جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
نظام‌های عرفانی: تصوف و حکومت در ایران، از اواخر عصر قاجار تا جمهوری اسلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Matthijs Van Den Bos (ماتییس ون دن بوس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill Academic Publishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اثر، بررسی اجتماعی-علمی و ایران‌شناختی دو راسته صوفی ایرانی شیعه در قرن بیستم است. این توسعه اجتماعی تطبیقی ​​آنها را در رابطه با رژیم های سیاسی بررسی می کند و مجموعه های فرهنگی را که صوفیان برای رویارویی با این رژیم ها استفاده کرده اند، بررسی می کند. بخش مقدماتی به بررسی تفسیر و تحول عرفان ایرانی تا پایان عصر قاجار می پردازد. بخش دوم به بررسی تصوف در دوران پهلوی می پردازد. بخش سوم به فرقه های صوفیانه در جمهوری اسلامی می پردازد. بخش چهارم به بررسی روابط بین مجموعه های فرهنگی صوفیانه و جامعه مدنی می پردازد.
فرق الصوفية في الإسلام
نویسنده:
سبنسر ترمنجهام؛ ترجمه و تعلیق: عبد القادر بحراوي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مصر/قاهرة: دار المعرفة الجامعية,
چکیده :
مؤلف هذا الكتاب جون سبنسر ترمنجهام (1904 - 1987 م) هو مستشرق بريطاني له اهتمامات متعددة ببعض بلاد الشرق الأوسط وأفريقيا إلى جانب اهتمامه بالتصوف الإسلامي، من آثار ه المنشورة باللغة العربية أيضا كتاب "الإسلام في شرق أفريقيا" (ترجمة وتعليق محمد عاطف النواوي). أما هذا الكتاب "الفرق الصوفية في الإسلام"، فيتعرض لنشأة التصوف في الإسلام وانتشاره في العالم الإسلامي على مدار التاريخ وحتى بدايات القرن العشرين، وكذلك أهم فرق الصوفية ومشايخهم وتفرعاتهم العديدة وأهم ممارساتها وأفكارها واثر ذلك في الحياة الاجتماعية في البلاد الإسلامية. كما يتناول أيضاً العناصر الدخيلة ومدى تفاعلها مع التصورات الإسلامية، كما ويتضمن كثيراُ من المعلومات التاريخية التي تتعلق بالفرق الصوفية ونشأتها وشيوخها والمناطق التي تواجدت بها وأثر هذه الفرق بأفكارها وسلوكياتها في الحياة الاجتماعية للبلدان التي تواجدت بها. وكذلك صلة هذه الفرقة بالحياة السياسية في البلدان الإسلامية المختلفة. إلى جانب هذا يضم الكتاب كماً كبيراً من المصطلحات الصوفية التي تساعد كثيراً في فهم مذاهب التصوف وسلوك المتصوفة.
فرق عرفان و تصوف (2)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ شما دوست عزيز بايد گفت نظرات مختلفي در مورد نسبت عرفان و تصوف مطرح شده است. اين نظرات گروه‌هاي مختلفي اعم از مخالفين افراطي عرفان و تصوف و يا موافقين افراطي آن را و بعضا كساني كه سعي داشته اند نظري فارغ از تعصب ارائه دهند را در بر گرفته است. بیشتر ...
فرق تصوف به معناي صحيح آن (نه فرقه هاي موجود) با عرفان چيست؟ راه صحيح سير و سلوک الي الله کدام است؟ چرا عرفايي مثل امام و علامه حسن زاده آملي نظر روشن و قطعي در باره فرقه هاي صوفيه فعال در کشور ( مثل سلسله نعمت اللهيه) نداده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمه عرفان در فرهنگ اسلامي به معني شناختن آمده است[1] و در لغت‌نامه‌ها به معني علم و دانش تفسير گرديده است، ولكن از جهت مفهوم ميان علم و معرفت فرق‌هاي قايل شده‌اند، از جمله اينكه معرفت، علم پس از جهل است و از اين جهت به خداوند عالم گفته مي‌شود اما عا بیشتر ...
آيا عرفان و تصوف يك چيز است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جاى انكار نيست كه روح عرفان در اعماق جان همه انسان ها ريشه دارد و از درون جان ها سرچشمه مى گيرد. اين حديث نفسِ انسان هاست كه از هر راه ممكن، خود را به معبود خويش نزديك و نزديك تر سازند، جمال و جلال او را ببينند، در اوصاف او غرق شوند و به او دل ببندند بیشتر ...
وجوه اصلی تباین اخلاق، عرفان و تصوّف چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره عرفان از دو جنبه مي توان بحث و تحقيق كرد. يكي از جنبه اجتماعي و ديگري از جنبه فرهنگي. اهل عرفان هرگاه با عنوان فرهنگي ياد شوند با عنوان «عرفا» و هرگاه با عنوان اجتماعي شان ياد شوند غالباً به عنوان «متصوفه» ياد مي شوند. عرفان به عنوان يك دستگاه بیشتر ...
چرا خیلی از عرفای شیعه را کسی به عنوان صوفی نمی‌شناسد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پديده تصوّف از اديان ديگر مانند بودايي، مسيحيت و حكماي يونان خصوصاً افكار و انديشه‌هاي فلوطين كه به نوافلاطونيان معروف و مشهور است وارد جامعه اسلامي شده[1] و هيچ رابطه‌اي با دين مقدس اسلام ندارد. و اوّلين كسي كه خود را صوفي معرفي ناميد، ابوهاشم كوفي بیشتر ...
صوفی با عارف و زاهد و درویش چه فرقی دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن اين كه آيا فرقي ميان صوفي، عارف، زاهد و درويش هست يا نه؟ و اگر هست، چيست؟ ابتدا بايد معناي لغوي و اصطلاحي هر يك از اين كلمات بيان شود، كه به ترتيب به هر كدام پرداخته مي‌شود: صوفي واژة ‌صوفي عربي است و به معناي پيرو طريقة تصوف و پشمينه بیشتر ...
آیا عرفای گذشته که در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت نمی کرده اند و یا نظری نداشته اند و دغدغه آنها نبوده، می شود گفت اینها به درد جامعه اسلامی نخورده اند؟ عرفایی مثل سید علی قاضی طباطبایی که شهرت پاک و نیکی داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه استعداد و تواناييهاي آدمها مساوي نيست- برخي از آنها مانند ابن سينا و فارابي و عدّه اي از دانشمندان ديگر از چنان استعدادي برخوردارند كه در بسياري از زمينه ها داراي معلومات و تخصص كافي مي باشند در حالي كه برخي ديگر قادر به يادگيري ابتدايي تر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 9