جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
صلح: میل به خدا
نویسنده:
هری هوبنر - مترجم: محمد ابراهیم باسط
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, پاییز و زمستان/1394
صفحات :
از صفحه 81 تا 140
ریشه های انحراف یهود
نویسنده:
هادی علیزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1387
صفحات :
از صفحه 103 تا 121
بررسی تطبیقی کارکردهای فیض در الهیات کاتولیک و قاعده لطف در کلام شیعه
نویسنده:
رئوف نصرتیان، مهدی قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , کتب آسمانی , قرون وسطی , کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) , متعلق ایمان , ارسال رسل , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , 2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف , امامت , معاد(کلام) , مهدویت , نبوت , هدایت الهی , حسن و قبح عقلی , لطف , اختیار انسان , روح القدس ( روح ) , انجیل , تورات , تبعیت , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , الهیات مسیحی , هشام بن حَکَم , شیخ مفید , سید مرتضی , شیخ طوسی , ابوالحسن شعرانی , علامه طباطبایی , علامه جعفری , قرآن , گناه ذاتی , علامه حلی , مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) , تثلیث مسیحی , آموزه ی تجسد مسیحی , محمود زمخشری , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , سنت آنسلم , قدیس بوناونتورا , پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی) , حضرت عیسی(ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , تولد , آباء کلیسا , عقل طبیعی , کارکرد قاعده لطف , فیض در الهیات کاتولیک , قاعده لطف در کلام شیعه , آیین های فیض بخش , طرح اولیه الهی , الهیات فیضی , فیض مسیح , کارکرد فیض در کلیسا , وجوب لطف بر خداوند , انسان شیعی , راهنما شناسی شیعه , آگوستین قدیس , فیاض لاهیجی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 165 تا 200
حس الوهیت در اندیشه جان کالون
نویسنده:
قربان علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , کالوین , کلیسای کاتولیک , طبیعت , آگاهی فطری , خداشناسی فطری , 03. انسان شناسی Human nature , فطرت(کلام) , اراده الهی , الوهیت خدا , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , الهیات مسیحی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , الهیات بالمعنی الاخص , گناه ذاتی , مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) , هبوط انسان (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , ارسطو , فلسفه دین , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی) , برتراند راسل , ژان کالون , مارتین لوتر کینگ جونیور , ماکس وبر , سنکای جوان , فطرت الهى , آگاهی تجربی از خدا , وظیفه اخلاقی , فلسفه رواقی , حس الوهیت , مبادی دین مسیحی , باور خودبنیاد , انسان شناسی مسیحی , بذر دین , الهیات طبیعی بی واسطه , حس وظیفه اخلاقی , حس تباه شده , رابطه معصیت و معرفت , پیش آکاهی , مارتین لوتر , آگوستین قدیس , ماکس وبر (Max Weber) , ماکس وبر (Max Weber)
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
تبیین آموزه فدیه در مسیحیت و شفاعت در تشیع
نویسنده:
احمد رضا مفتاح، محسن ربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نجات در مسیحیت , شفاعت , مشیت الهی , گناه ذاتی , انجیل , 03. انسان شناسی Human nature , اذن الهی , تشریع شفاعت , اهل بیت(ع) , انجیل , قرآن , مسیح‌شناسی (مسیحیت) , فدیه , شیعه شناسی , رستگاری (مسائل جدید کلامی) , رستگاری مسیحی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , فیض الهی , قرآن , گناه ذاتی , آموزه نجات , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , آموزه مسیحی نجات , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , انسان‌شناسی , جست‌وجوی عیسای تاریخی (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , 04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی) , پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی) , حضرت عیسی(ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , امامان معصوم علیهم السلام , فدیه در مسیحیت , فدیه در اسلام , شفاعت در تشیع , رستاخیز مسیح (ع) , کفاره گناه ذاتی , شرایط شفاعت , احمدرضا مفتاح , رستگاری مسیحی (آموزه‎های مسیحی) , آگوستین قدیس , دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده) , ملاصدرا شیرازی , نجات (مسیحیت) , فیض (مسیحیت)
چکیده :
آموزه فدیه از اصول اساسی الهیّات مسیحی در مورد نجات است. مسیحیّان بر این باورند که به خاطر گناه آدم نسل بشر نیز گناهکار شد و خدا برای رهانیدن بشر از گناه، عیسی (ع) را فرستاد تا بر صلیب رود و کفّاره گناه آدم شود. هر کسی که به مرگ و رستاخیز عیسی (ع) ایمان ‌آورد، نجات به او اعطا خواهد شد؛ اما از نظر شیعه سرشت انسان پاک است و انسان با ایمان و عمل صالح می‌تواند خودش نجات را به دست آورد. البتّه، رحمت خدا و شفاعت ائمه اطهار (ع) نیز برای رسیدن به رستگاری به انسان کمک خواهد کرد. گرچه آموزه فدیه مسیحیان با شفاعت مورد نظر شیعیان وجوه اشتراکی دارد ، امّا جایگاه اعتقادی و نیز کارکرد آنها با هم تفاوت ماهوی دارند . آموزه کفّاره از ارکان اساسی الهیّات مسیحی؛ به ویژه مسأله نجات محسوب می‌شود و در صورتی که این آموزه دچار خدشه شود، تمام ساختار الاهیّات مسیحی فرومی‌ریزد؛ در حالی‌ که مسأله شفاعت در آموزه‌های شیعی نقش مکمّل را ایفا می‌کند و نقش انسان نادیده گرفته نمی‌شود.
صفحات :
از صفحه 143 تا 160
بررسی تطبیقی حدوث و قدم کلام خدا در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , قدیم , معتزله , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اسلام , مسیحیت , اشاعره , ماهیت کلام , بنی عباس , وعد و وعید , حنابله , الحدوث , خلق قرآن , انجیل , فرشته وحی , حدوث , حنابله (فرق کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , وعد و وعید , حدوث کلام الهی , حدوث قرآن , حضرت عیسی (ع) , انجیل , حدوث و قدم قرآن , نوس , محمدرضا مظفر , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , شورای نیقیه , کلمه(لوگوس) , حدوث و قدم کلام الهی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) , حضرت مسیح (ع) از نظر مولوی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , عباسیان , پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی) , ابن عربی , مامون عباسی , مولوی , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , صفت در ذات , کلمه خدا , کلام و فعل خدا , معمر بن عباد سلمی , سید حسین نصر , دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده) , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
یکی از مهم‌ترین مشترکات کلامی بین دین اسلام و مسیحیت،بحث دربارهء حدوث و قدم کلام خداست.شاید کهن‌ترین جدال اعتقادی در این دو دین‌ آسمانی،همین موضوع باشد.متکلمان مسیحی،که مسیح را کلام خدا دانسته‌اند،دربارهء حادث یا قدیم بودن،الهی یا انسانی و آسمانی یا زمینی بودن‌ او دچار اختلاف شده‌اند و به همین دلیل،در بین خود،مذهب‌ها و مکتب‌های‌ مختلفی را به وجود آورده‌اند.این اختلافات در نخستین حکومت‌های آن‌ها و دوران کنستانتین و شورای نیقیه اوج می‌گیرد.در اسلام نیز دربارهء کلام خدا، یعنی قرآن مجید همین ماجرا وجود داشته و بحث شده است که آیا کلام خدا حادث است یا قدیم و آسمانی است یا زمینی،به ویژه در دوران خلافت مأمون‌ خلیفهء عباسی و اختلاف معتزله و اشاعره و دیگران،این جدال اوج گرفت.در این مقاله،به مشابهت‌های متعدد این دو دین الهی درباره کلام خدا پرداخته و موارد متعددی از آن شباهت‌ها ارائه گردیده است که راهی برای تقریب بین این‌ ادیان آسمانی می‌گشاید.
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
بررسی تطبیقی آموزه فداء مسیحیّت در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
بی بی سادات رضی بهابادی، فرشته معتمدلنگرودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1395
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمیدرضا عبدلی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1387
چکیده :
از محوری‌ترین عناصر ادیان،ایمان است؛به گونه‌ای که نمی‌توان نقش‌ بنیادین آن را در شکل‌گیری باور دینی نادیده انگاشت.پرداختن به ماهیت ایمان‌ و جایگاه آن در ادیان،از اصلی‌ترین مباحث متکلمان ادیان بزرگ به‌شمار می‌رود. این جستار در پی آن است که ماهیت ایمان دینی را از دیدگاه علامه طباطبایی و پل تیلیخ مورد بررسی قرار دهد.هر یک از این دو،فیلسوف و متکلمی است‌ سرشناس و کارکشته در تحلیل اندیشهء دینی،با این تفاوت که یکی از عالم‌ اسلام است و دیگری از عالم مسیحیت.علامه طباطبایی ایمان را باوری‌ تمکن یافته در قلب می‌داند؛به گونه‌ای که باعث مصونیت انسان از شک می‌شود؛ درحالی‌که پل تیلیخ از ایمان به حالت دل‌بستگی نهایی تعبیر می‌کند و بنابراین‌ در نظر علامه طباطبایی ایمان از سنخ«باور»متمکن در قلب خواهد بود و حال‌ آن که پل تیلیخ آن را از سنخ«فعل»می‌داند.هر دو فیلسوف اذعان دارند که‌ متعلق ایمان،امری عینی و خارجی است و بین ایمان و عقل تعارضی نیست.پل‌ تیلیخ آغاز ایمان را یقینی و انجام آن را قرین با شک می‌داند،درحالی‌که از نظر علامه طباطبایی،ایمان در مراحل ابتدایی همراه با شک بوده،اما در نهایت به‌ یقین منجر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
  • تعداد رکورد ها : 35