جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
رنه گنون: برخی ملاحظات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Frithjof Schuon
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Sophia Perennis,
چکیده :
ترجمه ماشینی: رنه گونون (1886-1951) بنیانگذار مکتب سنت گرایی بود. او همراه با آناندا ک. کوماراسوامی و فریتیوف شوون، متافیزیک سنتی و باطن گرایی را پس از گذشت قرن‌ها دوباره وارد دنیای غرب کرد و شاید اولین کسی بود که آموزه‌های ودانتا، تائوئیسم و ​​تصوف را نه به‌عنوان شرق‌شناسان اروپامحور یا خیال‌پردازان پنهانی ارائه کرد. انجام داده بودند، اما کاملاً در شرایط خودشان. فریتیوف شوون (1998-1907) به دقت «ریاضی» متافیزیک، کیهان‌شناسی و تاریخ باطنی گونون، عنصری شاعرانه یا «موسیقی» را اضافه کرد که از رابطه نزدیک او با امر زنانه الهی الهام گرفته شده بود. او همچنین مسیر معنوی را به عنوان یک عمل انضمامی، شامل فضایل معنوی و «ایستگاه‌های خرد» که در نوشته‌های گونون چندان برجسته نبود، ارائه کرد. از سوی دیگر، آخرت شناسی نبوی گونون، به ویژه در «حکومت کمیت و نشانه های زمانه»، و نیز تحلیل او از «ضد سنت»، به او یک «لبه» غیرمنتظره معاصر می دهد که شاید کمتر برجسته باشد. در رویکرد زیبایی شناختی تر شوون. رن؟ Gu?non و Frithjof Schuon یکدیگر را روشن می کنند، هم از طریق اتفاق نظر و هم از طریق نقاط خاصی که در آن تفاوت دارند. هر یک تقریباً تنها وسیله ای برای اندازه گیری دیگری است. پرسش‌هایی درباره اینکه چه کسی بزرگ‌تر بود، چه کسی سنتی‌تر بود، در نهایت کمتر از دیدگاه عظیم واقعیت انسانی و حقیقت معنوی که از نقش مشترک آنها به‌عنوان تجدیدکننده‌های متافیزیک سنتی و درک دینی بیرون می‌آید، جالب است. شوون، به عنوان مرد جوان، در موقعیتی بود که می توانست ارزیابی از استاد روشنفکر اولیه خود بنویسد و با توجه به دوران طولانی و درخشان او به عنوان نویسنده پس از مرگ گونون، مقاله مرکزی شوون، رن؟ گونون: برخی از مشاهدات همچنین اعلامیه‌ای عمیقاً قدردانی و همچنین انتقادی آشکار از استقلال (هرچند در عین حال اعلامیه‌ی هم‌گرایی) از سوی مردی است که بیش از هر کس دیگری در دنیای مدرن، دیدگاهی اساسی از «اصلی» را به روی او گشود. واقعیت
بازشناسی و امکان سنجی علم دینی بر مبنای نظریه علم مقدس سنت گرایان
نویسنده:
مسعود فکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
یکی از مبانی سنت گرایانی چون سیدحسین نصر، فریتیوف شوئون و رنه گنون، نظریه علم قدسی است. با استفاده از این مبنا می توان نظریه ای را در خصوص علم با وصف دینی به طور عام یا وصف اسلامی به طور خاص بازسازی و تبیین نمود. این بازسازی نشان می دهد که سنت گرایان را می توان در عداد طرفداران علم دینی تلقی کرد. در این مقاله، با توضیح مفاهیم همچون علم مقدس، سنت و سنت گرایی، به ملاک های طبقه بندی نظریات علم دینی اشاره شده، و تقسیم بندی نظریات علم دینی به صورت نظریات حداقلی، حداکثری و میانه، و نیز تقسیم بندی به صورت نظریات تهذیبی، تاسیسی و تلفیقی، تحلیل شده است. بازسازی دیدگاه سنت گرایان نشان می دهد که بنابر مبنای علم مقدس - در عین اختلافی که میان نظریه پردازان آن هست - می توان از علم دینی با رویکرد تهذیبی سخن گفت و علوم سنتی را به عنوان نمونه هایی از علم دینی نشان داد. به صورت خاص می توان گفت که در نگاه سیدحسین نصر، علوم با وصف اسلامی تحقق یافته اند و در دوره معاصر باید به آن ها توجه کرد، به عبارت دیگر، علوم اسلامی باید احیا گردند.
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
  • تعداد رکورد ها : 2