جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ت:قرن هجدهم میلادی
>
جرج برکلی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
عنوان :
علیت از منظر تجربه گرایان غربی و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
اضافه اشراقیه
,
علت هستی بخش
,
خدا
,
تجربه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سنخیت
,
ادراکات فطری
,
وجوب
,
جهان ذهنی
,
حدوث بقا
,
اصالت و مراتب وجود
,
امکان و فقر وجودی
,
ضرورت فلسفی
,
ضرورت تجربی
,
علم مکانیک
,
فیلسوفان
,
فیزیک
,
انطباع
,
توالی
,
مجاورت
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حواس
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جسم محسوس
,
کیفیات اولیه
,
علیت
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
دلیل ( برهان )
,
تقدم زمانی
,
منفعل
,
ابونصر فارابی
,
معقولات اولی وثانی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
جرج برکلی
,
جان لاک
,
اسحاق نیوتن
,
دیوید هیوم
,
میشل دو مونتنی
,
علم به جهان خارج
,
مراتب وجود(خاص)
,
امکان (احکام اعیان عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
تجربه باور
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
قدرت الله قربانی (دانشگاه خوارزمی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوپنهاور و گذار از روش استعلایی کانت
نویسنده:
سیدحمید طالب زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فاهمه
,
معرفت پیشینی
,
سوبژکتیویسم
,
ادراک حسی
,
ابژه
,
ایدئالیسم استعلایی
,
معرفت یقینی
,
شاکله سازی
,
شوپنهاور
,
شاکله
,
کانت
,
روش استعلایی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
شی ء فی نفسه
,
ایمانوئل کانت
,
افلاطون
,
حمید طالب زاده
,
جرج برکلی
,
آرتور شوپنهاور
,
یوهان گوتلیب فیشته
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
معرفت شناسی کانت
,
ابژه استعلائی
,
ایده آلیسم تجربی
,
ابژه تمثیل
,
استدلال استعلایی
,
شرایط استعلایی
,
دیالکتیک فیشته
,
امکان معرفت یقینی
,
حساسیت استعلایی
,
حیث ابژکتیو ظهورات
,
ابژه نامتعین
,
صور پیشینی
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد مطهری و نقد ایدئالیسم
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
فلسفه اسلامی
,
ادراک حسی
,
موناد
,
ایده
,
کاشفیت از خارج
,
شناخت حسی
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
ماتریالیسم دیالکتیک
,
سفسطه (منطق)
,
معرفت
,
نقد عقل محض کانت
,
ایمانوئل کانت
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
مارکسیسم
,
جرج برکلی
,
پروتاگوراس
,
آرتور شوپنهاور
,
گوتفرید لایب نیتس
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
,
خطای ادراک حسی
,
ایدئالیسم ذهنی
,
ایدئالیسم عینی
,
خطای عقلی
,
شرح منظومه سبزواری
,
تصورات مثالی
,
تصورات فرودین
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تکوین انسان مدارى در فلسفه غرب
نویسنده:
یارعلی کرد فیروز جایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, شهریور/1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرون وسطی
,
ایده آلیسم
,
سوفسطایی
,
کوژیتو
,
فلسفه اخلاق غرب
,
انسان شناسی فلسفی
,
مکتب لذت گرایی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه تجربی
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه یونان
,
اگزیستانسیالیسم
,
فلسفه پراگماتیسم
,
فلسفه کانت
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
افلاطون
,
جرج برکلی
,
فرانسیس بیکن
,
پروتاگوراس
,
رنه دکارت
,
ژان پل سارتر
,
جان لاک
,
فریدریش نیچه
,
مارتین هایدگر
,
فریدریش هگل
,
ادموند هوسرل
,
دیوید هیوم
,
ویلیام اکام
,
فلسفه تحلیلی
,
تاریخ فلسفه
,
پدیدارشناسى و انسان مدارى
,
سقراط
,
یارعلی کردفیروزجایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری نفس به بدن و خروج از ایدئالیسم مطلق
نویسنده:
فیلیپ (علی) لنسل، حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
قوای نفس
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
بدن مادی
,
بدن مثالی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
حسین غفاری
,
جرج برکلی
,
رنه دکارت
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
علم حضوری نفس به بدن
,
علم نفس به ذات خود
,
تجرد علم حضوری
,
علم حضوری به بدن
,
ایدئالیسم نسبی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه گرایی هیوم و تأثیر آن بر آموزه های دینی
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, بهار و تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
هیوم
,
عادت
,
تلازم
,
انجیل
,
تورات
,
اصالت حس
,
علیت انکاری
,
سید محمدباقر صدر
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
نسبیت گزارههای اخلاقی
,
صدق گزارههای اخلاقی
,
سید محمدباقر صدر
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه هیوم
,
علیت
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جرج برکلی
,
کارل ریموند پوپر
,
برتراند راسل
,
جان لاک
,
دیوید هیوم
,
فلسفه اخلاق غربی
,
عادت و علیت
,
مشاهده حسی
,
معرفتشناسی تجربی
,
تجربه گرایی فلسفی
,
پیامدهای علیت انکاری
,
اهمیت علیت
,
باور دینی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابزارانگاری در علم، راهکاری برای تعارض زدایی میان علم و دین
نویسنده:
حسن یوسفیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , بهار/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابزارانگاری
,
نظریه علمی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
فلسفه پراگماتیسم
,
جوهر جسمانی
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
,
جرج برکلی
,
کارل ریموند پوپر
,
ترم های تئوریک
,
گستره ابزار انگاری
,
ایان باربور (Ian Barbour)
,
عبدالکریم سروش
,
مصطفی ملکیان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله عینیت، پیشینه تاریخی و وجوه فلسفی
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعیت عینی
,
واقعیت ذهنی
,
مسئله عینیت
,
خاصه ها
,
عینیت گرایی حداقلی
,
نظریه فرابازنمایانه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه (خاص)
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
افلاطون
,
جرج برکلی
,
فرانسیس بیکن
,
جان لاک
,
عینیت گرایی(اصطلاح وابسته)
,
مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته)
,
مجید ملایوسفی
,
توماس نِیگل (Thomas Nagel)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد آرای هیوم در "انکار مابعدالطبیعه"
نویسنده:
محمد اصلانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
عادت
,
ادراک حسی
,
منشا تصورات
,
روند تشکیل علم
,
نسبت های بین تصورات
,
امور واقع
,
قضیه شخصیه
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه گرایی هیومی
,
فلسفه (خاص)
,
علیت
,
معرفت تجربی
,
جرج برکلی
,
کارل ریموند پوپر
,
برتراند راسل
,
جان لاک
,
دیوید هیوم
,
تصورات((هیوم)، مقابل انطباعات هیوم)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
نظریه انطباع(اصطلاح وابسته)
,
رسالهای درباره طبیعت آدمی (هیوم)
,
معرفت شناسی هیوم
,
انطباع تصورات
,
احساس محض
,
مبانی عقلی استدلال
,
نظریه منشأ تصورات
,
استنباط علی
,
استنباط علی طبیعی
,
ادراکات ذهن
,
تصور بسیط
,
انطباع بسیط
,
مشاهده و تجربه
,
محمد اصلانی
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعالی و حلول در فلسفه ی اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
الله
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اسپینوزا
,
حلول
,
عرفان ابن عربی
,
وجود مطلق
,
ثنویت دکارتی
,
صفات ذاتی
,
موجود مطلقا نامتناهی
,
عرفان اسلامی
,
همه -خداانگاری اسپینوزا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
وجود حق مطلق (اسماء ذات)
,
جوهر مادی
,
عرفان اسلامى
,
ارسطو
,
محمد سعیدی مهر
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
جرج برکلی
,
هری اوسترین ولفسن
,
کارل یاسپرس
,
ابن عربی
,
باروخ اسپینوزا
,
آندره لالاند
,
موسی بن میمون (Maimonides)
,
صفات ذاتی(مقابل صفات حالی)
,
فلسفه اسپینوزا
,
علت داخلی
,
صور تعالی
,
صور حلول
,
تعالی حالتی
,
تعالی منطقی
,
تعالی معرفتی
,
ضرورت الهی
,
کل و مجموع عالم
,
طبیعت مخلوق
,
شئ ممتد
,
اسمای فعل
,
اصالت کثرت
,
جوهر روحانی
,
جوهر مادی
,
تمایز ذات و ظهور
,
تئیسم حلولی
,
حلول صعودی
,
حلول نزولی
,
حلول حضوری
,
صفات نامتناهی
,
شهناز شایان فر
,
تعالی
,
ملاصدرا شیرازی
,
همهخدایی (پانتِئیسم)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در نظام یکتاگوهری اسپینوزا، تاکید بر برخی واژگان محوری از جمله طبیعت، جوهر، علت داخلی (علت حلولی)، و طرح حضور ماده در خدا (= خدا به عنوان شی ممتد) سبب شده تا در عصر حیات او و پس از آن، قرائت های حلولی از فلسفه او پدیدار شود و او متهم به همه خدایی گردد؛ در حالی که اسپینوزا بارها خویش را از این اتهام مبرا دانسته و شواهد مختلفی در آثار او بر برائت او از چنین اتهاماتی گواهی می دهد. با نظر به فلسفه اسپینوزا به عنوان کلیتی مشتمل بر رهیافت، مبانی و شبکه زبانی خاص، می توان به قرائت های حلولی برآمده از برخی عناصر زبانی، از جمله خدا به عنوان علت داخلی، خدا به عنوان شی ممتد و خدا به عنوان طبیعت، پاسخ داد. در جستار حاضر، با تکیه بر عرفان اسلامی، صور مختلفی از تعالی و حلول ارایه می گردد. افزون بر آن اشکالات وارد بر تعالی در فلسفه اسپینوزا، بر اساس نظام فلسفی او، نقد و بررسی می گردد و با نظر به ساختار کلی فلسفه اسپینوزا و ویژگی هایی که او برای خدا در نظر می گیرد، می توان تصویری متعالی از خدا در نظام فلسفی او ترسیم نمود؛ از این رو گرچه خدای اسپینوزا از تعالی وجودی یا واقعی برخوردار نیست، از بین صور تعالی، در فلسفه اسپینوزا سه صورت از تعالی (تعالی حالتی، تعالی منطقی و تعالی معرفتی) قابل طرح است. گفتنی است این مقاله جهت تبیین و تحلیل مطالب، افزون بر آرای اسپینوزا، از برخی اصطلاحات و تعابیر فلسفه اسلامی و عرفان بهره جسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید