جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), اسفند / 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , اعتقادات شیعه , جبریه (مذاهب کلامی) , 2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف , اشاعره (اهل سنت) , انتصاف , تکلیف (افعال الهی) , معتزله (اهل سنت) , وجوب قبول توبه , اراده معصیت , امر بین امرین , تفویض , استطاعت قبل الفعل , استطاعت مع الفعل , عدل الهی , خدا و اختیار انسان , حسن و قبح عقلی , عقلانیت دینی , اصول مذهب شیعه , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , رابطه کلام شیعه و معتزله , شر , قدر , علامه حلی , 5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , عدم صدور قبیح از خداوند , مساوات در نعمت , عقلانیت معتزلی , مساوات در هدایت , توفیق الهی , تعبیر الهیاتی آلام , اصل وجوب عوض , تحابط , مشترکات شیعه و معتزله , ابو سهل بشر بن معتمر (موسس اعتزال بغداد) , ابو علی جبایی , قاضی عبد الجبار
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
بررسی آرای ریچارد مارتین درباره تجسیم
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر، حسین رهنمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان /1392
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مجمع‌ الشتا‌ت‌ فی‌ اصول‌ الاعتقا‌دات‌ المجلد3
نویسنده:
عطا‌ءالله‌ اشرفی‌ اصفها‌نی‌، اشراف: سید علی حسینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی, 1381
کلیدواژه‌های اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines) , اصول عقاید , جن , عقاید اسلامی , معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) , احادیث امام مهدی علیه السلام , اخراج حضرت آدم (ع) , امر بین امرین , عالم برزخ , عالم فرشتگان , افعال امام زمان (عج) , قیام امام زمان (عج) , اختیار جن , خلق آدم (ع) , فضایل امام علی(ع) , 1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology , شجره ممنوعه , سلمان فارسی , علامه طباطبایی , سید بن طاووس(طاوس) , احوال معاد , احوال قبر , نسخ , امام مهدی (عج) , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , جلال الدین سیوطی , میرزا حسین نوری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , اصحاب امام حسن (ع) , ملائکه , اجسام فرشتگان , حدیث خلقت اهل بیت علیهم السلام از نور , تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى‌) , تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری , انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی , تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی , کتب کلام شیعه , بحار الانوار: علامه مجلسی , 01- کافی : شیخ کلینی , مستدرک الوسائل , مرآت العقول: علامه مجلسی , وسائل الشیعه , تفسیر قمی (روایی) , تفسیر مجمع البیان (اجتهادى‌) , تفسیر صافی (روایى‌) , مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری , اوائل المقالات: شیخ مفید , تفسیر عیاشی (روایی) , کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی) , الخرائج و الجرائح‏ (قطب راوندی) , حدیث سلونی قبل از تفقدونی , ملا محسن فیض کاشانی
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , تأویل , مجسمه , دلالت(منطق) , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , برهان , الله , نظریه تنزیه , تشبیه , تنزیه , مکتب مشبهه , کرامت انسان , صفات خبریه , صفات خبری , محکم و متشابه , تجسیم , دلالات لفظی , قاعده بلاکیف , پذیرش بلاکیف صفات , عقل استدلالی , اسمای الهی , صفات الهی , خلافت الهی , صفات خبریه , عقیده تجسیم , مشبهه (صفاتیه) , اهل بیت(ع) , تشبیه , تفویض , حشویه (مرجئه شکاک) , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , تنزیه الهی , تجسیم , قرآن , فرقه حشویه , سلفی گری , صفات حقیقی , توقیف , خلیفة الله الاعظم , صفات خدا , اثبات بلاکیف , اثبات بلاکیف , هرمنوتیک , علامه طباطبایی , صفات ثبوتیه حقیقیه , قرآن , محکم و متشابه , دلالات , دلیل ( برهان ) , کرامت نفس , ید الله , علامه حلی , تجسیم خدا , عبدالله جوادی آملی , سلفیه (فرق اسلامی) , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , اسماء و صفات خدا در قرآن , بلکفه , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , تعارض‌ عقل‌ و نقل , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , نظریه اثبات با تأویل , نظریه عینیت صفات با ذات , دلالت لفظیه , اقتدا به ائمه (ع) , تشابه زدایی , قاعده بلاتکلیف , بلاکیف , مصطفی سلطانی
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاه‌هایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاه‌های فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار داده‌اند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
تأثیر دیدگاه های کلامی در تفسیر قرآن
نویسنده:
بمانعلی دهقان منگابادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1375
چکیده :
نویسنده کوشیده تا تأثیر آراء کلامی مربوط به توحید را در تفسیر آیاتی که در انها از دست ، عرش و نظایر آنها سخن به میان آمده نشان دهد. نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند ؛ گروهی از دسته اول را معتقدان به تشبیه محض و جسمیت خداوند به شمار می آورد و گروهی را که قائلان به استناد صفات محدثات به حق تعالی می شمرد ظاهرگرایان می خواند. دسته دوم یا تنزیه گرایان را نیز دو گروه می داند: یکی آنان که تا حد مقدور به تأویل متوسل می شوند و اگر به نتیجه ای نرسند علم آن را به خداوند وا می نهند و دیگر ، کسانی که یکسره به تأویل این قبیل آیات و نیز آیات مربوط به آخرت توسل می جویند . راه حل اختلاف، به نظر مؤلف تنها رجوع به قرآن و احادیث معصومان (ع) است.
صفحات :
از صفحه 39 تا 57
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه, زمستان 1391
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
بازخوانی انتقادی از مقاله: «نقش پیش فرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن»
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , جعفر سبحانی , آیه قرآن , امامیه , تقدم عقل بر نقل , نقل , روایات , جسمانی , ملاقات خدا , 17. فرق کلامی , عدلیه (مذاهب کلامی) , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) , بحث عقلی , رویت الهی , تاویل آیات , متکلمین , مناقشه , محقق حلی , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , شیخ طوسی , ابراهیم همدانی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , اصطلاحنامه علوم قرآنی , آیات , تفسیر به رأی , علامه حلی , سید هاشم بَحرانی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , شهاب‌الدین آلوسی بغدادی , محمود زمخشری , محمدهادی معرفت , فتح الله نجارزادگان , ابو هاشم جبایی , میرداماد
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
تحلیلی بر مساله حدوث و قدم زمانی عالم در تاریخ کلام اسلامی
نویسنده:
محمد حسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , جعفر سبحانی , ابن سینا: ابوعلی سینا , حدوث ذاتی , اقسام حدوث و قدم , 02. جهان شناسی Religious cosmology , جهان شناسی فلسفی , اشاعره (اهل سنت) , حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam , قدم ذاتی , قدم عالم , معتزله (اهل سنت) , قدم زمانی عالم , حدوث زمانی عالم , تاریخ کلام , تقدم و تاخر , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , ابوسهل نوبختی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , ابن سینا , فلسفه یونان , واجب تعالی (اسماء ذات) , مفهوم ممکن الوجود , علامه حلی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , علی بن محمد آمدی , مامون عباسی , واصل بن عطا , کون شئ لم یکن , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , حدوث و قدم کلامی
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
ضرورت على و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى
نویسنده:
محمدجواد میرجعفرى میاندهى، یارعلى کرد فیروزجائى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), تابستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 33 تا 58
بررسی و نقد دیدگاه صاحبان تفسیر المنار درباره قاعده بلاکیف
نویسنده:
عبدالله میراحمدی، نصرت نیلساز، نهله غروی نایینی، کاووس روحی برندق
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
صفحات :
از صفحه 133 تا 158