فرق عرفان و تصوف (2) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
فرق عرفان و تصوف (2)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
فرق عرفان و تصوف (2)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عرفان و تصوف
,
فرق عرفان و تصوف
,
عرفان و معنویت
سوال:
فرق بين «عرفان» و «تصوّف» چيست؟ توضيح: در سخنان برخي علماي شيعه (خصوصاً علماي معاصر علماي سه قرن اخير) تصوّف به عنوان يك امر منفي و خلاف مطرح شده، و عرفان به عنوان امري مثبت و صحيح. يعني وقتي سخن از تصوّف و صوفيّه ميرود، گويي سخن از يك امر انحرافي است، و امري است كه في نفسه بار منفي دارد. امّا با رجوع به سخنان خود اهل عرفان و تصوّف به نظر ميرسد كه تفاوتي در اين بين نباشد. خصوصاً اينكه در گذشته هم چنين تفكيكي نبوده، و بلكه بسياري از بزرگان شيعه مانند شيخ بهايي يا سيّد بن طاووس از عنوان صوفي و تصوّف ابايي نداشته و از صوفيان با مدح ياد كردهاند. آيا اختلاف مزبور فقط يك اختلاف لفظي است يا اينكه حقيقتاً بين عرفان و تصوّف فرق وجود دارد؟
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ شما دوست عزيز بايد گفت نظرات مختلفي در مورد نسبت عرفان و تصوف مطرح شده است. اين نظرات گروههاي مختلفي اعم از مخالفين افراطي عرفان و تصوف و يا موافقين افراطي آن را و بعضا كساني كه سعي داشته اند نظري فارغ از تعصب ارائه دهند را در بر گرفته است. در اين جا با توجه به پرسش شما كه تنها تفاوت اين دو اصطلاح را خواسته ايد از شرح لغوي اين دو اصطلاح صرف نظر كرده و تنها به برخي از اقوال در نسبت بين اين دو اصطلاح ميپردازيم.
برخي عرفان را بخش نظري و تصوف را بخش عملي اين علم مي شناسند.
گروهي نيز قائل به اين مسأله هستند كه عرفان بخش عملي تصوف شمرده مي شود و پاره اي نيز عكس اين نظر را دارند يعني تصوف را بخش عملي عرفان مي دانند. در اين دو قول تصوف در قول اول كلي بوده و عرفان جزئي از آن شمرده مي شود و در قول دوم عرفان كلي بوده و تصوف جزئي از آن به حساب مي آيد.
شهيد مطهري نيز به عنوان يكي از محققين آگاه عرفان را بخش فرهنگي و تصوف را بخش اجتماعي اين علم مي داند كه قائل است عرفا نيز مانند ساير بخش هاي فرهنگي، انديشمنداني را تربيت كرده و نظراتي را ارائه داده اند اما يك تفاوت با ساير انديشمندان فرهنگي نظير فلاسفه، كلاميون و ... دارند و آن اين كه گروهي از آنان فرقه هايي با آداب و رسومي خاص پديد آورده و احيانا بدعت هايي را نيز ايجاد كرده اند.
البته شهيد مطهري نظر اتي بسيار منصفانه نسبت به اين طبقه داشته و قائل است كه اين گروه نيز مانند ساير طبقات فرهنگي نهايت خلوص را نسبت به آموزه هاي اسلامي داشته و حتي نظرات خود را به منابع اسلامي منطبق مي كرده اند؛ اما در هر صورت دراين راه دچار انحرافات و احيانا بدعت هايي نيز شده اند.
اما نظر غالبي كه در اين زمينه مطرح است اين است كه واژه عرفان و تصوف از نيمه دوم قرن دوم هجري قمري رايج بوده و به يك گروه گفته مي شده است.
اين يكپارچگي ادامه يافته تا اين كه بنا به دو قول در قرن هفتم با ظهور إبن عربي بنيانگذ ار عرفان نظري ويا در قرن دهم با ظهور صفويه و رسمي شدن مذهب شيعه در ايران و ورود علماي شيعه به اين عرصه اين دو واژه به تدريج از يكديگر جدا شده اند.
گروه هايي كه آنان را تصوف مي خواندند در تقريبا سه بخش مجزا (كساني كه تحت سلسله هاي معروف تصوف از جمله نعمت اللهيه، قادريه، نوربخشيه، چشتيه، نقشبنديه و ... قرار داشتند و كساني كه به عرفان نظري محيي الديني پرداخته و فارغ از سلسله قرار داشتند و درويشان بي شرعي كه در شمار هيچ يك از دو گروه سابق نبودند و به اسم درويش شهرت داشتند) قرار داشتند.
گروهي كه آنان را عرفا مي خواندند عبارت بودند از علمايي از علماي شيعه كه با عرفان محيي الديني يعني جهان بيني عرفاني آشنا بوده و در كنار آن به سير و سلوك نيز مشغول بوده و تمام دغدغه آنان انطباق آموزه هاي نظري و عملي عرفان با منابع شيعي و سخنان اهلي بيت بود؛ به اين گروه علماي عارف اطلاق مي شد.
تقريبا مي توان گفت از زماني كه مشايخي از تصوف داراي مشرب شيعي شده و اين انحصار از اهل سنت در آمد؛ گروه علماي عارف را تحت عارفان و ديگران را كه آداب و رسومشان مملو از بدعت ها و تحريف ها گشته بود را صوفي مي خوانند.
در حقيقت زمان حافظ و سعدي و مولانا اين دو اصطلاح يك بوده و هر دو به اين بزرگواران اطلاق مي شده است اما از برهه اي كه ذكر آن رفت اين دو واژه از يكديگر جدا شده و تصوف بار منفي پيدا كرده است. گرنه اگر به معناي واقعي تصوف و نظر مشايخ سابق و پيشين تصوف در زمينه آن رجوع كنيم مي توان گفت صوفيان حقيقي همان علماي عارفي هستند كه دلشان صافي و آموزه هايشان عاري از هر گونه بدعت و انحراف از اين دين حنيف مي باشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D9%88%D9%81-2
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت