جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
شمس الدین محمد شهرزوری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
عنوان :
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
نفس ناطقه
,
زندگی پس از مرگ
,
النار
,
قرآن
,
نورالانوار
,
نور اسپهبد
,
سلسله انوار مدبره
,
معادشناسی سهروردی
,
معادشناسی حکمت متعالیه
,
جایگاه ابدی نفس
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد نفس ناطقه
,
جهنم
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
بهشت
,
قرآن
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
منیره سیدمظهری
,
انوار مدبره فلکی
,
انوار مدبره انسی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
شیخ شهابالدین سهروردی در تبیین خود از مسئلۀ معاد به این باور میرسد که نفوس سعادتمندان و کمالیافتگان بعد از مرگ منجذب عالم انوار قدسیشده و از اشتغالات برزخی برکنار میماند. اما متوسطان اهل سعادت بعد از مرگ با حفظ درجات در عالم صور معلقه یا اشباح مجرده مستقر میشوند و متذکر میشود که بعث اجساد و اشباح ربانی و کلیۀ وعدههای پیامبران بدینگونه تحقق مییابد. اما در مورد نفوس اهل شقاوت اظهاراتی دارد که مظنون به تمایل به تناسخ است. صدرالمتألهین شیرازی از رویکرد سهروردی به مسئلۀ معاد، خصوصاً آنجا که صورتهای غیرجسمانی را، که باعث نقوشی در خیال هستند، منشأ آثار ملائم و غیرملائم شمرده است، انتقاده کرده و تبیین وی را متضمن مخالفت با ظواهر متون دینی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم ضرورت «قضیّه ضروریّه بتّاته سهروردی»
نویسنده:
سردار دکامی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
علوم حقیقی
,
منطق موجهات
,
جهت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
قضیه موجهه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
التلویحات اللوحیّة و العرشیّة
,
ضرورت منطقی از نظر سهروردی
,
قضیه ضروریه بتاته
,
ضروریت جهت
,
معنای اسمی جهات
,
دخول سلب ضروری در ایجاب
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
سهروردی در منطق حکمةالاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمیگرداند. وی جهات سهگانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همهی قضایا ضرورت میشود. از آنجا که بحث از جهت در دیگر مباحث منطقی، مانند تناقض، عکس، و قیاسها نیز به میان میآید، طبعاً این نوآوری در این مباحث تأثیرگذار است. سهروردی بدین نکته واقف بوده و این تأثیرها را نشان داده است. به فرض تمامیّتِ این نوآوری، این نوشتار بر آن است که خواه مراد سهروردی اختصار در بحث باشد یا ضروری کردن قضایا در علوم حقیقی یا برهانی، اساساً نیازی بدین ضروریسازی و فرو کاستن همهی جهات در ضرورت نیست و این نوآوری مشکلی را حلّ نمیکند. لذا از سوی اکثریّت منطقدانان بعد از سهروردی مورد غفلت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم صوری یا ادراک مفهومی در فلسفه اشراق
نویسنده:
عزیزاله افشارکرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, پاییز و زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
علم اشراقی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
معرفت شناسی سهروردی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
ابن کمونه (Ibn Kammuna)
,
علم(حصولی و حضوری)
,
علم صوری
,
ادراک تصوری
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم فطری((سرشتی)، مقابل علم غیر فطری)
,
علم غیر فطری(مقابل علم فطری)
,
محسوس(معرفت شناسی)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
اندیشه سهروردی
,
علم از نظر سهروردی
,
علم مثالی
,
عزیزاله افشار کرمانی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عین الربط
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم خدا به خویش
,
مفاهیم ذهنی
,
اقسام اتحاد وجودی
,
علم حضوری حق به اشیاء
,
تجرد
,
فقر ذاتی
,
اشراق
,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
,
مراتب علم الهی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
طور وراء عقل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره))
,
علم به علم
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شناخت حقایق اشیاء
,
ماهیت
,
ماهیت علم
,
علم فعلی(حکمت نظری)
,
تجلی
,
نظام علی و معلولی
,
ریاضت
,
علم معلول به علت
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ملا نعیما (عرفی) طالقانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم کسبی(معرفت شناسی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل امتناع تناقض
,
وجدانیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
علم نفس به ذات خود
,
خودآگاهی حیوان
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
,
علم به حالات و انفعالات نفسانی
,
علم به افعال جوانحی
,
معرفت فطری به خداوند
,
علم به صورتهای ذهنی
,
علم حیوانات به خود
,
غیر محجوب
,
اجسام و اعراض جسمانی
,
ادراک غیر اعتباری
,
علم انسان به قوای نفس
,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس
,
تعریف علم حضوری
,
ثمثل حقیقت شیء
,
تمثل صورت شیء
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
قیام فقری
,
عینیت در وجود
,
علم مجردات به ذات خود
,
سعه وجودی
,
ربط وجودی
,
ربط آلی
,
انحصار علم به حصولی و حضوری
,
محمد حسین زاده
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ و معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، افسانه صباغان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
ملاصدرا
,
معاد جسمانی
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
عالم البرزخ
,
التناسخ
,
تناسخ نزولی
,
قیامت
,
تهافت الفلاسفه
,
تناسخ صعودی
,
آکل و مأکول
,
بهشت و جهنم
,
بدن اخروی
,
تناسخ صعودی
,
تناسخ مطلق
,
تناسخ نزولی
,
ابطال تناسخ
,
اهل بیت(ع)
,
شبهه آکل و مأکول
,
عالم برزخ
,
عالم قیامت
,
معاد جسمانی
,
معاد جسمانی
,
نسخ ( تناسخ )
,
اعاده بدن
,
المبدأ و المعاد
,
بدن عنصری
,
قیام صدوری
,
علامه مجلسی
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
قیام صدوری صور نفسانی
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت متعالیه
,
بدن
,
بدن اخروی
,
بدن دنیوی
,
تناسخ
,
نسخ
,
جهنم
,
بهشت
,
ابطال تناسخ
,
نفس انسان
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
بودا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
تناسخ محدود
,
طبایع عالم ماده
,
علی ارشد ریاحی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در این مقاله سازگاری قول به استحاله تناسخ و اعتقاد به معاد جسمانی در حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ضمن تعریف و ذکر اقسام تناسخ، محذوراتی که موجب شده است فلاسفه حکمت متعالیه تناسخ را محال بدانند، جمع آوری شده است و سپس با توجه به آراء این حکماء در مورد چگونگی معاد جسمانی، مشخص شده است که هیچ یک از آن محذورات در معاد جسمانی وجود ندارد و در نتیجه قول به استحاله تناسخ با اعتقاد به معاد جسمانی کاملاً سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرى در مسئله حدوث و قدم زمانى عالم در تاریخ فلسفه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
قوه و فعل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
صقع ربوبی
,
حدوث
,
حدوث و قدم
,
حدوث تجددی اجزای عالم
,
دوام فیض الهی
,
جوهر و عرض
,
حدوث اسمی
,
اکوان ثلاثه
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
حدوث
,
قدم
,
حدوث دهری
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
صانع ازلی
,
قدم ذاتی
,
قدم عالم
,
ابداع
,
احداث
,
تکوین
,
قدم زمانی عالم
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
اراده فاعل مختار
,
فرازمانی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ماهیت
,
نوع مادی
,
افلاک
,
اعیان ثابته
,
اعتباریت ماهیت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
احکام علت فاعلی
,
تسلسل
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
تجلی
,
فیض الهی
,
صنع الهی
,
جواد محض (اسماء فعل)
,
جواد مطلق (اسماء فعل)
,
کلی طبیعی
,
حرکت
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
رضا برنجکار (دانشگاه تهران)
,
تعیّنات (عرفان نظری)
,
فرفوریوس
,
ابن رشد
,
پروکلس لیکایوس
,
احدیت(تعین اول)
,
اسم مبدع
,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت)
,
حرکت سرمدی
,
تقدم و تأخر ذاتی
,
وجود امکانی
,
حرکت فلکی
,
نظریه افلاطون در حدوث عالم
,
نظریه ارسطو در حدوث عالم
,
نظریه فلوطین در حدوث عالم
,
نظریه برقلس (پروکلس) در حدوث عالم
,
نظریه فارابی در حدوث عالم
,
نظریه ابن سینا در حدوث عالم
,
نظریه کندی در حدوث عالم
,
نظریه شیخ اشراق در حدوث عالم
,
قدیم بودن زمان
,
ابدیت کیهان
,
قدیم بودن فیض الهی
,
قدیم بودن فعل خدا
,
تقدم و تأخر زمانی
,
معلول دائم الوجود
,
افاضه جاعل
,
مسبوقیت بالدهر
,
جواهر ثابت در دهر
,
مرجح ازلی
,
طبیعت ساری در جسم
,
متبدل الذات
,
واحد بالعدد
,
انتزاعی بودن زمان
,
نظریه حکمای معاصر در مورد حدوث عالم
,
ذاتی بودن حدوث زمانی برای جهان
,
جدلی الطرفین
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تباین ماهوی رجعت و تناسخ
نویسنده:
علی موحدیان عطار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران, زمستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
روح
,
سمساره
,
رجعت
,
مرگ
,
معاد(کلام)
,
بهشت
,
جهنم
,
حلول
,
مسخ
,
معاد جسمانی
,
نیروانا
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
1. ادیان religions
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
عرفان یهودی
,
حضرت عیسی(ع)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
مراحل سیر روح
,
اقسام تناسخ
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و معرفی کتاب رسائل الشجرة الالهیه فی علوم الحقائق الربانیه اثر شمس الدین محمد شهرزوری
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران, پاییز و زمستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شمس الدین محمد شهرزوری
,
شهین اعوانی
,
الشجرة الالهیه فی علوم الحقائق
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
آثار شمس الدین محمد شهرزوری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسالک سبعه در حکمة الاشراق سهروردی
نویسنده:
بابک عالی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران, بهار و تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
امشاسپندان
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
منازل سلوک
,
اصطلاحنامه عرفان
,
آثار سهروردی
,
الواردات و التقدیسات
,
عرفان سهروردی
,
اندیشه سهروردی
,
حکمة الاشراق (کتاب)
,
مسالک سبعه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش خیال در مکاشفات صوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا
نویسنده:
محمد ابراهیم نتاج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران , پاییز و زمستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
انوار اسپهبدیه
,
ادراک تخیلی
,
عالم عقول
,
سلوک
,
خیال منفصل
,
خیال متصل
,
مکاشفه صوری
,
قوه جسمانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
صورت مثالی
,
عقول طولیه
,
عقل فعال
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
سالک
,
عالَم مثالی(حکمت اشراق)
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
خیال(معرفت شناسی)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید