعلا هدف آفرینش انسان رسیدن به مقام عبودیت در سایه معرفت است. انسان با یاد خدا و ذکر خدا، مانع از خودبیگانگی و خودباختن میشود. با نظر به صفت حکمتی که برای خدای متعال قائلیم، شکستها و ناکامیها را با دیده مثبت، بر اساس مصلحت و مشیت الهی نگریسته و آنها را برای رسیدن انسان به خیرهای برتر و اعلا میدانیم. از اینرو انسان الهی شری نمیبیند و همه چیز را چون تحت تدبیر و اراده الهی است، زیبا میبیند. درد و رنج را برای انسان مؤمن مایه آگاهی، بیداری، تهذیب نفس و تصفیه اخلاق، و مرگ را نقطه عطفی در مسیر حرکت اشتدادی وجود انسان و دروازهای به دنیایی بزرگتر میداند. خداوند با مختار آفریدن انسان، او را در انتخاب راه زندگیاش آزاد گذاشته؛ چون در صورت جبری بودن انسان، تکلیف در دنیا و جزا در آخرت به کلی باطل میشود. روش ما در این پژوهش فیشبرداری و استخراج و تحلیل نقدها از آثار استاد مطهری بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی کارکردهای نظریه مُثل در فلسفه افلاطون و سهروردی
نویسنده:
اقدس یزدی، فاطمه بنیاسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتار حاضر با بیان این نکته که اعتقاد به عالم مُثل، فصل جدیدی را در هستیشناسی و معرفتشناسی افلاطون و سهروردی گشوده است، به بیان انگیزه طرح این عالم توسط این دو حکیم پرداخته و سپس تأثیر این نظریه را در هستیشناسی و معرفتشناسی این دو فیلسوف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به این نتایج رسیده است که افلاطون، مُثل را متعلق اصلی علم میداند و قائل است که جهان مادی نمیتواند ثابت و در نتیجه متعلق علم باشد. از آنجا که طبق نظر وی مُثل حقایقی عینیاند، بنابراین تصمیم گرفت که جایگاه مُثل را از حیث هستیشناسی تبیین کند که در هستیشناسی وی، جایگاه مُثل مادون مثال خیر و مافوق عالم ماده است. سهروردی نیز در سلسله مراتب هستی، پس از نورالانوار به موجودات نوری محض معتقد است که آنها را انوار قاهره مینامد. انوار قاهره، موجودات مجرد تامی به شمار میآیند که در دو حالت طولی و عرضی شکل گرفتهاند که از نظر وی این عقول عرضیه، همان مُثل افلاطونیاند که حکمت راستین و حقیقی از نظر سهروردی در اثر عروج و اتصال به همین عقول عرضیه (رب النوع) حاصل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح و بررسی کلامی فلسفی رساله معراجیه ابن سینا با نظر به آیات و روایات
نویسنده:
پدیدآور: فروغ شمسی ؛ استاد راهنما: اقدس یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
چکیده :
یکی از معجزات پیامبر اسلام معراج است. معراج، سفر پیامبر اکرم از مسجدالحرام به مسجدالاقصی و از آنجا به آسمانها تا سدره المنتهی است. در قرآنکریم آیاتی به طور صریح به این واقعه اشاره دارند و حضرات ائمه اطهار تاکید خاصی بر پذیرش آن داشتهاند. واقعه معراج تحت حدیث معراج در کتب روایی معتبر نقل شده، اما شرحی کامل در مورد آن آورده نشده است. شیخ الرئیس ابوعلی سینا رسالهای در باب معراج پیامبر نگاشته که در حقیقت رمزگشایی از واقعه معراج است و از آنجا که تا به حال شرح کامل و مفصلی از نظر فلسفی و حتی کلامی بر رساله نگاشته نشده است، در این پژوهش بر آن شدیم تا شرح کلامی ـ فلسفی این رساله و دیدگاه این حکیم، پیرامون معراج را در تناظر با آیات و روایات جویا شویم. در این رساله ابتدا مقدماتی در مورد مسئله نبوت و ضرورت بعثت و بررسی نظر خاص ابنسینا در مورد آن و سپس بررسی سندیت معراج در آیات و روایات و از منظر علمای شیعه و اهل سنت و نهایتاً بررسی رساله معراجیه مطرح شده است. ابنسینا معراج پیامبر را سفر عقلانی و سیر در عالم عقول میداند و با رمزگشایی از آن، رموز و اسرار حدیث شریف را تأویل مینماید. ابن سینا بازگشت علم و ادراک را به قوه عاقله دانسته و به عبارتی عقل و علم را یک حقیقت واحد میداند و معتقد است نطق همان ادراک معنا توسط نفس است. از نظر او نفس پیامبر در اتصال مداوم با عقل فعّال است و در نتیجه، تمام نطق نبی، عین کلام خداوند میباشد. او معتقد است معراج پیامبر سفر روحانی است نه جسمانی، چون صعود جسم به عالم ماوراء ماده را خلاف عقل و برهان میداند. هدف و مراد ابنسینا از نگارش این رساله اثبات امکان عقلی معراج است. شایان ذکر است که هر چند ابنسینا انسانی متشرّع و مسلمانی متعبّد است، اما در مسئله معراج در جایگاه یک حکیم و فیلسوف برجسته صرفاً از جنبه عقلانی به شرح و رمزگشایی حدیث شریف معراج پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مبانی پلورالیسم دینی (کثرت گرایی دینی) از دیدگاه متفکران حکمت متعالیه معاصر
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه حیدریان گرجی ؛ استاد راهنما: اقدس یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
چکیده :
کثرتگرایی دینی یکی از رویکردها به مسئله تعدد ادیان و از مباحث مهم، نوظهور و نقشآفرین در عرصه دینپژوهی(کلام جدید و فلسفه دین) است. در این پژوهش ضمن تعریف پلورالیسم و انواع آن به بررسی مبانی پلورالیسم( نسبی بودن حقیقت، هرمونتیک، تجربه دینی و نومن و فنومن) پرداخته شد. تکثرگرایی دینی پذیرش این نکته است که در حوزه عقاید و ادیان، حقها بسیار است و هر دینی میتواند جلوهای از حقیقت باشد. بدین معنا، حقیقت مطلق منحصر به یک دین یا مذهب خاص نیست، بلکه هر دین و عقیدهای میتواند به نوبه خود و در جایگاه خاص خود حق باشد،که مقصود همان حقانیت ادیان مختلف در عرض هم است. این امر موجب پیدایش شبهاتی در پذیرش حقانیت انحصاری دین اسلام ایجاد نموده است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و بهرهگیری و استناد به کتاب و سنت و آثار فلسفی و کلامی و همچنین با استفاده از سامانه رایانهای و نرم-افزارهای علمی صورت گرفته است. در این تحقیق نظر متفکران حکمت متعالیه معاصر در مورد حقانیت دین اسلام و نقدهایی که بر مبانی پلورالیسم از دیدگاه این متفکران وارد است، بررسی شده است. طبق بررسی و تحقیقات به عمل آمده حاصل بحث پلورالیسم دینی این است که در آثار این متفکران مسلمان و فیلسوفان صدرایی، همچون امام خمینی(ره)، آیت الله محمد حسین طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح، پلورالیسم دینی در خصوص حقانیت ادیان به طور هم زمان و در عرض هم، باطل و کاملا قابل رد و نقد است. در ادامه پژوهش مبانی پلورالیستها در اثبات مدعای شان مورد نقد و تحلیل قرار گرفت که در نتیجه با ادله کلامی و فلسفی، از جمله قاعده صرف الشیء لایتثنی و لا یتکرر، جمع المسئله فی المسئله واحده، امتناع اجتماع نقیضین و حدیث ثقلین بی-اساس بودن این مبانی نیز آشکار شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفی-کلامی مناظرات پیرامون اثبات توحید و صفات خداوند در کتاب الاحتجاج طبرسی
نویسنده:
ریحانه مهرانیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید ذاتی(کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
شناخت خدا
,
الاحتجاج
,
طبرسی
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید افعالی (اخلاق)
چکیده :
شناخت پروردگار و خالق هستی، بنیادیترین اصل از اصول عقاید است که تحقیق پیرامون آن ضروری است. ائمه اطهار که مصادیق کاملترین انسانها بودهاند، عالیترین سطح شناخت را نسبت به معبود خویش داشتهاند؛ پس شایان تحقیق است که به منظور ارتقاء معرفت خویش نسبت به توحید و صفات خداوند، به تأمل در کلام پیشوایان هدایت در این خصوص بپردازیم. یکی از کتبی که بخش عمدهی آن، در بردارندهی این معارف توحیدی می-باشد، کتاب شریف "الاحتجاج" طبرسی است. در این تحقیق بر آنیم که بتوانیم با تبیین فلسفی- کلامی و فهم عمیق روایات معصومین، نسبت به توحید و صفات الهی شناختی عمیقتر بیابیم. با توجه به محوریت کتاب "الاحتجاج" و منتظم بودن مباحث توحیدی، روش پژوهش حاضر بدین نحو استکه ابتدا روایات توحیدی، از کتاب "الاحتجاج" استخراج شده، سپس به وسیلهی آراء فلسفی و کلامی متناطر با آنها، مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است. دستاوردهای این تحقیق، این است که برخی آراء فلاسفه و متکلمین، قرابت زیادی با مفاد روایات دارد، از جمله اینکه هرچند شناخت حقیقت ذات خداوند، صفات و افعال الهی برای بشر غیر ممکن است، ولی این به معنای تعطیلی عقل نیست و میتوان از طریق "تشبیه در عین تنزیه و تنزیه در عین تشبیه" نسبت به صفات خداوند شناخت پیدا کرد. همچنین براهین بسیاری را میتوان برای اثبات خداوند، از فرمایشات معصومین برداشت نمود، مانند برهان: صدیقین، حدوث، علیت و... . دیگر آنکه حضرات در باب صفات، قائل به عینیت صفات با ذات بوده و صفات کمالیه و سلبیهی زیادی را برای خداوند برمیشمارند که میتوان با استفاده از آراء فلسفی و کلامی علمای اسلام، به تفسیر و درک درستی از آنها دست یافت. همچنین از جمله مسائل بحث برانگیزی که در احتجاجات آنها دیده میشود، مسائل توحید افعالی، از جمله جبر و اختیار، قضا و قدر، شرور و... است که تبیین و تفسیر درست آنها از دیدگاههای مختلف فلاسفه و متکلمین مسلمان، قابل برداشت است.کلمات کلیدی: الاحتجاج، طبرسی، شناخت خدا، توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احباط و تکفیر عمل، از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
اقدس یزدی، زینب عباسی آغوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احباط و تکفیر
کلیدواژههای فرعی :
ثواب ,
عقاب ,
کفر ,
احباط محض ,
ارتداد ,
استحقاق عقاب ,
حسن فاعلی ,
حسن فعلی ,
شرک ,
کفر موافات ,
موازنه ,
استحقاق ثواب ,
استحقاق عقاب اخروی ,
ایمان موافات ,
استحقاق ثواب اخروی ,
ملکه ,
تجسم اعمال ,
نفاق ,
گناه کبیره ,
سیئات ,
ایمان ,
حسنات ,
احباط غیر محض ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2345-3788
چکیده :
در ﻣﺴﺌﻠﻪ «اﺣﺒﺎط و ﺗﻜﻔﻴﺮ»، ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ اﺣﺒﺎط کلی ﺑﻮده، دﻻﻳﻞ عقلی و نقلی ذﻛﺮ میﻛﻨﻨﺪ. در ﻣﻘﺎﺑﻞ، اﺷﺎﻋﺮه و اﻛﺜﺮ اﻣﺎﻣﻴﻪ در ﺣﺎل ﻛﻔﺮ، ارﺗﺪاد، ﺷﺮك و ﻧﻔﺎق، ﻣﻨﻜﺮ اﺣﺒﺎط کلی ﻫﺴﺘﻨﺪ و آن را ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻇﻠﻢ، ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺑﻼﻣﺮﺟﺢ و ﻳﺎ ﺗﻨﺎﻗﺾ و دور می داﻧﻨﺪ. آﻳﺖاﷲ ﺟﻮادی آملی درﺑﺎره ﻛﻔﺮ، ﺷﺮك، ﻧﻔﺎق و ارﺗﺪاد، ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺣﺒﻂ ﻣﺤﻀﻨﺪ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺮ اﺛﺮ آنﻫﺎ ﻫﻤه هستی ﺧﻮد را از دﺳﺖ می دﻫﺪ و درﺑﺎره ﻣﻌﺎصی ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺣﺒﻂ ﻏﻴﺮﻣﺤﺾ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻳﺸﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻮﻫﺮی ﻧﻔﺲ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ، ﻧﻔﺲ ﻣﺎدامی ﻛﻪ راﺑﻄه تعلقی ﺑﺎ ﺑﺪن دارد، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ دﮔﺮﮔﻮنی دارد و اﻓﻌﺎل اﻧﺴﺎنی ﺑﺎ ﻧﻔﺲ، اﺗﺤﺎد وﺟﻮدی دارﻧﺪ و ﺻﻮرت ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺧﻮد را اﻳﺠﺎد می ﻛﻨﻨﺪ.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فلسفی و کلامی توحید و صفات الهی در کلام حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
نویسنده:
منصوره حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطبه فدکیه
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات الهی
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
الهیات و معارف اسلامی
,
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
,
ادعیهی فاطمی
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
توحید مهمترین اصل از اصول اعتقادی و زیربنای همه آنهاست. این اصل که دارای ابعاد متعدّد نظری و عملی است، در تمامی ادیان الهی، کتابهای آسمانی و نظامهای فکری و فلسفی مبتنی بر آن - با وجود برخی از تفاوتها- دارای اهمیتی فراوان بوده و مهمترین کانون درگیری میان موحّدان با مشرکان است. اندیشمندان با توجه به گرایشهای گوناگون و نیز، تعدّد منابع معرفتی (وحی، سنّت، عقل)، راهها و نظامهای معرفتی گوناگونی را برای دستیابی به توحید و شناخت زوایای آن ارائه کردهاند. پس جای بسی اهمیت است که سخن از توحید، اسما و صفات الهی را از زبان اولیای معصومین علیهم السلام که واسطههای فیضرسانی و هدایت بشر و مقربترین انسانها به درگاه خداوند هستند و عالیترین سطح شناخت را نسبت به او دارند، جویا شویم که عالیترین مضامین آن را میتوان در کلام سرور زنان جهان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام یافت. از همین روی این نوشتار به جهت شناخت هر چه بیشتر خداوند، اوصاف او و جنبههای مختلف توحید و مراتب آن در کلام حضرت زهراعلیهاالسلام، به گردآوری مطالب به صورت کتابخانهای با روشی تحلیلی- توصیفی میپردازد. طبق فرمایشات حضرت زهراعلیهاالسلام وجود خداوند، فطری و روشن است و نیاز به شرح و تفسیر ندارد. و از طرفی شناخت کامل ذات اقدس الهی نه با علم حصولی و نه با علم شهودی، برای احدی امکانپذیر نیست. زبانها قادر به توصیف ذات خداوند نیستند و کیفیت و حقیقت او هرگز در وهم نمیگنجد. ایشان علیهاالسلام در سخنان خود، توحید در ذات را به معنای گواهی به یگانگی خداوند و نداشتن شریک در بیرون از ذات و ترکیب نداشتن در درون ذات میدانند. در توحید صفاتی طبق فرمایشات ایشان علیهاالسلام، صفات خداوند متّحد با یکدیگر و عین ذات الهی میباشند و در ادعیه خود، خداوند را با اوصاف متعدّدی میستایند. بیانات ایشان علیهاالسلام در باب توحید افعالی به اثبات فاعلیت مطلقه الهی میانجامد. و در نهایت در توحید عملی به خلوص برای خدا در عبودیت، اطاعت و استعانت، میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 42
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید